Test av begagnad Xbox One X

Permalänk
Medlem

Test av begagnad Xbox One X

Hell-o.

Är inte speciellt kunnig när det kommer till konsoler, men lyckades ropa in ett Xbox One X för 1500:- inklusive frakt nyligen. Har två frågor:

Vad bör/skall man testa för att se att allt fungerar?

Har en xbox controller till pc'n, fungerar den även på konsoller?

Dess främsta uppgift är att agera 4k-spelare till sovrumstv'n, möjligtvis kanske lite Forza bilspel om andan faller på.

Kan lägga till en tredje fråga;
Är det några specifika inställningar man bör/måste ställa in? Är som sagt HELT okunnig inom detta område med konsoler.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Necrophor:

Hell-o.

Är inte speciellt kunnig när det kommer till konsoler, men lyckades ropa in ett Xbox One X för 1500:- inklusive frakt nyligen. Har två frågor:

Vad bör/skall man testa för att se att allt fungerar?

Har en xbox controller till pc'n, fungerar den även på konsoller?

Dess främsta uppgift är att agera 4k-spelare till sovrumstv'n, möjligtvis kanske lite Forza bilspel om andan faller på.

Kan lägga till en tredje fråga;
Är det några specifika inställningar man bör/måste ställa in? Är som sagt HELT okunnig inom detta område med konsoler.

Det låter vääääldigt billigt. Det första jag skulle kollat är att det går att spela skivor i den samt att onlinefunktionerna fungerar. Det låter lite för bra för att vara sant så det kan ju vara att konsolen blivit bannad så den inte kan gå online.

Xbox-kontrollen fungerar på xbox.

Edit: Meh, tänkte på "series X", då hade det varit "för" billigt

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Har inte tidigare ägaren lämnat någon information om konsolen? Kolla så att alla funktioner fungerar, dvs: skivspelare, HDMI-uttag, parkoppling kontroll > konsol, Ethernet/Wi-Fi anslutningar.

Kolla även så att konsolen inte har blivit bannad från Xbox Gold osv.

Ett Xbox Series X går inte för 1500kr om inte någonting är fel... nypris är liksom 6000kr.

EDIT: Frågan är förresten, är det One X eller Series X?

https://www.pricerunner.se/pl/52-3252691/Spelkonsoler/Microso...

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5147004

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Det låter vääääldigt billigt. Det första jag skulle kollat är att det går att spela skivor i den samt att onlinefunktionerna fungerar. Det låter lite för bra för att vara sant så det kan ju vara att konsolen blivit bannad så den inte kan gå online.

Xbox-kontrollen fungerar på xbox.

Det var en Tradera-auktion och jag hade 1401:- som maxbud exklusive frakt, inga handkontroller eller spel ingick. Har sett att vissa går runt det priset ibland.

Men tackar för tipsen!
Discspelaren var väl det jag hade i skallen att kolla då det skall vara dess främsta uppgift, men hade HELT glömt bort onlinefunktioner.

Känns bra att kontrollen fungerar även där, så man slipper införskaffa en helt ny kontroll också

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecthelion:

Har inte tidigare ägaren lämnat någon information om konsolen? Kolla så att alla funktioner fungerar, dvs: skivspelare, HDMI-uttag, parkoppling kontroll > konsol, Ethernet/Wi-Fi anslutningar.

Kolla även så att konsolen inte har blivit bannad från Xbox Gold osv.

Ett Xbox Series X går inte för 1500kr om inte någonting är fel... nypris är liksom 6000kr.

Det är ett Xbox One X, inte Xbox One Series X

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Det är ett Xbox One X, inte Xbox One Series X

Då är 1500kr inte alls farligt för konsolen.
Den matchar inte Xbox Series S på många håll och kanter (som kan köpas nytt för strax under 3000kr), men kan spela 4K UHD spel (inte alla).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecthelion:

Då är 1500kr inte alls farligt för konsolen.
Den matchar inte Xbox Series S på många håll och kanter (som kan köpas nytt för strax under 3000kr), men kan spela 4K UHD spel (inte alla).

Jag kikade på ett Xbox Series S, men de har tyvärr inga discspelare och mitt huvudsakliga mål är att spela 4k/blueray filmer på den Att jag kan spela på den blir en liten "bonus" om andan skulle falla på

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecthelion:

Då är 1500kr inte alls farligt för konsolen.
Den matchar inte Xbox Series S på många håll och kanter (som kan köpas nytt för strax under 3000kr), men kan spela 4K UHD spel (inte alla).

Xbox One X går ibland att hitta väldigt billigt numera, en tusenlapp och uppåt. Samtidigt går det att köpa en Series S begagnad för runt 2000 kronor. Och då kommer ju den stora frågan om vad som faktiskt är mest prisvärt. SSD vs HDD, upplösning vs FPS , skiva gentemot digital distribution och aktuell generationen gentemot föregående. Det är verkligen inget självklart val. I väldigt hög omfattning släpps ju även nya spel till de äldre generationerna. Enda nackdelen med Series S är avsaknaden av optisk läsare.

Permalänk
Medlem

- Kolla att "warranty void if sealed" märket på baksidan är intakt. Är den inte det har någon mest troligt varit inne i konsollen (inte nödvändigtvis en dålig sak, man kan tex byta HDD till SSD eller ha rengjort den, men detta bör ha anmärkts i annonsen isf)

- Kolla vilken HDMI kabel som medföljer. Orginal kabeln är HDMI 2.0 om jag inte missminner mig och ska stödja 4K 60Hz. Är kabeln inte orginal och speciellt om den inte stödjer 4K60 bör du kanske klaga lite.

- När du startar den första gången, kolla att du kommer till en välkommen/"första starten upplevelse", och att du inte direkt kommer in i konsollen och kan direkt börja spela. Om du kommer direkt in och kan börja spela tyder det på att den inte är fabriksåterställd och då kanske förre ägarens grejer är kvar på den (gå in på typ kontoinställningar o se om du ser någons Microsoft konto där). Du bör då fabriksåterställa den, så blir den som ny. En gång när jag köpte ett Wii U på tradera hade förra ägaren inte fabriksåterställt och inte ens tagit bort sin föräldralås/PIN på den, så jag var tvungen att mejla henne o fråga om det, men hon gav koden så då kunde jag återställa den själv)

- Prova koppla konsollen till internet o lägg till ditt Microsoft konto. Går det bra är det lugnt, går det dåligt kanske konsollen är bannad från online och då kan man undra varför.

- Prova alla knappar o spakar på kontrollen. Står gubben i spel still när du inte rör i kontrollen? Om inte kanske kontrollen lider av drifting.

- Är konsollen tyst vid spel? Xbox One X ska vara väldigt tyst. Om inte kanske den är fylld med damm eller annat smuts.

- Och ja, uppenbart prova stoppa in ett spel och en blu-ray o se att skivläsaren fungerar som det ska.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Det finns vissa krävande spel som skulle kunna indikera på om man skulle kunna behöva byta kylpasta eller värre,
Red dead Redemption 2 är nog ett.

Men kör lite enkla tester med gratis spel som fortnite och var glad istället för att leta fel, och oroa dig inte för mycket för textures som inte laddar på flera sekunder etc - det är mer normalt så länge inte allt blir svart och stängs av. Cinematiska och väloptimerade spel finkar fortfarande utmärkt i 4k.

Permalänk
Medlem

Bockar och tackar för alla svar

Kommer definitivt återkomma till denna tråd när det är dags att "plugga" in allt.

@lambdan tackar för ett väldigt utförligt svar.
Det medföljade en hdmi-kabel som var från Gamestop, huruvida den klarar av det den skall har jag ingen aning om. I värsta fall får jag införskaffa en annan hdmi-kabel. Kontroll medföljde inte (enbart strömkabel och hdmi från gamestop, kabeln har alltså deras loga på den)

Edit:
Efter att kikat noggrant på kabeln står det "High Speed Hdmi" vilket jag förstått "bara" klarar 4k 30hz, så verkar bli att jag trots allt får införskaffa en high speed premium hdmi kabel så man får ut Hdr10+ på de filmer som stödjer det.

Edit 2:
Slutade med att jag köpte en ny kabel när jag ändå är i farten och vill slippa strula med allt när det väl beger sig.
https://www.teknikdelar.se/sign-premium-hdmi-2.1-kabel-8k-3m-svart borde kunna göra jobbet

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Ska du slippa strul borde du köpt en certifierad kabel. Vill bara förvarna dig OM du nu får problem så kan du inte utesluta kabeln (hittar inget om att den ska vara certifierad). Du märker om den har en QR kod på som du kan scanna.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

- Kolla vilken HDMI kabel som medföljer. Orginal kabeln är HDMI 2.0 om jag inte missminner mig och ska stödja 4K 60Hz. Är kabeln inte orginal och speciellt om den inte stödjer 4K60 bör du kanske klaga lite.

Originalkabeln ska klara det ja men gör det inte i praktiken. Vid 4K+HDR fick åtminstone jag ofta problem med sync som resulterade i tillfällig svart skärm innan jag uppgraderade till bättre doningar. Skräp alltså…

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Avstängd

Ett tips är att aktivera och konfigurera CEC så du kan styra konsolen med tevens fjärr, om din TV stöder det. Att styra mediauppspelning med en handkontroll är rätt frustrerande, speciellt eftersom den stänger av sig efter några minuters inaktivitet och man då måste sätta igång den när man ska pausa för att gå på toa eller så.

Vill du testa konsolen med lite olika spel, och inte vill betala för gamepass, så har många bibliotek xbox-spel att låna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ett tips är att aktivera och konfigurera CEC så du kan styra konsolen med tevens fjärr, om din TV stöder det. Att styra mediauppspelning med en handkontroll är rätt frustrerande, speciellt eftersom den stänger av sig efter några minuters inaktivitet och man då måste sätta igång den när man ska pausa för att gå på toa eller så.

Vill du testa konsolen med lite olika spel, och inte vill betala för gamepass, så har många bibliotek xbox-spel att låna.

CEC finns, det är en Samsung Q90T tv så den är hyfsat modern fortfarande, eller det är vad jag vill tro i alla fall
Visste inte om att bibliotek hade xbox-spel o_0 Får ta och kika på det lokala och se om det finns några man kan testa

Kikade runt lite på gamepass, kanske blir något sådant någon gång. Så vitt jag förstått måste man ha en aktiv prenumeration för att kunna fortsätta spela spelen man får "gratis" via Gold.

Skrivet av 2000+:

Ska du slippa strul borde du köpt en certifierad kabel. Vill bara förvarna dig OM du nu får problem så kan du inte utesluta kabeln (hittar inget om att den ska vara certifierad). Du märker om den har en QR kod på som du kan scanna.

Får tillstå att jag tycker det är en djungel nu gällande Hdmi och gick på beskrivningen av vad kabeln skall klara. Gör den inte det stämmer ju varan inte överens med beskrivningen, var lite så min tankebana gick. Samt att dess ordinarie pris inte sticker ut så mycket från andra kablar som skall klara 48gbps. Lär klara mig med en kabel med 18gbps men tänkte att jag kunde ta i lite när jag ändå var igång Spelande på denna är en ren "bonus" och hdr är därmed även det en extra bonus om det nu skulle finnas på något spel jag faktiskt skulle vara intresserad av

Men tackar och bockar för din "heads up"! Och skall kika om det finns en QR kod man kan scanna när jag hämtar den

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Necrophor:

CEC finns, det är en Samsung Q90T tv så den är hyfsat modern fortfarande, eller det är vad jag vill tro i alla fall

Det funkar bra med min Q85R och både One S och Series X så det borde inte vara några problem.

Citat:

Visste inte om att bibliotek hade xbox-spel o_0 Får ta och kika på det lokala och se om det finns några man kan testa

Kikade runt lite på gamepass, kanske blir något sådant någon gång. Så vitt jag förstått måste man ha en aktiv prenumeration för att kunna fortsätta spela spelen man får "gratis" via Gold.

Jo. Första månaden kostar en tia så det är värt att prova, men svårt att sluta med när man vant sig.

Citat:

Får tillstå att jag tycker det är en djungel nu gällande Hdmi och gick på beskrivningen av vad kabeln skall klara. Gör den inte det stämmer ju varan inte överens med beskrivningen, var lite så min tankebana gick. Samt att dess ordinarie pris inte sticker ut så mycket från andra kablar som skall klara 48gbps. Lär klara mig med en kabel med 18gbps men tänkte att jag kunde ta i lite när jag ändå var igång Spelande på denna är en ren "bonus" och hdr är därmed även det en extra bonus om det nu skulle finnas på något spel jag faktiskt skulle vara intresserad av

Men tackar och bockar för din "heads up"! Och skall kika om det finns en QR kod man kan scanna när jag hämtar den

Kabeln är viktig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Ska du slippa strul borde du köpt en certifierad kabel. Vill bara förvarna dig OM du nu får problem så kan du inte utesluta kabeln (hittar inget om att den ska vara certifierad). Du märker om den har en QR kod på som du kan scanna.

Ville bara nämna att jag har fått hem kabeln nu och det sitter en klisterlapp på som står " Ultra Certified Cable" och det finns en QR kod man kan scanna

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Ville bara nämna att jag har fått hem kabeln nu och det sitter en klisterlapp på som står " Ultra Certified Cable" och det finns en QR kod man kan scanna

Perfekt ju!

Har du provat att scanna den med HDMI Cable Certification appen?

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Perfekt ju!

Har du provat att scanna den med HDMI Cable Certification appen?

Här är en screenshot av det appen scannade

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Ska erkänna att jag var skeptisk, 3m Ultra Certified för 89 sek. Bra köp!

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”