Rekommendera sätt att köra HA (OS eller container) ihop med plex container.

Permalänk
Medlem

Rekommendera sätt att köra HA (OS eller container) ihop med plex container.

Överväger huruvida jag ska köra docker och home assistant i container för att sedan köra plex server i container också på min intel nuc.

Eller om jag ska köra home assistant OS och lägga på portainer add-on och sedan lägga in plex som container därigenom istället.

Utöver det så kommer jag kanske köra homebridge container och möjligtvis börja flytta över alla andra containers jag kör på min syno nas i dagsläget, beroende på hur jag väljer att köra home assistant. (OS eller container).

Jag kommer ha en conbee 2 och aeotec z-stick 7 kopplad till nuc’en också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av naaw:

Överväger huruvida jag ska köra docker och home assistant i container för att sedan köra plex server i container också på min intel nuc.

Eller om jag ska köra home assistant OS och lägga på portainer add-on och sedan lägga in plex som container därigenom istället.

Utöver det så kommer jag kanske köra homebridge container och möjligtvis börja flytta över alla andra containers jag kör på min syno nas i dagsläget, beroende på hur jag väljer att köra home assistant. (OS eller container).

Jag kommer ha en conbee 2 och aeotec z-stick 7 kopplad till nuc’en också.

personligen valde jag att köra Ha med deras os på min nuc av den enkla anledningen att det strulat absolut minst av alla sätt jag testat. (strulade sjutton vid var varannan uppdatering när jag körde ha i vm, är dock längesedan nu)
nu är ju Ha smidigt att installera om från en backupp så du kan ju testat dig fram vilket du föredrar, det är många som kör ha i vm och tycker det fungerar bra. kör du en lite slöare nuc som jag gör tänk på att kameror dra rätt mycket prestanda så du inte kör för mycket på din nuc säskilt om du ska streama film med plex.
något jag kan tipsa om är Emby media server, den drar inte alls så mycket prestanda som plex gör och du kan sköta allt helt lokalt även fjärranslutningar samt fixar emby att direkt streama fler format (igen det är länge sedan jag testade plex så det kan ändrats)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Jag kör Unraid i botten, där igenom har jag sedan gjort en VM som kör HA os, och sedan en massa annat bröte som docker, tex mc server.

Har idag ingen plex-server igång men det gick iallafall förut att köra som docker.

Visa signatur

“Den bästa platsen att gräva en mycket djup grop i vilken man vill fånga en Heffaklump, vore någonstans där en Heffaklump redan befinner sig, bara någon meter längre fram ungefär.”

Permalänk
Medlem

Röstar för Proxmox med HA och PLEX som LXC-containers.
Smidigt att köra backup på.

Bra scripts för att köra igång containers: https://tteck.github.io/Proxmox/

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

personligen valde jag att köra Ha med deras os på min nuc av den enkla anledningen att det strulat absolut minst av alla sätt jag testat. (strulade sjutton vid var varannan uppdatering när jag körde ha i vm, är dock längesedan nu)
nu är ju Ha smidigt att installera om från en backupp så du kan ju testat dig fram vilket du föredrar, det är många som kör ha i vm och tycker det fungerar bra. kör du en lite slöare nuc som jag gör tänk på att kameror dra rätt mycket prestanda så du inte kör för mycket på din nuc säskilt om du ska streama film med plex.
något jag kan tipsa om är Emby media server, den drar inte alls så mycket prestanda som plex gör och du kan sköta allt helt lokalt även fjärranslutningar samt fixar emby att direkt streama fler format (igen det är länge sedan jag testade plex så det kan ändrats)

Skrivet av JsonC:

Jag kör Unraid i botten, där igenom har jag sedan gjort en VM som kör HA os, och sedan en massa annat bröte som docker, tex mc server.

Har idag ingen plex-server igång men det gick iallafall förut att köra som docker.

Jag kommer inte köra i VM eller någon annan lösning. Valen är att köra home assistant OS direkt på nuc eller lägga home assistant som en container i docker som kör Ubuntu på nuc. Och köra plex i en docker container, antingen genom att lägga på portainer add-on i home assistant OS eller genom att lägga det i en container i docker ”som vanligt” på Ubuntu.

Jag kommer alltså heller inte byta bort plex mot något annat.

Angående streama kameror så ska det inte vara något problem då det funkar fint med min synology Nas (rs1619xs+) i dagsläget och den är inte lika kraftig som min nuc (nuc7i7dnh2e).

Vill väl veta om det är bättre att köra home assistant OS än container. Och om det är dumt att köra containers genom portainer add-on genom home assistant istället för att köra allt i docker containers ”på riktigt” (även home sssistant då).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Röstar för Proxmox med HA och PLEX som LXC-containers.
Smidigt att köra backup på.

Bra scripts för att köra igång containers: https://tteck.github.io/Proxmox/

Med proxmox, kör man home assistant OS (dvs möjlighet till add-ons osv) eller som container?
Blir inte riktigt klok på om proxmox kör sakerna som i VM eller som containers (speciellt inte eftersom det heter LXC det man kör dem i)

Permalänk
Medlem

LXC är en form av containers, och jag har tillgång till HACS osv iaf.
Du kan köra VM:s med i Proxmox om du vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av naaw:

Jag kommer inte köra i VM eller någon annan lösning. Valen är att köra home assistant OS direkt på nuc eller lägga home assistant som en container i docker som kör Ubuntu på nuc. Och köra plex i en docker container, antingen genom att lägga på portainer add-on i home assistant OS eller genom att lägga det i en container i docker ”som vanligt” på Ubuntu.

Jag kommer alltså heller inte byta bort plex mot något annat.

Om du kan tänka dig att köra ubuntu i botten råder jag dig att ta en titt på unraid istället. Du kommer spara mycket huvudvärk den dagen en hårddisk går sönder.

Visa signatur

“Den bästa platsen att gräva en mycket djup grop i vilken man vill fånga en Heffaklump, vore någonstans där en Heffaklump redan befinner sig, bara någon meter längre fram ungefär.”

Permalänk
Medlem

Jag testade med HAOS men så fort du vill göra något grundläggande (tex konfigurera WIFI) så måste man offra en get, uppgraderingar blir skakigt etc. Random Linux i botten och sen en docker container med HA så får man det bästa av två världar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av geuken:

Jag testade med HAOS men så fort du vill göra något grundläggande (tex konfigurera WIFI) så måste man offra en get, uppgraderingar blir skakigt etc. Random Linux i botten och sen en docker container med HA så får man det bästa av två världar.

Förutom möjlighet att köra add-ons? Som jag förstått det så behöver man då köra de sakerna som containers istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JsonC:

Om du kan tänka dig att köra ubuntu i botten råder jag dig att ta en titt på unraid istället. Du kommer spara mycket huvudvärk den dagen en hårddisk går sönder.

Ska inte använda min nuc för lagring så unraid känns rätt onödigt då. Då känns det vettigare att köra tex docker, proxmox, esxi eller liknande istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

LXC är en form av containers, och jag har tillgång till HACS osv iaf.
Du kan köra VM:s med i Proxmox om du vill.

Då kör du inte HA som LXC då? Finns ju som två alternativ där det alternativet som är LXC kör HA Core och det alternativet som kör VM är HA OS, iaf enligt sidan du länkade.

och enligt HA's sida så har inte core versionen add-ons.
https://www.home-assistant.io/installation/#compare-installat...

Glöm det, jag blandade ihop HACS och Add-ons.

Permalänk
Medlem
Skrivet av naaw:

Ska inte använda min nuc för lagring så unraid känns rätt onödigt då. Då känns det vettigare att köra tex docker, proxmox, esxi eller liknande istället.

Absolut funkar proxmox och esxi säkerligen lika bra, jag tyckte att unraid låg på en bättre prislapp än esxi och proxmox övervägde jag inte.

Hur som helst vill du köra HA OS så lär du iallafall virtualisera eller köra som du säger det i botten i nuc.

Som jag ser det har du 2 val, antingen skiter du i addons på HA (vilket är trist men finns ju workarounds) och kan då köra ubuntu eller vad du nu vill med docker. eller så installerar du HA OS och försöker få igång plex i HA vilket jag aldrig har testat.

Verkar iallafall finnas ett addon för det här : https://github.com/hassio-addons/addon-plex/tree/v3.0.0

Visa signatur

“Den bästa platsen att gräva en mycket djup grop i vilken man vill fånga en Heffaklump, vore någonstans där en Heffaklump redan befinner sig, bara någon meter längre fram ungefär.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av naaw:

Då kör du inte HA som LXC då? Finns ju som två alternativ där det alternativet som är LXC kör HA Core och det alternativet som kör VM är HA OS, iaf enligt sidan du länkade.

och enligt HA's sida så har inte core versionen add-ons.
https://www.home-assistant.io/installation/#compare-installat...

Uhm jo jag kör dom lxc via script på den sidan jag länkade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Uhm jo jag kör dom lxc via script på den sidan jag länkade.

ok, konstigt. Jag VET ju inte vad du kör, men enligt sidan med script du länkade så står det ju tydligt att LXC-varianten kör HA Core. Och VM varianten på sidan du länkade kör KVM disk image i VM.

Och på HA's sida så står det tydligt att Core varianten INTE har add-ons.

Men du är alltså säker på att du kör LXC och inte VM från sidan?
Har Home assistant fel om sin produkt? Eller har de skrivit fel på sidan du länkade med script?

Glöm det, jag blandade ihop HACS och Add-ons.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JsonC:

Absolut funkar proxmox och esxi säkerligen lika bra, jag tyckte att unraid låg på en bättre prislapp än esxi och proxmox övervägde jag inte.

Hur som helst vill du köra HA OS så lär du iallafall virtualisera eller köra som du säger det i botten i nuc.

Som jag ser det har du 2 val, antingen skiter du i addons på HA (vilket är trist men finns ju workarounds) och kan då köra ubuntu eller vad du nu vill med docker. eller så installerar du HA OS och försöker få igång plex i HA vilket jag aldrig har testat.

Verkar iallafall finnas ett addon för det här : https://github.com/hassio-addons/addon-plex/tree/v3.0.0

Ja det är ju "workarounds" som jag inte var så sugen på. Lät helt enkelt lite omständigt att köra alla add-ons/plugins, eller vad vi ska kalla det, i containers istället för att installera dem genom HA. Körde fast redan vid att försöka hitta och dra igång ZHA i en container t.ex.

Och angående plex tänkte jag väl inte köra som add-on i HA. Tanken var i så fall att köra portainer som add-on och sen installera plex docker versionen i portainer (eller med docker compose i ssh om det går med HA OS).

Men verkar ju vara lite olika åsikter kring vilken version av HA som är stabilast/bäst/minst krångel med...

Permalänk
Medlem
Skrivet av geuken:

Jag testade med HAOS men så fort du vill göra något grundläggande (tex konfigurera WIFI) så måste man offra en get, uppgraderingar blir skakigt etc. Random Linux i botten och sen en docker container med HA så får man det bästa av två världar.

man behöver inte konfigurerar wifi för man ska använda kabel om det ska vara stabilt
skämt å sidor
du har inte råkat ut för något strul än då tex när man uppdaterar linux eller uppdaterar Ha för att bara få meddelande att ha ej går att starta.... sedan fick jag en jäkla fördröjning för allt som var det minsta tungt som media eller kameror, det är inget du märkt?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Många bra kommentarer på mina dockerfunderingar. Jag kör inga kameror etc. Att inte få addons kanske biter mig senare, jag får undersöka vidare.

Permalänk
Medlem

Jag har nog, tror jag, kanske, förmodligen, till 99% säkerhet, valt att testa proxmox och köra home assistant OS som VM (ej LXC, så att jag får add-ons) och Plex som LXC.

Om ingen har något som får mig att ändra mig igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av naaw:

Jag har nog, tror jag, kanske, förmodligen, till 99% säkerhet, valt att testa proxmox och köra home assistant OS som VM (ej LXC, så att jag får add-ons) och Plex som LXC.

Om ingen har något som får mig att ändra mig igen.

Lycka till!

Visa signatur

“Den bästa platsen att gräva en mycket djup grop i vilken man vill fånga en Heffaklump, vore någonstans där en Heffaklump redan befinner sig, bara någon meter längre fram ungefär.”

Permalänk
Medlem

Jag yrade i nattmössan, jag körde som VM och inte LXC. Så du gör helt rätt!