Dator för CAD och andra 3D program

Permalänk

Dator för CAD och andra 3D program

Hej,
Har en polare som ska börja plugga nu i höst och han behöver därför en ny laptop. Han undrar vilken han ska köpa och jag tänkte att ni vet bäst då jag inte vet vad dessa program kräver.

Användning: CAD och andra 3D-program.

Budget: 8-14k (ungefär)

Några tips?

Permalänk

Tog examen i maskinteknik 2018 och kan säga att man främst använder de stationära datorerna på campus. Men om personen absolut vill införskaffa egen dator att modellera på så rekommenderar jag en med minst 16GB RAM, fyra kärnor och ett nvidiakort i då många CAD-program föredrar de.
Det jag personligen skulle rekommendera är en tunn och lätt bärbar som man kan ta med till campus biblioteket för att skriva rapporter på och läsa uppgifter och helt enkelt modellera på skolans datorer.

Permalänk
Medlem

En MacBook Pro (2021) är nog det bästa efter att ha läst runt lite.

Permalänk
Medlem

Windows gaming laptop med minst Nvidia 3060 kan köra alla 3D och CAD program på marknaden. 16GB RAM som sagt täcker in det mesta, 32GB om det ska köras tungt på proffs nivå. Finns även tunna/lätta med nvidia 3060 kort. Lenovo brukar rekommenderas för gaming, men det är lite tyngre pga bra kylning och full prestanda.
Typ denna: https://www.elgiganten.se/product/gaming/gaming-pc/gaming-lap...

Ultralätt och liten 13 tummare med 3050, om vikt/storlek är prio (full tillräckligt för amatör/student): https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5880088

Permalänk
Skrivet av RevolutionBruce:

Tog examen i maskinteknik 2018 och kan säga att man främst använder de stationära datorerna på campus. Men om personen absolut vill införskaffa egen dator att modellera på så rekommenderar jag en med minst 16GB RAM, fyra kärnor och ett nvidiakort i då många CAD-program föredrar de.
Det jag personligen skulle rekommendera är en tunn och lätt bärbar som man kan ta med till campus biblioteket för att skriva rapporter på och läsa uppgifter och helt enkelt modellera på skolans datorer.

Jag gjorde likadant när jag tog i datateknik, men verkar som att min polare vill ha egen ändå

Permalänk
Medlem

En begagnad HP Zbook g3 och uppåt går att få för vettiga pengar