Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Jag håller med dig i sak. Tyvärr är routerhårdvara fortfarande i sån brist av standardisering att jag som intresserad nörd valde att hellre skapa min egen router från scratch än att hoppas på att OpenWRT skulle fungera felfritt på någon hårdvara jag köpt: Systemet verkar vara i evig beta-version för typ all hårdvara.

Däremot kan jag tipsa om att prova att ha kvar din gamla router och bara ersätta själva accesspunkterna med något som har den funktionalitet du behöver. Det blir troligen billigare och du slipper byta all nätverkshårdvara om du är nöjd med routern i övrigt. Till exempel verkar Ubiquiti ha inställningar för timerbaserad nätverkstillgång utan att jag testat detta själv.

Skrivet av mrqaffe:

Vad har du för router ?

Skrivet av Petterk:

Det är nog mer än kön som gör om du har lätt att svimma eller inte.

Separat SSID är nog varför föräldrakontrollen som är inbyggd inte fungerar. I de flesta WiFi-routrar brukar du däremot kunna ställa in per enhet, varför fungerar inte det?

Säkerhetspaket för mobiler och surfplattor brukar fixa föräldrakontroll på iOS, iPadOS och Android (utöver Windows och macOS) så att du styr på samma sätt för övrigt.

Skrivet av giplet:

Hade du låtit alla barn surfa genom repeatern så hade du ju bara kunnat sätta den på timer.

Min router är en TP-LINK Archer C3200 som var ganska dyr när den var ny 2015. Jag vet att det inte går att installera någon custom firmware på den, så tanken var väl hela tiden att köpa en ny. Föräldrakontrollen på den är helt värdelös, där man bara kan blockera vissa sidor vid olika klockslag och inte stänga ute enheterna helt. Jag måste dessutom sätta scheman separat för varje enhet vilket gör det helt omöjligt att justera efter behov.

Eftersom min repeater är brickad nu har frågeställningen ändrats till att hitta en router med bra föräldrakoll och jag ger upp att försöka byta firmware. Jag skapar en ny tråd där jag skriver vad jag förväntar mig, så kan vi ta diskussionen därifrån.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av giplet:

Hade du låtit alla barn surfa genom repeatern så hade du ju bara kunnat sätta den på timer.

Det är troligen inte tekniskt möjligt att göra så om det är en repeater eftersom den ger exakt samma wifinät som den ursprungliga källan till wifit (routern) så det lär bara innebära lägre signalstyrka för barnen men om man däremot har en accesspunkt kan man ha separata wifinät, ett på routern och ett barnnät på APn, har man då inte gett barnen inloggning till vuxennätet från routern så kommer de inte åt wifi när APn kopplas bort/stängs av (åtminstone inte på nått enkelt sätt)

Skrivet av Paddan1000:

Min router är en TP-LINK Archer C3200 som var ganska dyr när den var ny 2015. Jag vet att det inte går att installera någon custom firmware på den, så tanken var väl hela tiden att köpa en ny. Föräldrakontrollen på den är helt värdelös, där man bara kan blockera vissa sidor vid olika klockslag och inte stänga ute enheterna helt. Jag måste dessutom sätta scheman separat för varje enhet vilket gör det helt omöjligt att justera efter behov.

Eftersom min repeater är brickad nu har frågeställningen ändrats till att hitta en router med bra föräldrakoll och jag ger upp att försöka byta firmware. Jag skapar en ny tråd där jag skriver vad jag förväntar mig, så kan vi ta diskussionen därifrån.

TP-LINK Archer C3200 har ju föräldrakontoll som verkar kunna göra det du frågar efter, upplösningen är per hel timme, är det för grovt eller varför duger inte den funktionen ?
Kapitel 8, sidan 35 i manualen.
https://static.tp-link.com/res/down/doc/Archer_C3200(EU)_V1_U...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddan1000:

Min router är en TP-LINK Archer C3200 som var ganska dyr när den var ny 2015. Jag vet att det inte går att installera någon custom firmware på den, så tanken var väl hela tiden att köpa en ny. Föräldrakontrollen på den är helt värdelös, där man bara kan blockera vissa sidor vid olika klockslag och inte stänga ute enheterna helt. Jag måste dessutom sätta scheman separat för varje enhet vilket gör det helt omöjligt att justera efter behov.

Eftersom min repeater är brickad nu har frågeställningen ändrats till att hitta en router med bra föräldrakoll och jag ger upp att försöka byta firmware. Jag skapar en ny tråd där jag skriver vad jag förväntar mig, så kan vi ta diskussionen därifrån.

Det är inte vad manualen säger, content restriction och internet access time är ju två olika saker. Utanför tiden du väljer ska ju inget fungera.

Problemet är att dessa funktioner i princip alltid kommer fungera per enhet. Tror inte du kan komma ifrån det.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

TP-LINK Archer C3200 har ju föräldrakontoll som verkar kunna göra det du frågar efter, upplösningen är per hel timme, är det för grovt eller varför duger inte den funktionen ?
Kapitel 8, sidan 35 i manualen.
https://static.tp-link.com/res/down/doc/Archer_C3200(EU)_V1_U...

Man kan inte stänga ned en enhet, utan endast svartlista eller vitlista sidor. Jag har försökt göra så att jag vitlistat en tråkig sida och valt att alla andra är svartlistade.

Problemet är som sagt att barnen har 11 enheter med wifi tillsammans och man måste sätta varje enhets schema manuellt. Jag vill ibland sätta ganska avancerade scheman, så att exempelvis barnen någon dag kan surfa 2 timmar när de kommer hem från skolan, men inte de 2 timmarna innan middagen för att vi ska göra någon aktivitet då.

Jag vill då bara med några knapptryck kunna blocka internet för alla 11 enheter samtidigt så att internet är nere de 2 timmarna de dagar jag valt och att jag lätt kan öppna upp internet igen när vi inte längre ägnar oss åt aktiviteten innan middagen. Som det är nu måste varje enhets schema sättas manuellt timme för timme och skulle barnen köpa en ny mobil måste jag komma ihåg att skapa ett nytt scema för den nya enheten, vilket jag inte alltid gör. Det är inte alltid man vet exakt vilken av alla gamla mobiler som är "XXX:s mobil" i routerns lista.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Paddan1000:

Man kan inte stänga ned en enhet, utan endast svartlista eller vitlista sidor. Jag har försökt göra så att jag vitlistat en tråkig sida och valt att alla andra är svartlistade.

Problemet är som sagt att barnen har 11 enheter med wifi tillsammans och man måste sätta varje enhets schema manuellt. Jag vill ibland sätta ganska avancerade scheman, så att exempelvis barnen någon dag kan surfa 2 timmar när de kommer hem från skolan, men inte de 2 timmarna innan middagen för att vi ska göra någon aktivitet då.

Jag vill då bara med några knapptryck kunna blocka internet för alla 11 enheter samtidigt så att internet är nere de 2 timmarna de dagar jag valt och att jag lätt kan öppna upp internet igen när vi inte längre ägnar oss åt aktiviteten innan middagen. Som det är nu måste varje enhets schema sättas manuellt timme för timme och skulle barnen köpa en ny mobil måste jag komma ihåg att skapa ett nytt scema för den nya enheten, vilket jag inte alltid gör. Det är inte alltid man vet exakt vilken av alla gamla mobiler som är "XXX:s mobil" i routerns lista.

Det borde ha gått att ange acesspunkten som device och döda trafiken till APn om du konfat repeatern till AP i stället för som repater, då stoppas trafiken dit och har du då skilt på wifinäten så dör barnens wifi.

Skaffar du en ny AP så kan du prova med det för föräldrakontroll i själva apn är nog mycket ovanlgt om det ens finns i nån.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det borde ha gått att ange acesspunkten som device och döda trafiken till APn om du konfat repeatern till AP i stället för som repater, då stoppas trafiken dit och har du då skilt på wifinäten så dör barnens wifi.
https://i.imgur.com/qY9aqAu.png
Skaffar du en ny AP så kan du prova med det för föräldrakontroll i själva apn är nog mycket ovanlgt om det ens finns i nån.

Det hade varit intressant att veta om det gick. Nu är tyvärr repeatern död så jag kan inte prova. Jag tänker nu lägga pengarna på en ny router istället som har den funktion jag efterfrågar, om det finns. Finns det inte kan jag se över alternativa lösningar.
Jag fortsätter diskussionen i den andra tråden jag skapat.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Medlem

En lite annan lösning:

Skaffa 2 accesspunkter.
En som barnen kan använda, en som du och deras mamma (och gäster) kan använda.

Sen bryter du bara strömmen till barnens acccesspunkt vid vissa klockslag. Detta kan du göra med en trådlös strömadapter (som styrs via en app) eller via timer.

OBS: självklart måste ni hålla lösenordet hemligt för barnen på eran accesspunkt

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT