Köpråd, tangentbord med hot-swap och ISO layout

Permalänk
Medlem

Köpråd, tangentbord med hot-swap och ISO layout

Kanske bör tråden istället heter "Hjälp mig hitta ett tangentbord med hot-swap och ISO layout". Jag har redan köpt keycaps och brytare och målet är att bygga följande retro-doftande tangentbord.

Chassit på bilden är ett Mode 80 och key-capsen heter GMK DMG R2. Mode 80 har en ANSI+Hotswap option samt en ISO+Solder option. Går att få tag på in-stock tills det säljer ut och key-capsen är group buy som förväntas November i år.

Absoluta krav

  • ISO

  • Tenkeyless eller 75%

  • Plats för windowstangenter

  • Upphängd PCB/plate

Önskemål med viktigast överst

  • Hotswap

  • E-white

  • In-stock och inte group buy

  • Belysning, gärna RGB

Hade det inte varit för önskemålet om ISO+Hotswap samtidigt så finns det flera alternativ. Kan jag inte få vitt men ändå hot-swap och ISO så hittar jag andra keycaps till det, men tycker verkligen att GMK DMG R2 kräver ett vitt chassi.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem

Tack vare @StuntmanMike i en tidigare tråd så har jag hittat några alternativ.

FreeBird TKL

Färger: White, Black, Olive, Blue
PCB: ISO eller ANSI, båda är hotswap!
Plates: POM, FR4, OC, Aluminum,
Lightning: Nope
Mounting style: Top Mount or Gummy O-ring

Keychron Q3 QMK (TKL)

Färger: Carbon Black, Silver grey, Navy blue, Shell White (ej ISO), Retro (ej ISO)
PCT: ISO eller ANSI, båda är hotswap
Plates: FR4, PC, Aluminium, Brass
Lighting: Yes, RGB
Mounting style: Double-Gasket

Båda verkar vara bra budget alternativ. Finns det ett mer polerat alternativ?

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Skrivet av sunefred:

Kanske bör tråden istället heter "Hjälp mig hitta ett tangentbord med hot-swap och ISO layout". Jag har redan köpt keycaps och brytare och målet är att bygga följande retro-doftande tangentbord.

<Uppladdad bildlänk>

Chassit på bilden är ett Mode 80 och key-capsen heter GMK DMG R2. Mode 80 har en ANSI+Hotswap option samt en ISO+Solder option. Går att få tag på in-stock tills det säljer ut och key-capsen är group buy som förväntas November i år.

Absoluta krav

  • ISO

  • Tenkeyless eller 75%

  • Plats för windowstangenter

  • Upphängd PCB/plate

Önskemål med viktigast överst

  • Hotswap

  • E-white

  • In-stock och inte group buy

  • Belysning, gärna RGB

Hade det inte varit för önskemålet om ISO+Hotswap samtidigt så finns det flera alternativ. Kan jag inte få vitt men ändå hot-swap och ISO så hittar jag andra keycaps till det, men tycker verkligen att GMK DMG R2 kräver ett vitt chassi.

Här kan du för-beställa keycaps https://oblotzky.industries/products/gmk-dmg-3?variant=41174395519144

Du behöver base+international för svensk ISO.

Permalänk
Skrivet av sunefred:

Tack vare @StuntmanMike i en tidigare tråd så har jag hittat några alternativ.

FreeBird TKL

Färger: White, Black, Olive, Blue
PCB: ISO eller ANSI, båda är hotswap!
Plates: POM, FR4, OC, Aluminum,
Lightning: Nope
Mounting style: Top Mount or Gummy O-ring

Keychron Q3 QMK (TKL)

Färger: Carbon Black, Silver grey, Navy blue, Shell White (ej ISO), Retro (ej ISO)
PCT: ISO eller ANSI, båda är hotswap
Plates: FR4, PC, Aluminium, Brass
Lighting: Yes, RGB
Mounting style: Double-Gasket

Båda verkar vara bra budget alternativ. Finns det ett mer polerat alternativ?

Retro och shell white är färger på keycaps

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Här kan du för-beställa keycaps https://oblotzky.industries/products/gmk-dmg-3?variant=41174395519144

Yes, tackar. Har redan bokat!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Retro och shell white är färger på keycaps

Jag tror faktiskt det är kombinationen om du kollar på bilderna. Snackar i deras Discord och det är flera som sitter och väntar på Snow White för ISO.

Du verkar ju vara erfaren byggare. Hur svårt är det att experimentera med switches om man måste löda/av-löda varje gång man vill testa nåt nytt? Funderar på att köpa Mode 80 ändå, det är ett riktigt snyggt tangentbord, men då är frågan om jag bör köpa flera PCB-er?

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk

Titta du på bilderna så ser man ju

Permalänk
Skrivet av sunefred:

Jag tror faktiskt det är kombinationen om du kollar på bilderna. Snackar i deras Discord och det är flera som sitter och väntar på Snow White för ISO.

