Permalänk
Medlem

Yale Doorman eller?

Vänder oss till er med erfarenhet och kunskap i denna djungel.

Vi söker efter ett nyckelfritt dörrlås och har kikat/läst om Yale Doorman L3 (al inclusive), omdömena är spridda, det funkar och det fungerar inte, är det handhavande fel eller produktionsfel/mjukvarufel?

Vi blir lite kluvna så, vad säger ni med erfarenhet om Yale och ”andra” modeller, vilket lås är bäst eller mest prisvärt då vi helt enkelt bara vill att det ska fungera, smarta hem i all ära men ibland strular det och den tiden spenderas hellre på annat än felsökning och omstarter speciellt när barnen ska komma in och det då kanske inte fungerar, så vad ska man leta efter helt enkelt?

Tack på förhand.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

Vänder oss till er med erfarenhet och kunskap i denna djungel.

Vi söker efter ett nyckelfritt dörrlås och har kikat/läst om Yale Doorman L3 (al inclusive), omdömena är spridda, det funkar och det fungerar inte, är det handhavande fel eller produktionsfel/mjukvarufel?

Vi blir lite kluvna så, vad säger ni med erfarenhet om Yale och ”andra” modeller, vilket lås är bäst eller mest prisvärt då vi helt enkelt bara vill att det ska fungera, smarta hem i all ära men ibland strular det och den tiden spenderas hellre på annat än felsökning och omstarter speciellt när barnen ska komma in och det då kanske inte fungerar, så vad ska man leta efter helt enkelt?

Tack på förhand.

Vi har använt Yale doorman i våra senaste 4 boenden (totalt 8 stycken Yale Doorman), och ingen av dom har strulat en enda gång. Varit lite omständligt att installera några gånger pga gamla dörrar, inte direkt Yales fel dock

En gång var själva låskistan trasig vid leverans också - så den kunde inte låsas. Det var dock inga problem att byta den.

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem

Vi letar också! Följer tråden med spänning.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Det finns redan ett flertal trådar om detta som du också kan kika igenom

https://www.sweclockers.com/forum/sok?searchid=8ea039ab-8f3d-...

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det finns redan ett flertal trådar om detta som du också kan kika igenom

https://www.sweclockers.com/forum/sok?searchid=8ea039ab-8f3d-...

Tack! Jag använde faktiskt sökfunktionen men hittade inget, måste skrivit helt fel sökord 🥹

Låskistan och dörr är ju inte UD fel såklart, men bra input där, tack 🙏🏻

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem

Det absolut viktigaste är den fysiska installationen. Framförallt slutblecket måste vara rätt typ och ha korrekt plösmått (ska du installera själv så googla upp vad plösmått är). Även viktigt att avstånd mellan slutbleck och låssystem är ca 3 mm, det finns 1 och 2 mm distanser att lägga under slutblecket som minskar avståndet om det är för stort (ingår i t ex all inclusive paketet)

Du ska ha ett slutbleck från connect-serien
https://www.if-sakerhet.se/guide-om-slutbleck#slutbleck-till-...
I all inclusive paketet ingår två varianter, men det är inget som säger att något av dem passar din dörr. Mät i förväg så slipper du tråkiga överraskningar. Har du alltför gammal eller ovanlig dörr så kan det bli ett mycket krångligt jobb att få det bra (låssmed rekommenderas!). Och har du riktig tur så har du redan rätt slutbleck installerat.

Mitt L3 har fungerat felfritt sedan installationen i maj, men då är den fysiska installationen helt korrekt (tror jag...).

Permalänk
Medlem

@teejee Bra info där, tack, den dörren vi har idag ska vi byta ut därav denna fråga om YD, vi har bra lås-smeder på orten om det och med all säkerhet kommer behövas. Den dörren vi mer eller mindre bestämt oss för är denna så med otrolig tur passar det väl direkt.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

@teejee Bra info där, tack, den dörren vi har idag ska vi byta ut därav denna fråga om YD, vi har bra lås-smeder på orten om det och med all säkerhet kommer behövas. Den dörren vi mer eller mindre bestämt oss för är denna så med otrolig tur passar det väl direkt.

Dörren verkar ha slutbleck Dorma 9008 som inte är kompatibel med Doorman, så du behöver byta slutblecket. Enligt uppgifter i din länk så har det slutblecket justerbart plösmått mellan 11-18mm så det är svårt att veta i förväg vad plösmåttet är på den dörren. Du får mäta med skjutmått när du får dörren. Är det nära 13.5mm så använd 1487-1, är det nära 16.5mm så använd 1487-2.

Och förhoppningsvis passar dom direkt i karmen utan att man behöver stämjärn eller liknande.

Permalänk
Medlem

@teejee

Sparar den infon, frun har en väninna som köpt samma dörr med YD och det vara kompatibla enheter enligt dom, har en av svågrarna som har haft samma dörr men ett annat YD lås men även där var det passande, ska kolla närmare på det när det väl kommer, relativt lång leverans så nu får vi vänta och hoppas men mycket matnyttig info, tackar och bockar (uppdaterar tråden hur det passar och fungerar när det väl är klart) 👍🏻

”Edit”:

Det följer med ett slutbleck via YD såg jag nu.

https://www.elgiganten.se/product/hem-hushall-tradgard/sakerh...

” I All Inclusive följer det också med en 2mm distansplatta utöver ’1487-1’ slutbleck.”

Sen om detta passar utan att behöva leka kirurg är ju en annan femma.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem

Vi har L3 på jobb och det har fungerat felfritt, det som strula lite i början var connect/wifi adaptern. Uttaget vi hade var för långt ifrån (5m). Så fick sätta upp ett nytt uttag närmare dörren. Inget problem här då det är en lager lokal som redan har utanpåliggande kablage här o var. Men kan vara svårare att få snyggt i ett hem.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Vi har L3 på jobb och det har fungerat felfritt, det som strula lite i början var connect/wifi adaptern. Uttaget vi hade var för långt ifrån (5m). Så fick sätta upp ett nytt uttag närmare dörren. Inget problem här då det är en lager lokal som redan har utanpåliggande kablage här o var. Men kan vara svårare att få snyggt i ett hem.

Ja det är väl det som ”kan” komma att strula, uppskattar att vi har ca: 3m eller kanske 3,5m till routern men får dra en kabel (lite snyggt) så connecten hamnar närmare, med lite tur så slipper vi det men antar att i slutändan kommer det behövas och vara mödan värt det.

Bara en sådan enkel sak att slippa nyckel när man närmar sig dörren kommer göra livet enklare med ungar i famnen och matkassar med allt det bär till, vilka I-Lands problem man har ibland….

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem

Har 4st v2. Överlag nöjd, men har problem med att taggar som sällan används slutar fungera. Även haft bekymmer med att lägga till nya. Låset säger ogiltig tagg, fast det är originalen som kom med låsen. Aldrig haft bekymmer med mottagning/sändning trots avstånd och väggar mellan lås och styrenhet.

Permalänk
Medlem

personligen föredrar jag id-lock framför doorman,
haft flera fall där doorman slutat fungera, sedan gillar jag att idlock inte låst taggarna utan man kan blanda
från olika tillverkare. största nackdelen som jag ser med id-lock just nu är att deras z-wave modul inte kör s2 eller s3 utan bara s0.
men det går ju använda zigbee i stället. Har du bara en dörr in, då skulle jag nog kolla på lås med nödnyckel, jobbigt att komma hem mitt i natten och inte komma in.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

@aragon

Bra input där, vi har två dörrar varav den andra även den får ett nytt lås med så den besvärliga situationen kommer förhoppningsvis inte inträffa 👍🏻

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem

Uppdaterar lite för nyfikna och nya som kanske har samma funderingar.

Nya dörren kom förra veckan måndags. Givetvis monterade och rev vi gamla dörr och karm INNAN vi öppnade den nya och en härlig transportskada hittas, dokumenterat och inskickat på reklamation så hade vi inget annat val än att sätta upp den då den förra mer eller mindre redan var i bitar.

Väl till låset satt på plats så var det relativt enkelt, slutbleck passade galant, det var först när det ska "installeras" och "implementeras" i mobil som det blev jobbigt, instruktionerna är där men skrivna på ett sådant j****a dumt sätt att vi blev helt tankeslösa efter en stund. Efter lite youtube så var allt klart och i efterhand var det väldigt enkelt. Deras egna brygga "Connect" fungar klockrent men då sitter den extremt nära dörren också så det kanske inte hade varit så optimalt annars.

Kan hittills bara ge 10/10, lyckades även lägga till det i Google Home systemet vilket gör det ännu smidigare.

Kan varmt rekommendera detta lås och tack för all er input tidigare.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

lyckades även lägga till det i Google Home systemet vilket gör det ännu smidigare.

Vad gör du där i? Kan man låsa upp med rösten? Isåfall...

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem

@P-son78

Haha, ja vad gör jag där i kan man undra, inget illa menat mot dig alls för jag undrar detsamma men ja, med rösten.
För oss underlättar detta ännu mer, 4 barn varav 2 små och i ett suterränghus så vi slipper springa ner och låsa upp t.ex med hjälp av kameran eller dra fram mobilen om man lagar mat, städar, håller i en av de minsta, byter blöja osv osv osv..

Riktigt smidigt att prata med google då.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

@P-son78

Haha, ja vad gör jag där i kan man undra, inget illa menat mot dig alls för jag undrar detsamma men ja, med rösten.
För oss underlättar detta ännu mer, 4 barn varav 2 små och i ett suterränghus så vi slipper springa ner och låsa upp t.ex med hjälp av kameran eller dra fram mobilen om man lagar mat, städar, håller i en av de minsta, byter blöja osv osv osv..

Riktigt smidigt att prata med google då.

Jag syftade på säkerhetsaspekten i att kunna säga åt en assistent att öppna dörren. Visst, risken att nån skulle veta att man kan göra det och sedan hitta ett "hål" att prata i kanske är minimalt men känns lite scary. Jag kör också Yale och Google Home men ingen integration där mellan. Känns som det inte riktigt är "DÄR" än säkerhetsmässigt.

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem

Har Yale på mitt garage. Har funkat bra i 4 år nu. Har dock "bara" med taggar o kodlås. Vettefan om jag hade velat har wifi pass på dörren när det finns mjukvara som enkelt crackar wifi routers. Fått byta batteri 2ggr på den tiden. Använder endast kodlåset på handtaget. Har inte orkat dona med taggar.

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk
Medlem

Har precis fått ha hem en låssmed för att plocka bort ett L3 från attefallaren. Smeden sa att allt var korrekt med installationen och att låset gett upp.

Med denna erfarenhet kommer jag aldrig sätta dit ett lås som inte även har nyckelfunktion om det är enda vägen in. På huset har jag två V2N som suttit länge utan problem. Men skulle ett strula så finns den andra ingången och att båda skulle ge sig samtidigt känns osannolikt.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

@P-son78
Ur säkerhet sett så vill jag gärna se den som kan efterapa min röst (går ju ställa in att den bara ska lyssna på mig) MEN ingenting är ju idiotsäkert. Oavsett så kommer det notiser när dörr öppnas och stängs samt hur den öppnas (kod, tag, mobil osv), måste nog prova med rösten och se ifall det kommer notis på det sättet med, nu fick du mig lite nervös...

@Xarion
Hur menar du med WiFi-Pass?

@LeonHart
Vi har 2 ingångar, dock behöver jag byta till annan kista på den andra ingången OM det inte blir ett till Yale.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

@LeonHart
Vi har 2 ingångar, dock behöver jag byta till annan kista på den andra ingången OM det inte blir ett till Yale.

Med två ingångar ser jag inget problem.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Skrivet av LeonHart:

Har precis fått ha hem en låssmed för att plocka bort ett L3 från attefallaren. Smeden sa att allt var korrekt med installationen och att låset gett upp.

Med denna erfarenhet kommer jag aldrig sätta dit ett lås som inte även har nyckelfunktion om det är enda vägen in. På huset har jag två V2N som suttit länge utan problem. Men skulle ett strula så finns den andra ingången och att båda skulle ge sig samtidigt känns osannolikt.

Har en vän som köpt en Tribe2, vet ännu inte hur den fungerar. Men kul nog kan man vid krånglade elektronik, även låsa upp med nyckel. Många möjligheter, tyckte det rent teoretiskt verkade genomtänkt

https://habo.com/se/sortiment/elektroniska-las/elektroniskt-l...

För mig är Habo som säljer den, inte precis stora på avancerade lås, men hoppas de fortsätter satsa, ju mer konkurrens desto bättre smartare produkter kan man hoppas.

lägger till om Habo
Permalänk
Medlem
Skrivet av sinclairhacker:

Har en vän som köpt en Tribe2, vet ännu inte hur den fungerar. Men kul nog kan man vid krånglade elektronik, även låsa upp med nyckel. Många möjligheter, tyckte det rent teoretiskt verkade genomtänkt

https://habo.com/se/sortiment/elektroniska-las/elektroniskt-l...

För mig är Habo som säljer den, inte precis stora på avancerade lås, men hoppas de fortsätter satsa, ju mer konkurrens desto bättre smartare produkter kan man hoppas.

Det är så här det borde fungera. Kanske får bli ett sådant.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-son78:

Jag syftade på säkerhetsaspekten i att kunna säga åt en assistent att öppna dörren. Visst, risken att nån skulle veta att man kan göra det och sedan hitta ett "hål" att prata i kanske är minimalt men känns lite scary. Jag kör också Yale och Google Home men ingen integration där mellan. Känns som det inte riktigt är "DÄR" än säkerhetsmässigt.

via alexa om man vill låsa upp med rösten anger man en kod muntligt.
tycker dock det är smidigare att använda ikonen

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.