Nya erbjudanden i Komplett Geek Week

Tradera - Vann annons, säljaren vill inte genomföra

Permalänk
Medlem

@aMp

Jag tycker väldigt annorlunda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Gällande liknande tvist med säljare/köpare omvänt på Tradera och lawlines svar. Min uppfattning genom åren är att lawline brukar ge pålitliga svar. Nu inser jag dock att det blir annorlunda då TS inte är säljaren, och iom det blir just den biten då inte är relevant på samma sätt. Var trött och just den biten hade jag nog fel i, jag ber om ursäkt för det. Jag fick det från denna paragraf:

En snabbare processform är den summariska processen. Om både du och köparen är överens om att köparen ska betala kan du istället ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten för att få hjälp av dem att kräva ut skulden, om skulden är förfallen till betalning (2 § lag om betalningsföreläggande och handräckning (BFL)). Om köparen menar att han ej är skyldig att betala kan han bestrida och begära överlämning till tingsrätten (36 § BFL).

Källa: https://lawline.se/answers/bindande-avtal-genom-budgivning-oc...

Inget att be om ursäkt. Shit happens, trevlig helg.

Permalänk
Medlem

Råkade ut för liknade, säljaren tycket jag inte betalade i tid (23 timmar) så han blockade o la ut för högre pris. Pratade med Tradera men dom säger att dom inte kan göra något, det är väl som vanligt, pengar styr o Tradera kollar åt ett annat håll🙄

Permalänk
Medlem
Skrivet av imac22:

Råkade ut för liknade, säljaren tycket jag inte betalade i tid (23 timmar) så han blockade o la ut för högre pris. Pratade med Tradera men dom säger att dom inte kan göra något, det är väl som vanligt, pengar styr o Tradera kollar åt ett annat håll🙄

huh? brukar va vanligt att det dröjjer ett par dagar innan köparen betalar så den säljaren hade stressjuka

För övrigt så tycker jag att Tradera är lovligt fjuniga i hur de beivrar deras regelbrytare, min personliga favorit är droshippare från kina där de även varnade att man kunde råka på tull och sa att det fick man stå för själv och tradera inte gjorde ett skit trots flertalet anmälningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaap:

För allas info: Säljaren valde att genomföra affären och jag inväntar ett paket idag. Vi har också kommit överrens om att jag ska betala lite extra för några tillbehör.

Tanken var aldrig att lura säljaren. Jag la bud i slutskedet, dels för att testa om/hur han hade gjort med denna annons (pga historik). Samt att många/de flesta annonser avgörs sista minuten.

Återkommer ifall paketet visade sig vara tomt/innehålla något annat.

Fick du paketet med rätt innehåll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Fick du paketet med rätt innehåll?

Yes, det fick jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kentlarson:

Om man lämnar ett negativt omdöme på en säljare på Tradera så ska man vara medveten om att man riskerar få ett "hämdomdöme" som köpare. Det är inget man vill ha. Jag har 2 st sådana negativa hämndomdömen som jag fått enbart för att jag gav säljaren det betyg som de förtjänade. Nu ger jag inga fler dåliga omdömen hur dåliga säljarna än är. Man ska vara medveten om detta.

Man kan däremot överklaga till Tradera och få det bortplockat om det är ett giltigt skäl till varför man inte förtjänat det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Om det stod i annonsen att han ej säljer för under 5000 kr så borde du ha överseende med det.

Nej. Då sätter man 5000 som startbud på varan. Att smyga in det i texten är fel från början.
Lite som om personen skulle skriva "jag säljer till den som jag vill sälja den till" och så väljer man att sälja den som la näst högsta budet istället för högsta budet.
Bara för att man skriver det så kan man inte komma undan med sina egna villklor.
Säljer du på sidan så gäller deras villkor. Inte dina egna.