Dålig uppkoppling efter flytt till hus med fiberkonverterare

Permalänk
Medlem

Dålig uppkoppling efter flytt till hus med fiberkonverterare

Hej!

Lite bakgrundshistoria. Flyttade för 2 månader sedan från en bostadsrättslägenhet till ett radhus. I lägenheten var fiber draget till ett vanligt nätverksuttag i ett av sovrummen och i radhuset går fiber in via krypgrunden till en fiberkonverterare av modell CTS HES-3106.

Jag har ett 100/100 Mbit/s abonnemang via Bredband2 och använder en ASUS RT-AC66U B1 router. I lägenheten var den kopplad direkt till nätverksuttaget, nu i radhuset sitter den i port 1 på fiberkonverteraren.

I lägenheten fungerade uppkopplingen klockrent och jag fick höga mätresultat (minns inte i detalj men klart godkänt för abonnemangsformen). Men sedan flytten så får jag väldigt låga resultat och instabil uppkoppling.

Har en dator och en server. Server, router och fiberkonverter står på samma yta inom 1 kvm. Server är ansluten med kort kabel till router och routern till fiberkonverter - även den med kort kabel (~1 m). Min dator står på ovanvåningen och ansluter trådlöst till nätverket via 5GHz (även testat 2.4GHz).

Har utfört flera tester mot Bredbandskollen.se från både dator, server och även med en laptop kopplad direkt till fiberkonvertern. Får ut endast några ynka Mbit/s både nedströms och uppströms.

Utförde nu precis ett test igen mot Bredbandskollen på servern och fick 4,69 MBit/s nedströms, 9,41 Mbit/s uppströms och en svarstid på 40,81 ms. Vid tidpunkten sover alla i familjen så i stort sett endast dator och server som nyttjar uppkopplingen (plus någon mobil som idlar möjligtvis).

Jag har undersökt manualen för fiberkonvertern och den blinkar orange på WAN vilket skall indikera att trafik går med stöd för upp till 1000Mbit/s så tolkar det som att fibern kommer in korrekt från krypgrunden åtminstone. Har även testat att starta om den samt utföra en fabriksåterställning enligt instruktion från manualen utan skillnad.

Jag är övertygad om att felet rätt uppenbart måste ligga i fiberkonvertern och misstänker att det kan vara på LAN 1 porten. Nu är jag dock helt oerfaren av dessa sedan tidigare men har googlat lite och förstår jag saken rätt så skall datorer/router kopplas mot port 1 då övriga portar brukar kunna avse andra funktioner.

Har även kontaktat både kommunens leverantör av stadsnätet samt Bredband2's kundtjänst men båda svarar det gamla vanliga copy+paste "testa olika kablar, utför flera tester mot flera olika bandbreddsmätnings-sajter, uppdatera firmware på router yada yada yada...".

Jag uppfattar det som att det är leverantören av stadsnätet som bär ansvaret för fiberkonverteraren men behöver mer kött på benen känner jag för att försöka trycka på att få den utbytt (om den nu är defekt?).

Eller är det helt enkelt bara något så enkelt jag missar som att den efter flytten av abonnemang behöver någon annan form av reset eller dylikt? Läste någonstans om MAC-låsning på porten i fiberkonvertern men då borde jag väl inte få någon uppkoppling alls tänker jag?

Har inte utfört någon återställning på routern men det borde inte spela någon roll då jag får samma resultat när jag kopplar en dator direkt till fiberkonvertern och utesluter den ändå.

Tacksam för all input jag kan få kring detta!

Mvh

// Peter

Visa signatur

Gaming: Win 10 64-bit | FD Define S | MSI B450M PRO-VDH MAX | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance | AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB | MSI GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ARMOR OC | Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär | ASUS VG248QE |
Server Win 10 64-bit | FD Define R4 | ASRock Z77 Pro4 | Intel Core i7 3770K + Noctua NH-C12P SE14 | Corsair 8GB (1x8192MB) CL10 1600MHz VENGEANCE + 4GB okänt märke |

Permalänk
Medlem

brorsan på Gotland hade "samma fel" - han fick tjata sig blå, tills ISP (minns inte om det var bredband2) helt plötsligt kunde se att det var "fel" abonnemang valt på honom. O vips så hade han 100/100.

Tror det är ganska ovanligt att fiberkonverteraren är dålig. Antingen funkar fibern, eller inte.

// LZ

Permalänk
Medlem

Ring din bredbandsleverantör, och följ deras felsökningssteg tills det är uppenbart att det inte blir bättre. Då kommer de felanmäla till stadsnätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Ring din bredbandsleverantör, och följ deras felsökningssteg tills det är uppenbart att det inte blir bättre. Då kommer de felanmäla till stadsnätet.

Dokumentera gärna din felsökning och bifoga med din felanmälan. Det brukar gå snabbare att få det eskalerat om du kan visa på att det inte är något fel som du orsakat.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

För mig är det en hel del text men det jag reagerar på direkt är att du har en trådlös uppkoppling nånstans.
Du bör alltid testa med kabel och länkhastighet till router bör vara 1Gbps om du inte redan testat såklart.
Prövat andra medel för att testa hastighet? Exempelvis en välseedad torrent vid flera olika tidpunkter? Testat byta kablar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

För mig är det en hel del text men det jag reagerar på direkt är att du har en trådlös uppkoppling nånstans.
Du bör alltid testa med kabel och länkhastighet till router bör vara 1Gbps om du inte redan testat såklart.
[…] Testat byta kablar?

Du har lite att jobba på vad gäller läsförståelse. Läs igen vad TS skriver:

Skrivet av Lythelius:

en fiberkonverterare av modell CTS HES-3106.
[…]
Har en dator och en server. Server, router och fiberkonverter står på samma yta inom 1 kvm. Server är ansluten med kort kabel till router och routern till fiberkonverter - även den med kort kabel (~1 m). Min dator står på ovanvåningen och ansluter trådlöst till nätverket via 5GHz (även testat 2.4GHz).
[…]
Har utfört flera tester mot Bredbandskollen.se från både dator, server och även med en laptop kopplad direkt till fiberkonvertern. Får ut endast några ynka Mbit/s både nedströms och uppströms.
[…]
Utförde nu precis ett test igen mot Bredbandskollen på servern och fick 4,69 MBit/s nedströms, 9,41 Mbit/s uppströms och en svarstid på 40,81 ms.

Jag är inte övertygad att det är fiberkonverteraren som är kass, felet kan även ligga längre ut enligt vad du skriver, men det bör hur som helst inte vara din utrustning som felar, med tanke på vad du testat.

Jag har tyvärr inga egna bra förslag på vad du kan göra. Så du ska få några dåliga förslag i stället.

Ett alternativ är ju att sabba installationen så rejält att kommunikationsoperatören inte har något annat val än att komma ut och reparera/mäta. Sätt ett fett fingeravtryck på fiberkontakten typ, så att de inte kan få kontakt med fiberkonverteraren. Det kan så klart bli dyrt.

Om man vill leka lite själv så verkar det inte alls omöjligt att få root-access på fiberkonverteraren. Man skulle eventuellt kunna göra en grundläggande felsökning och kolla att disken inte är full osv. Länken ovan har i alla fall en beskrivning av hur man gör en fabriksåterställning av fiberkonverteraren. Notera att det verkar finnas nyare modeller av 3106 än den som länken gäller - exakt vilken du har behöver du kolla själv.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av KAD:

Du har lite att jobba på vad gäller läsförståelse. Läs igen vad TS skriver:

Sjysst, tack - jag mår redan bättre..
Även du bör läsa om läsa rätt och speciellt: "För mig är det en hel del text men" & "om du inte redan testat såklart."

Permalänk
Medlem

Att fiberomvandlaren länkar i 1Gbit betyder ju inte att du kommer få ut 1Gbit från din leverantör. Att det skulle vara fel på omvandlaren låter väldigt osannolikt och ISP hade förmodligen sett detta direkt vid en felanmälan.

Gör en felanmälan, du kommer få ange MAC-adressen som du har på din Router (WAN-MAC om du har separat för WAN/LAN) och Fiberomvandlaren. Därefter får du mäta på Bredbandskollen och ange exakta värden som du får. Ärendet kommer skapas och förhoppningsvis blir det åtgärdat rätt snabbt

Att själv kontakta ägaren av stadsnätet är meningslöst då du inte är deras kund - de kommer således inte göra något för din skull, utan hänvisar bara till din leverantör som är deras kund.

Hade nyligen problem själv och fick då sitta 5 dagar med en laptop inkopplad till medieomvandlaren 7-17 varje dag. Inte direkt kul att få köra på mobildelning i hela lägenheten bara för att deras support krävde att datorn satt inkopplad så de kunde mäta (????). Även detta Bredband2 d.v.s.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk

Pröva att koppla in dig direkt till mediaomvandlaren utan router. Du bör också pröva med olika kablar då för att utesluta fel på kablar.

Permalänk
Medlem

40 ms betyder ju att du testar via ett svagt WiFi, därav hatigheterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

40 ms betyder ju att du testar via ett svagt WiFi, därav hatigheterna.

Testet utfördes med kabel (ca 1m) mot routern.

// Peter

Visa signatur

Gaming: Win 10 64-bit | FD Define S | MSI B450M PRO-VDH MAX | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance | AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB | MSI GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ARMOR OC | Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär | ASUS VG248QE |
Server Win 10 64-bit | FD Define R4 | ASRock Z77 Pro4 | Intel Core i7 3770K + Noctua NH-C12P SE14 | Corsair 8GB (1x8192MB) CL10 1600MHz VENGEANCE + 4GB okänt märke |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lythelius:

Testet utfördes med kabel (ca 1m) mot routern.

// Peter

Om det skulle vara något med fibern (inte routing) som orsakar 40 ms med kabel mot en server i Sverige så har du säkert skyhög packet loss.

Koppla kabeln direkt till mediaomvandlaren och felanmäl bara. Tar kanske 20 min, mindre tid än du spenderat på tråden.

Permalänk
Medlem

Vilken kommunikationsoperatör har du? Det är vad som avgör om du kan använda andra portar än LAN1.

Permalänk
Medlem

Uppdatering.

Vaknade upp idag och internet låg nere helt och hållet. Startade om router och fiberomvandlare utan skillnad och testade därefter att ansluta direkt till fiberomvandlaren med en kabel men linan var helt död.

Kontaktade Bredband2 och supporten upptäckte att något gått fel med flytten av abonnemanget. Han startade om en tjänst och uppkopplingen kom tillbaka direkt. Nu får jag även ut full hastighet på linan.

Slutet gott, allting gott. Tack för all input och hjälp från er också!

// Peter

Visa signatur

Gaming: Win 10 64-bit | FD Define S | MSI B450M PRO-VDH MAX | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance | AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB | MSI GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ARMOR OC | Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär | ASUS VG248QE |
Server Win 10 64-bit | FD Define R4 | ASRock Z77 Pro4 | Intel Core i7 3770K + Noctua NH-C12P SE14 | Corsair 8GB (1x8192MB) CL10 1600MHz VENGEANCE + 4GB okänt märke |

Permalänk
Medlem

Var uppkopplingen redan aktiv när du flyttade in? Skulle ju inte förvåna om du typ körde på tidigare husägares abonnemang för att denne inte sagt upp i tid eller något, och stadsnätet aldrig gjorde någon omkoppling så det bara fortsatte fungera till bindingstid gått ut eller liknande…

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Var uppkopplingen redan aktiv när du flyttade in? Skulle ju inte förvåna om du typ körde på tidigare husägares abonnemang för att denne inte sagt upp i tid eller något, och stadsnätet aldrig gjorde någon omkoppling så det bara fortsatte fungera till bindingstid gått ut eller liknande…

Om man inte tänker på vilken IP man surfar via kan det vara en bra idé att titta på vilken leverantör Bredbandskollen säger att du surfar via efter dina flera test

Det är ju inte detta som orsakat 40 ms, han har nog testat över WiFi bara.