Mest energi effektiva speldatorn som går att bygga?

Permalänk
Medlem

Mest energi effektiva speldatorn som går att bygga?

Halloj gott folk.

Har suttit å övervägt att införskaffa en speldator (har en laptop idag). Men så började jag fundera på hur effektiv dator kan man bygga, som ger bra prestanda men inte behöver så många watt när den drivs.

det jag tänkte är "när sker sweetspot" mellan prestanda och el förbrukning.

Utgår från att det finns 1 moderkort (vilken standard spelar ingen roll) ddr5 16-32gb, 2 ssd, 1 ljudkort, ett spelkortGPU som är geforce 3070 standard på.

Så det jag fasnat mest på idag är hur kan jag räkna ut ram-minnens, moderkortens och ssd strömbehov?

Det jag tänker är att guld certifierat eller bättre PSU.

Någon som har några bra förslag eller tankar kring detta?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Utan någon källa gissar jag att det mest energieffektiva är att köpa så bra komponenter som möjligt och därefter klocka ned dem till den energiförbrukningen man vill ha.

Permalänk
Sötast

Processor och GPU är de komponenter som drar den absolut största totala mängden oavsett övrig setup (om du inte har 40+ diskar)

När det kommer till processorer så ser AMD ut att vara betydligt mer energisnåla än Intel.
GPU är jag inte lika säker på.

Det jag vet är att mängden energi du använder är direkt relaterad till hur många fps din dator krämar ut under en gaming session.
Så förslaget är att låsa till 30FPS eller lägre om du skall ha strömsnålt. Sedan ett energieffektivt PSU på det. Men se till att det är effektivt i den range energi som datorn kommer använda

Vad är målet?
Om det är för miljöns skull så kan jag bittert berätta att det inte finns tillräckligt med decimaler på en vanlig miniräknare för att kunna visa hur liten skillnad det gör i det stora hela. Och Sverige i sig är i princip lika stor som felmarginalen xD

Permalänk
Medlem

Jag är lite nyfiken om varför man ens funderar över det?

Permalänk
Hedersmedlem

Det där är ju en fråga av karaktären "hur långt kan ett snöre vara". Du kan t.ex. titta på en Steam Deck som förmodligen är i toppskiktet av energieffektiva spel-PC:s på marknaden idag. Men det är kanske inte riktigt vad du menade.

Känns som att det behövs något slags referensramar.

Bland det mest energieffektiva oavsett komponentval man kan göra är annars att ställa ner onödigt höga grafikinställningar och sedan begränsa sin FPS så man inte eldar för kråkorna.

Kanske kolla på Radeon Chill om man har grafikkort från röda laget. (Sänker automatiskt FPS när man inte rör på sig.)

Permalänk
Inaktiv

Jag vill påstå att RAM och SSD är skitsamma i sammanhanget och vill du ha något med låg förbrukning så hade jag byggt typ 12100f och RTX 3050. Vill man ha mer prestanda så måste man kanske köpa bättre komponenter och klocka ner dem betydligt men då får du inte riktigt "vad du har betalat för".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Utan någon källa gissar jag att det mest energieffektiva är att köpa så bra komponenter som möjligt och därefter klocka ned dem till den energiförbrukningen man vill ha.

Men då kommer följdfrågan, varför undrar TS det? Är det för att få en "kostnadseffektiv" dator så är det alternativet helt att glömma.

Skrivet av pv2b:

Det där är ju en fråga av karaktären "hur långt kan ett snöre vara". Du kan t.ex. titta på en Steam Deck som förmodligen är i toppskiktet av energieffektiva spel-PC:s på marknaden idag. Men det är kanske inte riktigt vad du menade.

Känns som att det behövs något slags referensramar.

Bland det mest energieffektiva oavsett komponentval man kan göra är annars att ställa ner onödigt höga grafikinställningar och sedan begränsa sin FPS så man inte eldar för kråkorna.

Kanske kolla på Radeon Chill om man har grafikkort från röda laget. (Sänker automatiskt FPS när man inte rör på sig.)

Vad är gränsen för minimiprestanda? 1080p eller 4k? Moderna spel i Ultra eller CS på low? Eller som du sa (mitt älsklingsuttryck för övrigt) hur långt är ett snöre?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

När det kommer till processorer så ser AMD ut att vara betydligt mer energisnåla än Intel.
GPU är jag inte lika säker på.

