Permalänk
Medlem

ny på home assistant

Hejsan tänkte börja med HA nu när jag flyttat till ett hus.
tänkte införskaffa mig en raspberry pi 4 med 4gb ram, ska man sedan köra på. ett sd kort eller ett m.2 minne ? eller extern ssd disk.
har ni några tips på minne ?

Permalänk
Medlem

Om du tänkt köra databasen lokalt så skulle jag definitivt valt SSD eftersom SD-kort är ganska sköra vad gäller mycket skrivningar. Tröttnade själv efter att två SD-kort dött (som ändå var "High Endurance"-varianter ...). Ska du köra databasen externt (på en NAS t.ex.) klarar man sig nog bra med ett SD-kort.

Finns lite olika lösningar (kör själv med en vanlig 2.5" SATA med USB-adapter), spelar ingen större roll vad du väljer prestandamässigt men kan vara värt att köra på en känt fungerande USB-adapter/extern SSD. Finns lite listor om du googlar lite, här är en t.ex. Pi:n kan vara lite kinkig med USB-enheter.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Kör med en SSD om du har möjlighet. Jag köpte ett RPi-4 paket från Webhallen (alltså ett med minneskort) och har kört HA på den setupen i två år (kanske t.o.m. är ännu längre) utan några som helst problem, men det är ju onödigt att utmana ödet.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

okej tack för infon då blir det en ssd har sätt att visa skal erbjuder m.2 anslutningar, kan vara värt att kolla på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

okej tack för infon då blir det en ssd har sätt att visa skal erbjuder m.2 anslutningar, kan vara värt att kolla på

Jag hade kört på SSD och sparat PCI-platsen till en framtida instickningsmodul

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Jag har kört HA med ett minneskort i cirka 2 år nu utan problem. I början var jag till o med lite vårdslös och stängde av den hipp som happ genom att dra ut sladden 👌 Dock är jag medveten om att risken finns, så jag sparar en backup på datorn en gång i veckan (otroligt lätt o göra).

Så mitt förslag är att börja med minneskort och sätta upp automatisk BU en gång i veckan och går det åt pipan byter man upp sig.

Visa signatur

[Acase El Diablo][Intel Core I7 920][Moderkort Asus P6T Deluxe][3GB kit OCZ ddr 1333mhz][Asus HD4870x2][Corsair Powersupply 650W][1xSamsung Spinpoint 640gb][Windows Vista ultimate 64bit]

Permalänk
Medlem

Om du inte redan har en rpi så kör en nuc eller gammal notebook som du plockar bort skärmen på (så har du inbyggd ups )
RPI har käftat mer än lovligt under åren för mig men är på en mac mini nu med med nuc image (för att det ser jävligt snyggt ut ) och det drar ytterst lite ström, inga kablar då psu är inbyggd etc.

Rpi är något av föredraget men vill ha massa fin data sparad etc så välj inte det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Om du inte redan har en rpi så kör en nuc eller gammal notebook som du plockar bort skärmen på (så har du inbyggd ups )
RPI har käftat mer än lovligt under åren för mig men är på en mac mini nu med med nuc image (för att det ser jävligt snyggt ut ) och det drar ytterst lite ström, inga kablar då psu är inbyggd etc.

Rpi är något av föredraget men vill ha massa fin data sparad etc så välj inte det.

jag kan tänka mig en mini pc men finns där någon under 2000kr som är i samma prestanda ? som en pi4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

jag kan tänka mig en mini pc men finns där någon under 2000kr som är i samma prestanda ? som en pi4

Allt har väl högre prestanda än en RPi? den är ju inte direkt snabb. Framföralt om du kör på SD-kort så är den riktigt seg

Permalänk
Medlem

Det ska ju vara något i denna stil om man kör slakta notebook stilen, har själv 2st likvärdiga som jag skruvade bort skärmen på och körde annat på
https://www.blocket.se/annons/stockholm/dell_latitude_e6320_m...

(tog första billgaste jag hittade på blocket, du hittar lätt liknande för 500-1000 spänn)

Permalänk
Medlem

när ni menar slakta en chromebook då tar ni alltså hela tangentbordsdelen och använder tangenbordet som chassi för datorn ?

Permalänk
Medlem

hittade denna mini pc nära mig
https://www.amazon.de/dp/B09FP1XPWF?tag=vandover-21&linkCode=...

är detta något att satsa på att köra HA på istället för RPI 4?

Permalänk
Medlem

kommer nog köra på mini pc:n jag hittade.
dock undrar jag ska man radera windows och installera ubuntu på den eller home Assistant funkar lika bra på windows som Ubuntu ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

kommer nog köra på mini pc:n jag hittade.
dock undrar jag ska man radera windows och installera ubuntu på den eller home Assistant funkar lika bra på windows som Ubuntu ?

Om du bara ska köra Home Assistant på datorn så rekommenderar jag att köra Home Assisant OS.
Guide finns här:
https://www.home-assistant.io/installation/generic-x86-64

Om du vill köra fler saker så är Ubuntu + Docker trevligt, men det blir betydligt svårare att komma igång.

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

Om du bara ska köra Home Assistant på datorn så rekommenderar jag att köra Home Assisant OS.
Guide finns här:
https://www.home-assistant.io/installation/generic-x86-64

Om du vill köra fler saker så är Ubuntu + Docker trevligt, men det blir betydligt svårare att komma igång.

Okej visste inte att ha hade ett os system haha som sagt ganska ny på detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

Okej visste inte att ha hade ett os system haha som sagt ganska ny på detta

väljer du ett bra minneskort håller dom rätt många år, dom flesta som får problem har valt minneskort som inte hanterar små och många skrivningar. rekommendera även att du kollar runt på olika forum och grupper innan du väljer hårdvara och op för HA där ser man ganska fort vilka som har problem och inte.
Personlig favorit är en nuc med 2.5" ssd och ha´s op särskilt om man ska ha kameror. när jag installerar ha åt andra är det 80% som kör rpi och minneskort, dom andra kör nuc, på dom åren jag pulat med ha har minnes kort i rpi bara gått sönder 1 gång och då hade vi ett minneskort som inte var gjort för det, (det höll ändå ett par år)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

väljer du ett bra minneskort håller dom rätt många år, dom flesta som får problem har valt minneskort som inte hanterar små och många skrivningar. rekommendera även att du kollar runt på olika forum och grupper innan du väljer hårdvara och op för HA där ser man ganska fort vilka som har problem och inte.
Personlig favorit är en nuc med 2.5" ssd och ha´s op särskilt om man ska ha kameror. när jag installerar ha åt andra är det 80% som kör rpi och minneskort, dom andra kör nuc, på dom åren jag pulat med ha har minnes kort i rpi bara gått sönder 1 gång och då hade vi ett minneskort som inte var gjort för det, (det höll ändå ett par år)

Beror givetvis på hur mycket man skriver till databasen men två "high endurance"-kort dog inom ett år för mig. Kanske bara hade otur, men vill man ha en "set and forget"-lösning bör man kika på SSD IMO. Döende SD-kort ger dessutom en massa jobbiga symptom som enstaka korrupta filer m.m. innan de säger upp sig helt som inte nödvändigtvis är helt lätt att felsöka (fråga mig hur jag vet ).

En Pi borde väl ändå vara fullt tillräcklig för de allra flesta som främst ska styra belysning och diverse andra "smarta hem"-prylar (inte kameror som du säger). Odroid N2+ är ju ett annat steg upp mellan Pi och NUC som är verkar rätt poppis.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Beror givetvis på hur mycket man skriver till databasen men två "high endurance"-kort dog inom ett år för mig. Kanske bara hade otur, men vill man ha en "set and forget"-lösning bör man kika på SSD IMO. Döende SD-kort ger dessutom en massa jobbiga symptom som enstaka korrupta filer m.m. innan de säger upp sig helt som inte nödvändigtvis är helt lätt att felsöka (fråga mig hur jag vet ).

En Pi borde väl ändå vara fullt tillräcklig för de allra flesta som främst ska styra belysning och diverse andra "smarta hem"-prylar (inte kameror som du säger). Odroid N2+ är ju ett annat steg upp mellan Pi och NUC som är verkar rätt poppis.

ok men att det är high end spelar mindre roll om det är kort som inte är gjorda för den typen av skrivning,
(själv gjort det misstaget att köpa dyra kort som är för helt andra saker) det bör vara application Class 2 för att hantera dessa små skrivningar.

när det gäller ssd och ha, kör man tex en nuc med m.2 så dör dom väldigt fort eller rättare dom throttlar så ha kraschar
så vill man köra ssd använd 2.5" däremot så är 2.5" via usb till rpi även det ett problem i många installationer om man läser dom olika grupperna.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

tror ni att en rpi 3b+ hade orkat att driva ha:os med minneskort ? tänkte använda min mini dator till att driva android till en större touch skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

tror ni att en rpi 3b+ hade orkat att driva ha:os med minneskort ? tänkte använda min mini dator till att driva android till en större touch skärm

ja, så länge som du inte kör för många kameror är det inget problem.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

ja, så länge som du inte kör för många kameror är det inget problem.

Har du pysslat med android i pc ?
Såg någon som använde sig av android x86 är detta bra eller det finns bättre ?

Jag skulle väl tippa på att jag kommer ha videoringklocka och kanske upp till 3-4 kameror 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

Har du pysslat med android i pc ?
Såg någon som använde sig av android x86 är detta bra eller det finns bättre ?

Jag skulle väl tippa på att jag kommer ha videoringklocka och kanske upp till 3-4 kameror 👍

inte mer än för dotterns spel.
ska du köra det i en dator vm med linux vanligare.
saken är att du kan köra kameror mot din rpi3+ tex är en lösning att köra sub strömmar av bilden (lägre upplösning) däremot spelar du in huvudströmmen. dvs bilden du ser är lägre kvalitet men händer det något ser du den bra bilden.
sedan kan du räkna med en fördröjning med dom flesta kameror i ha, en bättre lösning kan vara att ha bilder som uppdaterar va 5-10 sekund om du ska ha dom direkt imot ha

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.