LG Display vill krympa OLED-monitor till 20 tum

Permalänk
Medlem

20", det kändes ju lite 2004 typ..

Permalänk
Medlem

8k 40" tack, gärna i 120 hz

Permalänk
Medlem

20" känns som att han missar målgruppen med. 27" skulle det varit..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Semjonov:

20", det kändes ju lite 2004 typ..

Skrivet av Zeroastic:

20" känns som att han missar målgruppen med. 27" skulle det varit..

Det är väl bra med fler valmöjligheter? 27" är alldeles för stort för att spela tävlingsinriktat imo, 24" max.

Edit. Stora skärmar har vi ju, i mängder.

Permalänk
Medlem

49" hade varit nice med bra upplösning/hz/etc

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Jag tänker behålla min 38" Ultrawide 3840x1600 tills det finns motsvarande som OLED.

Samma här! Men om LG släpper en OLED variant av den panelen... OMG... Jag älskar min nuvarande skärm men jag hade gett mycket för en sådan uppgradering! Den enda riktigt svaga sidan på min LG GN38 är ju HDR och begränsad svärta som OLED är kung på. Om jag fick detta löst har jag svårt att tänka mig en mycket bättre panel för mina behov även om jag får drömma ihop vilka specs jag vill...

Permalänk
Medlem

Med tanke på att min skärm spenderar 50% av tiden på med statiska element (desktop-ikoner) är nog inte OLED rätt teknik för mig. Men det jag verkligen skulle önska är en stor TV i 2:1-format, gärna med 85-tums diagonal så att den blir lika hög som en 77-tummare i 16:9-format (men lite bredare) samt 4320 pixlar bred (dvs samma standard-2160 pixlars höjd som UHD). Eftersom jag sitter längre bort än 1 meter från TVn är 8k inte relevant. Däremot skulle jag gärna se mer högupplösta datorskärmar, hoppas det kommer snart nu när DP2.0 verkar vara på gång.

Permalänk
Medlem

50" | 3840x1600 | 2300R | 144 Hz | 4x HDMI 2.1
Snälla, LG?

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Varg:

50" | 3840x1600 | 2300R | 144 Hz | 4x HDMI 2.1
Snälla, LG?

24-75" | 4096x2160| G-SYNC Ultimate utan fläkt| 2300R | 240Hz + | 4x HDMI 2.1 + DP + USB-C + USB-A + 3.5mm + RJ-45

Med VESA stöd och inbyggd PSU

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Äntligen!
Ge mig 27" 1440p OLED tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetruz:

Inte direkt. Du krymper pixlarna, och det döda området mellan pixlarna tar då upp en större andel av skärmytan givet att displaytekniken är identisk i övrigt. Då måste du pusha mer effekt för att få samma ljusstyrka.

Varför skulle det döda området int krympas proportionerligt? Har du en källa på detta påstående?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Varför skulle det döda området int krympas proportionerligt? Har du en källa på detta påstående?

Det är därför 42” är så mycket ljussvagare än de större modellerna. Ska man göra en liten skärm idag är det nog bättre med lägre upplösning och bibehållen pixelstruktur som 42” (eller nära det i alla fall)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Varför skulle det döda området int krympas proportionerligt? Har du en källa på detta påstående?

För om det vore så enkelt så skulle det utrymmet redan vara krympt på TV-apparaterna, eftersom mindre andel dött utrymme (bättre aperture ratio / fill factor) ger dig högre ljusstyrka och lägre risk för burn-in. Om det vore så enkelt så skulle det redan vara gjort.
Det går ju absolut att få högre fill factor på OLED-displayer (se smartklockor/telefoner osv), och man hoppas ju LGD har fortsatt förbättra just denna avdelning som de gjort med tidigare generationshopp, men det sker inte helt "av sig självt". Det är en av utvecklingspunkterna som förbättrar både bildkvalitet och livslängd.

Det här är varför högre upplösningar leder till lägre ljusstyrka och/eller sämre livslängd på subpixlarna hos just OLED-paneler. Ju färre och större pixlar desto högre aperture ratio och därmed bättre livslängd/ljusstyrka.

OLED-tråden på AVSforum är bra för detta, länkklick!
Japan Display visade nyligen en ny sorts OLED-panel med högre fill factor, där ser du samma fördelar - länkklick!

Pingar @Laxpudding - jag kan mycket väl ha fått saker om bakfoten, korrektioner uppskattas.

pingar en pudding
Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att msi har en 15,4” oled på 240hz och 2560x1440p i sin senaste laptop? Är det något problem att göra dom i 20” då?

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Jag tänker behålla min 38" Ultrawide 3840x1600 tills det finns motsvarande som OLED.

+1

Känns inte som om det finns något annat logiskt steg

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Avstängd

jaha, finns även 240hz OLED...på en laptop

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Jag tänker behålla min 38" Ultrawide 3840x1600 tills det finns motsvarande som OLED.

Skrivet av CarlOscar:

+1

Känns inte som om det finns något annat logiskt steg

LG 42C2 med blackbars åstadkommer ju redan det om man vill

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

LG 42C2 med blackbars åstadkommer ju redan det om man vill

Mja. Fast nä

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Livsnjutare 😎

27” och en 32” tack !

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

20", det kändes ju lite 2004 typ..

Man måste ju ha lite coola småskärmar ovanför sin super ultrawide 47”-monitor som kan visa väderapplikationer, twitch-chatt och cat cam…(?)

Ironi

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Släpps en 34" 3440x1440 med HDR och 120-144Hz plus G-Sync så köper jag den direkt. Gärna platt då min nuvarande är lite väl curved.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av zetruz:

För om det vore så enkelt så skulle det utrymmet redan vara krympt på TV-apparaterna, eftersom mindre andel dött utrymme (bättre aperture ratio / fill factor) ger dig högre ljusstyrka och lägre risk för burn-in. Om det vore så enkelt så skulle det redan vara gjort.
Det går ju absolut att få högre fill factor på OLED-displayer (se smartklockor/telefoner osv), och man hoppas ju LGD har fortsatt förbättra just denna avdelning som de gjort med tidigare generationshopp, men det sker inte helt "av sig självt". Det är en av utvecklingspunkterna som förbättrar både bildkvalitet och livslängd.

Det här är varför högre upplösningar leder till lägre ljusstyrka och/eller sämre livslängd på subpixlarna hos just OLED-paneler. Ju färre och större pixlar desto högre aperture ratio och därmed bättre livslängd/ljusstyrka.

OLED-tråden på AVSforum är bra för detta, länkklick!
Japan Display visade nyligen en ny sorts OLED-panel med högre fill factor, där ser du samma fördelar - länkklick!

Pingar @Laxpudding - jag kan mycket väl ha fått saker om bakfoten, korrektioner uppskattas.

Inget bakfoten, utan detta är en ständig fråga. Fill factor eller aperture ratio skalar inte linjärt med pixeltätheten. Typiskt är att de transistorer som krävs för varje subpixel inte krymper lika elegant. Detta har varit – och är fortfarande förutsätter jag – ett av de största hindren mot högre upplösning.

På TV-apparater med 8K-paneler behöver man fler lysdioder för att nå samma ljusstyrka som motsvarande 4K-modell eftersom en större andel av ytan går till just transistorer och struktur som håller ihop allt. Vilket resulterar i sådana produktbeslut som att göra 8K-modellen ljussvagare än motsvarande 4K-modell. Eller tvärtom där 8K-modellen är faktisk ljusstarkare men dra då mer ström eftersom det sitter en extra armé av lysdioder där.

För mobila skärmar på telefoner etc. kan man nå extremt täta strukturer genom att använda andra varianter av tillverkningsprocesser. Problemet är att de processerna istället har svårt att skala uppåt i fråga om antal tum. TV-sidans OLED-tillverkningar har det omvända problemet med skalning nedåt i antal tum. Existerande OLED-teknik som ger oss skrivbordsstorlek på 20–30 tum är därför någonstans mittemellan de två processerna. Samsung Display verkar vara först med att ha vänt den trenden och ge oss något vi kan köpa. Så får se hur det utvecklas.

Det går i alla fall åt rätt håll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Det är väl bra med fler valmöjligheter? 27" är alldeles för stort för att spela tävlingsinriktat imo, 24" max.

Edit. Stora skärmar har vi ju, i mängder.

Vad ska man ens med en 20" skärm till? Om 20" skärmstorlek var fantastiskt hade vi alla suttit med en.

Som en extra skärm? Då köper man garanterat en snordyr skärm för messenger eller nåt..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Semjonov:

Vad ska man ens med en 20" skärm till? Om 20" skärmstorlek var fantastiskt hade vi alla suttit med en.

Som en extra skärm? Då köper man garanterat en snordyr skärm för messenger eller nåt..

Smaken är som baken. 22" vore perfekt för mig.

Som primärskärm och enda skärm. Till skjutspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Vad ska man ens med en 20" skärm till? Om 20" skärmstorlek var fantastiskt hade vi alla suttit med en.

Som en extra skärm? Då köper man garanterat en snordyr skärm för messenger eller nåt..

Skärmpanel. Måste inte nödvändigvis sitta i en datorskärm för skrivbordsbruk.

Lyxlaptops. Skärmar i bilar. På kylskåpet etc. Det finns en mängd användningsområden för paneler av mindre storlek.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Hur kommer det sig att msi har en 15,4” oled på 240hz och 2560x1440p i sin senaste laptop? Är det något problem att göra dom i 20” då?

Problem vet jag inte men 15,4” oled:en tillverkas av Samsung och denna nyhet handlar om LG så...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Problem vet jag inte men 15,4” oled:en tillverkas av Samsung och denna nyhet handlar om LG så...

Jo det vet jag såklart. Men om Samsung lyckas så borde väl även LG göra det. Det är ju LG man i förstahand förknippar med OLED

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Jo det vet jag såklart. Men om Samsung lyckas så borde väl även LG göra det. Det är ju LG man i förstahand förknippar med OLED

Fast Samsung är världens överlägset största Oled tillverkare?

Men iaf, för att göra en lång historia kort: Samsung använder (för mobil/laptop, dvs små skärmar) en helt annan tillverkningsprincip än vad LG gör (för tv-apparater, dvs stora skärmar). Nyheten här är att LG ämnar använda "stora skärmar principen" (alt. ny princip) för att tillverka monitor-stora skärmar (dvs mellanstora skärmar, det tredje hjulet som alltid kommer i kläm - även hos Samsung, dvs 20" är inte samma sak som 15" när det kommer till kritan).

Dvs Samsungs laptop/små-skärm är inte relevant i sammanhanget.

Permalänk

25 tum 1440p 360hz

Permalänk
Medlem

27" 4K (eller 8K) vore trevligt.

Visa signatur

5950X, 3090