Tråden om gröna energikällor [Vindkraft, solenergi, kärnkraft osv.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Jo såvida det inte är vindstilla för då kan det bli lite klent med exporten.

Det är lite magstarkt att hävda exportbrist samma dag som det framkom att Sverige är Europas största exportör av el. Det minimala problem med vindstilla är i praktiken inte realistiskt. Här är statistik för januari respektive juni i år, samt helår 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Jag förstår inte riktigt varför man skulle ha bättre möjligheter till fjärrvärme för SMR? Det är ju på bekostnad av att inte kunna kräma ur turbinen på lika mycket, dvs på bekostnad av elproduktion? Eller har jag missat något?

1. Det är svårt och dyrt att transportera värme långa avstånd-
2. Svårt att ta hand om ~1500MW (som exempel) värme, blir en krock med punkt 1då man inte kan transportera iväg den om de närstående områdena inte kan mätta den värmen.

En kraftturbin är ~50% effektiv, en kraftvärmeturbin är ~90% effektiv.
Alltså mycket av spillvärmen som går till kylning tar man ut istället och transporterar iväg till hushåll eller industri istället för att dumpa det ut i atmosfären.

Det är de huvudsaktliga anledningarna.

Då SMR kraftverk är mindre och har lägre energidensitet blir de enklare att ta hand om energin.

Som räkneexempel:
Om man hade haft värmekraft i OL3, hade man alltså kunna ta ut värme (räknat 12 000kWh per år ur ett modernt hus) åt i runda svängar en halv miljon hushåll.
Inte riktigt hanterbart med våra små städer.

Men om man istället skulle använda sig av de SMR kraftverk som Vattenfall studerar nu (300MW jämfört med OL3 1600MW, det jag räknat på) blir det värme till ~93 750 hushåll. Mer hanterbart!

Detta är inte inräknat eventuella förluster, bara ett exempel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Jag förstår inte riktigt varför man skulle ha bättre möjligheter till fjärrvärme för SMR? Det är ju på bekostnad av att inte kunna kräma ur turbinen på lika mycket, dvs på bekostnad av elproduktion? Eller har jag missat något?

Det handlar väl mer om att en kommun skulle kunna bygga en SMR i ett gammalt värmeverk/kraftvärmeverk.

Rya kraftvärmeverk i Göteborg skulle ju t.ex. ge 137 MW el och 294 MW värme från ångturbinen och 3x45 MW el från gasturbinerna. En 300 MWe-reaktor med värmeproduktion hade passat utmärkt, några procent mindre el vid full värmeproduktion hade inte spelat någon roll, och behövs mer el under den tiden är det ju bara att göra tvärt om mot vad vi gör idag och starta upp en panna eller gasturbin för huvudsak elproduktion istället för huvudsak värme.

Men nu är det ju billigare att bygga ett kombikraftverk som man inte kör än att bygga kärnkraft som körs hela tiden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Det handlar väl mer om att en kommun skulle kunna bygga en SMR i ett gammalt värmeverk/kraftvärmeverk.

Rya kraftvärmeverk i Göteborg skulle ju t.ex. ge 137 MW el och 294 MW värme från ångturbinen och 3x45 MW el från gasturbinerna. En 300 MWe-reaktor med värmeproduktion hade passat utmärkt, några procent mindre el vid full värmeproduktion hade inte spelat någon roll, och behövs mer el under den tiden är det ju bara att göra tvärt om mot vad vi gör idag och starta upp en panna eller gasturbin för huvudsak elproduktion istället för huvudsak värme.

Men nu är det ju billigare att bygga ett kombikraftverk som man inte kör än att bygga kärnkraft som körs hela tiden.

Det stora problemet är ju den svenska lagen..
Man får inte bygga på andra ställen än där KKV redan finns /funnits på.
Man får bygga MAX 10 nya
Man får INTE återuppstarta redan nerlagda KKV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Man får bygga MAX 10 nya

Det kommer 100% ändras dock, det har Vattenfall varit tydliga med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Man får bygga MAX 10 nya

Det problemet ser ut att försvinna, det lär försvinna snabbare än att det finns någon SMR att välja ur en katalog med anpassningar för fjärrvärme. Icke-problem alltså.

Vill man bygga något precis nu fungerar säkert AP1000 på befintligt område.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

140 000 l olja i timmen lär vara snordyrt. Men det är nog i huvudsak utsläppsrätter som sätter priset på el.

Det kommer dock inte leda till mer export. Om du nu inte syftar på fossilfritt stål

Det verkar inte riktigt vara utsläppsrätterna som är avgörande här.
Utsläppsrätter kostar cirka €87/ton just nu, Karlshamnsverket släpper ut cirka 1000 ton/dag så €87000 per dag. De kan producera 13488000 kWh el per dag (562MW), så bara utsläppsrätterna kostar ungefär 0.067kr/kWh eller 6,7 öre/kWh. När det behöver vara igång verkar det inte vara någon betydande faktor, då är priserna redan långt utöver det vanliga.

Skrivet av Yoshman:

Absolut, men finns sätt att få tiden innan byggstart att bli väldigt kort (betydligt kortare än vad vi idag har för att t.ex. komma igång med vindkraftverk): bygg nya reaktorer på de platser vi redan har reaktorer!

Det är nog lättare än att hitta helt nya platser, men det är troligtvis inte helt trivialt ändå. 10+ år är nog ingen orimlig uppskattning, även på befintliga ställen. På kort tid tror jag mer på att utöka effekten i befintliga reaktorer eller vattenverk utöver fortsatt utbyggnad av framförallt vindkraftverk, de vill t.ex. öka effekten i Forsmark 1 med 100MW (se årsredovisning 2021 som @stgr länkade till tidigare i tråden). Samt att minska energiförbrukningen genom smartare energianvändning. Det är de här sakerna vi har att jobba med för att ta oss ur dagens sits, nya kärnkraftverk är något på längre sikt.
Jag skulle inte säga att tidsramen är jämförbara egentligen. Vindkraft har många projekt igång hela tiden, så varje år ökar vi mängden vindkraft rätt mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Vindkraft har många projekt igång hela tiden, så varje år ökar vi mängden vindkraft rätt mycket.

Det gör ju även de flesta av våra grannar. Därmed bör eller åtminstone kan priserna sjunka en aning, såvida inte elektrifieringen plötsligt tar en väldig fart.

Permalänk
Medlem

Är oljeverket i Karlshamn aktivt nu?

Permalänk
Skrivet av MsSmith:

Fast det är väl det som är poängen. Vi kanske inte ska använda teknik från 70-talet idag och vi vet att saker tar längre tid idag än det gjorde då. Istället, ska man diskutera kärnkraft så måste det vara utifrån att man använder modern teknik och då finns det ett finskt exempel som är relevant att jämföra med, både i tid och kostnader. De kärnkraftverk som lagts ned har, som jag förstår det, också lagts ned för att kostnaden har varit för hög i jämförelse med mer hållbara alternativ vilket gör att den gamla tekniken heller inte bör kunna motiveras.

Varför inte jämföra med sydkoreanska istället? Modernare teknik än något som byggs inom EU och dessutom lyckas de bygga, som @Yoshman har tagit upp, på 7 år i snitt 😉.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Är oljeverket i Karlshamn aktivt nu?

Det tror jag inte, men på sätt och vis är det aktivt eftersom de behöver hålla oljan varm

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Det är inte riktigt sant och det handlar även om vad man som skattebetalare får för pengarna. Den generella inflationen, fram till dags datum, drivs till stor del av företag som passar på att höja priset och motiverar det med Ukraina kriget. Det kallas för "greedflation" och sker just nuöverallt. Exempelvis är företag som tar milersättning (hantverkare och liknande) och som har höjt ersättningen med 25kr milen där bensin/dieselpriset gått upp med fem kronor. Liknande, enkla, exempel finns i matbutiker och egentligen överallt. Visst är det så att orsaken är i huvudsak kriget och som sekundärt omstarten efter Covid men det som faktiskt driver på det hela nu är småföretagarnas girighet att se sin chans att höja priset och skylla på något som de flesta sympatiserar med. Detta är troligt att sedan minska med tiden för det finns helt enkelt inte mer köpkraft.

https://libertystreeteconomics.newyorkfed.org/2022/07/do-corp...

