Nya erbjudanden i Komplett Geek Week
Permalänk
Medlem

RTX Undervolt?

En fundering från en nybörjare vad gäller överklocking och undervolt av grafikkort.

Om man har en "nästan" stabil undervolt på kortet som krashar något enstaka spel väldigt sällan, och behöer göra en sista finjustering:

Är det mer fördelaktigt att sänka frekvensen och behålla spänningen, eller att behålla frekvensen och öka spänningen?
Eller är det så att boost algoritmen gör att valda frekvensen i kurvan har mindre betydelse och det enda man kan göra för att stabilisera är att öka spänningen?

Permalänk
Medlem

Om du sänker frekvensen så minskar du prestandan. Om du ökar spänningen så behåller du samma prestanda men kortet blir möjligtvis varmare, så det beror på vad du prioriterar.

Vilket kort är det, och vilka inställningar kör du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

Om du sänker frekvensen så minskar du prestandan. Om du ökar spänningen så behåller du samma prestanda men kortet blir möjligtvis varmare, så det beror på vad du prioriterar.

Vilket kort är det, och vilka inställningar kör du?

Fast är det inte så att om jag sänker frekvensen vid den lägre spänningen så kommer möjligtvis kortet kunna boosta högre frekvens pga lägre temp?

Kortet är ett RTX 3070 Vision OC och i nuläget är det inte fullt stabilt med 2000MHz vid 950mV, men är stabilt med 1965MHz vid 950mV. Endast undervolt för tillfället och inte gått vidare till minnesklockan ännu.

Så frågan är om det skulle vara bättre att behålla 2000MHz och öka spänningen till 975mV, eller stanna vid 1965MHz och istället sänka spänningen.

Är inte riktigt med på noterna hur boost klockan spelar in i sammanhanget eftersom oavsett vad jag har satt för frekvenströskel vid en viss spänning så kommer ju kortet boosta frekvensen om temperaturen ger utrymme för det.
Jag har svårt för att hitta balansgången mellan boost och spänning.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag hade nöjt mig med 1965 vid 950. Det är knappt två procent lägre klockfrekvens vilket motsvarar typ 1 FPS skillnad vid 60 FPS givet att man inte slår i taket för effektbudget.

Jag själv kör 1900 vid 875 mV på mitt 3070, vilket alltså motsvarar ungefär stock-prestanda men med mycket lägre effekt. Kortet är knäpptyst!

Permalänk
Medlem

Läste den och den är ju en bra guide för att undervolta så mycket som möjligt utan att tappa prestanda. Vad jag skulle vilja göra är att hitta den gyllene medelvägen där man tar tillvara på den lägre temperaturen till följd av undervolt för att öka prestandan.

Har ingen erfarenhet av att mixtra med gpu:n, men jag har fått för mig att det ska kunna fungera ungefär som med min Ryzen 9 prolle som jag fått att gå svalare och prestera bättre tack vare undervolt och frekvensboosten som den lägre temperaturen ger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av weenan:

Fast är det inte så att om jag sänker frekvensen vid den lägre spänningen så kommer möjligtvis kortet kunna boosta högre frekvens pga lägre temp?

Jag minns inte exakt hur stor skillnad temperaturen skulle behöva vara för att få en frekvensboost, om det var +10-15MHz per 5 grader eller något, så det är inte säkert att det skulle göra någon speciell skillnad mellan 5-25mV.