Postnord Importpaket

Permalänk
Medlem

Postnord Importpaket

Detta är egentligen mer av nyfikenhet än att det skulle vara något större bekymmer som jag ställer denna fråga.
Bakgrund. Jag köpte en grej på ebay från en privatperson, betalade ebays automatiska VAT-tillägg, men det fastnade ändå i tullen och jag fick besked om att jag behövde betala importmoms och någon övrig kostnad. Lite surt men inga stora pengar så visst. Efter att jag betalat tog jag iaf kontakt med ebay som förefaller villiga att betala tillbaka om jag betalat moms dubbelt, so far so good. De behövde dock få in bevis på att paketet faktiskt levererats, dels ett foto på paketet men även något besked från i det här fallet Postnord om att de har levererat det.
Det borde väl vara enkelt, skärmbild från Postnords spårningssida med status levererat borde väl räcka? Det kanske det hade men nu kommer det egentliga problemet. Jag fick paketet levererat i lådan för över en vecka sedan, men Postnord har själva ingen info om att de levererat det till mig. När jag söker anges det oförändrat som under hantering, jag har även ringt men de kan inte hitta någon info om att det faktiskt levererats till mig utan i deras system har de fortfarande paketet, någonstans.

Så frågan är egentligen (till slut), om nu Postnord inte kan plocka fram något som visar att de levererat paketet kan jag då hävda att de slarvat bort det? (För de kommer såklart aldrig att hitta det hos sig). Inte för att jag vill ha någon ersättning för det ”borttappade” paketet utan för att de kanske gör en ansträngning och tar fram något som visar att de skickat det redan.

Permalänk
Medlem

Det går inte att markera paketet som levererat i PostNord-appen? Det brukar jag göra när deras egna system inte registrerar det. Ibland glömmer förarna att markera paket som levererade när dom lägger det i min brevlåda.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Det går inte att markera paketet som levererat i PostNord-appen? Det brukar jag göra när deras egna system inte registrerar det. Ibland glömmer förarna att markera paket som levererade när dom lägger det i min brevlåda.

Jo det gör det, fast då står det ju klart och tydligt att jag har markerat det, men längre ner på status är det fortfarande under hantering. Så om ebay köper det som leveransbevis känns väl inte så säkert, eftersom de inte nöjer sig med bara en bild av det faktiska paketet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zjiv:

Jo det gör det, fast då står det ju klart och tydligt att jag har markerat det, men längre ner på status är det fortfarande under hantering. Så om ebay köper det som leveransbevis känns väl inte så säkert, eftersom de inte nöjer sig med bara en bild av det faktiska paketet.

Du har förstås helt rätt. Jag har nog aldrig kikat så mycket närmare på vad PostNords status har varit efter att jag har markerat något som levererat. Tack för klargörandet!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Du har förstås helt rätt. Jag har nog aldrig kikat så mycket närmare på vad PostNords status har varit efter att jag har markerat något som levererat. Tack för klargörandet!

Ja för min egen sinnesfrid kanske jag skall trycka på knappen
Det hela är ju mer en frustration över hur systemet (inte) funkar.

-Ebay kräver en betalning som skall täcka alla kostnader
-Postnord och Ebay synkar inte så postnord kräver mig på samma kostnader en gång till för att leverera.
-Ebay kan betala tillbaka om jag visar att Postnord levererat, och där tar det slut.

Så trots att jag tycker att jag gjort allt rätt sitter jag med en dyrare produkt alt att måste lägga tid på att jaga rätt på något som Postnord borde fixat, och tiden det tar att göra anmälan till Ebay. Som dock varit snabba och smidiga att ha kontakt med skall sägas. Lägg till det tid att gnälla här

Permalänk
Medlem

Personligen så skulle jag nog tycka ebay kommer godkänna det som levererat iom att du har det i handen.
Skulle du säga att paketet är borta även om det är levererat och det kommer fram är det bedrägeri så det kan vara ganska dumt.

Sen att säljaren inte fyllt i korrekt VAT-blankett är ju tråkigt men det ska ju då säljaren(eller ebay) betala tillbaka och då borde kvitto på att du betalat postnord och har produkt i hand räcka.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Personligen så skulle jag nog tycka ebay kommer godkänna det som levererat iom att du har det i handen.
Skulle du säga att paketet är borta även om det är levererat och det kommer fram är det bedrägeri så det kan vara ganska dumt.

Sen att säljaren inte fyllt i korrekt VAT-blankett är ju tråkigt men det ska ju då säljaren(eller ebay) betala tillbaka och då borde kvitto på att du betalat postnord och har produkt i hand räcka.

Jag tänker snarare att jag säger att jag vill veta vad som hänt med mitt paket. Om det är säljaren som verkligen fyllt i fel information vet jag inte, jag försökte få reda på varför Postnord hade krävt mig på kostnaden men det svar jag fick var högst otydligt.

Permalänk
Medlem

posten bör ju kunna säga varför dom kräver dig på extra avgifter om säljaren har fyllt i allt korrekt ? nåt är ju fel här..

låter som det är nån sommarvikarie som inte har koll på hur det funkar.

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem en gång, påbörjade ärendet med ebay till och med innan jag hade hämtat ut det och jag fick pengarna för VAT tillbaka. (dock inte "hanteringsavgiften"
på 75kr postnord tar ut.)

Jag har för mig det räckte med kvittot på betalningen till postnord. antingen skärmdump på sidan eller e-post bekräftelse, kan man få om man går in på moms.postnord.se, anger kolli-id och postnr, så visar den status, har du betalt kan du fylla i en e-post för kvitto kopia.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Jag hade samma problem en gång, påbörjade ärendet med ebay till och med innan jag hade hämtat ut det och jag fick pengarna för VAT tillbaka. (dock inte "hanteringsavgiften"
på 75kr postnord tar ut.)

Jag har för mig det räckte med kvittot på betalningen till postnord. antingen skärmdump på sidan eller e-post bekräftelse, kan man få om man går in på moms.postnord.se, anger kolli-id och postnr, så visar den status, har du betalt kan du fylla i en e-post för kvitto kopia.

Kvittot har ebay fått, sen var de tydliga med att de även behövde:
-Foto på paketet där man ser etiketter/stämplar
-Verifiering från i det här fallet postnord att de levererat paketet till mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

posten bör ju kunna säga varför dom kräver dig på extra avgifter om säljaren har fyllt i allt korrekt ? nåt är ju fel här..

låter som det är nån sommarvikarie som inte har koll på hur det funkar.

Ja han jag snackade med hade ingen vidare koll. Han började prata om att det hade varit bättre om det skickats som gåva, och sen något om att det var svårt att läsa vad som stod på tulldeklarationen. När jag fick det skulle jag nog säga att vem som helst med normalbegåvning inte skulle haft några problem att läsa texten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zjiv:

Kvittot har ebay fått, sen var de tydliga med att de även behövde:
-Foto på paketet där man ser etiketter/stämplar
-Verifiering från i det här fallet postnord att de levererat paketet till mig

kollade precis mejlhistoriken och i mitt fall behöve de bara bevis på VAT betalningen till postnord (mitt kvitto), delar med mig av snippen i svaret här:

"I appreciate you for sharing the screenshot of the VAT payment receipts. I would like to share that your details have been forwarded to the refund team for processing the refund of the VAT amount paid on eBay."

pengarna kom en knapp vecka efter.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

kollade precis mejlhistoriken och i mitt fall behöve de bara bevis på VAT betalningen till postnord (mitt kvitto), delar med mig av snippen i svaret här:

"I appreciate you for sharing the screenshot of the VAT payment receipts. I would like to share that your details have been forwarded to the refund team for processing the refund of the VAT amount paid on eBay."

pengarna kom en knapp vecka efter.

Detta fick jag:

We commit ourselves to buyers to help them in claiming the VAT refund. We request you to please offer the following to help us support you to claim the VAT:

1. Proof of Delivery (tracking confirmation from the postal service)
2. Photo of the package you have received which shows sender information and tracking number.

Efter att de fått kopian på kvittot.