Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Det bästa alternativet nu är portförvaltat el pris anser jag.
Tror jag fick det som rekommendation hos Jämtkraft när jag jämförd el priser.
Flera som börjat, och tror nog fler kommer köra med det.

Dem som jag har det , som jag vet är följande.

Årsunda El
Jämtkraft
Mälarenergi
Bixia (Bixia Framtid) Ganska nytt för dem 2021 Juni började dem med.
Kan finnas flera som jag inte ha hittat.
Jag valde Årsunda för dem har ingen bindningstid/uppsägningstid (14 dagar)

Sett andra har portförvaltat el, men mot företag och med minst 50K i förbrukning.

Vår lokala elleverantör, Linde Energi, verkar också har något förvaltat avtal, se nedan (www.lindeenergi.se)

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Klipper hellre kablarna mot Danmark/Tyskland då ryssarna ströp elöverföringen till Finland. Finland försöker åtminstone lösa problemet med ny kärnkraft. Du kan vara säker på att finnarna kommer bygga ut, så fort som de bara kan. Ett spänningslöst Finland är inget bra för Sverige. Elpriset skulle knappt påverkas i SE4 då överföringskapaciteten mellan SE2 och SE3 ligger på 7GW.

Någon form av subvention behöver om vi vill slippa läsa förfrusna pensionärer i villa i vinter.

Det kärnkraftverket hjälper såklar (när de väl får igång det...), tror att Sverige drabbas mer dock om Europa/Danmark kopplas bort, SE4 kör mycket balansering med kopplingarna mot kontinenten
Men du har rätt, att strypa Finland hjälper inte om ledningarna i lander är mättade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av istream:

Ja, ska ha koll närmaste veckorna, men förstår fortfarande inte varför elpriset ska skjuta i höjden under natten bara för att EU bunkrar gas. Återstår att se de närmaste veckorna.

Tillgång och efterfrågan.
Det blåser lite i Europa, fransmännens kärnkraft går åt pipan och samtliga fossila bränslen är dyra (samt så pågår det mycket spekulationshandel, vilket aldrig är bra...).

Min gissning är att nattpriserna är höga för att Frankrike har problem med deras kärnkraft, vanligtvis brukar frankruke kunna mätta mycket av Europas nattliga energikonsumption, men det kan dem inte nu

Permalänk

Är det riktigt dyrt som idag brukar det hålla i sig på nätterna också. 23.00 idag i SE4 hintar om billig el på natten och kanske under vissa timmar imorgon.

I vinter kommer ved vara ovärderligt, särskilt om man kör timpris. Stänga av värmen när det är dyrt och elda.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Klipper hellre kablarna mot Danmark/Tyskland då ryssarna ströp elöverföringen till Finland. Finland försöker åtminstone lösa problemet med ny kärnkraft. Du kan vara säker på att finnarna kommer bygga ut, så fort som de bara kan. Ett spänningslöst Finland är inget bra för Sverige. Elpriset skulle knappt påverkas i SE4 då överföringskapaciteten mellan SE2 och SE3 ligger på 7GW.

Någon form av subvention behöver om vi vill slippa läsa förfrusna pensionärer i villa i vinter.

Klippa kablar är inget realistiskt alternativ.
Jag tycker det är bra att grannländerna nu satsar på fler energikällor, det kommer ju påverka oss positivt.
Att vi ska behöva bygga upp för att förse andra med billig ren energi tycker jag är fel,det är ju ett samarbete mellan de olika länderna som behöver bli bättre där långsiktighet bör prioriteras.

Sen utesluter jag inte att vi kommer behöva bygga nya kraftverk, då globaliseringen avtar så är det inte omöjligt att vi kommer ta hem en del produktion från billiga länder som idag producerar el på ett miljömässigt sämre sätt än vad vi gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Det bästa alternativet nu är portförvaltat el pris anser jag.
Tror jag fick det som rekommendation hos Jämtkraft när jag jämförd el priser.
Flera som börjat, och tror nog fler kommer köra med det.

Vad är portförvaltat elpris?

/Någon som inte har koll

Skrivet av SiD:

Vår lokala elleverantör, Linde Energi, verkar också har något förvaltat avtal, se nedan (www.lindeenergi.se)
<Uppladdad bildlänk>

Tack för tipset, det där såg väldigt intressant ut. Ska ha dem i baktanken när det blir dags att teckna nytt om några månader.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av istream:

Ja, ska ha koll närmaste veckorna, men förstår fortfarande inte varför elpriset ska skjuta i höjden under natten bara för att EU bunkrar gas. Återstår att se de närmaste veckorna.

En anledning är att gas används för att generera el (även om det framförallt används för värme och industriprocesser), den uppfyller samma funktion som vattenkraft gör i Sverige. Mindre gas gör att det behövs andra, dyrare källor för att producera elen istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Därför jag precis la frågan vad andra i SE4 betalade för kWh pris i Juli månad ex. Vore kul o jämföra med ex portfölj leverantörer som Årsunda.
375:- per år är ju ändå 32kr per månad, vilket är några kWh ändå extra.
Det måste ju beräknas i kWh priset per månad ändå.

De flesta har ju rabatt på månadsavgift osv om man tecknar nytt på elskling ex. Så jag gjort varje gång tidigare, bytt när bättre erbjudande kommit där.

Jag hade ex i Juli 1.267:-/ kWh ex moms | 1,583:- / kWh ink moms med Skelefteå Kraft.

Det är ju detta som är intressant tycker jag, och vad tråden skapades för. Jämföra med andra vad de har i sitt Elområde, och jämföra sitt kWh pris och se om det är värt o prova något annat.

Juli, SE4. 191.56öre/kwh. Med skatt, moms och överföring betalde jag totalt 371.7öre/kwh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Juli, SE4. 191.56öre/kwh. Med skatt, moms och överföring betalde jag totalt 371.7öre/kwh.

H*vete vad dyrt. :/ vad gör man?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Juli, SE4. 191.56öre/kwh. Med skatt, moms och överföring betalde jag totalt 371.7öre/kwh.

Oj jisses, verkar väldigt dyrt!
Snittpriser för SE4 under Juli (enligt Nordpool) låg på 115,37öre/kWh.

Har du rörligt eller fast?

Permalänk

Hur ska man tänka när man skaffar nytt elavtal, vi flyttar från lägenhet till radhus i början av Oktober.
Uppvärmning via fjärrvärme så egentligen bara hushållsel.

Fastpris känns väl som sämsta valet, över 300 öre/kwh..

Timpris känns väl som det blir, eller hur hade ni tänkt?

Jämför via elskling och Greenly ligger bra till, "108,25 öre/kWh inkl allt". Även kikat lite på Tibber som ligger lite högre.

Några erfarenheter Greenly vs Tibber? eller om vi skulle välja något annat?

Visa signatur

Intel Core i9 10900K | Gigabyte Z490 AORUS ELITE AC | Kingston 2x16GB DDR4 3600MHz CL 17 FURY | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC | Corsair Force MP600 1TB | Corsair Carbide 275Q | Corsair RM750X V2 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

H*vete vad dyrt. :/ vad gör man?

Har köpt sovsäckar, siktar på att köra runt 14 grader inomhus till vintern.

Skrivet av PewPew93:

Oj jisses, verkar väldigt dyrt!
Snittpriser för SE4 under Juli (enligt Nordpool) låg på 115,37öre/kWh.

Har du rörligt eller fast?

Rörligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andersson89:

Hur ska man tänka när man skaffar nytt elavtal, vi flyttar från lägenhet till radhus i början av Oktober.
Uppvärmning via fjärrvärme så egentligen bara hushållsel.

Fastpris känns väl som sämsta valet, över 300 öre/kwh..

Timpris känns väl som det blir, eller hur hade ni tänkt?

Jämför via elskling och Greenly ligger bra till, "108,25 öre/kWh inkl allt". Även kikat lite på Tibber som ligger lite högre.

Några erfarenheter Greenly vs Tibber? eller om vi skulle välja något annat?

Jag föredrar Tibber. Bättre transparens gällande alla avgifter och överlag bättre app och integrationer med smart styrning av förbrukningen.

Permalänk
Medlem

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/m-foreslar-hogkostnadsskyd...

Problemet med detta är ju att det i princip blir mer lönsamt ju mer energi du använder, lite som med ränteavdraget.

Vore det inte bättre att ge bidrag för byte av värmesystem t ex?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/m-foreslar-hogkostnadsskyd...

Problemet med detta är ju att det i princip blir mer lönsamt ju mer energi du använder, lite som med ränteavdraget.

Vore det inte bättre att ge bidrag för byte av värmesystem t ex?

Det är aldrig en bra idé när politiker går in och styr priser, men man kanske måste sätta ett tak för dem som har väldigt hög förbrukning. Men håller med att bidrag till att byta uppvärmning vore bättre

Sedan kan man undra varför jag som har bytt system ska subventionera sånna som inte gjort det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Vad är portförvaltat elpris?
/Någon som inte har koll

"Jämtpriset är ett så kallat förvaltat elavtal. Det funkar så att Jämtkrafts förvaltare bevakar elmarknaden varje timme och varje dag. De köper upp el för kundernas framtida förbrukning, för att säkra upp ett stabilt elpris för kunderna.

Resultatet blir ett stabilt och långsiktigt bra pris där man slipper pristopparna men ändå får del av prisnedgångarna på elmarknaden. Långsiktigheten i dessa avtal gör dock att det finns viss fördröjning i hur priset följer plötsliga och snabba nedgångar på elmarknaden. Men på samma sätt kommer man alltså som förbrukare heller inte följa med i alla prisökningarna på marknaden.

Sett över de senaste åren har förvaltat elpris över tid varit lägre än det rörliga elpriset."

Läs mer på: https://www.jamtkraft.se/privat/elavtal/vara-elavtal/jamtpris...
Brukar vara 70% fast och 30% rörligt. Går att se hemsidan hur priserna har sett ut tidigare månader/år

Skrivet av slipbit:

H*vete vad dyrt. :/ vad gör man?

Skulle rekommendera ett portförvaltat elpris. Om du inte har möjlighet till tim-pris (tibber tex)
OM du kan styra din el..

Skrivet av Andersson89:

Hur ska man tänka när man skaffar nytt elavtal, vi flyttar från lägenhet till radhus i början av Oktober.
Uppvärmning via fjärrvärme så egentligen bara hushållsel.

Fastpris känns väl som sämsta valet, över 300 öre/kwh..

Timpris känns väl som det blir, eller hur hade ni tänkt?

Jämför via elskling och Greenly ligger bra till, "108,25 öre/kWh inkl allt". Även kikat lite på Tibber som ligger lite högre.

Några erfarenheter Greenly vs Tibber? eller om vi skulle välja något annat?

Har du familj?
Jag testade Tibber ett tag när vi bar nyinflyttad i huset. Men efter som vi har barn och djur så går tvätten nästan varje dag här hemma. Det blev dyrare för oss än att ha det rörligt, och detta var flera års sen!
Bor man i lägenhet och kan tvätta, ladda osv på nätterna så är det ju jätte bra!

Men för mig med hus/familj så funkar det inte alls. Skulle bli ruinerad om jag använde mig av tim-priset.
Har en årsförbrukning på ca 20000KwH.

Rörligt är ju en chansning, priset kan gå ner av någon mirakulös handling. Eller så fortsätter att vara högt.
Fasta priset just nu är sjukt högt, "billigaste" jag har sett är nog Vattenfall 244öre ink moms 3år / SE3.
Finns billigare men då binder du dig upp mot 5år.. ALDRIG jag betalar 200röe i 5år..
Men vem vet, kanske är detta det nya priset som vi kommer behöva vänja oss vid.

Jag har valt Årsunda som kommer börja 10 Oktober, har ingen bindning/uppsägnings-tid (14dagar) Så skulle det fasta priset hamnat under 100öre så kan jag byta. Utan vänta i flera månader.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG - ASUS TUF X670E Plus - Ryzen 7600X / H150i Elite LCD - Corsair 32GB DDR5 @6000 - 7900XT OC TUF - Gigabyte nVme 500GB OS-PRG - Kingston NV2 2TB - 4TB HDD x 2 - SteelS Apex 7 + Razer Viper Ultimate - SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S - AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Nu blir jag fundersam... Byte till Årsunda kraft pågår för min del. Men nu såg jag precis på "Elskling.se" att Skellefteåkraft som jag hade, nu är billigare helt plötsligt?

Jag kollade upp Årsunda efter att folk tipsade om det i tråden och de hade en del lägre priser... Hade!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/m-foreslar-hogkostnadsskyd...

Problemet med detta är ju att det i princip blir mer lönsamt ju mer energi du använder, lite som med ränteavdraget.

Vore det inte bättre att ge bidrag för byte av värmesystem t ex?

Jo det vore väl bra. Men det hjälper ju inte för stunden. Tar ca 8-10 mån tex för få installera bergvärme, luft system samma sak om jag minns rätt. Och sedan ska alla ha råd med detta. Inte alla som har den möjligheten.

Skrivet av Sunix:

Det är aldrig en bra idé när politiker går in och styr priser, men man kanske måste sätta ett tak för dem som har väldigt hög förbrukning. Men håller med att bidrag till att byta uppvärmning vore bättre

Sedan kan man undra varför jag som har bytt system ska subventionera sånna som inte gjort det

Ett tak kommer ju behövas. Vet många som mår VÄLDIGT dåligt pga el-priset. Jag är en av dem faktiskt.
Försöker hjälpa andra att hitta rätt el-avtal.
Att man ska må dåligt för man är osäker hur man kommer klara av att betlala elen är helt JÄVLA sjukt.

Jag försöker göra så gott vi kan här hemma. Tex stänga av allt onödigt. Tom drar ur strömmen för sådant som är i standbyläge, laddare osv. Sänkt värmen i huset till 20, hade 22 innan.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG - ASUS TUF X670E Plus - Ryzen 7600X / H150i Elite LCD - Corsair 32GB DDR5 @6000 - 7900XT OC TUF - Gigabyte nVme 500GB OS-PRG - Kingston NV2 2TB - 4TB HDD x 2 - SteelS Apex 7 + Razer Viper Ultimate - SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S - AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Det är aldrig en bra idé när politiker går in och styr priser, men man kanske måste sätta ett tak för dem som har väldigt hög förbrukning. Men håller med att bidrag till att byta uppvärmning vore bättre

Sedan kan man undra varför jag som har bytt system ska subventionera sånna som inte gjort det

Sant, det blir aldrig rättvist. Men å andra sidan kan ju en minskad förbrukning sänka priset för andra. Vi har ju redan subventioner på solceller och elbilar t ex. Annars hade man kanske gjort så att hushåll med över 20 000kwh/år fick bidrag för nytt system och har man under får man bidrag för elpriset. Sen blir det alltid knepigt hur man kontrollerar det där. Gemene man kan ju starta några elelement bara för att komma över gränsen, eller varför inte minea crypto? Men nu är det extremt långa leveranser på nya VP också, ringde igår om en ny FLVP, med lite tur kan jag få den i augusti-nästa år. Även priserna har ju gått åt helvete rent ut sagt. Pumpen jag frågade om har gått upp 30 000kr på 18 månader: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3783663#statistics

Permalänk
Medlem
Skrivet av bikerrog:

Nu blir jag fundersam... Byte till Årsunda kraft pågår för min del. Men nu såg jag precis på "Elskling.se" att Skellefteåkraft som jag hade, nu är billigare helt plötsligt?

Jag kollade upp Årsunda efter att folk tipsade om det i tråden och de hade en del lägre priser... Hade!

Antar du menar det rörliga är billigare nu för stunden.
Fast 1år är ju 375öre tex på Skellefteåkraft

Alla el-priser som är rörligt har gått ner just nu för stunden. Var ju billig el i början av Augusti. Men det kommer nog inte vara länge.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG - ASUS TUF X670E Plus - Ryzen 7600X / H150i Elite LCD - Corsair 32GB DDR5 @6000 - 7900XT OC TUF - Gigabyte nVme 500GB OS-PRG - Kingston NV2 2TB - 4TB HDD x 2 - SteelS Apex 7 + Razer Viper Ultimate - SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S - AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Jo det vore väl bra. Men det hjälper ju inte för stunden. Tar ca 8-10 mån tex för få installera bergvärme, luft system samma sak om jag minns rätt. Och sedan ska alla ha råd med detta. Inte alla som har den möjligheten.

Ett tak kommer ju behövas. Vet många som mår VÄLDIGT dåligt pga el-priset. Jag är en av dem faktiskt.
Försöker hjälpa andra att hitta rätt el-avtal.
Att man ska må dåligt för man är osäker hur man kommer klara av att betlala elen är helt JÄVLA sjukt.

Jag försöker göra så gott vi kan här hemma. Tex stänga av allt onödigt. Tom drar ur strömmen för sådant som är i standbyläge, laddare osv. Sänkt värmen i huset till 20, hade 22 innan.

Ja men med ett tak så hade du inte behövt göra allt det utan kunde fortsätta och t.o.m. öka din förbrukning.
Bättre då om man kanske inför ett tillfälligt tak för i vinter eller några år, och sedan subventionerar uppvärmningssystemsbyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Mina föräldrar byter till Bergvärma, väntetiden 8mån.. Ska komma igång nu i Augusti.

Vi bytte från Pellets för 8års sen nu, då hade förra ägaren en förbrukning på ca 45000KwH per år.
Så tog väl tre månader tills vi bytte till bergvärme. Tog 1månad så var det installerad.
Sjuk att det ska ta 6-10 mån nu.

Vi sänkte vår år förbrukning till 21000KwH. Ingår el, uppvärmning, vatten, ja allt.
Kan nog sänka mer med bättre isolerad källare/vind.

Behöver du en Pellets maskin så har vi en garaget som inte gör någon nytta

Får jag fråga varför de byter från pellets? Är det dyrt jämfört med att köra en bergvärmepump? Generellt brukar det vara en bra affär, om något bökig, att elda trä i någon form.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parmenides:

Får jag fråga varför de byter från pellets? Är det dyrt jämfört med att köra en bergvärmepump? Generellt brukar det vara en bra affär, om något bökig, att elda trä i någon form.

Om jag inte minns fel har pellets också gått upp 30-40% bara i år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parmenides:

Får jag fråga varför de byter från pellets? Är det dyrt jämfört med att köra en bergvärmepump? Generellt brukar det vara en bra affär, om något bökig, att elda trä i någon form.

Ägaren tidigare hade 45000KwH... borde väl säga allt

Vi bytte för varm vattnet/värme var aldrig tillräckligt varmt. El-patronen fick hjälpa till en hel del.
Sen att frun glömmer fylla på med pellets hjälper ju inte..
Så var det ju bökigt att fylla på, köpa på sig en massa, få det hem levererad osv.

Nä, bergvärme är vi väldigt nöjda med att vi bytte till.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG - ASUS TUF X670E Plus - Ryzen 7600X / H150i Elite LCD - Corsair 32GB DDR5 @6000 - 7900XT OC TUF - Gigabyte nVme 500GB OS-PRG - Kingston NV2 2TB - 4TB HDD x 2 - SteelS Apex 7 + Razer Viper Ultimate - SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S - AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Inaktiv

Jag läste nyss att Moderaterna ville införa tillfälligt tak så att ingen ska drabbas av skyhöga priser... Jag hoppas det går igenom så snabbt som möjligt. Själv bor jag i liten etta, värme och varmvatten ingår i hyran och betalar väl just nu 400-600 kr per månad. Ibland mindre beroende på hur mycket jag har använt datorn.

Permalänk
Medlem

Alla skattesänkningar måste tas från något annat. Oftast arbetslösa eller skjuka som drabbas för att de som arbetar skall få det lite bättre ställt. Det är min åsikt. Ni får gärna ha en egen åsikt.

Själv så har vi gått från 28000kwh ner till strax under 12000kwh
Detta på 146 + 80 kvadrat villa. Bor nära Skövde i SE3.
Investeringar sen 2014 få vi flyttade in är ny luft/vatten värmepump då den förra mest gick på elpatron. Larmade konstant och ingen lyckades reparera den.
Sen kom det till solpaneler på 12.5kwp.
Vi hade även tur att binda elen på tre år i höstas för 55öre.
Oftast är det under 3-4 månader som vi får elräkning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fantomen:

Alla skattesänkningar måste tas från något annat. Oftast arbetslösa eller skjuka som drabbas för att de som arbetar skall få det lite bättre ställt. Det är min åsikt. Ni får gärna ha en egen åsikt.

Själv så har vi gått från 28000kwh ner till strax under 12000kwh
Detta på 146 + 80 kvadrat villa. Bor nära Skövde i SE3.
Investeringar sen 2014 få vi flyttade in är ny luft/vatten värmepump då den förra mest gick på elpatron. Larmade konstant och ingen lyckades reparera den.
Sen kom det till solpaneler på 12.5kwp.
Vi hade även tur att binda elen på tre år i höstas för 55öre.
Oftast är det under 3-4 månader som vi får elräkning.

Håller med att det inte ska drabba arbetslösa eller sjuka osv. Vi i villa kan nog betala för oss egentligen. Det är bara lite surt… typ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fantomen:

Alla skattesänkningar måste tas från något annat. Oftast arbetslösa eller skjuka som drabbas för att de som arbetar skall få det lite bättre ställt. Det är min åsikt. Ni får gärna ha en egen åsikt.

Själv så har vi gått från 28000kwh ner till strax under 12000kwh
Detta på 146 + 80 kvadrat villa. Bor nära Skövde i SE3.
Investeringar sen 2014 få vi flyttade in är ny luft/vatten värmepump då den förra mest gick på elpatron. Larmade konstant och ingen lyckades reparera den.
Sen kom det till solpaneler på 12.5kwp.
Vi hade även tur att binda elen på tre år i höstas för 55öre.
Oftast är det under 3-4 månader som vi får elräkning.

Eftersom tråden verkar tillåta mindre avvikelser från ämnet:

Efter en sån resa hade jag nog funderat på om huset skulle rymmas inom ramarna för grönt bolån som en del banker kör med. Man får köpa in någon som gör energideklarationen och faller det väl ut går det att få en liiiten rabatt på bolånet.

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Datavetare

Levde i villfarelsen att vi här i Svedala hade bland EUs lägsta elpriser. Verkar inte vara så när man inkluderar skatter/statliga subventioner. Taget från denna rapport.

Notera också att detta är genomsnittliga priset i Sverige, de flesta länder har inte elområden som oss så det är egentligen värre om man tittar på SE3/SE4. Sen får man också tänka på att SE3/SE4 har klart större andel av befolkningen, vilket gör att genomsnittsiffran avviker mindre från SE3/SE4 än från SE1/SE2.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parmenides:

Får jag fråga varför de byter från pellets? Är det dyrt jämfört med att köra en bergvärmepump? Generellt brukar det vara en bra affär, om något bökig, att elda trä i någon form.

Det var nån skröna som gick runt när jag pluggade energieffektivisering att folk som eldar med ved inte lever lika länge... Vet ej om det var pga slit eller pga sot eller nåt annat. Men tänker man in att tid är pengar så är inte ved så gött. Särskilt om det minskar din livslängd också

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.