Men visst har du en poäng, man kan ha avslutat kärnkraften för tidigt. Men det betyder inte att man bör satsa på det idag. Den svenska produktionen genom kärnkraft är ungefär densamma som exporteras dagligen sedan 2020 så det går inte att argumentera att utifrån ett produktionsperspektiv så är kärnkraft nödvändig. Åtminstone inte här. Större länders, så som Frankrike och Tyskland, beslut är svåra att jämföra med då de har helt andra behov och förutsättningar. Det vi vet är att det jobbas på, bland annat med REPower EU och bland annat solpanelsdirektivet där alla offentliga byggnader ska ha egna solpaneler. Förhoppningen är att tekniken ska tillåta dem att bli energipositiva så de kan bidra med mer energi till omkringliggande byggnader också.

Minns jag rätt så skapades en plan för nedläggningen av kärnkraft 1988 (som sedan har uppdaterats och reviderats) och det har funnits flera olika regeringar och riksdagar sedan dess som kunde ha gjort en (större) ändring. Det blir inte seriöst att komma nu, 24 år och ännu ett krig i Sveriges närhet senare, och hävda att man ska satsa på detta nu när priserna har stigit. Det ger inte ett lägre pris till konsument, bara ökad exportmöjlighet. Världen går mot fred och handel och tyvärr finns det några få diktaturer kvar som fortfarande kan vara med och påverka allt för mycket.

Så det är mindre bönder och byggare som är rotet till problemet?
Vi pratar om multinationella stora bolag, inte Börjes rör AB i Laxå uppkörningsavgift.

Du länkar till en artikel som jag undrar om du ens läst. Han avslutar med "Profits are falling overall, and it’s just that companies in higher inflation industries have profits that are falling less quickly", 22 av 36 sektorer visar på svagare vinster säger han själv. Är det bokslutsfiffel från dem stora revisorhusen som är nästa påstående?

Självklart har jag en poäng i att man "kan ha avslutat kärnkraften för tidigt", det vet även byråkraterna nere i Bryssel. Annars hade dem inte tömt i underkläderna och röstat igenom att både kärnkraft och naturgas numera är "gröna" alternativ. Monetärt för dem är det vad du kallar "Solenergi" numera.

Vad som är seriöst i dagsläget och inte 1988 är att ta in verkligheten. Det är bra med temperatursänkningar i offentliga lokaler, solceller på hustak, men det är inget som kommer lösa situationen.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marke:

Så det är mindre bönder och byggare som är rotet till problemet?
Vi pratar om multinationella stora bolag, inte Börjes rör AB i Laxå uppkörningsavgift.

Du länkar till en artikel som jag undrar om du ens läst. Han avslutar med "Profits are falling overall, and it’s just that companies in higher inflation industries have profits that are falling less quickly", 22 av 36 sektorer visar på svagare vinster säger han själv. Är det bokslutsfiffel från dem stora revisorhusen som är nästa påstående?

Självklart har jag en poäng i att man "kan ha avslutat kärnkraften för tidigt", det vet även byråkraterna nere i Bryssel. Annars hade dem inte tömt i underkläderna och röstat igenom att både kärnkraft och naturgas numera är "gröna" alternativ. Monetärt för dem är det vad du kallar "Solenergi" numera.

Vad som är seriöst i dagsläget och inte 1988 är att ta in verkligheten. Det är bra med temperatursänkningar i offentliga lokaler, solceller på hustak, men det är inget som kommer lösa situationen.

Vet inte om det var avsiktligt eller inte men de branscher du nämnde är två sorgebarn i sammanhanget. Över 90% i EU är småföretagare, i USA står SME för 99,9% av alla företag men visst är det stora multinationellt företag vi ska fokusera på. Poängen är att man höjer priserna, säljer färre produkter men kan tjäna mer per såld produkt. Då kan man avveckla personal och kontorskostnader och då ökar marginalen mer, även om omsättningen totalt minskar.

