Win 11 uppdateringar, HUR själv bestämma

Permalänk

Win 11 uppdateringar, HUR själv bestämma

Kan man själv bestämma VAD som ska installeras när man trycker på knappen, " sök efter uppdateringar", gör jag det så laddas allt ner och installeras utan att jag kan stoppa det. Jag har provat och stänga av vad jag tror skulle hjälpa, men samma problem.

Går de ?

och gärna vad man ska göra, jag vill alltså själv kunna söka efter uppdateringar, de får gärna ladda ner dom, men jag vill själv bestämma vad som ska installeras eller inte.

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av musse pigg:

Kan man själv bestämma VAD som ska installeras när man trycker på knappen, " sök efter uppdateringar", gör jag det så laddas allt ner och installeras utan att jag kan stoppa det. Jag har provat och stänga av vad jag tror skulle hjälpa, men samma problem.

Går de ?

och gärna vad man ska göra, jag vill alltså själv kunna söka efter uppdateringar, de får gärna ladda ner dom, men jag vill själv bestämma vad som ska installeras eller inte.

Det kräver en enterprice version i så fall och de säljs inte till konsumenter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

Kan man själv bestämma VAD som ska installeras när man trycker på knappen, " sök efter uppdateringar", gör jag det så laddas allt ner och installeras utan att jag kan stoppa det. Jag har provat och stänga av vad jag tror skulle hjälpa, men samma problem.

Går de ?

och gärna vad man ska göra, jag vill alltså själv kunna söka efter uppdateringar, de får gärna ladda ner dom, men jag vill själv bestämma vad som ska installeras eller inte.

Får jag fråga varför? Jag själv förstår inte riktigt varför man inte skulle vilja installera alla uppdateringar?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Får jag fråga varför? Jag själv förstår inte riktigt varför man inte skulle vilja installera alla uppdateringar?

Ibland kan Windows få för sig att slänga med drivrutiner som ibland pajar kompatibiliteten.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk

så man ska installera alla uppdateringar, och det är alltid bäst så? jag vet inte, bara frågar, de kanske finns någon update man vill skippa som ställer till de?

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Skrivet av Sarato:

Ibland kan Windows få för sig att slänga med drivrutiner som ibland pajar kompatibiliteten.

där har vi ensak som jag håller med om, men kommer drivisar med i win update, jag trodde de kom bland de frivilliga?

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

så man ska installera alla uppdateringar, och det är alltid bäst så? jag vet inte, bara frågar, de kanske finns någon update man vill skippa som ställer till de?

Du kan alltid pausa uppdateringar i upp till 30 dagar men inte stänga av dem. Det har varit så sedan Windows 10 (såvida du inte kör Pro eller Enterprise).

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av mrqaffe:

Det kräver en enterprice version i så fall och de säljs inte till konsumenter.

Man kan ju använda GPO på Professional också:) Även home do GPO's bara är registernycklar man ändrar.

Skrivet av musse pigg:

där har vi ensak som jag håller med om, men kommer drivisar med i win update, jag trodde de kom bland de frivilliga?

Sant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Ibland kan Windows få för sig att slänga med drivrutiner som ibland pajar kompatibiliteten.

Drivrutiner ligger som optional updates för mig hela tiden

Nu är denna bild från en Windows 10 dator jag har, men det är samma på mina Windows 11 datorer

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

så man ska installera alla uppdateringar, och det är alltid bäst så? jag vet inte, bara frågar, de kanske finns någon update man vill skippa som ställer till de?

Inte haft något problem med någon uppdatering så långt jag kan minnas så länge uppdateringen installerats.

Skrivet av musse pigg:

där har vi ensak som jag håller med om, men kommer drivisar med i win update, jag trodde de kom bland de frivilliga?

Har alltid legat som optional update för mig. Se bilden i mitt föregående inlägg, glömde citera dig.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag har under hela min livstid alltid haft automatiska uppdateringar och aldrig haft problem. Windows har inte heller fått för sig att installera drivrutiner över de som redan är installerade. Som nämnt ovan ligger dessa ibland som optional.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Du kan alltid pausa uppdateringar i upp till 30 dagar men inte stänga av dem. Det har varit så sedan Windows 10 (såvida du inte kör Pro eller Enterprise).

Finns ett "workaround" som stänger av automatiska uppdateringar: Man sätter windows på att man är på ett "betalt nätverk", så laddas inga automatiska uppdateringar ner.

typo
Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Jag har under hela min livstid alltid haft automatiska uppdateringar och aldrig haft problem. Windows har inte heller fått för sig att installera drivrutiner över de som redan är installerade. Som nämnt ovan ligger dessa ibland som optional.

Samma här. Kan inte minnas att jag fått något problem med någon drivrutin med Windows. Har också kört på automatiska uppdateringar sedan W7 iallafall. Kommer inte ihåg hur jag gjorde innan Windows 7 för då var jag ett barn

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

Kan man själv bestämma VAD som ska installeras när man trycker på knappen, " sök efter uppdateringar", gör jag det så laddas allt ner och installeras utan att jag kan stoppa det. Jag har provat och stänga av vad jag tror skulle hjälpa, men samma problem.

Går de ?

och gärna vad man ska göra, jag vill alltså själv kunna söka efter uppdateringar, de får gärna ladda ner dom, men jag vill själv bestämma vad som ska installeras eller inte.

De har som sagt tyvärr slutat med det för oss konsumenter. Nu är det bara alternativen uppdatera ej eller go all in som gäller.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

De har som sagt tyvärr slutat med det för oss konsumenter. Nu är det bara alternativen uppdatera ej eller go all in som gäller.

Mer eller mindre så. Tycker det är okej på home-versioner som ovetande barnfamiljer får med på sina elgiganten-datorer, men på pro-versionen är det kasst att det är påtvingande. Pro-versionen marknadsfördes i alla fall förr mot företag och organisationer. Som ofta inte vill riskera avbrott i arbetet beroende på uppdateringar som kanske slår ut kopiatorer, telefonväxlar med mera.
Enterpriseversionen verkar bara rikta sig till storföretag och myndigheter med tusentals anställda, eller det är i alla fall på sådana ställen jag sett den.

Körde faktiskt enterprise på den här datorn jag sitter vid nu. Vid en uppdatering så nergraderades den automatiskt till pro. Varför vet jag inte.

Men man kan ju stänga av uppdateringar på obestämd tid genom att lura datorn att man sitter på betalt nätverk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

så man ska installera alla uppdateringar, och det är alltid bäst så? jag vet inte, bara frågar, de kanske finns någon update man vill skippa som ställer till de?

I princip, ja.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

ok, fattar läget, dock märkte jag i Win 11 att nvidias grafik installerades av sig själv, hade inget att sätta emot där, den kom bland alla windows downloads, ej bland frivilliga. men visst bara o ta bort dom, och lägga in vad man vill iofs

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

ok, fattar läget, dock märkte jag i Win 11 att nvidias grafik installerades av sig själv, hade inget att sätta emot där, den kom bland alla windows downloads, ej bland frivilliga. men visst bara o ta bort dom, och lägga in vad man vill iofs

Det låter ju antingen som en bugg i Windows Update eller felinställning. Drivrutiner ska ju alltid vara valbara även om inga finns installerade.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk

Ang auto uppdateringar in win10-11

Tjo
Man kan stänga av det här

//DK

Permalänk

Jo fast de är väl bara drivisar o sånt man stoppar ? De hamnar ju för sig själv ändå o är valbara, visst var väl nåt
fel eller bugg eller nåt när mina Nvidia kom ner utan jag själv fick bestämma

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |