Permalänk

Brickad repeater. Vad gjorde jag fel?

Jag försökte precis installera OpenWRT på min repeater TP-LINK RE450 V3.0. Nu kan jag inte logga in på enheten varken trådlöst med WPS eller via sladd till dess nätverksuttag. Jag antar att enheten är förlorad, men jag undrar vad jag gjorde fel så jag lär mig till nästa gång.

Jag tycker överlag instruktionerna kring custom firmware är väldigt svåra att få en överblick över och det verkar som att väldigt mycket är underförstått hos de insatta. Jag föredrar instruktioner som staplar upp exakt vad man ska göra i punktform och direkt varnar för vad man absolut inte ska göra. Jag kan lära mig teorin bakom det hela först efter att jag sett att det fungerar, eller som nu när det inte verkar fungera.

Vad jag gjort är följande.

1) Gått in här:
https://openwrt.org/toh/tp-link/re450

2) Laddat hem filen med firmware jag hittar under "Installation", "RE450 v3" och "Firmware OpenWRT Install URL". Jag valde inte "Firmware OpenWRT Upgrade URL" eftersom enheten hade stock firmware.

3) Lade upp filen i repeaterns GUI så som man gör en vanlig firmwareuppgradering och tryckte på "uppgradera". Jag gjorde det trådlöst. Enheten räknade procent tills den var uppdaterad och sedan procent tills den startat om sig.

4) Nu är den död. Lampan för power och WPS lyser, men WPS-lampan blinkar inte när jag trycker på WPS-knappen. Jag hittar inte enhetens MAC-adress som trådad uppkoppling i min router trots att jag kopplat ihop dem med nätverkskabel.

Så vad var det jag gjorde fel och framgick det i instruktionerna? Det enda jag hittar i texten som liknar en varning är "Do not attempt to flash vendor firmware from LuCI, this will brick your device." Jag vet inte vad eller vem LuCI är och jag vet inte om det är deras firmware jag laddat hem, men om så är fallet kunde väl varningen stått lite högre upp där man laddade hem filen?

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Rekordmedlem

Man bör alltid göra saker via kabel.
Många routrar har ett recovery mode och därifrån kan man också flasha firmwares, du kan söka runt efter instruktioner och prova även om det är en annan modell för det kan vara samma.
Många routrar har en programeringsport internt där man kan ansluta en kabel som overgår till usb och så kan man programmera genom den.
Här är exempel https://www.electrokit.com/produkt/kabel-usb-ttl-4-pin-vcc-rx...
https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/arduino/moduler...
Det finns några olika varianter på dem så man får kolla upp vad som behövs.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hej,

Har du någon länk på något av de fysiska interfacen, får du någon DHCP-addr? OpenWRT brukar ju sätta 192.168.1.1 på LAN-interfacet vanligtvis. Du kan inte kommunicera med detta alls? Får du ingen IP så sätt statisk 192.168.1.10 på din PC t.ex.

Ja man kan inte göra mycket mer än att hålla tummarna när man flashar in OpenWRT för första gången. Har ju hänt att vissa brickat sina enheter när de kört in icke stabila builds, men du körde ju med en "stabil".

Aja seriellt kanske är det som gäller.

Visa signatur
Permalänk

Never mind. Jag kommer in i repeater nu när jag kopplar den direkt till datorns nätverkskort utan att gå genom routern.

Anledningen till att jag gör det här är att jag ville testa på repeatern först innan jag flashar om routern eftersom jag är missnöjd med dess begränsade föräldrakontroll som inte låter mig hindra barnen från att smygsurfa på nätterna nu när sommarlovet är slut.

Jag tycker ändå att instruktionerna är onödigt komplexa och röriga. Finns det ingen som skriver enklare sammanfattningar för oss dumskallar som inte vill lära oss saker man inte har någon nytta av som vuxen utan bara vill att det ska fungera?

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Paddan1000:

Jag tycker ändå att instruktionerna är onödigt komplexa och röriga. Finns det ingen som skriver enklare sammanfattningar för oss dumskallar som inte vill lära oss saker man inte har någon nytta av som vuxen utan bara vill att det ska fungera?

Med tanke på hur många olika enheter som OpenWRT stödjer så är det högst otroligt att det skulle komma några bättre instruktioner för att installera på en specifik enhet. Kom ihåg att OpenWRT är gratis och drivs framåt av intresserade personer. Det krävs alltså att någon ser problemet och tycker att det är intressant nog att åtgärda.

Kanske du själv skulle göra beskrivningen som du skulle velat ha nu när du rett ut problemen så att nästa person slipper samma problem? Det är nämligen så Open Source är tänkt att fungera. Av användarna, För användarna.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddan1000:

Jag tycker ändå att instruktionerna är onödigt komplexa och röriga. Finns det ingen som skriver enklare sammanfattningar för oss dumskallar som inte vill lära oss saker man inte har någon nytta av som vuxen utan bara vill att det ska fungera?

Inte för OpenWRT, det är för litet mer avancerade användare. Även om OpenWRT oftast funkar out-of-the-box och har ett webgränssnitt där de flesta saker är enkla att åstadkomma anser jag personligen inte att det är ett bra val för oerfarna användare och de som inte har lust att läsa på om hur det funkar.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Skrivet av Phod:

Inte för OpenWRT, det är för litet mer avancerade användare. Även om OpenWRT oftast funkar out-of-the-box och har ett webgränssnitt där de flesta saker är enkla att åstadkomma anser jag personligen inte att det är ett bra val för oerfarna användare och de som inte har lust att läsa på om hur det funkar.

Ska jag ta det andra DD-WRT istället? Som sagt den enda feature som intresserar mig är föräldrakontrollen så att internet stängs ned automatiskt på natten utan att jag ska behöva detaljstyra varje av barnens enheter som jag måste göra nu.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddan1000:

Ska jag ta det andra DD-WRT istället? Som sagt den enda feature som intresserar mig är föräldrakontrollen så att internet stängs ned automatiskt på natten utan att jag ska behöva detaljstyra varje av barnens enheter som jag måste göra nu.

Tyvärr har jag noll erfarenhet av DD-WRT. Men nu när du kommer in i repeatern kanske du kan konfa den som du vill ha den?

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Rekordmedlem

Problemet är nog att adminintertfacet på repeatern hamnat på ett annat nät än datorn eller ev haft en ogiltig adress när den kopplats via en router, när man ska grundkonfa något så ansluter man direkt via kabel till det man ska konfa utan att blanda in dhcp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddan1000:

"Do not attempt to flash vendor firmware from LuCI, this will brick your device." Jag vet inte vad eller vem LuCI är och jag vet inte om det är deras firmware jag laddat hem, men om så är fallet kunde väl varningen stått lite högre upp där man laddade hem filen?

LuCI är webbgränssnittet som används för att konfigurera OpenWrt. Det du ser när du loggat in med en webbläsare med andra ord. Det använder i sin tur (biblioteket bakom) kommandoradsgränssnittet för konfiguration, som heter uCI, vilket skrivs med gemener på kommandoraden om du loggat in med ssh.

Nu vet du att du inte ska försöka få tillbaka orginal-firmware genom att ladda upp det i webbgränssnittet i OpenWrt.

Jag tror du kommer bli besviken på föräldrarkontrollerna i OpenWrt. Det har diskuterats många gånger på forumet, men vad jag vet finns inget lättanvänt paket för detta. Allt som man kan göra i Linux går förstås att åstadkomma, men man måste göra det på egen hand. Om du ska utgå från en version så utgå från release candidate för 22-versionen, brandväggsgrejorna håller på att förändras till den versionen.

