Hej!
Lite bakgrundshistoria. Flyttade för 2 månader sedan från en bostadsrättslägenhet till ett radhus. I lägenheten var fiber draget till ett vanligt nätverksuttag i ett av sovrummen och i radhuset går fiber in via krypgrunden till en fiberkonverterare av modell CTS HES-3106.
Jag har ett 100/100 Mbit/s abonnemang via Bredband2 och använder en ASUS RT-AC66U B1 router. I lägenheten var den kopplad direkt till nätverksuttaget, nu i radhuset sitter den i port 1 på fiberkonverteraren.
I lägenheten fungerade uppkopplingen klockrent och jag fick höga mätresultat (minns inte i detalj men klart godkänt för abonnemangsformen). Men sedan flytten så får jag väldigt låga resultat och instabil uppkoppling.
Har en dator och en server. Server, router och fiberkonverter står på samma yta inom 1 kvm. Server är ansluten med kort kabel till router och routern till fiberkonverter - även den med kort kabel (~1 m). Min dator står på ovanvåningen och ansluter trådlöst till nätverket via 5GHz (även testat 2.4GHz).
Har utfört flera tester mot Bredbandskollen.se från både dator, server och även med en laptop kopplad direkt till fiberkonvertern. Får ut endast några ynka Mbit/s både nedströms och uppströms.
Utförde nu precis ett test igen mot Bredbandskollen på servern och fick 4,69 MBit/s nedströms, 9,41 Mbit/s uppströms och en svarstid på 40,81 ms. Vid tidpunkten sover alla i familjen så i stort sett endast dator och server som nyttjar uppkopplingen (plus någon mobil som idlar möjligtvis).
Jag har undersökt manualen för fiberkonvertern och den blinkar orange på WAN vilket skall indikera att trafik går med stöd för upp till 1000Mbit/s så tolkar det som att fibern kommer in korrekt från krypgrunden åtminstone. Har även testat att starta om den samt utföra en fabriksåterställning enligt instruktion från manualen utan skillnad.
Jag är övertygad om att felet rätt uppenbart måste ligga i fiberkonvertern och misstänker att det kan vara på LAN 1 porten. Nu är jag dock helt oerfaren av dessa sedan tidigare men har googlat lite och förstår jag saken rätt så skall datorer/router kopplas mot port 1 då övriga portar brukar kunna avse andra funktioner.
Har även kontaktat både kommunens leverantör av stadsnätet samt Bredband2's kundtjänst men båda svarar det gamla vanliga copy+paste "testa olika kablar, utför flera tester mot flera olika bandbreddsmätnings-sajter, uppdatera firmware på router yada yada yada...".
Jag uppfattar det som att det är leverantören av stadsnätet som bär ansvaret för fiberkonverteraren men behöver mer kött på benen känner jag för att försöka trycka på att få den utbytt (om den nu är defekt?).
Eller är det helt enkelt bara något så enkelt jag missar som att den efter flytten av abonnemang behöver någon annan form av reset eller dylikt? Läste någonstans om MAC-låsning på porten i fiberkonvertern men då borde jag väl inte få någon uppkoppling alls tänker jag?
Har inte utfört någon återställning på routern men det borde inte spela någon roll då jag får samma resultat när jag kopplar en dator direkt till fiberkonvertern och utesluter den ändå.
Tacksam för all input jag kan få kring detta!
Mvh
// Peter