Permalänk
Medlem

Motorbåtar. Herregud. Eller, deras framförare kanske. Ju större och vräkigare båt desto sämre kaptener. Passerar alldeles för nära, i för hög fart, noll förståelse för hur vinden kan påverka en segelbåt.

Nötterna i motorbåt + vattenmoped som flinande medvetet skapade svall när jag (och flera andra) låg förtöjda mot berget vid en naturhamn förtjänar lite extra gnäll.

Missförstå mig inte. De flesta med motorbåt är inte idioter. Men bland idioter tycks snabba motorbåtar vara poppis.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hunden:

Postkodlotteriets reklam är adresserad, den slipper du inte med en ej-reklam-tack-skylt. Samma sak gäller alla företag som vill att du besiktar bilen hos dom eller dom som vill att ditt barn ska sälja jultidningar.

Postkodlotteriet kommer du som tur är undan ganska lätt: https://www.postkodlotteriet.se/kundservice/sparra-reklam
Varsågoda

De borde köra "Opt-In" och inte "Opt-Out" som nån jävla propaganda-kanal.
Vill jag ha skiten så får jag väl fan signa upp för skiten.. Jag ska inte behöva lägga "timmar" på att slippa deras diarrépost.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

De borde köra "Opt-In" och inte "Opt-Out" som nån jävla propaganda-kanal.
Vill jag ha skiten så får jag väl fan signa upp för skiten.. Jag ska inte behöva lägga "timmar" på att slippa deras diarrépost.

Opt-out en gång för alla

Permalänk
Skrivet av Valonen:

Ta självscanningen själv så slipper du stå och pinas.

E väl klart att jag gör? Vem e dum nog att stå o trängas i onödan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BattleGeek:

E väl klart att jag gör? Vem e dum nog att stå o trängas i onödan?

Vad gnäller du då för, du har ju minimerat din tid i affären?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

😂 Har du på dig kläder passande ett tour de france när du cyklar till jobbet? Fördomarna i mig säger det.

Nope, jag är inte ett mamil, klädd som vanligt folk, men oftast något "träningskläder" vi snackar till och från arbetet här.
Fördomar är bra. Jag är nog för ung för att börja klä mig som en cyklist

Permalänk
Skrivet av Valonen:

Vad gnäller du då för, du har ju minimerat din tid i affären?

Ah mitt misstag. Trodde det här var en tråd för just gnäll..

Permalänk
Medlem
Skrivet av BattleGeek:

Ah mitt misstag. Trodde det här var en tråd för just gnäll..

Du har helt rätt, fel av mig. Glömde av det och ber om ursäkt.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Motorbåtar. Herregud. Eller, deras framförare kanske. Ju större och vräkigare båt desto sämre kaptener. Passerar alldeles för nära, i för hög fart, noll förståelse för hur vinden kan påverka en segelbåt.

Nötterna i motorbåt + vattenmoped som flinande medvetet skapade svall när jag (och flera andra) låg förtöjda mot berget vid en naturhamn förtjänar lite extra gnäll.

Missförstå mig inte. De flesta med motorbåt är inte idioter. Men bland idioter tycks snabba motorbåtar vara poppis.

Tog förarbevis en gång i tiden. Då fick jag lära mej att jag inte fick köra närmare en badplats än 200 m. Men det verkar som jag är den enda som fått reda på detta. Eller är det andra regler nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Opt-out en gång för alla

Tills du flyttar, då måste du göra om processen igen...
Var både jag och min sambo tvungna att göra.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Sånt här gillar vi, inget pjoskande inte!

Lite pjoskande måste det vara, det fick vi uppleva en gång för länge sen. På den tiden var Helge Berglund chef på SL, så det måste ha varit 1972 eller tidigare, nån gång på stenåldern alltså.

