Microsoft ökar säkerheten i Edge med "Super Duper Secure Mode"

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Att det är avaktiverat som standard nu är nog tillfälligt. Om ett år eller så när de sett effekterna i livemiljö så går grundläggande nog in som aktivt som standard.

Antagligen, vilket gör att det här luktar som en hel gödselstack full med tjurbajs.

1) Microsoft tar sig alltså makten att bestämma vilka sajter som är vanliga att besöka (och får köra Javascript snabbt med JIT) eller inte (och får köra Javascript långsamt, interpreterat?). Jag gissar att deras egna subdomäner aldrig kommer vara sällan besökta, oavsett hur sällan besökta de egentligen är. Observera att den rekommenderade inställningen inte bygger på användarens beteende utan är statisk, man låter Microsoft bestämma vilka sajter som berörs.

2) Den här funktionaliteten fungerar tydligen inte med WebAssembly, vilket gör att Microsofts egna Blazor WebAssembly inte kommer fungera för den delmängd av användarna som har säkerhetsfunktionen aktiverad. Utvecklare som hoppat på det tåget, eller WebAssembly i allmänhet, kommer nog bli inte så måttligt sura. Silverlight-niten igen, fast nu till och med med en standardiserad teknik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Är det inte bara lite säkrare att ta chromium direkt från rätt källa istället?
https://www.chromium.org/getting-involved/download-chromium/
Istället för en helt okänd källa.

Tyvärr har Chromium en del Google dependencies out of the box.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag har själv både edge FF och Chrome installerat. Så man vet hur de olika läsarna utvecklas och om det händer något nytt uch spännande. Det är alltid bra att vara öppen för annat även om man har en favorit man är nöjd med

Håller med till fullo.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LicKeN:

Skulle tro att den största anledningen är att Edge går att managera tillsammans med övriga delar av Windows och därför pushas fram av IT-administratörerna.

Det finns ADMX-mallar för både Chrome och Firefox att installera. Jag anar att det var vad du menade när du använde ickeordet "managera"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Det finns ADMX-mallar för både Chrome och Firefox att installera. Jag anar att det var vad du menade när du använde ickeordet "managera"?

Nej, det var det inte…

https://svenska.se/so/?id=149621&pz=5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LicKeN:

Så varför föredrar IT-folket edge då om inte för att styra detta via policy i windows?

Permalänk
Medlem

Hmm, jag använder bara Egg i nödfall när Eldräv inte vill baka kakor till fulprogrammerade sidor som man måste besöka.
Man kan egentligen lika gärna använda Kråm då, men Egg kommer ju påprackat med Fönster. På luren (android) blir det dock mest kråm av lathet, men varför skulle man frivilligt ladda hem kråm till datorn?

Kanske när jag fick för mig att spela webbläsarspel med spelkontroll så funkade det bäst med Kråm, men för vanlig smurf? -Näe för mycket kakbakande.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Så varför föredrar IT-folket edge då om inte för att styra detta via policy i windows?

För att integrationen i Intune är en mer strömlinjeformad och lätthanterlig lösning med Edge än vad det är med andra webbläsare.

Bara för att andra lösningar går att få till så betyder inte det ett skvatt i större organisationer där enkelhet och tydlighet styr.

Permalänk
Skrivet av SuperSverker:

Slutsatsen är snarare att Edge, Chrome och Firefox är inte särskilt lämpliga någon av dem.

Återigen, det är inte Chrome, då det som gör Chrome är alla integreringar med Googles egna ekosystem, annars är det bara Chromium . Chrome är inte samma som Chromium, de delar väldigt mycket delar men de är fortfarande inte samma, och Edge är inte byggt på Chrome, utan på Chromium som är den öppna källkod som i sin tur använts för att bygga Chrome.

Jag kan säkert rita ett fint diagram som visar gafflingen om det fortfarande är otydligt

Du har helt fel varken Chrome eller Edge är lämpliga. Så fixadet det åt dig.

Permalänk

Det finns ingen säkerhet. Källan är antingen pålitlig eller inte. En liten kommitté på ett random bolag bestående av folk som du inte känner (t.ex. Microsoft, Google, eller Apple) bestämmer vad du ska kunna göra med din dator.

Exempel 1: Google beslutar att JSLint är en säker sajt, medan sökresultat #2, JSHint, är osäker. Jag inväntar antikonkurrens-beslut och böter från EU-rätten angående detta. Ingen annan sajt i världen kan alltså bli #1, hur säkra de än är - enligt Google.

Exempel 2: Tillverkare av Chromium-webbläsare bestämmer att en miljon http-länkar (inklusive .edu, .gov, NASA och arkiv) är osäkra utan att först kontrollera om domänen ens har login. Det är ren inkompetens.

Exempel 3: Google och Microsoft godkänner sajter som följer dig på nätet, och följer själva dina beteendemönster. De är uppenbarligen inte rätt bolag att bestämma över säkerhet, och ändå tvingar de på dig sina webbläsare, som Apple.

För din nya dator gäller alltså t.ex. Windows 7 + Firefox eller Linux + Brave, om du inte ska begränsas och samtidigt följas.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Så varför föredrar IT-folket edge då om inte för att styra detta via policy i windows?

Hade it-folket fått som de velat så hade de helst sett att alla mjukvaror på företaget kommit från samma ställe.