Problem med nytt moderkort tillsammans med Mellanox nätverkskort i Windows

Permalänk
Medlem

Problem med nytt moderkort tillsammans med Mellanox nätverkskort i Windows

Har precis inhandlat nya datordelar, närmare bestämt
MSI Pro Z690-A Wifi DDR4
Intel Core I5 12600K

I min förra dator hade jag ett Mellanox connectx-3 på ett ASUS-moderkort som har fungerat utmärkt i den datorn och även en tidigare dator.
Så fort jag stoppar i detta kort i min nya dator med MSI moderkort så kan varken Windows installation eller Windows starta då
det nästan direkt ger SYSTEM_THREAD_EXCEPTION_NOT_HANDLED för filen mlx4eth63.
Det är alltså kopplat till mellanox-kortet.
Varken Windows 10 eller Windows 11 fungerar med kortet inkopplat utan hänger sig med en BSOD med en ledsen gubbe ganska abrupt efter uppstart.
Värt att nämna är att det fungerar utmärkt i Linux.

Någon som har en fundering eller vet vad man kan göra för att avhjälpa detta?
Vill inte gärna gå ner från 10Gbps/s till 2,5..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

I förra datorn det fungerade, körde du Windows 10 då?

Kollar jag på deras sida: https://www.mellanox.com/products/adapter-software/ethernet/w...
Så verkar det som att det finns stöd upp till Windows10 (1909) tänker om detta kanske kan vara ditt problem?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

I förra datorn det fungerade, körde du Windows 10 då?

Kollar jag på deras sida: https://www.mellanox.com/products/adapter-software/ethernet/w...
Så verkar det som att det finns stöd upp till Windows10 (1909) tänker om detta kanske kan vara ditt problem?

Yes körde Windows 10 och även senare version än 1909, funkade utmärkt.
Jag testade att installera Windows 10 på nya datorn också, men tar några sekunder så skiter det sig i installationen.
Tar jag ut kortet fungerar det utmärkt.
Obs, jag körde på 1909-installation för att se att om det var något sådant som spökade, men bråkar grande.
Även att kortet saknar drivrutiner borde ju inte hela datorn BSOD:a..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Har läst igenom den tråden tidigare, men i mitt fall saknar jag ju Windows och försöker installera det.
Går varken installera Windows utan att den bsod:ar. Tar jag ur kortet och installerar Windows funkar det bra, men så fort
jag sätter i kortet igen så kommer jag till inloggningsprompten i Windows och sedan bsod:ar datorn igen..

Antar att jag skulle fortsatt med Asus som jag tänkte först..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

I vilket skede av Windows-installationen får du BSOD? Kan du starta upp installationen och klicka igenom wizarden fram till partitionering av disk etc. Eller krashar det redan innan? Min tanke var ifall du hade möjlighet under installationsskedet att importera drivrutinen från ex. USB-sticka och sedan fortsätta.

Annars, har du testat att uppdaterat bios/uefi samt ev. annat firmware?

Edit:
Ett till alternativ skulle kunna vara att installera upp Windows utan kortet instoppat och efter installation, installera drivrutien och därefter stäng ner datorn, sätt i kortet och testa starta upp igen.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotfuzz08:

I vilket skede av Windows-installationen får du BSOD? Kan du starta upp installationen och klicka igenom wizarden fram till partitionering av disk etc. Eller krashar det redan innan? Min tanke var ifall du hade möjlighet under installationsskedet att importera drivrutinen från ex. USB-sticka och sedan fortsätta.

Annars, har du testat att uppdaterat bios/uefi samt ev. annat firmware?

Edit:
Ett till alternativ skulle kunna vara att installera upp Windows utan kortet instoppat och efter installation, installera drivrutien och därefter stäng ner datorn, sätt i kortet och testa starta upp igen.

Får bsod precis när jag ska välja språk, så ganska exakt direkt när installationen startar eller någon sekund efter.
Kan testa att installera drivrutin innan jag sätter i kortet.
Men det är lite konstigt att det här uppstår just nu när jag precis skaffat ett MSI moderkort igen.
Jag har för mig att jag hade något liknande problem med ett annat MSI-kort för några år sen, dock ej samma instickskort utan det var något annat som vållade krockar med något annat i systemet.
Konstigt att det fungerar helt klanderfritt med ett Asus Z490 där jag ominstallerat Windows flera gånger
och aldrig märkt av något och så fort jag bytt till MSI Z690 så blir det problem.
Verkar ju iofs inte vara något IRQ-problem eller liknande eftersom det funkar bra i Linux..
Där funkar det direkt och det är bara att surfa på.

EDIT: Uefi är senaste. Finns en ny beta ute men undviker betor på UEFI.. Får invänta den riktiga releasen. Tror dock det är mest minneskompatibilitet som är förändrat i den UEFI-versionen.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Vansinnigt frustrerande med dom här jävla MSI-korten som alltid tenderar att strula på något sätt för mig.
Flyttar jag över kortet till min andra dator med ASUS-moderkort rullar allt hur bra som helst, till och med med senaste Windows 10-version trots att drivrutinerna officiellt inte stödjer den versionen.

EDIT: Modellbeteckningen på kortet är förövrigt CX311A

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Avstängd

Svamlar löst nu.

Antar att du testat i olika PCIe portar? Testat att "fippla" runt med inställningarna för PCIe i UEFi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Svamlar löst nu.

Antar att du testat i olika PCIe portar? Testat att "fippla" runt med inställningarna för PCIe i UEFi?

Yes, har testat alla portar med en storlek som tar kortet. Finns inte så mycket inställningar att fippla runt med i uefi dessvärre. Har även testat ett identiskt nätverkskort (har flera) med samma resultat. Men som sagt, kortet funkar utmärkt i Linux. Bara i Windows och dess installationsprogram det fuckar ur fullständigt.
Värt att notera är också att jag inte har några andra expansionskort i datorn. Har även testat att stänga av inbyggda nätverkskort för att undvika eventuella krockar, med exakt samma resultat.

Nu har jag fått sätta i ett 10Gbps-kort med RJ45-kontakt vilket funkar i datorn, men vill helst köra SFP+ med kortet jag hade innan..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Uppdatering i denna tråd:
Har fortfarande det här problemet. Dock såg jag en lösning som hjälpte en annan användare med samma problem (det är många som har problem).
Nåväl, användaren hade inaktiverat sina Efficient-cores och då funkade det. Jag har inte hunnit testa detta själv än men ska göra det. Men inte så kul att stänga av dom för att få ett nätverkskort att funka..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |