Intel Core i9-13900K når 350 watt med upplåst effektbudget

Permalänk
Medlem
Skrivet av Querth:

Många som kör med det här argumentet men det är fungerar inte hur långt som helst.

Om tex Intel skulle skapa en CPU som drar runt 10000 watt och den är mer energieffektiv än vad som finns idag är det ju inte miljömässigt hållbart överhuvudtaget ändå?

Ska alla hushåll ha spelmaskiner som drar mer än resten av hushållet så länge det pressar mer fps per watt?

Du får väl sitta där med din 2 W laptop med Apple M8 om 10 år då, jag har iaf inga skrupler för att mata 10 kW till mitt holodeck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Har du ett specifikt arbete du måste göra på din dator så får du det gjort med betydligt mindre energi idag än för tio år sen. Spel kan man inte riktigt jämföra på samma sätt eftersom vi bara vill ha mer och mer hela tiden och hade tillverkarna gjort kort med sweclockers medlemmars önskemål så hade det inte varit möjligt att spela som vi gör idag. Jag tycker vi ska vara tacksamma att tillverkare försöker möta konsumenters efterfrågan, även om de är tvungna att höja effekten för att uppnå önskvärd prestanda.

När du skriver att datorn skulle dra mer än ett hushåll visar bara hur vilsen du faktiskt är.

Nej du missar bara poängen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Den kan med 254W i PL2 knappt slå en Apple M1 Ultra i Geekbench MT medans Ultran bara drar 120W. Är det här framgång? Jag börjar mer och mer tro att x86 är dödsdömt.

Apple gillar att vifta med geekbench-siffror, i andra program ser det annorlunda ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Jag läste någon gång för längesedan att ju mer transistorerna krymper desto mer läckage i form av effekt som går till spillo dvs värme.

Är det vad vi ser nu? Visst prestandan är ju bättre men detta år sjuka effekter för ett sådant litet paket. Jag har en 3900x under custom loop och den är effekthungrig och märkbart svår att kyla ordentligt Raptor Lake blir sinnessjuk.

Raptor Lake använder samma tillverkningsprocess som Alder Lake, d.v.s. Intel 7, så det är ingen sån effekt vi ser. Om 13900K drar mer ström än 12900K så beror det på att Intel valt att den ska göra det.

Sen får man också komma ihåg att 13900K kommer ha fler kärnor än 12900K, så att strömförbrukningen stiger lite (PL2 ökas med 11% om siffrorna stämmer) är ganska förväntat när tillverkningsprocessen är oförändrad. 13700K kommer däremot få lika många kärnor som 12900K, så det blir kanske en mer intressant jämförelse.

Permalänk
Medlem

Sålänge högre effektuttag resulterar i högre prestanda och det är stabilt finns inget att klaga på. De som vill ha lägre prestanda kan ju bara begränsa maxeffekten manuellt eller låta bli att låta processorn sträcka på benen genom att manuellt sätta ett maxtak de är bekväma med.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Många verkar tro att bara för att utvecklingen går mot mer strömhungriga komponenter nu så kommer det fortsätta så i all oändlighet. När det blir för dyrt för gemene man att mata och kyla komponenterna kommer givetvis tillverkarna stanna upp och istället enbart fokusera på mer prestanda per watt, iaf för mainstreamkomponenterna. Sen är det möjligt att de parallellt med det kommer tillverka komponenter för rika entusiaster som vill leka med lite mer exotiska kylarlösningar. Domedagsprofeterna och de som är rädda för att rummet ska bli någon grad varmare om man inte stänger av elementen kommer givetvis retas gallfeber på det, p.g.a. avundsjuka, men det tror jag inte tillverkarna kommer bry sig om.

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av perost:

Raptor Lake använder samma tillverkningsprocess som Alder Lake, d.v.s. Intel 7, så det är ingen sån effekt vi ser. Om 13900K drar mer ström än 12900K så beror det på att Intel valt att den ska göra det.

Sen får man också komma ihåg att 13900K kommer ha fler kärnor än 12900K, så att strömförbrukningen stiger lite (PL2 ökas med 11% om siffrorna stämmer) är ganska förväntat när tillverkningsprocessen är oförändrad. 13700K kommer däremot få lika många kärnor som 12900K, så det blir kanske en mer intressant jämförelse.

Sant, jag var mer inne på effektökningen vi ser överlag. Även på GPU-sidan.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av källarinvånare:

Många verkar tro att bara för att utvecklingen går mot mer strömhungriga komponenter nu så kommer det fortsätta så i all oändlighet. När det blir för dyrt för gemene man att mata och kyla komponenterna kommer givetvis tillverkarna stanna upp och istället enbart fokusera på mer prestanda per watt, iaf för mainstreamkomponenterna. Sen är det möjligt att de parallellt med det kommer tillverka komponenter för rika entusiaster som vill leka med lite mer exotiska kylarlösningar. Domedagsprofeterna och de som är rädda för att rummet ska bli någon grad varmare om man inte stänger av elementen kommer givetvis retas gallfeber på det, p.g.a. avundsjuka, men det tror jag inte tillverkarna kommer bry sig om.

Ett annat sätt att faktiskt nå förändring är ju att diskutera frågan och påpeka att det är ett problem, så att tillverkarna ser att deras kunder tycker strömförbrukning är ett relevant argument när det gäller att välja produkt.

Det blir utöver det en mycket trevligare diskussion om man inte hittar på en massa tramsiga epitet eller klistrar åsikter på de som tycker annorlunda än vad man själv gör.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Det positiva om detta stämmer är att man kan kräma ur mer CPU prestanda ur arkitekturen om den går att tillverka bättre utan att dra mer Watt. Men idag hur länge håller den innan något område blir överhettat, var det inte en av de stora grejerna de gjorde mellan 4770k och 4790k att de eliminerade "hot spots"?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Varg:

Den har alltså samma energiförbrukning som AMD FX-9590 hade i vissa laster när den kom ut för 9 år sedan.

Lite skillnad på hur många som köper Intel än AMDs sämre CPUer..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk

Detta gör det lite klurigt för mig.
Jag sitter idag på en 5820k och tänkte uppgradera till antingen AMD eller Intels nya. Samtidigt så riskerar jag (vi alla) att betala 30kr / kWh som marknaden verkar tilta mot i vinter. Kanske går inte elpriserna ned så mycket kommande år. Hm..

Vilja ha och vad man behöver är olika saker. Samtidigt känner jag att det är dags.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Att man kan göra mer per watt med nyare borde ju vara självklart.
Grejen är ju den att konsument CPU'er har legat runt 100 watt i 15+ år.
Men nu helt plötsligt så känner dom behovet att dubbla (och kanske tredubbla) den siffran.

Samma sak med GPU'er.
250 watt var ju "standard" toppeffekt väldigt länge, undantaget ett fåtal extrema toppmodeller.
Men nu med 3000/6000 så är det helt plötsligt OK med att dubbla det, och redan mellanmodellerna tangerar 250 watt.

Det är en tråkig utveckling.
Framförallt for oss som gillar tystnad, och inte vill behöva köra AC'n så fort datorn är igång.

Runt 300 watt var mer eller mindre standard på 980 Ti. Jag satte mitt lite högre runt 330 watt. Titan korten drog mer med upplåst strömbudget. Men CPUerna har dragit iväg. Men så har inte en Apple M1 ARM en chans då jag börjar rendera trots bättre energi enefiktivitet. Någon skrev att om det kommer fortsätta i denna takt behöber vi ett kärnkraftverk till varje serverhall.
Känns inte så smart det häller. Jag förstår att prestanda kriget går upp. Men de stora pengarna liger i mid och low end. Där är de bättre. (hoppas det inte har ändrats)

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbinLoan:

Detta gör det lite klurigt för mig.
Jag sitter idag på en 5820k och tänkte uppgradera till antingen AMD eller Intels nya. Samtidigt så riskerar jag (vi alla) att betala 30kr / kWh som marknaden verkar tilta mot i vinter. Kanske går inte elpriserna ned så mycket kommande år. Hm..

Vilja ha och vad man behöver är olika saker. Samtidigt känner jag att det är dags.

Om du känner dig orolig att priset blir 30kr/kWh så är mitt tips att binda elpriset till ett rimligare pris.

Permalänk
Skrivet av smurfb:

Om du känner dig orolig att priset blir 30kr/kWh så är mitt tips att binda elpriset till ett rimligare pris.