Edit: Här är wiki-sidan för föräldrarkontroll: https://openwrt.org/docs/guide-user/firewall/fw3_configurations/fw3_parent_controls. Där finns bland annat beskrivet hur man spärrar en viss enhet (MAC-adress) under viss tid via LuCI eller uCI. Det finns om och men vad gäller stt få det att funka…

Permalänk

Jag tror jag ska försöka återställa repeatern till stock firmware nu. Jag kommer åt den med kabel och jag har fått det att ansluta till nätverket trådlöst, men jag kan inte komma in i den trådlöst trots att den klart och tydligt har ip-adressen 192.168.1.2.

Jag gissar att jag ska göra något under rubriken "Routes" för att tillåta att enheterna kommunicerar med varandra. Den talar om "target", "gateway", "Ipv6" och "Ipv4". Jag skrev in routerns ip som "target", men det funkar ändå inte. Jag ger upp nu. Jag vill att saker ska fungera på en grundläggande nivå out-of-the box. Sedan kan jag modifiera efter hand och gå tillbaka ett steg när jag klickat på något som gör att det inte funkar. Det här funkar inte alls och jag orkar inte lägga hela dagen på att läsa tutorials, även om jag säkert skulle få det att fungera så småningom om jag ville.

Sedan hittar jag ingen rubrik för föräldrakontroll i vilket fall, vilket är en besvikelse som KAD säger så detta är ändå inte vad jag var ute efter.

Jag tror förresten jag gör ett försök med DD-WRT när jag ändå håller på innan jag går tillbaka till stock. Få se om det går bättre.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte vad det är du klagar på. Du skriver att du vill ha en enkel lösning som bara fungerar. Men ändå ger du dig in för att byta ut hela produktens operativsystem?
Ett rent OpenWRT är inte någon färdigslipad konsumentprodukt. Om du vill ha något enkelt utan att du ska behöva sätta dig in i det så kunde du bara behållit original firmware eller köpt en ny produkt som passar dina önskemål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddan1000:

Jag tror jag ska försöka återställa repeatern till stock firmware nu. Jag kommer åt den med kabel och jag har fått det att ansluta till nätverket trådlöst, men jag kan inte komma in i den trådlöst trots att den klart och tydligt har ip-adressen 192.168.1.2.

OpenWrt har WiFi avstängt av säkerhetsskäl när det är nyinstallerat. Du måste aktivera det manuellt.

Du förstår att återställning till stock innebär att du måste koppla på (löda?) en serieportsadapter och köra igång en TFTP-server? I alla fall om man ska tro Wikin. Jag tycker du ska ge OpenWrt en chans, eftersom alternativet är jobbigt.

Edit: En sån här pryl, som inte normalt är uppsatt för att vara en router, kan vara konfigurerad lite hur som helst i officiella OpenWrt-firmwares som du laddar ner - det beror lite på hur utvecklaren som fixade stödet tänkte hur den oftast skulle användas. Man måste alltså räkna med att sätta sig in i hur den är uppsatt och vad det innebär för sitt användningsfall.

Permalänk
Skrivet av Paddan1000:

Jag tycker ändå att instruktionerna är onödigt komplexa och röriga. Finns det ingen som skriver enklare sammanfattningar för oss dumskallar som inte vill lära oss saker man inte har någon nytta av som vuxen utan bara vill att det ska fungera?

“Jag vill ha något gratis utan att lära mig något själv. Varför har ingen gjort jobbet åt mig?”

Permalänk
Skrivet av LicKeN:

Jag förstår inte vad det är du klagar på. Du skriver att du vill ha en enkel lösning som bara fungerar. Men ändå ger du dig in för att byta ut hela produktens operativsystem?
Ett rent OpenWRT är inte någon färdigslipad konsumentprodukt. Om du vill ha något enkelt utan att du ska behöva sätta dig in i det så kunde du bara behållit original firmware eller köpt en ny produkt som passar dina önskemål.

Okej, men vad är det då för fenomen som gör att jag inte kommer in i repeatern trådlöst. Jag har kopplat upp mig till den och den har fått ett ip-nummer, men den håller mig utanför på ett sätt som inte är intuitivt för att jag inte har skrivit in någon sifferkod någonstans som repeatern borde ha hittat själv.

Det är lite som att köpa en bil utan nycklar och behöva lära sig hur man tjuvkopplar för att kunna starta utan att ens veta att bilen fungerar först. Man vill ha nyckeln först så kan man testköra och se att det fungerar. Sedan kan man slänga nyckeln om man vill och skruva sönder bilen hur mycket man vill för att lära sig saker och se hur allt fungerar.

Men jag har sagt att Open-WRT inte är något för mig eftersom det inte innehåller den föräldrakontroll jag behöver. Problemet är att den 2.500 kr router jag använder inte heller har någon föräldrakoll värd namnet. Föräldrakontroll borde vara prio 1 hos alla routrar, men eftersom det inte är det måste jag hitta ett alternativ som fungerar.

Helst hade jag sagt upp både tv och internet helt och hållet och levt på stenåldern då mitt eget teknikintresse bara dog en dag och aldrig kom tillbaka, men då blir det för mycket protester här hemma.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Skrivet av KAD:

OpenWrt har WiFi avstängt av säkerhetsskäl när det är nyinstallerat. Du måste aktivera det manuellt.

Du förstår att återställning till stock innebär att du måste koppla på (löda?) en serieportsadapter och köra igång en TFTP-server? I alla fall om man ska tro Wikin. Jag tycker du ska ge OpenWrt en chans, eftersom alternativet är jobbigt.

Edit: En sån här pryl, som inte normalt är uppsatt för att vara en router, kan vara konfigurerad lite hur som helst i officiella OpenWrt-firmwares som du laddar ner - det beror lite på hur utvecklaren som fixade stödet tänkte hur den oftast skulle användas. Man måste alltså räkna med att sätta sig in i hur den är uppsatt och vad det innebär för sitt användningsfall.

Jag såg repeatern mest som ett test för att inte offra routern om någon skulle gå fel, så går det inte att återställa den så slänger jag den bara.

Eller jag kanske sparar den till en regnig dag och klickar runt lite för att se om jag kan få den att göra något kul.

Jag får nog ändå köpa en ny router och ska se om det finns någon med bra föräldrakontroll i stock firmwaren. Eller så kör jag en improviserad lösning, men timer på routerns eluttag så strömmen bryts vissa klockslag.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Medlem

Vill du ha specialfunktioner som inte tillverkarna vill införa så får du lägga ner jobb, eller göra enkelt för dig typ sätta routern i ett låst skåp på en manuell timer istället för att göra det svårt och tro att det är lätt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Paddan1000:

Okej, men vad är det då för fenomen som gör att jag inte kommer in i repeatern trådlöst. Jag har kopplat upp mig till den och den har fått ett ip-nummer, men den håller mig utanför på ett sätt som inte är intuitivt för att jag inte har skrivit in någon sifferkod någonstans som repeatern borde ha hittat själv.

Det är lite som att köpa en bil utan nycklar och behöva lära sig hur man tjuvkopplar för att kunna starta utan att ens veta att bilen fungerar först. Man vill ha nyckeln först så kan man testköra och se att det fungerar. Sedan kan man slänga nyckeln om man vill och skruva sönder bilen hur mycket man vill för att lära sig saker och se hur allt fungerar.

Men jag har sagt att Open-WRT inte är något för mig eftersom det inte innehåller den föräldrakontroll jag behöver. Problemet är att den 2.500 kr router jag använder inte heller har någon föräldrakoll värd namnet. Föräldrakontroll borde vara prio 1 hos alla routrar, men eftersom det inte är det måste jag hitta ett alternativ som fungerar.

Helst hade jag sagt upp både tv och internet helt och hållet och levt på stenåldern då mitt eget teknikintresse bara dog en dag och aldrig kom tillbaka, men då blir det för mycket protester här hemma.

Hur har du kopplat när du inte kommer in på repeatern trådlöst?
Och vad är det för föräldrakontroll du behöver?

Min son hade en period svårt att låta sin telefon vara när han skulle sova, men lösningen på det är ju inte att spärra nätet. Man kan fortfarande spela spel som inte kräver internet, och man kan använda mobildata för att gå runt din spärr.

I min sons fall så var lösningen två saker. Dels så fick han stänga av alla prylar en stund innan läggdags. Sitter man med tekniken ända tills det är dags att lägga sig så är man uppe i varv. Man behöver börja varva ner 30-60 min innan man ska lägga sig. Förutom det så kom vi överens om att han skulle lägga telefonen i köket när han gick och la sig. Så att han inte skulle lockas att ta den.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Hur har du kopplat när du inte kommer in på repeatern trådlöst?
Och vad är det för föräldrakontroll du behöver?

Min son hade en period svårt att låta sin telefon vara när han skulle sova, men lösningen på det är ju inte att spärra nätet. Man kan fortfarande spela spel som inte kräver internet, och man kan använda mobildata för att gå runt din spärr.

I min sons fall så var lösningen två saker. Dels så fick han stänga av alla prylar en stund innan läggdags. Sitter man med tekniken ända tills det är dags att lägga sig så är man uppe i varv. Man behöver börja varva ner 30-60 min innan man ska lägga sig. Förutom det så kom vi överens om att han skulle lägga telefonen i köket när han gick och la sig. Så att han inte skulle lockas att ta den.

Allt det där gör jag redan med barnen, men efter ett tag glömmer man bort det och plötsligt en dag ser man att de är de alldeles gråa i ansiktet och man får höra att de svimmat i skolan. Då vet man att de fått ett återfall och stänger man då ned internet i några dagar så blir de rosiga om kinderna ett tag igen. Det här har varit ett återkommande problem i flera år, men det tog ett tag innan jag förstod att internet och sömnbrist var problemet och inte leukemi som vi trodde först. Mina barn är dessutom i tonåren, så det går inte att styra dem eller resonera med dem på samma sätt som med yngre barn. De är dock inte särskilt tekniska av sig, så de lyckas inte överlista ens ganska simpla spärrar.

Men som sagt vill jag inte behöva detaljstyra utan vill att det hela ska vara automatiserat. Mina barn är inte intresserade av off-lineaktiviteter på mobilerna så bara internet är avstängt är resten inget problem.

Nu försökte jag återinstallera stock firmware i repeatern TP-LINK RE450 genom Open-WRT:s interface. Det gick inte så bra och enheten är nu brickad på riktigt och uppvisar red ring of death. Instruktionerna kring hur man ska återställa den var komplicerade, så jag tror jag slänger den nu.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

“Jag vill ha något gratis utan att lära mig något själv. Varför har ingen gjort jobbet åt mig?”

Men ärligt talat kräver OpenWRT rätt mycket kunskaper om det inte fungerar som man vill out-of-the-box. Man bör kunna litet om nätverk, Linux och har man otur kan man behöva bygga OpenWRT själv.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Skrivet av Phod:

Men ärligt talat kräver OpenWRT rätt mycket kunskaper om det inte fungerar som man vill out-of-the-box. Man bör kunna litet om nätverk, Linux och har man otur kan man behöva bygga OpenWRT själv.

Absolut. Svaret på det är, om man har särskilda behov, att kolla vilka kommersiella produkter med support som gör vad man behöver och betala för dem, eller lägga ner det egna jobbet på att förstå vad det man försöker göra innebär, och implementera det. Att klaga på att det ena är dyrt och det andra är jobbigt får en att se bortskämd ut.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Paddan1000:

Nu försökte jag återinstallera stock firmware i repeatern TP-LINK RE450 genom Open-WRT:s interface. Det gick inte så bra och enheten är nu brickad på riktigt och uppvisar red ring of death. Instruktionerna kring hur man ska återställa den var komplicerade, så jag tror jag slänger den nu.

Ja, det var ju precis det som du fick information om tidigare i tråden...

Skrivet av KAD:

Nu vet du att du inte ska försöka få tillbaka orginal-firmware genom att ladda upp det i webbgränssnittet i OpenWrt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Absolut. Svaret på det är, om man har särskilda behov, att kolla vilka kommersiella produkter med support som gör vad man behöver och betala för dem, eller lägga ner det egna jobbet på att förstå vad det man försöker göra innebär, och implementera det. Att klaga på att det ena är dyrt och det andra är jobbigt får en att se bortskämd ut.

Det är skillnad på att lägga ner jobb och att lägga ner jobb.

Vissa kunskaper går inte att läsa in sig på tillfälligt, utan kräver ett livslångt engagemang som inte går att uppbåda om man bara ska lösa ett tillfälligt problem och dessutom ha ett liv vid sidan om. Jag jobbar inte med något IT-relaterat och kommer aldrig att göra det varför jag inte kan lägga ned det engagemanget.

Jag höll på att nörda mig med datorer och datorspel i över 20 år innan jag förstod att det var djävulen och att jag kastat bort mitt liv och ungdom på döda ting som nu står och samlar damm i källaren. Jag vill inte tillbaka dit bara för att få en router att fungera.

Jag har också redan en router som var en high-end router när den var ny och gör precis allt den ska göra utom den lilla detaljen att den ska stänga ned wifi vissa klocklslag, som borde vara standard på alla routrar. Tanken är att jag ska köpa en ny router nu eftersom problemet inte kan lösas på något enkelt vis. Det känns bara onödigt att man ska behöva göra sig av med en fungerande produkt för att den inte uppfyller ett rimligt standardkrav.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Skrivet av giplet:

Ja, det var ju precis det som du fick information om tidigare i tråden...

Det var en chansning. Jag lyckades ändå inte få den att fungera som repeater igen och kunde ändå inte återställa den på något enkelt sätt.

Jag tror felet innan repeatern brickaders var att den och routern låg på olika subnät. Eller så var det att repeatern gav sig själv ett statiskt ip som var samma som routerns (192.168.1.1), men det fungerade inte när jag ändrade till dynamiskt ip.

Som det säkert framgår i tråden är jag inte särskilt tekniskt intresserad längre och orkade inte ta reda på exakt vad jag skulle skriva i vilket av alla tusen fält för att kanske få repeatern att börja fungera som en stock repeater igen. Jag köper bara en ny istället om det skulle behövas.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Medlem

Första gången jag hört någon svimmat av dålig sömn. Har själv haft grova sömnproblem både i yngre och äldre dar, symptom får man ganska snart av liten eller ingen sömn men det är garanterat vanligare att du börjar hallucinera p.g.a. brist på REM än att du svimmar.

Slå på föräldrakontrollen i antiviruspaketet eller Mac/Windows om de ändå inte går runt det hela.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Första gången jag hört någon svimmat av dålig sömn. Har själv haft grova sömnproblem både i yngre och äldre dar, symptom får man ganska snart av liten eller ingen sömn men det är garanterat vanligare att du börjar hallucinera p.g.a. brist på REM än att du svimmar.

Slå på föräldrakontrollen i antiviruspaketet eller Mac/Windows om de ändå inte går runt det hela.

Då är du ingen växande tonårstjej. Det problemet är lyckligtvis löst nu. Sista incidenten var under luciatåget i julas, även om hon bara blev yr och klarade sig från att svimma. Problemet försvann direkt efter en veckas internetförbud och nu motar jag Olle i grind när jag ser att symtomen återkommer.

Grejen just nu är att barnen har tillgång till följande:

Gammal mobil med Android
Ny mobil med iOS
Gammal Ipad
Ny Ipad
Nintendo Switch
Stationär dator med Windows

Multiplicera allt ovan med 2x förutom Switchet, så har jag alltså 11 enheter med olika operativsystem och därmed separata föräldrakollsappar. Jag har inte en chans att sitta och ändra alla 11 för varje klockslag och veckodag varje gång betingelserna ändras och de behöver internet någon timma tidigare eller senare. Det enda jag kan göra är att stänga ned barnens Wifi där vi har separata SSID för vuxna och barn. Det gör jag just nu manuellt inne i routerns menyer, men ofta glömmer man bort det eller så orkar jag inte sitta uppe själv och vänta in det utlovade klockslaget då Internet ska stängas av, om jag lägger mig tidigt.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Skrivet av Paddan1000:

Det är skillnad på att lägga ner jobb och att lägga ner jobb.

Vissa kunskaper går inte att läsa in sig på tillfälligt, utan kräver ett livslångt engagemang som inte går att uppbåda om man bara ska lösa ett tillfälligt problem och dessutom ha ett liv vid sidan om. Jag jobbar inte med något IT-relaterat och kommer aldrig att göra det varför jag inte kan lägga ned det engagemanget.

Jag höll på att nörda mig med datorer och datorspel i över 20 år innan jag förstod att det var djävulen och att jag kastat bort mitt liv och ungdom på döda ting som nu står och samlar damm i källaren. Jag vill inte tillbaka dit bara för att få en router att fungera.

Jag har också redan en router som var en high-end router när den var ny och gör precis allt den ska göra utom den lilla detaljen att den ska stänga ned wifi vissa klocklslag, som borde vara standard på alla routrar. Tanken är att jag ska köpa en ny router nu eftersom problemet inte kan lösas på något enkelt vis. Det känns bara onödigt att man ska behöva göra sig av med en fungerande produkt för att den inte uppfyller ett rimligt standardkrav.

Jag håller med dig i sak. Tyvärr är routerhårdvara fortfarande i sån brist av standardisering att jag som intresserad nörd valde att hellre skapa min egen router från scratch än att hoppas på att OpenWRT skulle fungera felfritt på någon hårdvara jag köpt: Systemet verkar vara i evig beta-version för typ all hårdvara.

Däremot kan jag tipsa om att prova att ha kvar din gamla router och bara ersätta själva accesspunkterna med något som har den funktionalitet du behöver. Det blir troligen billigare och du slipper byta all nätverkshårdvara om du är nöjd med routern i övrigt. Till exempel verkar Ubiquiti ha inställningar för timerbaserad nätverkstillgång utan att jag testat detta själv.

Permalänk
Rekordmedlem

Vad har du för router ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddan1000:

Då är du ingen växande tonårstjej. Det problemet är lyckligtvis löst nu. Sista incidenten var under luciatåget i julas, även om hon bara blev yr och klarade sig från att svimma. Problemet försvann direkt efter en veckas internetförbud och nu motar jag Olle i grind när jag ser att symtomen återkommer.

Grejen just nu är att barnen har tillgång till följande:

Gammal mobil med Android
Ny mobil med iOS
Gammal Ipad
Ny Ipad
Nintendo Switch
Stationär dator med Windows

Multiplicera allt ovan med 2x förutom Switchet, så har jag alltså 11 enheter med olika operativsystem och därmed separata föräldrakollsappar. Jag har inte en chans att sitta och ändra alla 11 för varje klockslag och veckodag varje gång betingelserna ändras och de behöver internet någon timma tidigare eller senare. Det enda jag kan göra är att stänga ned barnens Wifi där vi har separata SSID för vuxna och barn. Det gör jag just nu manuellt inne i routerns menyer, men ofta glömmer man bort det eller så orkar jag inte sitta uppe själv och vänta in det utlovade klockslaget då Internet ska stängas av, om jag lägger mig tidigt.

Det är nog mer än kön som gör om du har lätt att svimma eller inte.

Separat SSID är nog varför föräldrakontrollen som är inbyggd inte fungerar. I de flesta WiFi-routrar brukar du däremot kunna ställa in per enhet, varför fungerar inte det?

Säkerhetspaket för mobiler och surfplattor brukar fixa föräldrakontroll på iOS, iPadOS och Android (utöver Windows och macOS) så att du styr på samma sätt för övrigt.

Permalänk
Hedersmedlem

Hade du låtit alla barn surfa genom repeatern så hade du ju bara kunnat sätta den på timer.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!