Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av wranzzon:

Vet någon vänlig själ hur man hittar elbilar som faktiskt är i lager? Går man in på blocket så är i princip alla bilar beställningsbilar. Helt omöjligt att faksikt veta vilka handlare som faktiskt har bilar inne och vilka som inte har det

Lättaste är väll att ringa och fråga men om du är ute efter en begagnad elbil så finns det en hel del hos t.ex fordons bolaget.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Våran förra passat som köptes ny för drygt 400,000kr i maj 2017 som sedan såldes till kvd när den ha gått strax under 10000mil för drygt 180000kr vilket är minskning på lång mer en 50% av värdet på mindre en 4 år. Just nu så är det ju lite bättre men när marknaden går tillbaks till normalt igen så kommer nog värde tappet på ice bilar vara ännu högre. Än vad det var innan.

Känner du inte att det är lite missvisande att ta siffror från 4 år tillbaka och jämföra med det är nu. Om ICE eller el-bilar kommer tappa mest i framtiden kan vi alla spekulera i. Men den marknad som rådit senaste 2 åren är inte unik för el-bilarna. Jag köpte mig en lätt begagnad ICE-bil för 2år sedan och den har bara gått upp i pris sedan dess. Räknar med runt 20-30% prisökning om jag skulle sälja den idag.

Som sagt, el-bilar är framtiden och man kan ju gissa hur marknadvärdet utvecklas i framtiden. Men tycker inte du ska jämföra äpplen och päron och hävda att priset på elbilar har gått upp medan priset på ICE-bilar ned på senare tid. Det tycker inte jag stämmer.

Visa signatur

Dator 1: 5800x | 4070 GTX | 2x16gb | 1xSamsung 980 Pro 2TB NVME
Dator 2: 9700k | 1080 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Pro NVME
Dator 3: 6700k | 1070 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Evo 830, 2x1TB, 1x750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Jag är själv i tankarna kring att skaffa en elbil. Dock väntar jag in modeller med 7-800 km räckvidd, helst.
Ställer min fråga till er som redan är så pass insatta. Hur nära i tid (och då till en pris på högst ~700000) kan vi förvänta oss elbilar med ordentlig räckvidd?

Är det något revolutionerande gällande batteritekniken på gång som skulle tala för att man väntar in ett köp, eller är det rena spekulationer i dagsläget?

Det har ju gått runt rykten om att Tesla just nu prova ett nytt batteri till deras model 3 och y som ska ha upp mot 800km räckvidd. Men behöver du ens så mycket räckvidd om du har möjlighet att ladda hemma så ju räckvidden inget problem i vardags körning och på lång resor så räcker det till mesta dels med ett stopp på ca 20 min med en bil med vettig räckvidd om man t.ex ska köra 70 mil.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da MusH:

Känner du inte att det är lite missvisande att ta siffror från 4 år tillbaka och jämföra med det är nu. Om ICE eller el-bilar kommer tappa mest i framtiden kan vi alla spekulera i. Men den marknad som rådit senaste 2 åren är inte unik för el-bilarna. Jag köpte mig en lätt begagnad ICE-bil för 2år sedan och den har bara gått upp i pris sedan dess. Räknar med runt 20-30% prisökning om jag skulle sälja den idag.

Som sagt, el-bilar är framtiden och man kan ju gissa hur marknadvärdet utvecklas i framtiden. Men tycker inte du ska jämföra äpplen och päron och hävda att priset på elbilar har gått upp medan priset på ICE-bilar ned på senare tid. Det tycker inte jag stämmer.

Ja just nu så har alla bilar gått upp i värde men när marknaden går tillbaks till "normal" läge så kommer nog ice bilarna tappa betydligt mer värde en vad dom gjorde innan det blev brist på delar till bilar. Eftersom att allt fler väljer elbilar och flera tillverkare har börjat komma ut med vettiga elbilar som inte kostar över 1 miljon samt att skatten och bränsle priserna stiger. Så vem vill köpa en diesel passat i framtiden när elbilar har blivit mer normalt. Då kommer nog priserna på vanliga "tråkiga" ice bilar stört dyka. Men åt andra sidan så kommer nog sportiga entusiast bilar stiga i värde när man inte längre kan köpa dom nya.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Du får inte ens en Renault Zoe för de pengarna. En elbil med någorlunda räckvidd finns knappt för under 400 000.

Denna hade varit rimligt prissatt om den haft samma växlings"kurs" från UK som ZS och 5, men av någon anledning ska vi betala en premie i Sverige. Nu blir det lite svårt att se var denna platsar in när redan ZS finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Jag är själv i tankarna kring att skaffa en elbil. Dock väntar jag in modeller med 7-800 km räckvidd, helst.
Ställer min fråga till er som redan är så pass insatta. Hur nära i tid (och då till en pris på högst ~700000) kan vi förvänta oss elbilar med ordentlig räckvidd?

Är det något revolutionerande gällande batteritekniken på gång som skulle tala för att man väntar in ett köp, eller är det rena spekulationer i dagsläget?

Tesla kör koboltfritt på sina instegsmodeller, får nog ses som revolutionerande. Den stora revolutionen kommer nog med solid state batterier som ligger några år bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Om man har en bil med automatisk klimat anläggning så kör den nästan alltid fläktarna på max om det är riktigt kallt eller varmt ute för att få ner temperaturen till den man har valt och sen återgår den till det som krävs för at behålla temperaturen dar man vill ha den.

Inte mina två senate WAG bilar(Seat/Cupra/VW) årsmodel 2021 och 2017, visst justerar ACC fläkthastigheten, men snurrar ännu fortare på "LOW" även en varm dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wranzzon:

Vet någon vänlig själ hur man hittar elbilar som faktiskt är i lager? Går man in på blocket så är i princip alla bilar beställningsbilar. Helt omöjligt att faksikt veta vilka handlare som faktiskt har bilar inne och vilka som inte har det

Kedjor, så som Hedin, Holmgrens, Möller m.fl. har ju koll på vad som finns inom kedjans anläggningar. Beroende på vilket bilmärke du är intresserad av kan du kolla hos närmaste stora kedja.
Hedin (Bl.a. MG, Mercedes, Kia, Ford)
Holmgrens (BMW, Mini, Nissan mf.l)
Möller (Audi, VW, Skoda, Seat)

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Jag är också en sådan som tycker att det absolut bör finnas fysiska knappar för vissa kritiska funktioner. Men: jag har aldrig förstått varför just volymratt och temperatur på klimatanläggningen kommer upp som exempel hela tiden? Saker som varningsblinkers, vindrutetorkare etc. Absolut, där är jag med! Men:

Volymen kan ju justeras med fysiska reglage på ratten idag på nästan varenda bil? Så föraren behöver inte använda touchskärmen för det.

Sen det här med temperaturen? På den tid man hade ett vred som gick från kallt -> varmt så förstår jag att man måste justera vredet allt eftersom. Men på en bil med ACC? Man ställer ju en temperatur man trivs med, sen så håller bilen den. Jag har ställt in temperaturen en gång på samtliga mina bilar med ACC och sen har jag i princip inte rört den inställningen under resten av ägandet av bilen?

Händer ganska många gånger att jag är ute på vintern och blir frusen, och då vill ha det riktigt varmt och mysigt ett tag i bilen för att sedan ha det lite svalare. Likaså tvärtom, när man varit och lastat släpvagnen full med ved i stekande sol och vill svalka sig, men efter nån halvtimme blir man lite väl nerkyld. Framförallt sätesvärme och rattvärme brukar ha en tendens att gömmas bort helt i onödan.

Fattar inte varför en så basic funktion som klimat ska behöva ta 10 sekunder att justera när det kan ta 1 sekund med ett vred. Fysiska kontroller är överlägsna för vissa funktioner. Rösten är bra för mer komplexa uppgifter som kräver för många knappar eller blir röriga på en touchskärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

En väldigt personligt exempel för min del är resa mellan Stockholm och Göteborg, på ca 500 km.
Den skulle jag vilja kunna köra i ett svep dvs. utan att behöva stanna & ladda (observera att jag inte räknar med bensträckare på några få minuter som att stanna & ladda). Frågan då är om det finns elbilar på gång som möjliggör detta, utan att man hamnar på alldeles för låga batterinivåer?

Om vi säger såhär då. Är det så pass smidigt med elbilar idag att man kan stanna vid en godtycklig mack och ladda på 20-30 minuter? Då tänker jag framförallt på resor mellan städer och även resor från Stockholm upp til fjällen (Sälen/Åre/osv.).

Med en tesla Model 3 LR så måste man stanna 6 minuter och ladda på sträckan Stockholm-Göteborg enligt ABetterRoutePlaner.
Resan ska ta 4 timmar och 47 minuter och på den tiden vill iallafall jag ha minst ett, gärna 2 stopp för att sträcka på benen, gå på toa och kanske äta nåt

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Med en tesla Model 3 LR så måste man stanna 6 minuter och ladda på sträckan Stockholm-Göteborg enligt ABetterRoutePlaner.
Resan ska ta 4 timmar och 47 minuter och på den tiden vill iallafall jag ha minst ett, gärna 2 stopp för att sträcka på benen, gå på toa och kanske äta nåt

Enligt Björn Nyland tester så ligger bara Tesla model 3 long range 2021 bara 10 minuter efter en kia ceed laddhybrid. Så stor skillnad är det inte med folk glömmer ju bort att man oftast stannar minst en gång på en lägre resa med ice bil ändå fast man kanske inte tankar just då men en under en fika paus eller lunch paus så hinner ju en modern bil ladda upp tillräckligt för att fortsätta mot destinationen om man t.ex ska åka 60 mil.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Skrivet av riiga:

Nu finns MG4 att förhandsboka. Priset anges som "Från 415 000 kr* *Från priset är preliminärt och kan komma att justeras."

Kommer det leasing? Hur går en förhandsbokning till?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Hedersmedlem

Så har jag äntligen hämtat vår Skoda Enyaq iV80 Sports Line. Får nog säga vi hade tur då vi bokade i slutet av maj och den redan kunde hämtas i mitten av juli. P g a semester blev det hämtning idag.

Måste säga jag verkligen gillar färgen (Artic SilverMetallic). Ser ännu bättre ut än på bild.
Under närmaste veckan får det bli en del långkörningar så båda jag och frugan lär oss bilen.
Valde direkt att köra 1-pedal och tycker det var enklare att vänja sig än jag trodde.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Kan minnas fel men har för mig h/k ljudet endast va på högsta paketet. Men kolla med säljaren. Första bilarna skulle ju komma nu i Augusti enligt prognosen i våras.
Är ganska sugen på att prova den, men verkade som det var ett tag till..

Var tvungen att dubbelkolla nu, h/k ljud är även i mellanpaketet. Hade precis som du sa, planerad leverans i augusti, men får se vad det blir nu. Väntar på svar från säljaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Denna hade varit rimligt prissatt om den haft samma växlings"kurs" från UK som ZS och 5, men av någon anledning ska vi betala en premie i Sverige. Nu blir det lite svårt att se var denna platsar in när redan ZS finns.

I Sverige betalar vi premium för allt. Iallafall vad vi tyckrr låter premium. Kan bero på att kronan är i fritt fall.

Tror MG4 kommer attrahera en helt annan publik än ZS och MG5 som är mer vanliga familjebilar. MG4 är ändå lite tuffare, mindre, snyggare och framförallt kvickare. Ska väl komma med nån MG4 variant som slår Marvel R Performance 0-100 med nästan en sekund läste jag. Så nog finns det en plats för en sån MG, speciellt med tanke på priset relativt till konkurrenterna.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Inte mina två senate WAG bilar(Seat/Cupra/VW) årsmodel 2021 och 2017, visst justerar ACC fläkthastigheten, men snurrar ännu fortare på "LOW" även en varm dag.

Så uppför sig de flesta om man kör på eco-mode, men annars så har jag aldrig varit med om att ac kör low på auto om temperaturskillnaderna är stora. Har alltid dragit på ordentligt i mina bilar (Renault, Mini Cooper, Mazda, Skoda).

Permalänk
Skrivet av rMerll:

Var tvungen att dubbelkolla nu, h/k ljud är även i mellanpaketet. Hade precis som du sa, planerad leverans i augusti, men får se vad det blir nu. Väntar på svar från säljaren.

Ok så va det då. Kanske va Headsupdisplayen jag tänkte på. Då va det lägstatrimmen han sa skulle komma framöver men dessa hade inte ens fått ett datum.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Tanken med trådtiteln

Citat:

Elbilar - Tråden för intresserade

ger en fingervisning att man bör vara intresserad av ämnet för att tycka tråden är givande

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

https://carup.se/avslojat-alla-fakta-om-nya-flaggskeppet-pole...

Har vi pratat om den här läckan? Polestar 3 får 61 mil med ett batteri på 111 kW. En performance-version kommer 56 mil, 0-100 på 4,7 sekunder.

Lite besviken på specs. En miljon för vad? Stora fälgar? Det gäller att den håller en extremt hög kvalité.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

https://carup.se/avslojat-alla-fakta-om-nya-flaggskeppet-pole...

Har vi pratat om den här läckan? Polestar 3 får 61 mil med ett batteri på 111 kW. En performance-version kommer 56 mil, 0-100 på 4,7 sekunder.

Lite besviken på specs. En miljon för vad? Stora fälgar? Det gäller att den håller en extremt hög kvalité.

Besviken på dessa siffror ska det verkligen krävas så stora batterier för en "bra" räckvidd. Gör bilen mer effektiv i stället för att sätta in ett större batteri det är som att sätta in en störe tank i bensin bil får att att få mer räckvidd vilket bara gör bilen tyngre och dyrar att köpa eftersom att batteriet blir dyrar desto större det är tesla får ju liksom ut en räckvidd på 55 mil på 82kwh stort batteri i model y long range.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Felixark:

Besviken på dessa siffror ska det verkligen krävas så stora batterier för en "bra" räckvidd. Gör bilen mer effektiv i stället för att sätta in ett större batteri det är som att sätta in en störe tank i bensin bil får att att få mer räckvidd vilket bara gör bilen tyngre och dyrar att köpa eftersom att batteriet blir dyrar desto större det är tesla får ju liksom ut en räckvidd på 55 mil på 82kwh stort batteri i model y long range.

Volvo har alltid varit törstigaren motsvarande bilar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

https://carup.se/avslojat-alla-fakta-om-nya-flaggskeppet-pole...

Har vi pratat om den här läckan? Polestar 3 får 61 mil med ett batteri på 111 kW. En performance-version kommer 56 mil, 0-100 på 4,7 sekunder.

Lite besviken på specs. En miljon för vad? Stora fälgar? Det gäller att den håller en extremt hög kvalité.

Intressant att trenden mot extrema fälgar fortsätter, något som påverkar räckvidden rätt rejält.
Jag läste någonstans att Polestar är rätt "törstiga" på el jämfört med t.ex. Tesla, om det stämmer så kan det ju vara intressant att se om dom valt andra tekniker för att minska förbrukningen.

Panormaglastak är ju standard, kan det vara så att många tillverkare börjar anamma Teslas tänk där man kan utnyttja `det öppna taket vid sammansättning av bilen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Så har jag äntligen hämtat vår Skoda Enyaq iV80 Sports Line. Får nog säga vi hade tur då vi bokade i slutet av maj och den redan kunde hämtas i mitten av juli. P g a semester blev det hämtning idag.

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Måste säga jag verkligen gillar färgen (Artic SilverMetallic). Ser ännu bättre ut än på bild.
Under närmaste veckan får det bli en del långkörningar så båda jag och frugan lär oss bilen.
Valde direkt att köra 1-pedal och tycker det var enklare att vänja sig än jag trodde.

Färgen är snygg men ännu snyggare är att du hoppade över kromlisterna runt rutorna som aldrig verkar sitta korrekt monterade på några bilar. Trodde Tesla var dåliga på att montera men har sett minst lika många Skoda där bakdörrens kromlist inte är i linje med framdörrens. Ser dåligt ut på en ny bil.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av reverend benny:

Färgen är snygg men ännu snyggare är att du hoppade över kromlisterna runt rutorna som aldrig verkar sitta korrekt monterade på några bilar. Trodde Tesla var dåliga på att montera men har sett minst lika många Skoda där bakdörrens kromlist inte är i linje med framdörrens. Ser dåligt ut på en ny bil.

Sports Line har de svarta detaljerna medan vanliga Enyaq har silver/chrome och tycker det passar väldigt bra med Artic Silver Metallic. Har inte tänkt på att listen kan sitta fel så nu måste jag börja titta efter det när jag ser andra Enyaqs :).

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Skrivet av Aldric T:

Förra helgen körde jag Borås - Malung - Dala-Järna i min VW ID.3 58kWh (WLTP 412 km, IRL ca 350km). Jag lämnade Borås med fullt batteri. Kom till Karlstad med 28% i batteriet. Kopplade in bilen i en laddare från Ionity. Knallade över gatan till Max. När jag ätit klart meddelade appen att bilen var laddad till 85%, tog ganska exakt 30 minuter. Knallade tillbaka, körde upp till Malung, anlände med ca 120 km räckvidd kvar. Laddade på Tesla-laddaren där i byn i 10 minuter så att jag skulle kunna ta mig Malung - Dala-Järna ToR på kvällen, det är ca 110 km. När vi kom tillbaka laddade jag på snigelladdaren som hotellet erbjöd, både parkering och laddning ingick i rumspriset. Där stod bilen till nästa morgon efter frukost och dusch. Kommer ut till en uppvärmd bil med 80% (ca 300 km räckvidd) i batteriet. Ytterligare en dag i Dala-Järna. Pluggar i bilen igen vid hotellet. Nästa morgon ska vi åka hem, så då har jag satt den på att ladda 100% innan avfärd. Vi rullar mot Karlstad. Kommer fram med 48% i batteriet, vilket egentligen är lite för mycket för att ladda med någon vettig hastighet, men vi behövde 70% för att komma hela vägen hem, och det var ingen som helst kö så vi pluggade i. Gick till Max igen. Min son var med, han gillar Max så ok, får väl gå då. Det tog ca 15 minuter för bilen att ladda till 70%, ändrade till 80% och vi åt klart, sedan rullade vi hemåt.

Tl:dr Det är grymt smidigt med elbil. Ska man åka skidor och tvunget måste åka samma dag som "alla" andra får man nog vänta sig lite köer vid laddarna, men det där blir bättre för varje vecka som går, och speciellt nu när Tesla öppnat mycket av sitt nätverk för alla andra.

Det låter ganska smidigt, har du någon uppfattning om hur mycket du betalade för laddning under denna resa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Intressant att trenden mot extrema fälgar fortsätter, något som påverkar räckvidden rätt rejält.
Jag läste någonstans att Polestar är rätt "törstiga" på el jämfört med t.ex. Tesla, om det stämmer så kan det ju vara intressant att se om dom valt andra tekniker för att minska förbrukningen.

Panormaglastak är ju standard, kan det vara så att många tillverkare börjar anamma Teslas tänk där man kan utnyttja `det öppna taket vid sammansättning av bilen?

Volvos bilar har alltid varit törstiga, men jag hade trott att man skulle satsa lite mer på effektivitet nu när man skulle göra en ren elbil från grunden. 61 mil på 111 kW känns inte jättebra, även om det är en större suv. Eller ja, större å större, rätt litet bagage, antar att det finns gott om plats för passagerare. Kanske till och med finns plats för 2 mugghållare i fram då 😂

Panoramatsk som standard tror jag gör det enklare för dom att tillverka bilen, som med all annan övrig utrustning. Förhoppningsvis kan man dra för med ett solskydd, tråkigt att många bilar slutst med det.

Visa signatur
Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Chippen2188:

https://carup.se/avslojat-alla-fakta-om-nya-flaggskeppet-pole...

Har vi pratat om den här läckan? Polestar 3 får 61 mil med ett batteri på 111 kW. En performance-version kommer 56 mil, 0-100 på 4,7 sekunder.

Lite besviken på specs. En miljon för vad? Stora fälgar? Det gäller att den håller en extremt hög kvalité.

Skrivet av Felixark:

Besviken på dessa siffror ska det verkligen krävas så stora batterier för en "bra" räckvidd. Gör bilen mer effektiv i stället för att sätta in ett större batteri det är som att sätta in en störe tank i bensin bil får att att få mer räckvidd vilket bara gör bilen tyngre och dyrar att köpa eftersom att batteriet blir dyrar desto större det är tesla får ju liksom ut en räckvidd på 55 mil på 82kwh stort batteri i model y long range.

Jo,
Verkligen inte alls vad jag förväntade mig för den prislappen. Nu vet jag att min bil är en sedan, men ändå. Jag har 61 mil WLTP med ett 82Kwh batteri. Så jämfört med min bil så skulle jag alltså betala 30% mer. Då skulle jag få en bil med likadan räckvidd men med 25% större batteri = högre bränslekostnad /mil. Om man ska gå på tidigare SUV/Crossovers så kommer bagageutrymmet knappt vara något större än i min sedan heller. Njae... jag blir inte jättesugen.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

https://carup.se/avslojat-alla-fakta-om-nya-flaggskeppet-pole...

Har vi pratat om den här läckan? Polestar 3 får 61 mil med ett batteri på 111 kW. En performance-version kommer 56 mil, 0-100 på 4,7 sekunder.

Lite besviken på specs. En miljon för vad? Stora fälgar? Det gäller att den håller en extremt hög kvalité.

Kostar ju typ som en XC90 T8 gjort i många år, så att Polestarversionen av en el-XC90 kostar samma är väl inte oväntat. Inte heller att de lägger sig kring 60 mil WLTP, Model X hamnar ju kring 53-56 mil WLTP med sitt 100 kWh batteri och lär väl vara lite mer aerodynamisk vilket alla inte uppskattar designmässigt.

Lär väl vara ett steg upp i kvalitet också ifall man kollar på PS2 mot XC40. Blir gissningsvis en fin och bekväm SUV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Sports Line har de svarta detaljerna medan vanliga Enyaq har silver/chrome och tycker det passar väldigt bra med Artic Silver Metallic. Har inte tänkt på att listen kan sitta fel så nu måste jag börja titta efter det när jag ser andra Enyaqs :).

Kolla listen i nederkanten av sidorutorna, så är dom inte riktigt i nivå där de möts. Åtminstone inte på den Founders Edition och den Sportline jag fick låna. Men det syns inte så tydligt med svarta lister, blir säkert tydligare med krom. Men det är ju bara en list man typ tryckt dit, inte så att plåtarna ligger snett eller så 😀

BTW snygg färg, har valt samma på vår icke-sportline. Hade gärna haft svarta lister också men krom funkar nog mot ljusa färgen. Gillar inte bilen i mörk lack med krom, är som om fake-grillen blir lite för inramad jämfört med att bara vara ett stort gap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Jo,
Verkligen inte alls vad jag förväntade mig för den prislappen. Nu vet jag att min bil är en sedan, men ändå. Jag har 61 mil WLTP med ett 82Kwh batteri. Så jämfört med min bil så skulle jag alltså betala 30% mer. Då skulle jag få en bil med likadan räckvidd men med 25% större batteri = högre bränslekostnad /mil. Om man ska gå på tidigare SUV/Crossovers så kommer bagageutrymmet knappt vara något större än i min sedan heller. Njae... jag blir inte jättesugen.

Du får ju en bil som är mycket större än din dock, och garanterat bra mycket bättre byggd och med några steg upp i komfort och materialval. Det är ju mer eller mindre en Model X fast förmodligen bättre på kvalitet och längre räckvidd, för något under i pris. Är väl ganska rimligt om man kollar på konkurrenterna.