Resten av det du skriver tänker jag inte ens bemöda mig med att kommentera, den väg vi tar nu kommer ske oavsett din inställning

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Jo jag vet, sitter och flinar åt deras ständiga förseningar.

Nyfiken; varför flinar du åt eller gillar förseningar?

Skrivet av ingenjören:

Jo såvida det inte är vindstilla för då kan det bli lite klent med exporten.

Exakt. Kan mycket väl bli så i framtiden att vi i Sverige importerar kärnkraftsel från Finland när det blåser dåligt.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Vet inte om det var avsiktligt eller inte men de branscher du nämnde är två sorgebarn i sammanhanget. Över 90% i EU är småföretagare, i USA står SME för 99,9% av alla företag men visst är det stora multinationellt företag vi ska fokusera på. Poängen är att man höjer priserna, säljer färre produkter men kan tjäna mer per såld produkt. Då kan man avveckla personal och kontorskostnader och då ökar marginalen mer, även om omsättningen totalt minskar.

Resten av det du skriver tänker jag inte ens bemöda mig med att kommentera, den väg vi tar nu kommer ske oavsett din inställning

Självklart var det avsiktligt, du nämnde hantverkare.
Och vad ska ledningen göra då? Har dem fått stigande kostnader för el och råvaror/inputs så gör dem givetvis vad som måste göras. Poängen du nämner förekommer enbart i kapitaltunga oligopolmarknader framförallt och kräver en hög ekonomisk moat. Boksluten skulle bekräfta din tes om den var sann på ett breddare plan angående marginalerna.

Slutdiskuterat angående detta då tråden rör energikällor. Jag har ingen inställning, jag säger vad jag ser.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Nyfiken; varför flinar du åt eller gillar förseningar?

För att den så kallade "stabila" och "pålitliga" kärnkraften inte ens kan starta. Det är ett sådant där projekt där precis allt som inte får gå fel har gått fel. För oss som inte vill ha ny kärnkraft är det enkelt att argumentera för att det kanske inte är så stabilt eller pålitligt, att det kostar enormt mycket mer att bygga än budgeterat utan att en enda watt har producerats. Lite det som Yoshman var inne på tidigare alltså. Samtidigt fortsätter utvecklingen av olika former av solenergi och pressar ned kostnaderna medan kärnkraften bara blir dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Exakt. Kan mycket väl bli så i framtiden att vi i Sverige importerar kärnkraftsel från Finland när det blåser dåligt.

Det är inte så det fungerar. När det blåser väldigt lite ute så kliver vattenkraften in istället. Precis som det är tänkt.

Bild 1: Från den åttonde augusti i år. I princip vindstilla, endast 1 132MW el producerad. Vatten producerade 8 735MW, kombinerat 9 867MW. Netto export 5 391MW

Bild 2. Från den tionde augusti i år, två dagar senare alltså. Betydligt mer vind. Vatten gick då tillbaka istället. 6 126MW vind, 3 613MW vatten, kombinerat 9 739MW. Nettoexport på 4 184

Permalänk
Medlem

Man bör ta hänsyn till helheten för de olika energislagens påverkan. Både vid val av teknik och deras placering.
Det är en grov och felaktig förenkling att enbart titta på den energi, i relation till utsläpp, de producerar när de är aktiva och bortse från all annan påverkan under hela deras livscykel och bortom den.
T ex måste avfallet, i form av såväl utrustning som restprodukter också ingå när man räknar på ett energislags totala påverkan.

Även om t ex vinden el solen i sig är outtömlig, till skillnad mot olja el kärnkraft, så krävs det ju ändå utrustning för att ta tillvara på och transportera energin från dessa.

Sen finns ju alltid konflikten mellan ekonomi och andra delar.

Finns nog ingen perfekt energikälla, liksom det inte finns någon sådan dator/komponent, som är helt utan kompromisser.