AMD är i medel effektivare på GPUer också just nu, men det beror delvis på att Nvidias toppkort är extremt ineffektiva. Speciellt GDDR6X är ett dåligt skämt. Tittar du lite längre ner i sortimentet är skillnaden mindre.

AMD har också en tendens att kapa lite mindre när de gör ”tier 2”-kort. Ett 6700 vanilla har bara blivit av med 10% av sina shaders, och resten av prestandaförlusten beror på att den inte är klockad så vansinnigt högt. Det gör naturligtvis att de korten blir effektivare. Nvidia å sin sida kapade drygt 20% av sina shaders för 3060 Ti, för att få en jämnare fördelning (kortet kommer ”närmare” 3060). Man kan alltså se till att få ett effektivt kort från AMD genom att plocka korten utan ”XT” på slutet.

Undantaget för AMD är 6800 vanilla, där man kapat 25% av chippet, men det är nästan enda gången de gjort så. Undantaget low-end (och OEM-kort) har de inte kapat mer än 20% någon annan gång på åtminstone 10 år.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Oj Oj, vad många som svarar , jätte kul att läsa era vinklar :).
Men för att försöka förklara mig bättre.

Min tanke är hur energi slukande är en speldator, tittar man på topp skicktet av GPUer så drar dom förvånansvärt mycket enligt min uppfattning. De nya GPUerna som ska släppas kommer ligga på upp till 900w(om jag inte missminner mig). Min fundering och tanke är att se hur mycket tar alla delarna och vad som är mest energieffektivast.

Om vi jämför alla GPUer som har en prestanda utav geforce 3070-serien(eller om ni har en bättre referenspunkt), så kommer de ha differanser mellan strömförbrukning för samma arbete(beräkningar i både spel och annat). Hur stor skillnad är det mellan GPUkorten, om vi säger benchmarkpoäng/watt. Samma tankegång för RAM, moderkort, ssd.

Jag är övertygad om att det finns olika chip(är inte electroingengör) som har olika ström effektivitet och drar olika mycket för olika beräkningar även på moderkortet och andra komponenter.

Vad jag önskar (om jag har råd) är att bygga datorn och se om den är så pass bra som det är beräknat/diskuterat i tråden.

Men grunden är för att det är intressant efter som, vad jag sett, inte diskuteras om energi effektivitet på moderkort m.m utan bara psu och gpu.

Jag hoppas detta hjälper er att förstå vad jag tänkt och funderar på, skulle det vara så att jag är oklar i min förklaring igen så hojta gärna till.

PS. Inget nedklockande, inget annat skoj, bara vad som kommer i boxen. Inställningar som "mormor kan lösa" är utgångspunkten.

Ha en trevlig kväll

Permalänk
Medlem
Skrivet av Renswind:

Oj Oj, vad många som svarar , jätte kul att läsa era vinklar :).
Men för att försöka förklara mig bättre...

Du måste nog specificera också. Återigen, är det cs i 1080p du siktar på, eller vill du ha en "But can it run Crysis?" i 4k?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Renswind:

benchmarkpoäng/watt.

Vilket benchmark?

Jag tippar på Apple. Om det svaret inte passar så tippar jag på Laptop med diskret kort från nVidia. Om det svaret inte passar så går det nog enkelt att surfa fram diverse sådana listor. Här är en från Toms hardware för GPU för stationära datorer.

Permalänk
Medlem

En xbox series x leder överlägset,
dels kan alla spel optimeras för just den hårdvaran,
Dels saknas extra grafikkort, psun är inbyggd och perfekt anpassad för komponenternas behov och allt är byggt i ett chassi där en gemensam kylfläns gör att allt kan kylas av en fläkt.

Permalänk
Skrivet av KAD:

Vilket benchmark?

Jag tippar på Apple. Om det svaret inte passar så tippar jag på Laptop med diskret kort från nVidia. Om det svaret inte passar så går det nog enkelt att surfa fram diverse sådana listor. Här är en från Toms hardware för GPU för stationära datorer.

Precis, det vore galenskap att ens fundera på en stationär om man vill ha strömsnålt. Förstår inte hur man ens kan trilla in på den tankebanan.

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Renswind:

Halloj gott folk.

Har suttit å övervägt att införskaffa en speldator (har en laptop idag). Men så började jag fundera på hur effektiv dator kan man bygga, som ger bra prestanda men inte behöver så många watt när den drivs.

det jag tänkte är "när sker sweetspot" mellan prestanda och el förbrukning.

Utgår från att det finns 1 moderkort (vilken standard spelar ingen roll) ddr5 16-32gb, 2 ssd, 1 ljudkort, ett spelkortGPU som är geforce 3070 standard på.

Så det jag fasnat mest på idag är hur kan jag räkna ut ram-minnens, moderkortens och ssd strömbehov?

Det jag tänker är att guld certifierat eller bättre PSU.

Någon som har några bra förslag eller tankar kring detta?

Tack på förhand

Mest energieffektiva speldator är en mainstream-cpu med mainstream-gpu av senaste generation. Det är ingen större skillnad på olika fabrikat. Sedan sänker du fps, upplösning och grafikeffekter så lågt som du står ut med.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem

När det kommer till en stationär så är energieffektiviteten och effektförbrukningen kanske inte något man tänker på direkt.
Däremot är det mera intressant i en bärbar där batteritiden påverkas.

Har man en dator som drar lite så sparar man ju lite när elräkningen kommer (även om det inte är några stora slantar det handlar om). Och så avges ju mindre värme också vilket på sommaren är trevligt, för rummet som datorn står i är lite svalare.

Själv tycker jag det är ett intressant ämne, men är lite som att man skulle köpa en Ferrari och tycka att den drar för mycket bensin. Man köper ju inte direkt en ''speldator'' om man är ute efter något strömsnålt.

Däremot så kan man ju exempelvis alltid klocka ner grafikkortet och enkelt få datorn mera strömsnål.
Sen så kan man ju begränsa FPS:n i spel så inte grafikkortet behöver gå för fullt. Eller så köper man ett billigare grafikkort som bara orkar med exempelvis runt 60fps och sparar pengar både vid köpet och även när det kommer till strömförbrukningen.

Grafikkortet är ju vanligen det som drar mest i datorn och sen CPU:n. Så dessa är väl kanske det man ska fokusera på om man är intresserad av att få det energieffektivt.
Sen så tror jag inte man sparar in så mycket när det kommer till valet av moderkort, RAM och SSD.

PSU:n är ju kanske något att satsa lite extra på och kanske köra på ett Platinum/Titanium istället för ett Gold om effektiviteten är viktig. Men man sparar ju inte några större summor på det när det gäller strömförbrukningen och så är de dessutom dyrare i inköp.

Visa signatur

AMD 5800X3D - ASUS ROG Strix X570-E - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz C16 - ASUS 6900 XT TUF Gaming TOP Edition - Corsair Force MP600 1TB, WD Black SN850X 2TB - be quiet! Dark Rock Slim - Seasonic Prime TX 750W - Cooler Master MasterCase H500M - Asus 27" MG279Q - Corsair M65 RGB Elite - Corsair K70 RGB Rapidfire

Permalänk
Medlem

Alltså. En dator drar inte peak watt 24/7 heller på något sätt eller vis. Och inte heller när man ex spelar.
Personligen känns det bättre köpa något bra och inte fundera på sådant. Om man inte har målet typ att försöka bygga en så tyst dator med så lite värmeutveckling som möjligt för just få ner ljudnivå osv.

Permalänk
Medlem

Är väl också relevant vilka spel som är energieffektiva. Finns många spel som inte kräver så mycket.. https://gamerant.com/best-pc-video-games-low-requirements/

Bara att välja energisnåla spel, och VIPS så är man miljövänlig!

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av källarinvånare:

Precis, det vore galenskap att ens fundera på en stationär om man vill ha strömsnålt. Förstår inte hur man ens kan trilla in på den tankebanan.

En macmini M1 drar runt 7W idle utan påkopplade externa saker, min stationära (nr200) drar ca 70W idle; normalt används även en "speldator" till att surfa med.

Använder man datorn mycket syns det på elräkningen* lite beroende på övrig elförbrukning i hushållet; jag är inte främmande för att man kan trilla in på tankebanan om effektivitet. Sportbilar är precis som alla andra bilar på väg att bli elektrifierade.

Strömsnålt är inte samma sak som energieffektivt.

