Nothing Phone 1 en pina att reparera

Permalänk
Melding Plague

Nothing Phone 1 en pina att reparera

Bakom den exponerande glasbaksidan finns en fasad av plast, LED och dolda skruvar, som gör Phone 1 till en mycket svårarbetad telefon.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Form before function.
Who could have known. 😎

Ett tydligt tecken på att företagets prioriteringar nog inte ligger rätt i tiden. Men det bestäms förstås av fårskocken mobilkunder i slutändan.

Permalänk
Medlem

Dagens ungdomar - den genomsnittliga "gamern" kommer nog älska telefonen även om allt varit en enda limklump.

EU däremot är nog inte lika glada...

Permalänk

Batteri och skärm, i väldigt få fall usb port. Det är i princip det som "brukar" gå sönder på mobiler och dessa delar bör enligt mitt tycke nästan lagstiftas att de ej ska vara för svåra att byta. Där problemet är lycka till med lagstifta "ej för svår".

Min åsikt om saker som fingeravläsaren. Om telefonen är väldigt gammal och fingeravläsaren går sönder, ska man då lägga ut kanske en tusenlapp på att köpa en ny sådan modul med installationsjobb eller är det bättre att skita i det köra utan och lägga pengarna på den nya telefonen som man köper senare? Jag ser just denna del som en cool och bra gimmick, men inget jag skulle kosta på och laga.

Permalänk

Intressant att Nothing ändå försöker marknadsföra som ett företag som tänker på klimatet.

... And the unfailing determination to shrink tech’s environmental impact. från deras hemsida.

Bra när det kommer till material kanske, men sämre när det kommer till ge telefonerna längre livslängd.

Visa signatur

All your base are belong to me

Permalänk
Medlem

Ser telefonen överallt på sista tiden, marknadsförts väl precis som deras hörlur. Nothing special!

Permalänk
Medlem

Nu kan du få den kompletta Iphone upplevelsen även hos Android.......

Skall Sågas att Samsung är inte mycket bättre.

Galaxy A22 5g är i princip omöjlig att reparera utan att den brister ut i tusen delar då plastramen tål nada.

Zte har hittils varit lättast att jabba med iallafall för mig.

Visa signatur

En Planka med Ryzen 3900X gör nu fler saker än vad mina tidigare (I7-4790K+i7-860) Gjorde tillsammans och jag kan samtidigt spela utan problem.

Teknisk utveckling är väldigt roligt!

Permalänk
Medlem

Kan vi inte bara få tillbaka den gamla stilen:
Löstagbar baksida av plast
Löstagbara batterier utan verktyg
Philips-skruvar till det mesta inuti

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kan vi inte bara få tillbaka den gamla stilen:
Löstagbar baksida av plast
Löstagbara batterier utan verktyg
Philips-skruvar till det mesta inuti

Ja tack! På den tiden var nästan så man pillade isär luren rent okynnes ibland bara för att det gick. Som en stressboll.

Och när man bytte skal så bytte man ut originalskalet

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kan vi inte bara få tillbaka den gamla stilen:
Löstagbar baksida av plast
Löstagbara batterier utan verktyg
Philips-skruvar till det mesta inuti

Amen!

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 3070Ti
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellscreame:

Galaxy A22 5g är i princip omöjlig att reparera utan att den brister ut i tusen delar då plastramen tål nada.

Det är väl lite äpplen och tomater där, Nothing Phone 1 kostar närmare 6000 Kr. A22 är en plastig budgettelefon med 5G för ~2000 Kr.

Skrivet av medbor:

Kan vi inte bara få tillbaka den gamla stilen:
Löstagbar baksida av plast
Löstagbara batterier utan verktyg
Philips-skruvar till det mesta inuti

Skippa philips-skruvarna så är vi game!

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kan vi inte bara få tillbaka den gamla stilen:
Löstagbar baksida av plast
Löstagbara batterier utan verktyg
Philips-skruvar till det mesta inuti

Gllm inte: Överlever ett fal i trappuppgång!
aka Nokia 3310

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kan vi inte bara få tillbaka den gamla stilen:
Löstagbar baksida av plast
Löstagbara batterier utan verktyg
Philips-skruvar till det mesta inuti

Håller med. Vi har sådana Samsungtelefoner på jobbet och det är otroligt smidigt att bara rycka bort baksidan och byta batteri när det börjar gå tomt och man inte har tid att ladda. Bra prestanda för jobbets mobila vaktrum-app, men inget jag hade klarat att använda privat.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Det är väl lite äpplen och tomater där, Nothing Phone 1 kostar närmare 6000 Kr. A22 är en plastig budgettelefon med 5G för ~2000 Kr.

Skippa philips-skruvarna så är vi game!

Vad vill Du då ha istället för philips skruvar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-earl:

Vad vill Du då ha istället för philips skruvar?

Förmodligen torx, mycket bättre "fäste" i de huvudena jämfört med philips där man lätt slinter om mejseln inte är i riktigt toppskick längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Det är väl lite äpplen och tomater där, Nothing Phone 1 kostar närmare 6000 Kr. A22 är en plastig budgettelefon med 5G för ~2000 Kr.

Skippa philips-skruvarna så är vi game!

Amen to that!

Skrivet av b-earl:

Vad vill Du då ha istället för philips skruvar?

Finns väl inget värre än små philips... *ryser*

Skrivet av meanh:

Förmodligen torx, mycket bättre "fäste" i de huvudena jämfört med philips där man lätt slinter om mejseln inte är i riktigt toppskick längre.

+++++++

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

jag saknar tiden man kunde byta batteri på sin telefon, det borde EU reglerat sen länge det är sjukt telefoner ska vara så svåra att byta ett batteri bara....

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-earl:

Vad vill Du då ha istället för philips skruvar?

Torx t ex, ph är i princip gjord för att slinta. Väldigt lätt att skada skruvarna vid repeterade isärplock eller sliten mejsel.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Amen to that!

Finns väl inget värre än små philips... *ryser*

+++++++

Jo jag tycker att den enkla platta skruvmejsel är ännu värre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Torx t ex, ph är i princip gjord för att slinta. Väldigt lätt att skada skruvarna vid repeterade isärplock eller sliten mejsel.

Philips skruvar är gjorda för att begränsa hur mycket man kan dra åt för att undvika skador.
Sen finns det givetvis bättre och sämre (chinesium) kvalité

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinkyboo:

Philips skruvar är gjorda för att begränsa hur mycket man kan dra åt för att undvika skador.
Sen finns det givetvis bättre och sämre (chinesium) kvalité

What about Torx plus? Bra grejer, men omöjligt att få tag på verktyg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kan vi inte bara få tillbaka den gamla stilen:
Löstagbar baksida av plast
Löstagbara batterier utan verktyg
Philips-skruvar till det mesta inuti

Synd bara att Fairphone har så tråkiga specs, annars hade jag nog köpt en sån...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinkyboo:

Philips skruvar är gjorda för att begränsa hur mycket man kan dra åt för att undvika skador.
Sen finns det givetvis bättre och sämre (chinesium) kvalité

Japp, som jag sa innan.. De är designade för att "kamma ur". Vilket är fenomenalt i vissa applikationer, telefoner är inte en av dem dock.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av medbor:

Kan vi inte bara få tillbaka den gamla stilen:
Löstagbar baksida av plast
Löstagbara batterier utan verktyg
Philips-skruvar till det mesta inuti

Jag hade nöjt mig med detta med. Det här med att limma fast detaljer är nog det värsta som finns!

Skrivet av RVX:

Gllm inte: Överlever ett fal i trappuppgång!
aka Nokia 3310

Nej för bövelen, hellre att telefonen går sönder än trappan

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Jag hade nöjt mig med detta med. Det här med att limma fast detaljer är nog det värsta som finns!

Nej för bövelen, hellre att telefonen går sönder än trappan

Så pass 😁

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miindz:

What about Torx plus? Bra grejer, men omöjligt att få tag på verktyg.

Säkert dyrare och huvudet på skruven tar upp mer plats

Permalänk
Medlem

Vem kunde gissa att plojen med ett "exponerat" innanmäte skulle innebära att de behövde sminka innanmätet och krångla till allt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kan vi inte bara få tillbaka den gamla stilen:
Löstagbar baksida av plast
Löstagbara batterier utan verktyg
Philips-skruvar till det mesta inuti

Skrivet av liten_lemmel:
Skrivet av Kyraal:

Håller med. Vi har sådana Samsungtelefoner på jobbet och det är otroligt smidigt att bara rycka bort baksidan och byta batteri när det börjar gå tomt och man inte har tid att ladda. Bra prestanda för jobbets mobila vaktrum-app, men inget jag hade klarat att använda privat.

Finns telefoner om man inte behöver det senaste. Kör fortfarande med min Fairphone 3 och det följer med skruvmejsel om man behöver skruva isär den.
Frun har 3+ och vi brukar byta batteri när nån (hon 😂) glömt ladda.
Finns reservdelar att köpa och det är lätt att byta ut.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Synd bara att Fairphone har så tråkiga specs, annars hade jag nog köpt en sån...

Den där blir min nästa mobil, tack för tips.

Permalänk

Ja den var Inte lika clean som en Samsung... riktigt dåligt att komma ut med en Android 2022 som man Tror är lätt att reparera. Så ser det ut som värsta Sonyn inuti.

Visa signatur