Jag förstår hur du tänker. Utmaningen är brist på el, så kontrakten mellan konsumenter och elleverantörer kommer inte att gälla om regeringen gör en bypass vilken sannolikt kan hända med tanke på utmaningen vi har med just el.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Lite skillnad på hur många som köper Intel än AMDs sämre CPUer..

Jag vet inte vad det har med saken att göra, men okej.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Querth:

Nej du missar bara poängen

Upplys mig gärna då.

Att argumentera för att alla måste ha lägre förbrukning på sina komponenter bara för att du vill ha låg förbrukning är inget riktigt argument.

Köp low end komponenter om det är så du prioriterar och låt andra köpa high end, problem solved.

Permalänk
Medlem

Ganska många ogenomtänkta kommentarer här. Att säga att en ny cpu är dålig för att den har ett maximalt effekuttag som är högre än gammal cpu är som att jämföra äpplen med päron.

För att det ska vara jämförbart måste du jämföra hur mkt energi det krävs för att utföra X likvärdiga jobb. Om den drar 350w under någon sekund och är klar vs en gammal cpu som drar 90w och jobbar i flera minuter på samma arbete. Vilken är strömsnålast då?

Finns ingen logik i dessa argument.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Intels kommande 24-kärniga flaggskepp är 69% snabbare än AMDs två år gamla 16-kärniga flaggskepp vid 2.43x så hög effekt (345 W mot 142 W).

Hade den dragit 240 W så hade den åtminstone haft samma perf/W som AMD för två år sen.
Imponerande i vissa aspekter men knappast alla.

Har den 24cores ska den ju mätas med HEDT segmentet, haha... Intel doing shady shit, 5950x vs HEDT CPU, hade varit kul att se den här Intel cpun gå upp mot AMD 5965WX istället ;P

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Ganska många ogenomtänkta kommentarer här. Att säga att en ny cpu är dålig för att den har ett maximalt effekuttag som är högre än gammal cpu är som att jämföra äpplen med päron.

För att det ska vara jämförbart måste du jämföra hur mkt energi det krävs för att utföra X likvärdiga jobb. Om den drar 350w under någon sekund och är klar vs en gammal cpu som drar 90w och jobbar i flera minuter på samma arbete. Vilken är strömsnålast då?

Finns ingen logik i dessa argument.

Hm... Har man den logiken att man kör en powerspike för att få klart ett arbete och sen lägger det på alla delar så skulle det vara kul att se hur länge säkringar och elen hemma klarar sig, vet att om min system skulle spika över 900watt över ett par sekunder ryker mina proppar åt helvete direkt.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem

För egen del får jag nostalgikänslor av att läsa alla inlägg som gnäller över värme och effekt.
Tack Sweclockers.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Hm... Har man den logiken att man kör en powerspike för att få klart ett arbete och sen lägger det på alla delar så skulle det vara kul att se hur länge säkringar och elen hemma klarar sig, vet att om min system skulle spika över 900watt över ett par sekunder ryker mina proppar åt helvete direkt.

900W får ingen säkring att gå....

2300W är 10A, om du har allt på samma säkring i hemmet, drag en ny ledning till ett uttag.

Om du har porslin kan du lasta 10A med 3500W i ca 30-40min utan problem....

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av backspace:

För egen del får jag nostalgikänslor av att läsa alla inlägg som gnäller över värme och effekt.
Tack Sweclockers.

Kombinera detta med alla som påstod att det var fysikalisk omöjligt att nyttja mer än 4 kärnor på en desktop. Så det blir gnällande på laster som enligt dem är omöjligt går att köra på processorn.

Nå värmeutvecklingen är ett megaproblem, inte minst på laptops som är en jättestor marknad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

900W får ingen säkring att gå....

2300W är 10A, om du har allt på samma säkring i hemmet, drag en ny ledning till ett uttag.

Om du har porslin kan du lasta 10A med 3500W i ca 30-40min utan problem....

Såg nu, säg 900 - 1200watt spike av GPU, 500watt spike av CPU genom PSU, 20watt ram, sen lägg på lite mer för att PSU drar ur lite extra, då klarar det inte direkt. Sen har man ju resten av hushållet igång med, kök vitvaror etc etc, med allt som man har i sitt hushåll så lägger ju den ytterligare stressen av en dator som drar extremt mycket watt enbart där... Och då har vi inte dragit med skärm/skärmar, TV tex.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Såg nu, säg 900 - 1200watt spike av GPU, 500watt spike av CPU genom PSU, 20watt ram, sen lägg på lite mer för att PSU drar ur lite extra, då klarar det inte direkt. Sen har man ju resten av hushållet igång med, kök vitvaror etc etc, med allt som man har i sitt hushåll så lägger ju den ytterligare stressen av en dator som drar extremt mycket watt enbart där... Och då har vi inte dragit med skärm/skärmar, TV tex.

Har du allt det draget till en 10A säkring bör du kolla över din elinstallation.

Korta spikar är dessutom inget problem för en säkring. Så om du inte ligger på de nivåer i flera minuter, vilket inget tyder på kommer hända i den här generationen för hemanvändare, så är det inget problem.

Permalänk
Medlem

SweClockers, av kommentarerna att döma behöver folk här en lektion i effektbudget och hur det funkar på Intels CPU:er. Överväg att skriv en artikel om det.

För det verkar som att folk tror att den drar 350W i normalfallet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Har du allt det draget till en 10A säkring bör du kolla över din elinstallation.

Korta spikar är dessutom inget problem för en säkring. Så om du inte ligger på de nivåer i flera minuter, vilket inget tyder på kommer hända i den här generationen för hemanvändare, så är det inget problem.

Hm, isåfall kanske man inte ska oroa sig så mycket över säkringar etc, men å andra sidan så är ju elpriserna inte direkt billiga idag, men det är en helt annan fråga.

Hyresrätt för tillfället så kan inget göra tyvärr

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Hm, isåfall kanske man inte ska oroa sig så mycket över säkringar etc, men å andra sidan så är ju elpriserna inte direkt billiga idag, men det är en helt annan fråga.

Hyresrätt för tillfället så kan inget göra tyvärr

Har du en normal elinstallation för en hyresrätt så har du troligen en 10A till varje rum och kanske 2 till köket. Med en huvudsäkring på 16A så kan du totalt belasta med 11 000w

Permalänk
Datavetare
Skrivet av JDM:

Apple gillar att vifta med geekbench-siffror, i andra program ser det annorlunda ut

Vore faktiskt väldigt märkligt att Apple själva skulle välja att pusha Geekbench siffror. För tillskillnad vad många tror är GB lite av ett "worst-case" om man vill visa styrkorna hos M1-serien.

GB5 är en riktigt bra benchmark för vad den gör. Till skillnad från CPU-Z, Passmark och liknande är GB5 inte en "syntetisk" benchmark utan man testar "riktiga" program och bibliotek.

Men till skilland från CineBench, SPECint, SPECfp, Blender ml.fl. testar GB5 interaktiv prestanda och inte "throughput".

GB5 testarna kör cykeln "race-to-sleep", vilket är absolut best-case för Intels/AMDs bärbara då dessa numera har riktigt högre peak-frekvens men de är bara kapabla att hålla den frekvensen i någon sekund. M1 håller samma frekvens oavsett om 1 eller alla kärnor är lastade, oavsett om man kör på batteri eller sladd och håller den över tid.

Fördelen för Apple är därför större i t.ex. SPEC som är en "serverbenchmark" som lastar datorn under längre tid. Och tar man ett "riktigt" fall som t.ex kompilering så har ju M1 sådan stor fördel att många initialt antag att det måste vara något fel på mätningarna (Hardware Unboxed plockade bort kompilering ur deras laptop-tester, blev kanske "fel" resultat...)

Klicka för mer information
Visa mer

Att man gör det Intel gör med 13900K och tillåter upp till 350 W är specifikt för att kunna hålla i stort sätt samma frekvens "all-core" som man har som peak-frekvens. Just 13900K ryktas ju kunna hålla 5,5 GHz all-core när den får dra 350 W, det är ju mindre än 10 % minskning från den ryktade peak-frekvensen på 5,8 GHz.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Har du en normal elinstallation för en hyresrätt så har du troligen en 10A till varje rum och kanske 2 till köket. Med en huvudsäkring på 16A så kan du totalt belasta med 11 000w

Ah tyty, är 90 tals standard säkringar men men, får se vad som händer när huset står klart.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Har du en normal elinstallation för en hyresrätt så har du troligen en 10A till varje rum och kanske 2 till köket. Med en huvudsäkring på 16A så kan du totalt belasta med 11 000w

Lugnt i Sverige, jobbigare i USA och deras 110 volt system och 15 ampere säkringar.