Varför erbjuder Ownit och Bredband2 olika upp-hastigheter på mitt address?

Permalänk
Medlem

Varför erbjuder Ownit och Bredband2 olika upp-hastigheter på mitt address?

Jag flyttar till ett kedjehus i Solhem i Spånga, Stockholm där det finns fiber. Baserat på vad jag hade läst på dessa forum ville jag välja Ownit och jag förväntade mig bra ned/upp-hastigheter och bra service. Men det ser ut som att Ownit erbjuder lägre up-hastigheter jämfört med andra, där de andra erbjuder samma upp- och nedhastigheter. Har ni någon aning om varför det är så här? Är Ownit mer realistisk? Lovar Bredband2 något som inte kan levereras?

Ownit

  • 100/100

  • 250/250

  • 500/100

  • 1000/100

Bredband2

  • 100/100

  • 250/250

  • 500/100

  • 500/500

  • 1000/100

  • 1000/1000

Allente och Comviq har max 100 upp
Ownit har max 100 eller 250 upp
halebop, Net at once, Telia, och Bredband2 har max 1000 upp

Vad kan förklara skillnaderna?

(När jag kollade de tillgängliga hastigheterna i min nuvarande lägenhet erbjuder Ownit samma upp- och nedhastigheter tex 500/500 och 1000/1000 :/ )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huginn:

Jag flyttar till ett kedjehus i Solhem i Spånga, Stockholm där det finns fiber. Baserat på vad jag hade läst på dessa forum ville jag välja Ownit och jag förväntade mig bra ned/upp-hastigheter och bra service. Men det ser ut som att Ownit erbjuder lägre up-hastigheter jämfört med andra, där de andra erbjuder samma upp- och nedhastigheter. Har ni någon aning om varför det är så här? Är Ownit mer realistisk? Lovar Bredband2 något som inte kan levereras?

Ownit

  • 100/100

  • 250/250

  • 500/100

  • 1000/100

Bredband2

  • 100/100

  • 250/250

  • 500/100

  • 500/500

  • 1000/100

  • 1000/1000

Allente och Comviq har max 100 upp
Ownit har max 100 eller 250 upp
halebop, Net at once, Telia, och Bredband2 har max 1000 upp

Vad kan förklara skillnaderna?

(När jag kollade de tillgängliga hastigheterna i min nuvarande lägenhet erbjuder Ownit samma upp- och nedhastigheter tex 500/500 och 1000/1000 :/ )

Brukar vara fiberswitchen som avgör vilken hastighet du kan få sedan är det upp till varje leverantör att erbjuda det dom vill att kunderna ska kunna få.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

När du köper en internetuppkoppling så köper du X antal mbit mot deras backbone, t.ex. 100mbit mot Ownit, inte mot internet.
Om en operatörs tillgänglig kapacitet börjar bli överbokad eller att de inte uppgraderat sig i ditt område kommer deras erbjudanden skilja sig.
I en kort förklaring kan man säga att deras kapacitet ser olika ut, även om det är samma sladd.
(sen finns det trafikutbyte/peering etc. mellan operatörerna, men de är överkurs)

En enkel förklaring kan vara att den operatör som erbjuder lägre hastighet kanske är nyetablerade i området och inte kan erbjuda kapaciteten - eller börjar få många så de fyllt upp för mycket för att kunna erbjuda det.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Har inte med switcharna att göra, det är inget problem så länge de har hastigheter över 100 Mbit/s – det är inte länkhastigheten som ändras.

Olika avtal med olika leverantörer bara. 1000/1000 kostar mer för leverantörerna än 1000/100. Ownit har med stor sannolikhet bara 1000/100 för alla som sitter på den kommunikationsoperatören du råkar sitta på i Spånga oavsett om det är på en annan ort eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ownit har med stor sannolikhet bara 1000/100 för alla som sitter på den kommunikationsoperatören du råkar sitta på i Spånga oavsett om det är på en annan ort eller inte.

Jag fick svar från Ownit. När det gäller hastigheten så seger de att Open Infra är företaget som äger kablarna och att de har begränsat uppladdningshastigheten till 100 Mbit/s. De antydde att de andra företagen lovar därför mer än de kan leverera.

Permalänk
Medlem

Undrar egentligen varför man gör så?

I princip alla fiber-förbindelser är symmetriska i sig själv (med undantag för GPON och sådant skräp) Är det att man vill minska lasten på hela switchen som helhet? Känns väldigt artificiellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huginn:

Jag fick svar från Ownit. När det gäller hastigheten så seger de att Open Infra är företaget som äger kablarna och att de har begränsat uppladdningshastigheten till 100 Mbit/s. De antydde att de andra företagen lovar därför mer än de kan leverera.

Finns gott om leverantörer med 500 och 1000 Mbit/s upp på Open Infra.