Ang FSR 2 i Marvel's Spider-Man Remastered

Permalänk
Medlem

Ang FSR 2 i Marvel's Spider-Man Remastered

Den som sett förhandsrecensionerna av spelet vet att FSR 2 är med som uppskalningsteknik vid sidan om DLSS och Insomniacs egna version, t ex i IGNs förhandstest, men det är konstigt att det inte nämnts någon annanstans innan dess. I pc-trailern förekommer bara DLSS, i Digital Foundry Direct Weekly #71 går diskussionen att det är pga raytracingen Sony har gjort gemensam sak med Nvidia, dvs att det inte verkar komma med FSR. Vilket ju är den uppenbara slutsatsen man drar pga marknadsföringen. Syns man inte, finns man inte.

Det finns en trend här.
På AMDs sida för FSR nämns det inte att Spider-Man kommer att få FSR 2, och faktum är att för tre av de totalt fem spelen där som har FSR 2 ute idag, var det samma sak; de var öht inte ens med på listan som kommande FSR 2-spel innan det var ett faktum att de hade det. Det gäller alltså Chernobylite, God of War och Tiny Tina´s Wonderlands, de dök upp på listan samma dag som de fick FSR 2. Oannonserat innan.

Det positiva är att det förmodligen är såhär det kommer att se ut, att många spel är på väg att få FSR 2 utan att det annonseras i förväg. Det är förhoppningsvis pga dess öppna natur, att speltillverkarna inte behöver involvera AMD i processen, det negativa är såklart att AMD missar marknadsföringen och mindshare. Om man inte letar efter det, kommer man inte att veta att det finns. T ex rapporterade systersajten till Swec, dvs FZ, inte ens om att FSR 2 hade släppts i maj, och nu bara om att Spider-Man får DLSS. Eftersom det stod i trailern. Jag antar att de själva privat bara använder Nvidia eller konsoler, deras fokus ligger omedvetet där, och när inte ens en spelsajt som FZ har koll, hur ska då den genomsnittliga användaren ha det? Återigen vinner Nvidia på bättre marknadsföring.

Jag är inte så intresserad av att använda uppskalningsteknik i sig, mer av att informera och därmed balansera mindshare-vågen lite mer rättvist, så jag hoppas att någon mer än jag nu vet att även Spider-Man får FSR 2.