Du verkar ju vara erfaren byggare. Hur svårt är det att experimentera med switches om man måste löda/av-löda varje gång man vill testa nåt nytt? Funderar på att köpa Mode 80 ändå, det är ett riktigt snyggt tangentbord, men då är frågan om jag bör köpa flera PCB-er?

Det är alltid bra att ha en extra pcb.

Att löda av är mest drygt men finns risk att man kan ta sönder saker om man slarvar.
Med en avlödningspistol (1500+) så blir allt mycket smidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Det är alltid bra att ha en extra pcb.

Att löda av är mest drygt men finns risk att man kan ta sönder saker om man slarvar.
Med en avlödningspistol (1500+) så blir allt mycket smidigare.

Det är ju lite tråkigt då. Mode 80 är EOL, så det kommer inte gå att köpa extra PCB-er i framtiden misstänker jag.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Skrivet av sunefred:

Det är ju lite tråkigt då. Mode 80 är EOL, så det kommer inte gå att köpa extra PCB-er i framtiden misstänker jag.

Det finns ju även millmax som man löder dit och vips så har man hotswap

https://keygem.store/products/mill-max-hot-swap-sockets?varia...

Permalänk
Medlem

Med risk för att göra bort mig för att jag inte kan vad hälften av vad alla termer står för, men borde inte ett GMMK Pro matcha hyfsat många av kraven?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SevenFour:

Med risk för att göra bort mig för att jag inte kan vad hälften av vad alla termer står för, men borde inte ett GMMK Pro matcha hyfsat många av kraven?

Det är absolut ett alternativ, det uppfyller alla punkterna ovan förutom färgen då möjligen. Sedan verkar byggkvaliten vara lite sämre än båda Keychron och framförallt Freebird TKL om man ska tolka de reviews som jag har tittat på. Till exempel är det ganska mycket flex i sidorna på chassit för att aluminiumet är snålt tilltagit där.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Tiger80 är ett bra alternativ.

Hade verkligen önskat att jag kunnat använda det, men det är ANSI only =/

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunefred:

Det är absolut ett alternativ, det uppfyller alla punkterna ovan förutom färgen då möjligen.

Om du väljer "customize your pro" på sidan jag länkade i mitt förra inlägg så kan du så småningom välja E-White som färg på vad de kallar för "top frame". Det kostar dock $70 extra och precis som du så har jag läst blandad feedback om det tangentbordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SevenFour:

Om du väljer "customize your pro" på sidan jag länkade i mitt förra inlägg så kan du så småningom välja E-White som färg på vad de kallar för "top frame". Det kostar dock $70 extra och precis som du så har jag läst blandad feedback om det tangentbordet.

Thats cool. Nu blev det svårt, köpa GMMK PRO nu eller förbeställa Freebird TKL?

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Skrivet av sunefred:

Thats cool. Nu blev det svårt, köpa GMMK PRO nu eller förbeställa Freebird TKL?

Freebird > Keychron > GMMK Pro är min rekommendation.

Permalänk

Blev också intresserad av ett Freebird TKL. Tips på linjära switchar och tangenter? Och är ALU ett bra val?

Permalänk
Skrivet av e_kjellgren:

Blev också intresserad av ett Freebird TKL. Tips på linjära switchar och tangenter? Och är ALU ett bra val?

Ett bra val för vad? Case ja, keycaps mja, brytare nej.

Brytare är väldigt personligt, men jag gillar Gateron senaste generationer så som Pro, X, Box Ink, Oil King, North pole.

Kbnordic.se har bra BoW och WoB keycaps.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Skrivet av StuntmanMike:

Ett bra val för vad? Case ja, keycaps mja, brytare nej.

Brytare är väldigt personligt, men jag gillar Gateron senaste generationer så som Pro, X, Box Ink, Oil King, North pole.

Kbnordic.se har bra BoW och WoB keycaps.

Jag tänkte på själva plattan där man kan välja fyra olika material. Finns bara ALU om man vill förbeställa på candykeys. Men det kanske är ett bra alternativ?

Permalänk
Skrivet av e_kjellgren:

Jag tänkte på själva plattan där man kan välja fyra olika material. Finns bara ALU om man vill förbeställa på candykeys. Men det kanske är ett bra alternativ?

Aha, ja det är ju en smaksak. Alu är i regel ett säkert val tillsammans med FR4. Brass/mässing ger en styvare känsla och ett mer high-pitched ljud. Nu vet jag inte vilka fler material man kunde välja men gissar på pc/POM eller någon annan mjukare plast som då ger en studsigare känsla samt en något dovare ljud, kan dock skapa lite huvudvärk under montering.
De senare alternativen är ju "the hype" nuförtiden, jag har dock inte testat dem personligen men har samtidigt inte haft några bekymmer med alu/FR4/kolfiber.