Vetenskap/teknik, ekonomi, politik och även t ex filosofi ingår i bedömningen av energislagens lämplighet.
Vilken påverkan har ett visst energislag och kan det anses ha någon betydelse för någon/något?
Låt säga att vattenkraften påverkar ekologin på en viss plats för överskådlig framtid, så att t ex någon art försvinner från just det området, spelar det någon roll för arten eller området?
Man kan ju inte heller veta säkert vad som kommer att hända och hur det kommer att vara i framtiden.

Permalänk
Skrivet av MsSmith:

Det är inte så det fungerar. När det blåser väldigt lite ute så kliver vattenkraften in istället. Precis som det är tänkt.

Bild 1: Från den åttonde augusti i år. I princip vindstilla, endast 1 132MW el producerad. Vatten producerade 8 735MW, kombinerat 9 867MW. Netto export 5 391MW
<Uppladdad bildlänk>

Bild 2. Från den tionde augusti i år, två dagar senare alltså. Betydligt mer vind. Vatten gick då tillbaka istället. 6 126MW vind, 3 613MW vatten, kombinerat 9 739MW. Nettoexport på 4 184
<Uppladdad bildlänk>

På din första bild längre upp i ett tidigare inlägg ser man att det under vissa timmar sker en import av el till Sverige. Då har du plötsligt effektbrist. Att vi exporterar så mycket varje gång det blåser visar ju bara på att vi inte bör bygga mer vind, om det nu inte är för att sälja el. Det är ju dessutom utländska företag som bygger vind för att det är bra affärer, sedan skiter de såklart högaktningsfullt i nätets stabilitet. Jag tycker Tyskland är ett lysande exempel på hur det kan gå om man bara vill försöka klara sig på förnyelsebart. De har garanterat ökat sitt co2 på elproduktion sedan de började släcka ner sin kärnkraft.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Det är ju själva poängen med att vara uppkopplat till andra länder?

Permalänk
Skrivet av Zaarker:

1. Det är svårt och dyrt att transportera värme långa avstånd-
2. Svårt att ta hand om ~1500MW (som exempel) värme, blir en krock med punkt 1då man inte kan transportera iväg den om de närstående områdena inte kan mätta den värmen.

En kraftturbin är ~50% effektiv, en kraftvärmeturbin är ~90% effektiv.
Alltså mycket av spillvärmen som går till kylning tar man ut istället och transporterar iväg till hushåll eller industri istället för att dumpa det ut i atmosfären.

Det är de huvudsaktliga anledningarna.

Då SMR kraftverk är mindre och har lägre energidensitet blir de enklare att ta hand om energin.

Som räkneexempel:
Om man hade haft värmekraft i OL3, hade man alltså kunna ta ut värme (räknat 12 000kWh per år ur ett modernt hus) åt i runda svängar en halv miljon hushåll.
Inte riktigt hanterbart med våra små städer.

Men om man istället skulle använda sig av de SMR kraftverk som Vattenfall studerar nu (300MW jämfört med OL3 1600MW, det jag räknat på) blir det värme till ~93 750 hushåll. Mer hanterbart!

Detta är inte inräknat eventuella förluster, bara ett exempel!

Jag förstår ditt resonemang ovan men om jag tar Ringhals som exempel. Där är vattnet man pumpar ut efter kondensorn 30°C (kylvattnet). Vem vill duscha i 30°C? Ska du öka den temperaturen är det på bekostnad av elproduktion (du kan inte plocka ut lika mycket energi ur turbinen). Ringhals granne, Värö bruk är ett av Europas största pappersmassabruk och de producerar också el. Där har man däremot kopplat in sig på Varbergs fjärrvärmenät så avståndet är ju inte det viktigaste här. Pappersmassabruk får ju ett kylvatten av betydligt mycket högre temperatur än ett kärnkraftverk som är optimerat för el.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

De har garanterat ökat sitt co2 på elproduktion sedan de började släcka ner sin kärnkraft.

https://www.cleanenergywire.org/sites/default/files/styles/ga...

Totalt sett har de minskat i alla fall.

Edit:
Bara elen verkar ha minskat också. https://www.umweltbundesamt.de/sites/default/files/medien/575...