Vi var ett gäng i 20- till 25-årsåldern och skulle västerut från Hötorget i Stockholm. Ett T-banetåg var på väg in på perrongen och hela gänget rusade ner för rulltrappan men för sent, en i gänget strulade lite med biljetten och då hann vi inte. En "farbror" i 50-årsåldern, nertyngd av sin enorma mage, som rusande efter oss och sprang ända fram till vagnsdörren men den var ju stängd så han bultade på dörren och skrek åt föraren att öppna, men förgäves. Han tog några steg jämsides med tåget och bultade oupphörligen på dörren mens han skrek "fan, fan, fan".
Sen vände han sig till oss och ropade: "Här betalar man skatt! Och för vad? Det borde alltid finnas ett tåg inne när man kommer."
Vi hakade på (vet inte längre vem som sa vad): Verkligen, det är det minsta man kan begära.
Han: Någon borde ställas till svars.
Vi: Visst, den där jävla Helge Berglund, vem annars?
Han: Han borde fan avrättas.
Vi: Inget problem, vi åker dit (var det nu kunde vara) och skjuter den jäveln.
Han: Precis, är det någon som har ett vapen?
En av oss: Visst, i våra kretsar går man inte obeväpnad. Nu drar vi dit.
Han: V-v-vänta lite, jag gav bara uttryck för en viss frustration.
Vi: Det är så man löser sånt,..., i våra kretsar.
Han: Men för helvete, ni kan inte vara riktigt kloka!
Vi: Ah, ah, vad sa du? Försiktigt nu! Väldigt försiktigt.
Han: Alltså, jag menade inte att ni är tokiga.
Vi: Bara ett uttryck för frustration?
Han: Men man kan inte kräva ett tåg för varje person som kommer ner i T-banan. Hur mycket tåg blir det? Tänk efter lite.
Vi: Tillräckligt många för att slippa frustration.
Han: Alltså, grabbar, för helvete! Vi släpper det här, va?
Vi: OK, men nyss var det ju en bra idé.
Han sa hej hej och drog iväg uppför rulltrappan, uppenbarligen utan att ha särskilt bråttom.
Det kom ett tåg och vi klev på men på Odenplan kom poliser och gick igenom tåget och vi fick kliva av och blev visiterade och fick förklara för poliserna.
Det slutade med att vi fick fortsätta vår resa med en muntlig reprimand. En av poliserna tyckte till och med att det kanske skulle innebära att "gubben" tänkte sig för i framtiden.
Så, lite pjosk får det tydligen vara, eller fick på den tiden i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Tills du flyttar, då måste du göra om processen igen...
Var både jag och min sambo tvungna att göra.

Konstigt för det ska vara bundet till ditt personnummer, som de också bekräftar på hemsidan. Jag har inte behövt göra om det och jag har flyttat flera gånger sen jag har varit med där.

Citat:

Hur länge gäller anmälan?
En spärr i NIX adresserat gäller till dess du begär att den ska tas bort. Uppgifter om person under 18 år tas däremot bort när personen fyllt 18 år. Sådana personer kan sedan återanmäla sig. NIX adresserat uppdateras löpande mot det statliga personadressregistret SPAR. Därför behöver du inte anmäla om du flyttar eller byter namn. Dina nya uppgifter kommer ändå in i NIX adresserat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Lite pjoskande måste det vara, det fick vi uppleva en gång för länge sen. På den tiden var Helge Berglund chef på SL, så det måste ha varit 1972 eller tidigare, nån gång på stenåldern alltså.

Vi var ett gäng i 20- till 25-årsåldern och skulle västerut från Hötorget i Stockholm. Ett T-banetåg var på väg in på perrongen och hela gänget rusade ner för rulltrappan men för sent, en i gänget strulade lite med biljetten och då hann vi inte. En "farbror" i 50-årsåldern, nertyngd av sin enorma mage, som rusande efter oss och sprang ända fram till vagnsdörren men den var ju stängd så han bultade på dörren och skrek åt föraren att öppna, men förgäves. Han tog några steg jämsides med tåget och bultade oupphörligen på dörren mens han skrek "fan, fan, fan".
Sen vände han sig till oss och ropade: "Här betalar man skatt! Och för vad? Det borde alltid finnas ett tåg inne när man kommer."
Vi hakade på (vet inte längre vem som sa vad): Verkligen, det är det minsta man kan begära.
Han: Någon borde ställas till svars.
Vi: Visst, den där jävla Helge Berglund, vem annars?
Han: Han borde fan avrättas.
Vi: Inget problem, vi åker dit (var det nu kunde vara) och skjuter den jäveln.
Han: Precis, är det någon som har ett vapen?
En av oss: Visst, i våra kretsar går man inte obeväpnad. Nu drar vi dit.
Han: V-v-vänta lite, jag gav bara uttryck för en viss frustration.
Vi: Det är så man löser sånt,..., i våra kretsar.
Han: Men för helvete, ni kan inte vara riktigt kloka!
Vi: Ah, ah, vad sa du? Försiktigt nu! Väldigt försiktigt.
Han: Alltså, jag menade inte att ni är tokiga.
Vi: Bara ett uttryck för frustration?
Han: Men man kan inte kräva ett tåg för varje person som kommer ner i T-banan. Hur mycket tåg blir det? Tänk efter lite.
Vi: Tillräckligt många för att slippa frustration.
Han: Alltså, grabbar, för helvete! Vi släpper det här, va?
Vi: OK, men nyss var det ju en bra idé.
Han sa hej hej och drog iväg uppför rulltrappan, uppenbarligen utan att ha särskilt bråttom.
Det kom ett tåg och vi klev på men på Odenplan kom poliser och gick igenom tåget och vi fick kliva av och blev visiterade och fick förklara för poliserna.
Det slutade med att vi fick fortsätta vår resa med en muntlig reprimand. En av poliserna tyckte till och med att det kanske skulle innebära att "gubben" tänkte sig för i framtiden.
Så, lite pjosk får det tydligen vara, eller fick på den tiden i alla fall.

Okej, lite pjoskande då

Tack för en härlig historia också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mina 20+ år gamla jeans började ge med sig så jag tänkte att det är dags att beställa nya. Jag är för gammal för att använda jeans med hål i, det ser bara patetiskt ut ju äldre man är från tonåring. Så jag beställde för några månader sen de modeller jag använt genom åren, Lee Brooklyn och Levis 501 på postorder.
Jag tyckte de var lite väl mjuka när jag väl fick dem, men tänkte att de av någon konstig anledning kanske "för-mjukat" upp dem på nåt sätt. Men dessa två blev bara sladdriga efter några månader.

Började surfa runt för att jag var säker på att jag måste köpt dem från nån kinesisk piratsida som låtsades vara Lee och Levis hemsidor, men tydligen görs de inte i 100% bomull längre utan är tillsatt med nåt slags jäkla "stretch-material" som gör dem sladdriga och tappar formen efter ett tag. Tänkte tyvärr inte alls på att kolla om de ändrat det som gör jeans till jeans så att säga, då jag tänkte att så anrika märken skulle väl inte tulla på kvalitén.
Det är tragiskt då charmen med bomullsjeans var ju att de var hårda och stela i början och blev bättre och snyggare ju äldre de blir och känns sköna att bära ju mer man använder dem. Och att de håller i årtionden.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Mina 20+ år gamla jeans började ge med sig så jag tänkte att det är dags att beställa nya. Så jag beställde för några månader sen de modeller jag använt genom åren, Lee Brooklyn och Levis 501 på postorder.
Jag tyckte de var lite väl mjuka när jag väl fick dem, men tänkte att de av någon konstig anledning kanske "för-mjukat" upp dem på nåt sätt. Men dessa två blev bara sladdriga efter några månader.

Började surfa runt för att jag var säker på att jag måste köpt dem från nån kinesisk piratsida som låtsades vara Lee och Levis hemsidor, men tydligen görs de inte i 100% bomull längre utan är tillsatt med nåt slags jäkla "stretch-material" som gör dem sladdriga och tappar formen efter ett tag. Tänkte tyvärr inte alls på att kolla om de ändrat det som gör jeans till jeans så att säga, då jag tänkte att så anrika märken skulle väl inte tulla på kvalitén.
Det är tragiskt då charmen med bomullsjeans var ju att de var hårda och stela i början och blev bättre och snyggare ju äldre de blir och känns sköna att bära ju mer man använder dem. Och att de håller i årtionden.

Och folk undrar varför piratkopior säljer

Ofta kan ju piraterna hålla närmare den gamla standarden, det vill säga vara närmare originalet än vad originalet själv är

Mitt tips till dig är att leta efter andra jeans

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Och folk undrar varför piratkopior säljer

Ofta kan ju piraterna hålla närmare den gamla standarden, det vill säga vara närmare originalet än vad originalet själv är

Mitt tips till dig är att leta efter andra jeans

Ja, framförallt ska jag köpa i butik där jag kan känna på dem.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem
Skrivet av BattleGeek:

Och kan vi bara klippa körkortet för alla som kör på motorvägen (110km/h) i 70km/h? Farligt för dom på motorvägen. Farligt för dom som kommer bakom på påfarten.

Utan en angiven kontext, du ska köra i första hand efter rådande förhållandena på all sorts väg. Men det finns maskar som under perfekta förhållanden kör tok för sakta på 80-110km/h väg. Kan ju tycka att bakomvarande bilar borde kunna skicka tummen ned elektroniskt åt den här bilen, vilket per automatik vid 3-5 nedduttar, leder till att bilen själv styr in i en P-ficka.

Det är okej att ta det lugnt pga åldern eller vyn. Men se då till att minimera att vara ett störande objekt för alla andra, under bra förhållanden.

Edit: https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/G...

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Utan en angiven kontext, du ska köra i första hand efter rådande förhållandena på all sorts väg. Men det finns maskar som under perfekta förhållanden kör tok för sakta på 80-110km/h väg. Kan ju tycka att bakomvarande bilar borde kunna skicka tummen ned elektroniskt åt den här bilen, vilket per automatik vid 3-5 nedduttar, leder till att bilen själv styr in i en P-ficka.

Det är okej att ta det lugnt pga åldern eller vyn. Men se då till att minimera att vara ett störande objekt för alla andra, under bra förhållanden.

Nej det är inte okej att köra sakta på de grunderna.
För övrigt:
De som åker runt i A-traktorer : 10 års fängelse

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Nej det är inte okej att köra sakta på de grunderna.
För övrigt:

Och skrota A-traktorn så den inte kommer ut på vägen igen. På min tid trimmade vi åtminstone grejerna så de höll rimlig fart. Det var inte lagligt men vi knusslade inte med trafiksäkerheten för andra än oss själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

För övrigt:

Även passagerarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlixSPQR:

Även passagerarna?

Visst, om de är att betrakta som potentiella A-traktorförare. Man ska stämma i bäcken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlixSPQR:

Även passagerarna?

10 års fängelse.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Vi gamlingar som tar det lugnt gör det inte i trafiken. Jag har inte kört bil på ett antal år och bör enligt läkare hålla mig borta från förarplatsen.
Vilket jag gör...numera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlixSPQR:

Även passagerarna?

Fängelserna blir fort överfulla då det snittar 4 personer i dessa tvåsitsiga bilar

Gällande trafikvett så har jag inget att anmärka på i regel. Tänk om vi alla tuffag på i 40 då hade nollvisionen kunnat bli verklighet

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Mina 20+ år gamla jeans började ge med sig så jag tänkte att det är dags att beställa nya. Jag är för gammal för att använda jeans med hål i, det ser bara patetiskt ut ju äldre man är från tonåring. Så jag beställde för några månader sen de modeller jag använt genom åren, Lee Brooklyn och Levis 501 på postorder.

Det beror på vilket tyg/vilken färg du tar när du kör 501orna, de har ett par kvar som är 100% bomull men vissa av dem är tyvärr stretch. Försöker själv att bara köra 100% bomull då de håller extremt mycket bättre

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hakinger:

Det var bättre förr...

Kanske man kan hitta ett par "working jeans" här i Sverige? Finns ju varianter som ser ut som vanliga jeans, fast med grövre tyg, starkare söm osv.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Hyvä farmarkalsonger! 2020 hittade jag äntligen sådana med lagom långa (korta) ben. Jag var dock skeptisk eftersom de inte var av 100 % bomull utan 98 % bomull och 2 % elastan. Men de har faktiskt hållit bättre! Inget påtagligt slitage alls. Inte mycket till jämförande undersökning, men ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Det beror på vilket tyg/vilken färg du tar när du kör 501orna, de har ett par kvar som är 100% bomull men vissa av dem är tyvärr stretch. Försöker själv att bara köra 100% bomull då de håller extremt mycket bättre

Ja, trist det där med jeans. Först var det ring-spun denim som utkonkurrerades av någon underlägsen metod så att man blev tvungen att leta noga för att hitta det man ville ha. Sedan kom ring-spun tillbaks men då oftast i form av stretch. Stretch-jeans är en styggelse. Överlag är det svårt att hitta byxor som inte är stretch tycker jag. Köpte på mig ett par Fjällräven G1000-brallor i ren vanmakt efter att ha letat "vandringsbyxor" högt och lågt utan att hitta några bra icke-stretch. (Jag har stretch-byxor, men bara 1 par, det räcker, de är ok på båten om inte annat)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Alltså. Elpriserna just nu!
Det kostar ikväll runt 13kr för två timmar spelande. Är. Det. Värt. Det!?
((Räknat på 750w maxad dator och grovt avrundat) ni förstår vad jag menar!))

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Alltså. Elpriserna just nu!
Det kostar ikväll runt 13kr för två timmar spelande. Är. Det. Värt. Det!?
((Räknat på 750w maxad dator och grovt avrundat) ni förstår vad jag menar!))

När du lägger upp det sådär så låter det helt klart som en väldigt billig hobby. Så jag skulle nog säga att det är värt det, ja!