Har man accepterat att en speldator kan dra flera hundra watt vid belastning för att spela de spel man vill i den upplösning man vill med en skärm som drar runt 40W så kan man ändå läsa recensioner om effektivitet och hur mycket olika grafikkort drar vid olika upplösningar.
Men jag vet inte hur mycket mer än så man kan eller bör försöka med; en diy desktop kommer antagligen inte bli lika strömsnål vid idle/surfande som en macmini på ett tag.

*Om man inte bor i SE1 https://www.elbruk.se/

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

APU'er som 5600G ger väldigt mycket prestanda för ganska få Watt, sedan duger kanske inte prestandan för många, och ska det vara DDR5 RAM går det ju inte förrän 7800G eller motsvarande är släppt.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Renswind:

Oj Oj, vad många som svarar , jätte kul att läsa era vinklar :).
Men för att försöka förklara mig bättre.

Min tanke är hur energi slukande är en speldator, tittar man på topp skicktet av GPUer så drar dom förvånansvärt mycket enligt min uppfattning. De nya GPUerna som ska släppas kommer ligga på upp till 900w(om jag inte missminner mig). Min fundering och tanke är att se hur mycket tar alla delarna och vad som är mest energieffektivast.

Om vi jämför alla GPUer som har en prestanda utav geforce 3070-serien(eller om ni har en bättre referenspunkt), så kommer de ha differanser mellan strömförbrukning för samma arbete(beräkningar i både spel och annat). Hur stor skillnad är det mellan GPUkorten, om vi säger benchmarkpoäng/watt. Samma tankegång för RAM, moderkort, ssd.

Jag är övertygad om att det finns olika chip(är inte electroingengör) som har olika ström effektivitet och drar olika mycket för olika beräkningar även på moderkortet och andra komponenter.

Vad jag önskar (om jag har råd) är att bygga datorn och se om den är så pass bra som det är beräknat/diskuterat i tråden.

Men grunden är för att det är intressant efter som, vad jag sett, inte diskuteras om energi effektivitet på moderkort m.m utan bara psu och gpu.

Jag hoppas detta hjälper er att förstå vad jag tänkt och funderar på, skulle det vara så att jag är oklar i min förklaring igen så hojta gärna till.

PS. Inget nedklockande, inget annat skoj, bara vad som kommer i boxen. Inställningar som "mormor kan lösa" är utgångspunkten.

Ha en trevlig kväll

Blir lite märklig diskussion, främst på GPU-sidan, för det absolut mest effektiva du kommer hitta där är att köpa något av toppkorten och klocka ned den VRAM och GPU till den punkt de uppnår maximal perf/W.

Skulle jag gissa på vem som hanterar det bäst skulle det bli den GPU med just flest CU på en RDNA2 baserad GPU. Men går inte att veta säkert då man kommer ligga rätt långt från "normalt" driftområde, så måste testas.

Ska man gå på vad som går att köpa: något av topp-korten (här behöver det inte nödvändigtvis vara toppmodellerna för de kan mycket väl vara hårdare pushade redan från AMD/Nvidia) med långsammaste VRAM och lägst GPU-frekvens.

På CPU sidan är det endera 5800X3D eller någon av Alder Lake modellerna. Just på denna punkt finns faktiskt tester och har lyft det tidigare att sättet de flesta idag testar perf/W för CPUer har uppenbara brister givet hur rejält annorlunda resultatet blir för fallet "alla kärnor jobbar 100 % i Blender eller likande" och "spelar spel, jobbar med bilder etc" blir i praktiken. Resultatet för det förra fallet är en rätt värdelös indikator för det senare (och det senare fallet är nog långt oftare vad folk egentligen vill veta).

Det är är inte resultat man kanske förväntar sig give vad CPU-tester brukar visa gällande effekt...

På moderkortsfronten lär det "optimala" ur den här aspekten vara ett enklare moderkort ur AMD/Intels B-serie. Detta då RAM med frekvenser inom JEDEC specifikation (så max DDR4-3200) kommer har bättre perf/W då de typiskt kör med lägre spänningar än "snabbt" RAM. Effekten ökar med kvadraten på spänningen!

SSD är det självklara valet för disk.

Zoomar man ut blir det ändå lite: förutom GPU-delen och till mindre del CPU-delen blir förbrukning från övriga komponenter lite av en avrundningsfel.

Och om man verkligen är ute efter att optimera effekt för spel, som redan nämnts i tråden så kommer gaming-laptops sopa banan med desktop-lösningar för de är byggda rätt mycket för att ge OK spelupplevelse med rimlig effekt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer