Datorskärm flimmrade till och blev svart i följd av röklukt

Permalänk
Medlem

Datorskärm flimmrade till och blev svart i följd av röklukt

Jag köpte skärmen för drygt tre år sedan, (ASUS VG279Q) och har fungerat utmärkt hittills.

Jag satt och lirade ett spel så flimrade skärmen till några gånger innan den slocknade helt. Datorn förblev opåverkad och jag kunde använda genvägar för att stränga av datorn på säkert sätt. Kort därefter kom en svag men klar röklukt som typiskt bränt plast. Kopplade genast ur allt och konstaterade att lukten kom från skärmen. Jag kopplade bort skärmen och placerade den i ett säkrare utrymme och provade att slå på den igen. Standby lampan lyser men ingen bild på skärmen, inte ens en splash screen. Nu kör jag men en annan skärm felfritt med datorn.

Vad kan ha hänt här? Är det helt kört för skärmen?

Visa signatur

Operativsystem: Windows 11
Moderkort: ASUS PRIME Z390-A
System: i5-9600K 3.7GHz, 16GB DDR4, ASUS RTX 2060 6GB, Corsair RM750X V2
Lagring: Samsung 850 EVO 1TB SSD
Chassi: Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Inaktiv

Vet inte vad som kan ha hänt men har du kollat så garantin har gått ut, Asus har 3år vad jag vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Vet inte vad som kan ha hänt men har du kollat så garantin har gått ut, Asus har 3år vad jag vet.

Jag har garanti på skärmen tills November så jag har skrivit till Asus om problemet.

Visa signatur

Operativsystem: Windows 11
Moderkort: ASUS PRIME Z390-A
System: i5-9600K 3.7GHz, 16GB DDR4, ASUS RTX 2060 6GB, Corsair RM750X V2
Lagring: Samsung 850 EVO 1TB SSD
Chassi: Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddiebox:

Jag har garanti på skärmen tills November så jag har skrivit till Asus om problemet.

Du ska i första hand kontakta butiken du köpte den från, iaf om den är svensk.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Du ska i första hand kontakta butiken du köpte den från, iaf om den är svensk.

Jo den är köpt från Inet så tar kontakt med dem i så fall.

Visa signatur

Operativsystem: Windows 11
Moderkort: ASUS PRIME Z390-A
System: i5-9600K 3.7GHz, 16GB DDR4, ASUS RTX 2060 6GB, Corsair RM750X V2
Lagring: Samsung 850 EVO 1TB SSD
Chassi: Phanteks Eclipse P400S