Helgsnack: När byter du ut din kringutrustning?

Permalänk
Medlem

När de går sönder eller något dyker upp och känns som en uppgradering jag vill ha.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av OSkar000:

Tangentbordet (Cherry mx clear) är från 1991, inga fel på det och efter rengörning är det som nytt igen.

Musen (Logitech mx1000) köptes 2004 behöver en ny switch i vänsterknappen men ingen panik ännu.

Tror jag tillhör de som använder prylar jag tycker om så länge som möjligt

Det där är riktigt gammalt jag vill gärna se bilder på de båda!

Skrivet av perost:

Min mus är en Logitech Performance MX från 2014 som jag bytt skal på en gång och hjul tre gånger. Det säger väl en del om min inställning till att byta kringutrustning

Mitt tangentbord är ett Realforce 88UB som fyller 10 år om någon vecka. Svindyrt men fortfarande som nytt, så det lär hänga med länge till.

Var köper man ett Topre tangentbord idag? Svenskt givetvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Har höj- och sänkbart på jobbet, men använder det knappt, så har aldrig blivit aktuellt hemmavid. Dessutom på ovanvåning med snedtak så det hade inte gått med nuvarande bordsplacering. Bara att inse att det är fel på huset.

Använder det dagligen på jobbet, därför köpte jag ett till hemmet.
Dock har jag samma problem som du, ett snedtak som gör det lite svårare.

Därav håller jag på att flytta om i rummet, så jag kan flytta skrivbordet och få full ståhöjd vid det.

Permalänk
Medlem

Tangentbord är något som slits ordentligt om man använder det mycket.

Likaså möss. Tyvärr verkar de dyrare modellerna inte hålla högre kvalité, de är bara lite "flashigare".

Permalänk

Byter ut drt när det söutar funka eller om något bättre finns.

Senast fick jag bya ut mitt ducky mini då det inte gillade att provsmaka fin öl...

Aja när kag hittar ett nytt kretskort eller donator tangentbord så kommer det att fixas och få rätt switchar!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Var köper man ett Topre tangentbord idag? Svenskt givetvis.

Ingen aning. Jag köpte mitt från The Keyboard Company, men de slutade sälja den svenska modellen för många år sedan.

Permalänk
Avstängd

Tillbehören är viktiga för mig då jag sitter så mycket med datorerna, vilket väl borde gälla de flesta här förstås. Alltså har jag prövat mig igenom rätt mycket. Tangentborden landade jag i för några år sedan och kör nu mekaniskt Logitech hemma och på jobbet, de är rätt traditionella i layout och så men har mediaknappar och ett hjul för volymen som uppskattas. Jag har kört diverse konstiga tidigare dock, ergonomiska av olika sort, mer laptopliknande och så, men har kommit fram till att klassisk layout är bra. Ska jag uppgradera så lär det bli typ samma jag har men TKL för numpaden används inte så ofta längre, och det hade varit skönt att få musen närmare.

Mus däremot har jag inte riktigt landat i. Jag har diverse konstiga pekdon hemma. Exempelvis två MS möss med platta istället för hjul, vilket inte funkar så bra. Jag har en grej från nittiotalet som typ ser ut som en mini-mus med en penna fäst i den (typ penclic men inte exakt). Ett antal pekplattor, som aldrig är i närheten av de på en ok laptop, exempelvis Bamboo pen and touch där pennan funkar bra men touch är skit. Jag gillar pekpinnen på ThinkPads men efter någon timme börjar det göra ont i fingret så det känns inte som något man vill använda hela tiden, långt bättre än en touch platta är de i alla fall. Jag har kört några lyxigare Logitech också, MX Master och MX Anywhere, som gör mycket rätt men hjulet är för sladdrigt för mig. De bästa jag hittat är gaming-möss, lagom storlek och distinkta knappar och hjul, men tyvärr verkar kvaliteten inte riktigt vara på topp då jag har gått igenom några och de verkar gå sönder på sådär tre år. Jämfört med exempelvis min Intellimouse Explorer som är typ tjugo år och fortfarande funkar, dock sunkig nu och sensorn duger förstås inte längre. Jag har inte testat alla märken förstås men ROG gillade jag bortsett kvaliteten, den Razer jag har nu funkar men den startar sitt installationsprogram (med stora säkerhetshål) varje gång den kopplas in och kvaliteten känns sämre än ROG, så jag får se om den håller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tillbehören är viktiga för mig då jag sitter så mycket med datorerna, vilket väl borde gälla de flesta här förstås. Alltså har jag prövat mig igenom rätt mycket. Tangentborden landade jag i för några år sedan och kör nu mekaniskt Logitech hemma och på jobbet, de är rätt traditionella i layout och så men har mediaknappar och ett hjul för volymen som uppskattas. Jag har kört diverse konstiga tidigare dock, ergonomiska av olika sort, mer laptopliknande och så, men har kommit fram till att klassisk layout är bra. Ska jag uppgradera så lär det bli typ samma jag har men TKL för numpaden används inte så ofta längre, och det hade varit skönt att få musen närmare.

Modell? Är de högljudda eller tysta?

Visa signatur
Permalänk
Musikälskare

Kanske var 4-5e år

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Homdax:

Modell? Är de högljudda eller tysta?

Hemma har jag ett G710+ med blåa switchar dock dämpade med gummiringar från fabrik, det är inte särskilt högljutt. På jobbet har jag en billigare modell också med blåa switchar, vet inte modell på rak arm men det är något GXXX i alla fall, men utan ringar så det låter lite mer. Det hade kunnat vara ett problem på kontoret med öppet landskap och allt, men i praktiken har det inte varit det för det är så mycket andra ljud. Men vi får se, mitt jobb ska flytta till tystare lokaler med mindre plats i vinter så jag kanske får byta.

Permalänk
Medlem

@snajk
Inspirerad av dig samt koll på ditt G710+ ledde mig till ett 815 Tactile: https://www.inet.se/produkt/6600968/logitech-g815-tactile .Så får vi se.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Väldigt sällan. Tangetbordet är från 1997 och musen från 2006.

Permalänk
Medlem

Mus och tangentbord är som gamla skor, som skönast strax innan de går sönder Dvs sådant byts inte förrän det är trasigt. Samma gäller egentligen även skärmen, tidigare bytte jag så fort det kom något större till rimlig peng, men nu sitter jag med en 30" (2560x1600) som jag är så nöjd med att den nog inte byts förrän den rasar.
Högtalare är jag lite mer kinkig med, där har det blivit lite byten. Men det är ändå 5-6 år sedan jag bytte sist, mina Creative T-40 låter fortfarande mycket bra i närfältet. De duger inte om man vill spela för hela rummet. Har för övrigt samma högtalare, kompletterad med subwoofer, till TV'n och det låter mycket bättre än de inbyggda (i TV'n).

/ B

Permalänk
Medlem

Själv bytte jag mina skärmar efter 10 år då jag hade 3st benq 24", jag ersatte dem med en Xiomi 34" ultrawide.
Mina kids fick ärva var sin av de 3 skärmarna så det gick inte till skroten

Musen jag kör med är en Razor Death Adder 2013 och är väldigt nöjd med den.

När jag var yngre bytte jag mus ganska ofta då knappar slutade att fungera (eller då rullkulan som en ggr satt i inte knappt kunde rulla, rullkulorna har iaf ersatts med opisk avläsning så det är najs att slippa den skiten), har slutat med att köpa nya möss på äldre dagar då det är bra mycket billigare att löda in en ny knapp för 3kr iställer för att köpa en ny mus för 500kr och det tar max 10 min.
Brukar också i samma veva som jag plockar isär musen passa på att rengör den med isopropanol så försvinner avlagring och all äcklig skit, tar 10 min till kanske.

Jag brukar också köpa två av samma märke av mus så jag inte behöver göra denna fix direkt utan har lite slack.
Beställning av reservdelar görs på Aliexpress så som skrollhjul, skids, knappar eftersom det går en del sådant då jag spelar.

Om någon aldrig bytt ut knappar på en mus rekommenderar jag alla att prova eftersom det är nog ett av de enklaste lödjobben att starta sin karriär på, sedan finns det inget att förlora misslyckas ni kostade en ny mus 503kr och lyckas ni kostade den 3 kr

En annan anledning till att jag inte byter mus är ju att jag är inspelad på denna musen och vet exakt hur den fungerar, skulle jag köpa en annan mus betyder att jag måste lägga X timmar på att lära mig den, så det är inte bara för att spara pengar utan bara en positiv effekt!

Permalänk
Medlem

1. När något går sönder.
2. Om det kommer något som är en klar och mycket bättre uppgradering till det jag redan har vilket nästan aldrig händer.

Kör rakt igenom med Logitech både hemma och på jobbet och det burkar ju hålla i många år.

Permalänk
Medlem

Mitt Logitech k750 är från 2010, bytt batteri en gång. Solceller är guld!
Musen, en g305 köpte jag bara för att jag ville ha trådlöst, men den är bara 4 år
Hörlurar däremot byter jag som kalsonger!!

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem

När det går sönder vanligtvis.

Min Asus rog gladius har börjat dubbel eller trippelklicka när jag trycker på scrollen. Hade det varit någon av dom vanliga knapparna hade jag kunnat byta brytare.

Var bra läge att uppgradera till en gladius 3. Rea och cashback från Asus fick ner priset riktigt mycket.

Permalänk
Medlem

Tangentbord hänger med rätt länge.
Mus/Musmatta byter jag var tredje månad ungefär. Musen blir lätt sliten, och musmattan är i hårdplast så den håller inte så länge.

Xtrfy GP3 + Intellimouse 3.0.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME