Varför dog SLI ut? Är det förlegad teknologi idag?

Permalänk
Medlem

Körde 3st furu X fram tills någon månad då det blev ett 3090 istället. Är inte den som spelar alla senaste spelen. Men fanns/finns fördelar vs 1kort än idag.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Det enda riktiga svaret är egentligen att DX12 och Vulkan tillåter utnyttjande av multipla GPU:er utan att tillverkarna blandar sig i (som är fallet med Crossfire och SLI). Därför blev dessa gränssnitt förlegna. Dock är det upp till varje utvecklare av spel/program att utnyttja flera GPUer samtidigt, vilket verkar vara väldigt ovanligt bland konsumentinriktade applikationer.

Permalänk
Medlem

Hade ytterst få problem med crossfire under alla år jag körde det.
Tycker det fungerade bra över lag och det var ju en lösning som låg rätt i tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av favouredhawk:

Hur kommer det sig att SLI dog ut efter att ha varit så populärt?

Är det en förlegad teknologi idag eller är det fortfarande en bra lösning om man vill köra på lite äldre kort, t.ex två stycken GTX 980?

https://techreport.com/review/21516/inside-the-second-a-new-l...

Detta är anledningen helt enkelt. Någon satte ord och siffror på ojämnheter i bildfrekvens, därmed gick det inte längre att ducka nackdelarna med många grafikprocessorer. Dessa nackdelar gick inte att göra något åt eftersom man inte på förhand kan veta hur länge en bildruta tar att rendera. Många stora recensenter följde på tåget att exponera dessa ojämnheter, och måttet blev därmed rågat

@dinoman gamla tråd:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1045354-techreport-har...

Permalänk
Medlem

Satt i flera år med tre GTX970 i SLI de fungera fin fint tills man gick upp i skärm storlek med fler pixlar då dök korten host de var 4k jag prova på

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Jag har prövat det mesta inom datorvärlden men inte ens jag prövade SLI/Crossfire.
Om det hade funkat så känns det ändå som att det hade kunnat finnas vissa praktiska applikationer för det, t.ex. om man kör ett spel med ray tracing kan ena kortet endast sköta det och det andra sköta allt annat... men så enkelt funkar det nog inte.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Jag körde SLI med 2st voodoo2 kort.

Grabben körde Quad SLI med 2st GTX295:or, kommer dock inte ihåg hur dom presterade.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fiskebulle:

Grafikkorten började ju bli så pass kraftfulla att det inte fanns något större behov av att ha 2st för att kunna köra i högre upplösningar och uppdateringsfrekvenser, så det bidrog nog en hel del.

Eller tvärtom, just eftersom att SLI är dött som teknik så tillverkar GPU-tillverkarna större och större GPU:er för att möta efterfrågan från de entusiaster som tidigare kört SLI

Permalänk
Medlem

Borde återvända med grafik på ena kortet och fysik + AI på andra kortet.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Jag hade trifire med 7970s. Fungerade okay i många men inte alla spel.

Permalänk
Medlem

Körde en del sli. Men det blev bara sämre med tiden. Coola var att kunna köpa två mellanklassare som 460 och få ut topp-prestanda. I alla fall teoretiskt och i fraps. Men det var alltid bättre med ensamt starkt kort.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Jobbfördelning och synkning är två uppenbara svårigheter med SLI, men det finns ju fall där detta inte är så komplicerat - t.ex. när man har en multi-skärmkonfiguration, då borde det vara reltivt enkelt att dedikera ett grafikorts upgifter per skärm. Det är också därför jag tycker det är extra konstigt att SLI inte stöds av VR, det borde vara ett enkelt sätt att fördubbla prestandan för törstiga VR-glasögon som ju har två synvinklar per definition.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Dyrt är det väl verkligen inte? Om man kan få till en bra skalning kan man ju köpa två grafikkort med riktigt bra prestanda per krona för att på så kan man få grym prestanda för en liten peng.

Tänk om man kunde få ut 90-100 % skalning med RX 6600, då hade man fått monsterprestanda för ca 6500 kr.

På den tiden var det sjukt dyrt och det krånglade så in i bara satan, iallafall för mig.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem

Direct3D 12 Explicit Multi-Adapter

Direct3D 12 Explicit Multi-Adapter är ersättaren till SLI och CF, går även att blanda AMD och Nvidia.
Problemet är att stödet inte är så stort bland spel, även om det var del av tanken...

https://www.geeks3d.com/20151026/direct3d-12-explicit-multi-a...

https://docs.microsoft.com/en-us/windows/win32/direct3d12/mul...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Señor Hallon:

På den tiden var det sjukt dyrt och det krånglade så in i bara satan, iallafall för mig.

Med Crossfire så skalade det oftast väldigt bra, utom vissa spelserier.
Dyrt? Två 7970 OC levde länge och kostade när jag inhandlade dom 6000-7000 kr totalt. Med minnesmängden, dubbla minnesbussar osv, så levde systemet i väldans många år (6 år om jag minns rätt).

Det AMD och Nvidia gör idag är att ta idiotiskt betalt för toppkorten, 3090 kostade ett tag 25000 kr, men man kunde lätt ha köpt exempelvis 2 x 3080 under det priset, och fått galen prestanda.

Crossfire och SLI gick snabbt mot avgrunden när DX12 kom, innan det så funkade både 2 x 7970 samt 2 x 1080 väldigt bra.

Man fick också två kylflänsar, dubbelt så många fläktar, så speciellt varmt gick inte korten om man tänker på prestandan man fick. Ett 3090 idag ligger på upp till 480-500w, då med en sketen kylare och få skramliga fläktar (jag satte vattenblock på mitt). 1080 korten gick enormt tyst, men det var innan eländiga 2000 / 3000 serierna som började dra som två gamla kort.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av medbor:

https://techreport.com/review/21516/inside-the-second-a-new-l...

Detta är anledningen helt enkelt. Någon satte ord och siffror på ojämnheter i bildfrekvens, därmed gick det inte längre att ducka nackdelarna med många grafikprocessorer. Dessa nackdelar gick inte att göra något åt eftersom man inte på förhand kan veta hur länge en bildruta tar att rendera. Många stora recensenter följde på tåget att exponera dessa ojämnheter, och måttet blev därmed rågat

@dinoman gamla tråd:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1045354-techreport-har...

Den gamle tråden!

Dock så kan dubbla gpu:er snart bli verklighet igen om AMD får ordning på det med infinity fabric.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Dyrt är det väl verkligen inte? Om man kan få till en bra skalning kan man ju köpa två grafikkort med riktigt bra prestanda per krona för att på så kan man få grym prestanda för en liten peng.

Tänk om man kunde få ut 90-100 % skalning med RX 6600, då hade man fått monsterprestanda för ca 6500 kr.

Billigaste jag hittade låg på 3700, så 7400 riksdaler för sämre prestanda än ett rtx3080 vid 100% skalning , köpte mitt 3080 för 8k.
80-90% skalning har du ett rtx 3070 som är billigare än två stycken RX 6600, så var är vinsten?
Är dock en konstig generation där prestandan är väldigt linjär med priset ända upp till 3080-serien.

Permalänk
Medlem

Hade två GTX 460 i SLI. Det var grejjer. Såg coolt ut i chassit.

Microstuttrade däremot definitivt om GPU-last gick nära 100%. Dvs, om du var en sån typ som vägrade vsync eller framerate-limiter så var det absolut skit.

Testade GTX 1080 Ti i SLI för skojs skull några år senare, och var mindre imponerad. Stödet hade typ dött ut.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Den gamle tråden!

Dock så kan dubbla gpu:er snart bli verklighet igen om AMD får ordning på det med infinity fabric.

Det är väl tanken med 7000-serien? I alla fall MCM på de större korten

Permalänk
Medlem

Haft många olika SLI uppsättningar, problemet med profiler samt stutters(!) förstör det hela, ändå fast average FPS kan vara högre i många fall. Fifa serien var helt hopplös. Två 3090s skalar häftigt med RDR2 (Vulkan) 4K, men inte värt det någon annanstans.

Visa signatur

GTX 260 SC | GTX 280 SLI | GTX 280 Tri SLi | GTX 590 Quad SLi | GTX 980 ti | RTX 2080 Ti Strix OC | RTX 3090 Strix OC | RTX 4090 Strix OC
The Way It's Meant to be Played|NVIDIA

ASUS MAXIMUS Z790 APEX Encore | i9-14900KS (delidded/direct-die) | 2x24GB G.Skill 8000 M-die | Corsair AX1600i | Samsung 990 PRO 4TB | Corsair 7000D Airflow | 15x Corsair ML Pros (8x ML120 Pro, 7x ML140 Pro) | Rads 360+360+420 | LG C3 48" 120Hz

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av medbor:

Det är väl tanken med 7000-serien? I alla fall MCM på de större korten

Njae, det ryktades om det ganska tidigt men de senaste ryktena gör gällande att det bara är en GCD (Graphics Compute Die?) men sex stycken MCD (Memory Controller Die?). Så det är en MCM-lösning men det är inte flera GCD:er.

https://wccftech.com/amd-rdna-3-navi-31-navi-32-navi-33-gpus-...

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Hade två riggar med SLI, coolt var det. Slänga in ett grafikort till och man fick en riktig boost, man kunde ju t.o.m. låna ett kort av en kompis och testa. Väldigt cyperpunk eller nått. Fanns ju en period där det inte riktigt räckte med ett grafikkort för att driva de tyngsta spelen. Sedan bytte jag, tror det var från 670 SLI till ett 980Ti. Kommer inte ihåg om det blev mer eller mindre max prestanda men det märktes att allt flöt mycket mjukare, inget stuttering. Sedan dess inga fler SLI riggar

Permalänk

Körde 4870x2 och 4870 i CrossFire , väldigt ojämnt hur bra det funkade men jag tror FEAR skalade 100% , hade senare ett 6990 samma där men vissa spel jag lirade funkade inte alls så jag sålde det rätt fort.

