Tradera adderar 5% avgift på köp med PayPal

Permalänk
Medlem

Tradera adderar 5% avgift på köp med PayPal

Hej
En av fördelarna med att betala på t.ex Tradera med PayPal är deras köparskydd. Hos PayPal kan du enkelt öppna en dispyt mot köpet och har stor chans att få pengarna tillbaka. Jag har själv nyttjat det en gång

Men 🤬
Nu har Tradera adderat en obligatorisk 5% avgift på köp med PayPal, köparskydd kallar Tradera det.
Eftersom PayPal redan inkluderar köparskydd så är det i praktiken en 5% extra avgift rakt ner i fickan på Tradera när du köper nåt med PayPal.

Jag har försökt ta upp detta med PayPal och dom har uppmärksammat det. Jag fick tillbaka mina 5% på senaste köpet eftersom PayPal ansåg att avgiften inte var korrekt.

Men jag vill gärna höra fler åsikter om detta från er all. Tack.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem

Funkar inte kreditkort?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Funkar inte kreditkort?

Givetvis. Men nu var poängen att få PayPal köparskydd när man handlar på Tradera.
Det ingår utan kostnad från PayPal.

Trots det har Tradera infört en obligatorisk 5% avgift på just PayPal betalningar.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem

Vem betalar avgifter till PayPal i en sådan här transaktion?

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Vem betalar avgifter till PayPal i en sådan här transaktion?

Mottagaren.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Vem betalar avgifter till PayPal i en sådan här transaktion?

Köparen betalar 5% av köpesumman i en extra avgift till Tradera vid köp med PayPal. Detta är ett extremt stort problem.

PayPal får inget extra.

Säljaren får sitt vunna belopp och betala även han sin auktionsavgift till Tradera. Men det är helt normalt så klart.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Avstängd

Det här är ju lite kasst. Har inte sett någon information från Tradera om extra beloppet.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

När jag märkte detta i mitt senaste köp, tyvärr lite slarvigt efter köpet, så tog jag upp det med PayPal.
Dom återbetalade mina 5% trots att dom inte behövde.

Så bra är PayPal, och att Tradera utnyttjar detta och mjölkar 5% till egen ficka (från köparen) är rent bedrägligt om du frågar mig.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asyvan:

Köparen betalar 5% av köpesumman i en extra avgift till Tradera vid köp med PayPal. Detta är ett extremt stort problem.

PayPal får inget extra.

Säljaren får sitt vunna belopp och betala även han sin auktionsavgift till Tradera. Men det är helt normalt så klart.

Frågan är väl vad Tradera betalar för att ha tjänsten kopplad på sin sida, när Paypal ägde tradera spelade det väl ingen roll, men det är integrerat och Tradera har nya ägare som inte kan ta bort Paypal för det försämrar tjänsten behöver de ta en avgift för att få folk att välja andra billigare (för tradera) betalmetoder.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Det här är ju lite kasst. Har inte sett någon information från Tradera om extra beloppet.

https://info.tradera.com/traderabetalning/kopskydd/

PayPal köparskydd som ingår med PayPal.
https://www.paypal.com/se/webapps/mpp/paypal-safety-and-secur...

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av during:

Frågan är väl vad Tradera betalar för att ha tjänsten kopplad på sin sida, när Paypal ägde tradera spelade det väl ingen roll, men det är integrerat och Tradera har nya ägare som inte kan ta bort Paypal för det försämrar tjänsten behöver de ta en avgift för att få folk att välja andra billigare (för tradera) betalmetoder.

Korrekt.
Ligger säkert nåt i det du säger. Men håller du inte med om att det för oss konsumenter (och för PayPal) så är det bedrägligt?

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asyvan:

Köparen betalar 5% av köpesumman i en extra avgift till Tradera vid köp med PayPal. Detta är ett extremt stort problem.

PayPal får inget extra.

Säljaren får sitt vunna belopp och betala även han sin auktionsavgift till Tradera. Men det är helt normalt så klart.

Får PayPal noll? Det låter ju väldigt osannolikt. Om pengarna betalas till Tradera borde väl de omfattas av PayPals merchant fees?

Jag tycker inte det låter så konstigt med en avgift på 5%, det är ju inte som att företag som PayPal är dåliga på att ta betalt. Om en transaktionsavgift på 5% är ett extremt stort problem låter det som att du får tänka om litet.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Får PayPal noll? Det låter ju väldigt osannolikt. Om pengarna betalas till Tradera borde väl de omfattas av PayPals merchant fees?

Jag tycker inte det låter så konstigt med en avgift på 5%, det är ju inte som att företag som PayPal är dåliga på att ta betalt. Om en transaktionsavgift på 5% är ett extremt stort problem låter det som att du får tänka om litet.

5% är ett stort problem.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asyvan:

5% är ett stort problem. Begriper du inte det så är din köpkraft förmodligen minimal och din omsättning som konsument väldigt låg.

Det jag menar är att om du inte har råd att betala en transaktionsavgift på 5% så kanske du ska fundera på om du ska betala på något annat sätt så att du slipper den kostnaden. Avgiften kunde väl ha varit lägre än 5% kan man tycka, men är ändock ingen orimligt hög avgift i sammanhanget.

Jag skulle gissa på att om den här avgiften var inbakad i priset, såsom den är när du handlar på de flesta andra ställen, så skulle du inte haft så salt inställning.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asyvan:

<Uppladdad bildlänk>

Precis, skrev "ägde", så när Paypal ägde Tradera installeras betalfunktionen, och avgiften för att ha den är koncern-intern så spelar mindre roll, framför allt om Paypal vill ta marknadsandelar i Sverige. Nu finns funktionen, och det är svårt att ta bort den (antar att den är populär iom att t.ex. du skriver en tråd här om avgiften för den).

Sen säljs Tradera, då är det en kostnad som tradera måste ha täckning för nya ägarna har ingen vinst av Paypal marknadsandel i Sverige, på samma sätt som om Mastercard höjer sin avgift för onlineköp kommer butiker införa avgift (om möjligt) eller sätta Visa som förhandsval eller på annat sätt premiera Visa (eller någon annan betaltjänst).

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Rekordmedlem

Det står att man kan "välja till" men du menar alltså att det inte är ett tillval ? I så fall bör det felaktig info man bör klaga på, de ska i så fall göra det valbart eller ändra infon.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Gissningsvis är det så att Paypal tar betalt från Tradera då du väljer PayPal och tidigare ingick det ju då Tradera ägdes av Paypal, men nu måste ju tradera flytta över avgiften på köparen istället vilket ändå är rimligt och förståeligt.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

Kan det inte vara så att det är Paynova som vill ta ut en del av detta = 5%, och eftersom PayPal är exakt samma tjänst, så tvingas Tradera inplacera detta på PayPal också för att förhindra att alla väljer PayPal framför paynova?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asyvan:

Men jag vill gärna höra fler åsikter om detta från er all. Tack.

Det jag funderar på är om det är lagligt. Det finns ju en lag om betaltjänster, där står det att en betalningsmottagare får inte ta ut någon avgift av betalaren vid användning av ett betalningsinstrument.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Det jag funderar på är om det är lagligt. Det finns ju en lag om betaltjänster, där står det att en betalningsmottagare får inte ta ut någon avgift av betalaren vid användning av ett betalningsinstrument.

Tror man kommer runt det genom att ta ut avgiften för ett köparskydd istället för en avgift för transaktionen.

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Det jag menar är att om du inte har råd att betala en transaktionsavgift på 5% så kanske du ska fundera på om du ska betala på något annat sätt så att du slipper den kostnaden. Avgiften kunde väl ha varit lägre än 5% kan man tycka, men är ändock ingen orimligt hög avgift i sammanhanget.

Jag skulle gissa på att om den här avgiften var inbakad i priset, såsom den är när du handlar på de flesta andra ställen, så skulle du inte haft så salt inställning.

Läste du TS inlägg nummer två?
Det är inte en transaktionsavgift utan ett köparskydd som är obligatoriskt beroende på hur man betalar.
Såvitt jag vet är det olagligt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Avstängd

Tidigare när de införde köparskydd och avbetalning så kom det info genom email. Har inte sett något för när det infördes med PP.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patriksan:

Läste du TS inlägg nummer två?
Det är inte en transaktionsavgift utan ett köparskydd som är obligatoriskt beroende på hur man betalar.
Såvitt jag vet är det olagligt.

Då förstår jag inte problemet. Det är ju bara att använda ett annat betalsätt och välja bort köparskydd? Att hoppas på att få köparskydd gratis p.g.a. en teknikalitet är ju bara att glömma.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Då förstår jag inte problemet. Det är ju bara att använda ett annat betalsätt och välja bort köparskydd? Att hoppas på att få köparskydd gratis p.g.a. en teknikalitet är ju bara att glömma.

Som jag skrev i första inlägget, med PayPal har du som konsument köparskyddet gratis.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansonite:

Tror man kommer runt det genom att ta ut avgiften för ett köparskydd istället för en avgift för transaktionen.

Förmodligen ett mycket korrekt antagande.
Det som kan brista här för Tradera är att PayPal erbjuder samma tjänst utan extra kostnad för konsumenten.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem

Bild från alldeles nyss.
Under länken Läs mer: https://info.tradera.com/?path=%2Fguide%2Fvilka-betalsatt-har...

Konflikterande info. Meme på den. I alla fall så är det ett fruktansvärt fult beteende, då PayPal står redan för den här typen av tjänst.

Copy Pasta från Läs mer:

Klicka för mer information

Vilka betalsätt har Traderas köparskydd?
Uppdaterad 2022-07-12
Vad innebär köparskydd?
Ett köparskydd innebär att du som köpare kan få tillbaka dina pengar om något skulle gå fel i affären. Är det så att varan till exempel inte kommer fram, är trasig eller felaktig kan du som köpare starta en tvist hos respektive betalningsförmedlare som kan hjälpa dig i ärendet. Betalar du utan köpskydd rekommenderar vi att du startar en dialog med säljaren för att tillsammans finna en lösning.

Här kan du läsa mer om hur du startar en tvist.

Betalsätt där köparskydd är obligatoriskt

Paynova - Faktura
Paynova - Delbetalning
PayPal

Köparskydd kostar 5% av totalbeloppet, minst 5kr max 750kr

Betalsätt där du kan lägga till köparskydd

Swish
Kortbetalning
Google Pay
Apple Pay

Köparskydd kostar 5% av totalbeloppet, minst 5kr max 750kr

Betalsätt där du ej kan lägga till köparskydd

Swish direkt till säljaren

Visa mer
Permalänk
Medlem
Skrivet av Asyvan:

Vet du överhuvudtaget något om PayPal?

Du behöver inte bråka med Phod.
Jag tror att Tradera försöker tänja på lagrummet här. Du kan anmäla Tradera till Konsumentombudsmannen som prövar ärendet i så fall. Se till att skicka med texten.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det står att man kan "välja till" men du menar alltså att det inte är ett tillval ? I så fall bör det felaktig info man bör klaga på, de ska i så fall göra det valbart eller ändra infon.

Det står i mitten att "köparskyddet" inte går att välja bort när man betalar med Paynova eller PayPal

Håller med TS om att detta är skit
Något som jag inte har sett diskuteras: innebär detta att köparen har sämre skydd om man betalar utan köparskyddet jämfört med tidigare? Eller är köparskyddet bara ett extra tillägg som de säger?

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Asyvan:

5% är ett stort problem. Begriper du inte det så är din köpkraft förmodligen minimal och din omsättning som konsument väldigt låg.

Skrivet av Asyvan:

Vet du överhuvudtaget något om PayPal?

Tråden är intressant, den nedlåtande attityden not so much.

Citat:

§1.1 Var trevlig och respektera andra.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

<Uppladdad bildlänk>

Bild från alldeles nyss.
Under länken Läs mer: https://info.tradera.com/?path=%2Fguide%2Fvilka-betalsatt-har...

Konflikterande info. Meme på den. I alla fall så är det ett fruktansvärt fult beteende, då PayPal står redan för den här typen av tjänst.

Copy Pasta från Läs mer:

Klicka för mer information

Vilka betalsätt har Traderas köparskydd?
Uppdaterad 2022-07-12
Vad innebär köparskydd?
Ett köparskydd innebär att du som köpare kan få tillbaka dina pengar om något skulle gå fel i affären. Är det så att varan till exempel inte kommer fram, är trasig eller felaktig kan du som köpare starta en tvist hos respektive betalningsförmedlare som kan hjälpa dig i ärendet. Betalar du utan köpskydd rekommenderar vi att du startar en dialog med säljaren för att tillsammans finna en lösning.

Här kan du läsa mer om hur du startar en tvist.

Betalsätt där köparskydd är obligatoriskt

Paynova - Faktura
Paynova - Delbetalning
PayPal

Köparskydd kostar 5% av totalbeloppet, minst 5kr max 750kr

Betalsätt där du kan lägga till köparskydd

Swish
Kortbetalning
Google Pay
Apple Pay

Köparskydd kostar 5% av totalbeloppet, minst 5kr max 750kr

Betalsätt där du ej kan lägga till köparskydd

Swish direkt till säljaren

Visa mer

My point exactly.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv