Vid ping → bredbandskollen, 35 ms normalt — får 2000+ ms under jämna intervaller?

Permalänk

Vid ping → bredbandskollen, 35 ms normalt — får 2000+ ms under jämna intervaller?

Hej!

När jag pingar bredbandskollen, vilket jag har gjort under en herrans massa år nu, har det alltid fungerat felfritt. Sedan ett par dagar tillbaka, på mitt arma ADSL-nät, har jag dock märkt oförklarliga lagg-spikar som uppstår ganska exakt var tredje sekund där den normala latensen är 35 ms och dessa avvikelser ligger kring 2000+ ms.

Om någon har tips på verktyg/metoder för att felsöka detta närmare är jag idel öra. Jag har försökt använda min routers inbyggda verktyg i den mån det är möjligt (Technicolor-router) men har dessvärre inte lyckats få fram någon matnyttig information. Inte heller via aktivitetshanteraren i Windows, om vad som kan vara orsaken till dessa lagg-spikar.

Se bifogad skärmdump:

Permalänk
Skrivet av Subdubwise:

Hej!

När jag pingar bredbandskollen, vilket jag har gjort under en herrans massa år nu, har det alltid fungerat felfritt. Sedan ett par dagar tillbaka, på mitt arma ADSL-nät, har jag dock märkt oförklarliga lagg-spikar som uppstår ganska exakt var tredje sekund där den normala latensen är 35 ms och dessa avvikelser ligger kring 2000+ ms.

Om någon har tips på verktyg/metoder för att felsöka detta närmare är jag idel öra. Jag har försökt använda min routers inbyggda verktyg i den mån det är möjligt (Technicolor-router) men har dessvärre inte lyckats få fram någon matnyttig information. Inte heller via aktivitetshanteraren i Windows, om vad som kan vara orsaken till dessa lagg-spikar.

Se bifogad skärmdump:

<Uppladdad bildlänk>

har samma problem med mitt ADSL (telenor). Tror dock att det är för att de vill pusha bort ADSL-användarna och få över oss till mobilnätet. Kommer inte bli långvarig som kund hursom, väntar på att fibern ska bli installerad nu.. trött på det här...

Permalänk
Skrivet av traetaona:

har samma problem med mitt ADSL (telenor). Tror dock att det är för att de vill pusha bort ADSL-användarna och få över oss till mobilnätet. Kommer inte bli långvarig som kund hursom, väntar på att fibern ska bli installerad nu.. trött på det här...

Mitt lokala ADSL-nät här i trakterna kommer avvecklas den 30 september, därefter är det enbart mobilt bredband som gäller för oss på landsbygden som råkade ha oturen att få grannar som inte var intresserade av fiber när de möjligheterna begav sig.

Min ping, generella stabilitet och hastighet på det mobila bredbandet är rentav skräp. Jag är seriöst oroad över att jag inte kommer kunna spela vissa FPS-spel online pga. de enorma latenser som mobilt bredband för med sig samt att latensen varierar i stor grad. Se bifogad bild för jämförelse över hur min ping vanligtvis såg ut på ADSL vs. mobilt bredband:

Har varit i samtal med just Telenor om att förhoppningsvis få en förstärknings-antenn/mast/parabol/router för att minska dessa åkommor, men kontakten ifrån deras sida har varit mycket sval på senaste och det verkar som att de vill att kunder själva ska pröjsa för sådan här "lyxig kringutrustning".