Permalänk

Limma ihop akrylplast

Hej
Jag ska göra ett eget ritbord, det kommer att vara ett mindre sådant. Jag har några skivor som är för små. Som jag avser sätta ihop, för att sen såga till rätt mått. Men det limmet som rekommenderas, är nära samma pris så jag kan köpa en stor skiva [hutlöst]
Finns det andra lim? Det behöver tåla lite tryck. Kan jag limma ihop med ren aceton?

Eller är det bättre att slippa allt meck och istället köpa en stor och såga efter det mått jag behöver?
Vad hade ni gjort?
.
Help bitte ⚘️

Rubrik förtydligad från "Akrylplast" /Vzano, Mod
Permalänk

köp en ny skiva.

skarvarna kommer synas om du limmar ihop småbitar och högst troligen kommer du störa dig på dem.

inte säker på vilken typ du tänkte använda men beroende på tjocklek så går en 1250x1000mm transperent skiva beroende på hur tjock du tänkte dig där 3mm brukar ligga runt 500:- och 5 mm runt 1000:- 10mm runt 2000:-.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

beror ju såklart på hur stort ritbord du ska göra... om du bara vill ha nått midre så skulle nått beggat chassi med härdat glas i rätt format antagligen vara ett billigare och bättre allternativ...

Permalänk
Medlem

Lite oklart vad du menar med "ritbord", men rent generellt är det väldigt svårt att få en sådan limskarv helt perfekt, särskilt så om du limmar genom att lösa upp plasten. Menar du varianten du kommer rita med papper och penna på kommer du bli vansinnig på skarven. Det är väl dessutom i princip omöjligt att slipa och polera en sådan skarv plan och snygg med sådan utrustning man har hemma.

Om glas är ett alternativ, så brukar det inte vara jättedyrt att få en skiva tillskuren hos närmsta glasmästare. De brukar ta betalt per snitt.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

@Smaragden Jula har riktigt bra dealar på plexiglas nu om det är aktuellt att köpa nytt, https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/beslag/inredningsbe...

Finns flera storlekar/tjocklekar att välja på.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!