Permalänk
Skrivet av pine-orange:

De har ju byggt enormt mycket vind, men frågan är ju ändå hur mycket mer de hade kunnat minska. Nu när de inte har gas längre har de inte så mycket alternativ. Det är kol eller kärnkraft. De valde kol.
"Kolanvändningens andel av elförsörjningen har ökat från 24,1 procent 2020 till 29,7 procent 2021."
Detta var dock innan Putin ströp gasen.
Källa

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

De har ju byggt enormt mycket vind, men frågan är ju ändå hur mycket mer de hade kunnat minska. Nu när de inte har gas längre har de inte så mycket alternativ. Det är kol eller kärnkraft. De valde kol.
"Kolanvändningens andel av elförsörjningen har ökat från 24,1 procent 2020 till 29,7 procent 2021."
Detta var dock innan Putin ströp gasen.
Källa

Jag har uppdaterat mitt inlägg med siffror för bara elproduktion (stromerzeugung), det har minskat också. Jag försökte hitta senare siffror men det verkar inte finnas än.
Kunde det ha minskat mer? Det tror jag så det är vi överens om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Jag förstår ditt resonemang ovan men om jag tar Ringhals som exempel. Där är vattnet man pumpar ut efter kondensorn 30°C (kylvattnet). Vem vill duscha i 30°C? Ska du öka den temperaturen är det på bekostnad av elproduktion (du kan inte plocka ut lika mycket energi ur turbinen). Ringhals granne, Värö bruk är ett av Europas största pappersmassabruk och de producerar också el. Där har man däremot kopplat in sig på Varbergs fjärrvärmenät så avståndet är ju inte det viktigaste här. Pappersmassabruk får ju ett kylvatten av betydligt mycket högre temperatur än ett kärnkraftverk som är optimerat för el.

Det som ett värmekraftverk gör är att man stoppar in ett steg efter turbinen där man istället använder kondensorn för att kyla ner vatten så använder man den energin för att värma upp hushåll/industri.

Alltså istället för att spotta ut all spillvärme ut i naturen så avnvänder man den för att värma hushåll/industri.

Kondensorn kan därför skalas ner ordentligt då den inte behöver kyla all spillvärme ifrån turbinen.

Det jag tror du missade är att (tog OL3 som exempel) ~500 000 hushåll är ~10% av alla Sveriges hushåll utspritt över hela landet, avståndet mellan Södra Cell Värö och Varberg är ~20km, inga jätteavstånd.
Men om du vill mätta 500 000 hushåll måste du bygga ut dessa ledningar över stora delar av Sverige.
Eller i Forsmarks fall ~1 000 000 hushåll, vilket blir mer otympligt att ta hand om.

Det finns ~30 000 hushåll i Varberg (snabbt räknat på 2 personer på hushåll), om man skulle bygga ett gammalt (stort) kkv i skåne län hade inte hela skåne kunnat mätta ett kkv i skala med Forsmark.
Alltså hela Skåne + Halland + Kronoberg + Blekinge hade mättat värmen från ett sådans kkv, där ser man problemet.

Ett litet SMR kraftverk hade mättat en medelstor stad plus industri, eller en del av en större stad som Göteborg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Tvivlar på det, med tanke på hur urusel Finlands energipoltik är.
OL3 kommer inte mätta Finlands inhemska elproduktion utan att bränna kol.

Är en intressant sida som visar elanvänding, produktion etc i Europa.
Vi gillar att klaga här i Sverige, men våran el är iaf toppklass i hur grön den är.

Det visar också hur mycket Finland är beroende av oss, även med ny kärnkraft.

Permalänk
Skrivet av Zaarker:

Det som ett värmekraftverk gör är att man stoppar in ett steg efter turbinen där man istället använder kondensorn för att kyla ner vatten så använder man den energin för att värma upp hushåll/industri.

Alltså istället för att spotta ut all spillvärme ut i naturen så avnvänder man den för att värma hushåll/industri.

Kondensorn kan därför skalas ner ordentligt då den inte behöver kyla all spillvärme ifrån turbinen.

Det jag tror du missade är att (tog OL3 som exempel) ~500 000 hushåll är ~10% av alla Sveriges hushåll utspritt över hela landet, avståndet mellan Södra Cell Värö och Varberg är ~20km, inga jätteavstånd.
Men om du vill mätta 500 000 hushåll måste du bygga ut dessa ledningar över stora delar av Sverige.
Eller i Forsmarks fall ~1 000 000 hushåll, vilket blir mer otympligt att ta hand om.

Det finns ~30 000 hushåll i Varberg (snabbt räknat på 2 personer på hushåll), om man skulle bygga ett gammalt (stort) kkv i skåne län hade inte hela skåne kunnat mätta ett kkv i skala med Forsmark.
Alltså hela Skåne + Halland + Kronoberg + Blekinge hade mättat värmen från ett sådans kkv, där ser man problemet.

Ett litet SMR kraftverk hade mättat en medelstor stad plus industri, eller en del av en större stad som Göteborg.

Alltså du vill ju ta ut så mycket som möjligt från turbinen och flytta till generatorn. Tar du ut värme tidigare så får du ju mindre till generatorn = mindre el? Kasta ett öga på rankinecykeln

Jo men en liten detalj med detta är, vad händer om det gigantiska kärnkraftverket mot förmodan skulle få strul med något och måste gå ner mitt i vintern. Det händer ju att man får snabbstopp på exempelvis en turbin. Då måste man (som i Värö bruks fall) ha en backup av andra pannor man kan dra igång för att ersätta. Vet inte heller hur komplext det skulle vara att få till på ett kärnkraftverk men tänker mig att det blir extremt svårt och krångligt pga all PAKT-dokumentation (jag har jobbat med konstruktion på kärnkraftverk i över 10 år). För kokare är det ju i det närmaste otänkbart.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaarker:

Är en intressant sida som visar elanvänding, produktion etc i Europa.
Vi gillar att klaga här i Sverige, men våran el är iaf toppklass i hur grön den är.

Helt klart informativ sida men när det gäller Sveriges elproduktion så hoppas jag att detta i stor utsträckning är känd information för de som skriver i tråden.

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Helt klart informativ sida men när det gäller Sveriges elproduktion så hoppas jag att detta i stor utsträckning är känd information för de som skriver i tråden.

Jag har länkat till den några gånger tidigare i tråden. Där ser man tydligt skillnaden mellan Tyskland och Frankrike. Tyskland valde förnyelsebart och Frankrike valde kärnkraft. De har ju likvärdiga förhållanden gällande vind sol och vatten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Alltså du vill ju ta ut så mycket som möjligt från turbinen och flytta till generatorn. Tar du ut värme tidigare så får du ju mindre till generatorn = mindre el? Kasta ett öga på rankinecykeln

Jo men en liten detalj med detta är, vad händer om det gigantiska kärnkraftverket mot förmodan skulle få strul med något och måste gå ner mitt i vintern. Det händer ju att man får snabbstopp på exempelvis en turbin. Då måste man (som i Värö bruks fall) ha en backup av andra pannor man kan dra igång för att ersätta. Vet inte heller hur komplext det skulle vara att få till på ett kärnkraftverk men tänker mig att det blir extremt svårt och krångligt pga all PAKT-dokumentation (jag har jobbat med konstruktion på kärnkraftverk i över 10 år). För kokare är det ju i det närmaste otänkbart.

Nej nej

Efter tubinen har man fortfarande väldigt mycket energi kvar, runt 50% av tillsatt energi från reaktorn.
Så man kopplar alltså på ett steg innan kondensorn där man extraherar energi och tar i den till ett fjärrvärme system.
Och på så sett kommer kondensorn behöva arbeta mindre.

Man använder då kondensorn i huvudsyfte för att förarbeta kylmediet till rätt temperatur till reaktorn.
Istället för att extrahera all spillenergi.

Det du skrev är också en viktig punkt, det är svårt/dyrt att ersätta den mängden energi.

Och tvivlar på att vi kommer se kokare i SMR konstruktion, då det är gammal teknik.