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk
Medlem

Nått man kan sakna är när folk som ville skryta med sina datorer eller hur dom pimpat sitt chassi hade typ 4 GTX Titans i burken.
Det finns faktiskt folk idag som fortfarande har två kort bara för att det ser mäktigare ut. Folk som har för mycket pengar

Har för mig att LTT hade massa videos där dom försökte köra typ 6 kort i en burk xD

Permalänk
Medlem

Kostade nog mer än vad det smakade.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Chromatic:

Nått man kan sakna är när folk som ville skryta med sina datorer eller hur dom pimpat sitt chassi hade typ 4 GTX Titans i burken.
Det finns faktiskt folk idag som fortfarande har två kort bara för att det ser mäktigare ut. Folk som har för mycket pengar

Har för mig att LTT hade massa videos där dom försökte köra typ 6 kort i en burk xD

7x fury x men ej i CF dom körde det i virtuella VMs
Eller så gillar folk hårdvara och datorer och tycker det är kul.
Allt är inte för andra ^^ samma anledning varför folk pimpar sina bilar med saker som är orimligt dyra bara för man kan.
Att verkligen veta att dom bara gör det för att skryta är extremt svårt veta så.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Många har fel i tråden eller så har de inte läst på. Det handlar om processed paralization. Alla tillverkare insåg ganska snabbt att om PCIE bryggan ska hantera all data så är man bunden till en maxhastighet (nvidias förklaring), eller AMD's förklaring att det inte var kostnadseffektivt. Ett enda nvidia 295 presterade bättre än två 280, och ett enda FuryX krossade 295X i de flesta tester (båda körde sli/crossfire över pcie). Sen behövdes det "profiler" för nvidia's lösning, vilket inte alla speltillverkare hade och för AMD's lösning var det lite lättare, men det var på den tiden då man lika gärna kunde köpa ett nvidia kort istället för två amd kort och få samma prestanda.

Nvidia har även antytt att det berodde till stor del på att physx som de satsade stort på floppade totalt. (hårdvarudelen altså, mjukvarudelen finns ju såklart ändå kvar), men hur det skulle påverka dem får du fråga nån som vet bättre.

SLI sågs som gångbart efter att 3dfx visat vart skåpet skulle stå i deras nästan prefekta lösning. Varje kort renderade bara varannan scanline eller var fjärde i voodoo 6000's fall i glide spel och applikationer. Folk kräver högre upplösningar och vid dessa krävs mer precision (voodoo2 och 1 var anslutna till VGA porten) då skärmarna blev bättre/sämre med led.
Tänk bara hur svårt det skulle vara att splitta en HDMI eller displayPort output i scanlines. Inget problem med analoga skärmar.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Storföretagen hittade nya sätt att tjäna mer pengar på. Därför dog det.

Visa signatur

: MSI Z690 A-PRO, i7 12700K@snabb, EKWB 280mm, 32GB RAM, RTX2070S
: Asus Prime Z270, i7 7700K@5.0GHz, Corsair H115i, 16GB RAM, 1070Ti
: Asus Sabertooth Z77, i5 3570K@4,9, Corsair H70, 16GB RAM, 660 Ti x2
: Debian Linux@AMD X2 2,6GHz, 4GB RAM, Asus G210, 10TB WD Green(RAID1)
: Xp-m 2400@4100+, Duron 600@1GHz, K6-2 300@375MHz, P75MHz, sHg 8000, Acer 5930G (all R.I.P).

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

7x fury x men ej i CF dom körde det i virtuella VMs
Eller så gillar folk hårdvara och datorer och tycker det är kul.
Allt är inte för andra ^^ samma anledning varför folk pimpar sina bilar med saker som är orimligt dyra bara för man kan.
Att verkligen veta att dom bara gör det för att skryta är extremt svårt veta så.

Ja men precis, mycket är onödigt men precis som med alla hobbies så handlar det inte alltid om hur det funkar i praktiken.

Permalänk
Datavetare

SLI när det används ihop med alternate frame rendering (AFR, GPUerna turas om att rendera bildrutor) har ett inneboende problem med mikrostutter då det kommer ta olika lång tid att rendera olika bildrutor. Ren brownsk rörelse kommer tyvärr resultera i att det ibland blir lite galopp-takt i renderingen när man kör AFR...

Men finns ett större tekniskt problem som nog var det som slutgiltigt dödade "automatisk"-SLI och där man som sista försökt införde explicit multi-adapterstöd i DX12: det blev allt fler renderingstekniker som behöver föregående scen som indata. För alla sådana tekniker blir potentiell prestandavinst inte alls lika stor med SLI ihop med AFR då det blir kraftigt beroende mellan de två GPUerna och de måste utbyta data inför varje bildruta.

TAA, DLSS och FSR är exempel på tekniker som fungerar väldigt illa ihop med SLI/AFR. Men finns också vissa post-processing effekter som också har problem.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer