Digitalt från dator till 2ch förstärkare + sub. Blir det 2.1?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Då bör du justera filtren på basmodulen så att den agerar basstöd, dvs den ska inte överlappa topparna utan komma in där de rullat av, beroende på akustiska förutsättningar så blir det nog nånstans kring 40-50Hz den bör lågpassfiltreras med de högtalarna, exakt hur man ställer in det måste man undersöka i det rum och med den placering i rummet prylarna ska ha.

Aha, tack
Så gör man så, ställer den på typ 50Hz, så spelar övriga begränsningar i förstärkare etc ingen större roll?
Det hade varit ultimat att stoppa högtalarna runt 80-100 och låta subben ta allt, men när det inte går så får man spela subben djupare istället så det inte blir kaka på kaka?
Har jag förstått någorlunda korrekt då?

Eller så köper jag monstren med tredubbla 8:or och låter dem ta över hela vardagsrummet, och nästan slå i taket

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ASBR:

Aha, tack
Så gör man så, ställer den på typ 50Hz, så spelar övriga begränsningar i förstärkare etc ingen större roll?
Det hade varit ultimat att stoppa högtalarna runt 80-100 och låta subben ta allt, men när det inte går så får man spela subben djupare istället så det inte blir kaka på kaka?
Har jag förstått någorlunda korrekt då?

Eller så köper jag monstren med tredubbla 8:or och låter dem ta över hela vardagsrummet, och nästan slå i taket

Nackdelen är att det är ett fast filter i förstärkaren som tillför en fasvridning, de flesta basar har en faskontroll som kanske kan kompensera för det men exakt hur det ska ställas in måste man som sagt prova/mäta när allt är placerat på rätt ställe eftersom även rummet och högtalarplacering spelar stor roll för hur det låter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Subbar verkar va ett jäkla meck!
Men jäkligt coola i teorin
Och säkert i ett fullfjädrat surroundsystem såklart...

Stort tack för hjälpen alla, nu vet jag lite mer om detta, och framförallt att det inte är så enkelt som jag hade tänkt...

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASBR:

Aha, tack
Så gör man så, ställer den på typ 50Hz, så spelar övriga begränsningar i förstärkare etc ingen större roll?
Det hade varit ultimat att stoppa högtalarna runt 80-100 och låta subben ta allt, men när det inte går så får man spela subben djupare istället så det inte blir kaka på kaka?
Har jag förstått någorlunda korrekt då?

Eller så köper jag monstren med ttredubbla 8:or och låter dem ta över hela vardagsrummet, och nästan slå i taket

Nu är detta inom hemmabio men enligt THX standarden - Höger, vänster frontar, center å surround 80Hz om jag inte minns fel.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.