Varför dog SLI ut? Är det förlegad teknologi idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Jag körde dubbla 580, det var tider det!

Sandwichgrill! Fermi var underbart varmt och härligt

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Sandwichgrill! Fermi var underbart varmt och härligt

Svala och sköna jämfört med vad vi har nu!

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Njae, det ryktades om det ganska tidigt men de senaste ryktena gör gällande att det bara är en GCD (Graphics Compute Die?) men sex stycken MCD (Memory Controller Die?). Så det är en MCM-lösning men det är inte flera GCD:er.

https://wccftech.com/amd-rdna-3-navi-31-navi-32-navi-33-gpus-...

Tråkigt, hade helt missat det, hade sett fram emot flera compute dies, det skulle avsevärt påverka priset och prestandan skulle jag tro. Nu kanske Nvidia hinner ifatt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Svala och sköna jämfört med vad vi har nu!

Än fermi i SLI? Det undrar jag 😜

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av favouredhawk:

Hur kommer det sig att SLI dog ut efter att ha varit så populärt?

Är det en förlegad teknologi idag eller är det fortfarande en bra lösning om man vill köra på lite äldre kort, t.ex två stycken GTX 980?

Största spelmotorn Unreal Engine 4 använder flera grafiska tekniker där både gammal och ny bild behövs på samma grafikkort. Eftersom 2 grafikkort i SLI inte delar minnet utan ritar var sin bild, försvinner flera moderna och effektiva tekniker. Troligen för stor kompromiss för att behålla SLI. Tex Deferred rendering, Temporal AA, SSR, SSAO.

https://forums.unrealengine.com/t/does-the-ue4-engine-support...

Permalänk
Medlem

Jag körde GTX 680 SLI för att 690 fanns inte i lagret när jag behövde det. Sen dess har jag hållit mig till single-GPU.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

"Mer bandbredd per port" samt "mer kräm per kort" kanske eliminerade problemen till vilka SLI var en lösning? 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xorcist:

Storföretagen hittade nya sätt att tjäna mer pengar på. Därför dog det.

Sicken magisk killgissning

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Körde 290x i crossfire.
Har för mig The Witcher 3 skötte det bra och något mer spel, sen var det typ döfött. Kommer ihåg när The Division precis hade släppts och prestandan var under all kritik när crossfire var aktiverat.
Tråkigt att det inte supportades bättre. Men kan förstå det om det inte var något som funkade out of the box och spelutvecklarna fick lägga massvis med tid på det.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Vad är tanken med SLI idag? Till exempel RTX 2080TI och 3090 har ju NVlink, men om inte tekniken används för spel, vart används den då?

Mvh
Anders

Permalänk
Medlem

Jag har mestadels bra minnen från SLI/CFX tiden (började med dubbla Voodoo2) samt att det var en ekonomiskt hållbar lösning då man slapp uppgradera varje generation och istället kunde köpa ett till kort vid generationsbyte. Dock håller jag med om att det blev allt varmare och ljudligare i takt med att korten blev mer kraftfulla samt att SLI stöder blev sämre och sämre.

Idén var dock god.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersL:

Vad är tanken med SLI idag? Till exempel RTX 2080TI och 3090 har ju NVlink, men om inte tekniken används för spel, vart används den då?

Mvh
Anders

Beräkningskort. Flera beräkningskort i samma maskin som delar information, speciellt om kommunikationen med CPUn inte är så viktig så man klarar sig med färre PCIe-banor, eller om det är många kort som behöver MASSOR av bandbredd.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

2009 köpte jag två 4890 för 2095 kr per styck. Vill minnas att de fungerade bra och ersattes inte förrän 2013 med ett 7970 (för 1895kr).

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Köpte ett 5870X2 som i princip är samma sak som crossfire. Körde det till det då nya Battlefield Bad Company 2 och det gav sjukt hög FPS.
Spelet kördes lätt i 100+ fps typ, men microstutter va så illa att det kändes som 30 till och från. Helt ospelbart enligt mig.
Skickade tillbaka kortet och har aldrig köpt sli/crossfire sedan dess. Har följt flera recensioner under åren som analyserat microstutter problemet men det verkar aldrig som det löstes…

Idén med sli/crossfire eller liknande är ju underbar egentligen. Man kan köpa resurser efter det man behöver just då för att sedan utöka om man vill/behöver.

Hade det funkat att blanda och mixa kort i Windows hur som och allt flöt på som om det vore ett kort hade det ju varit underbart. Men verkar ju vara för komplicerat. Typ om man satt på ett 2080 och bara ville ha 20% mer prestanda för att nå typ 120 fps i ett visst spel och kunde köpa till ett 1660 ti för att få sista knuffen hade varit riktigt nice.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Körde 290x i crossfire.
Har för mig The Witcher 3 skötte det bra och något mer spel, sen var det typ döfött. Kommer ihåg när The Division precis hade släppts och prestandan var under all kritik när crossfire var aktiverat.
Tråkigt att det inte supportades bättre. Men kan förstå det om det inte var något som funkade out of the box och spelutvecklarna fick lägga massvis med tid på det.

Hade du två tortyrredskap I burken, har fortfarande PTSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Hade du två tortyrredskap I burken, har fortfarande PTSD.

Vadå?
Jag hade inga problem med dessa kort. (Sapphire Radeon 290x OC)

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Hade du två tortyrredskap I burken, har fortfarande PTSD.

Det var bara referensmodellerna som var högljudda. Fanns fina kort att köpa. Hade ett Tri-X själv, utmärkt kort som åkte vidare till systersonen.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Har aldrig kört med två kort från nvidia.
Men Voodoo 2 i SLI och 6950CF och sen R9 290CF

R9 290CF var riktigt bra när det funkade. Hade Witcher 3 låst till 120 fps.
Men.. det var utdöende så jag bytte till ett 1070. Fick något sämre fps i några spel men överlag en bättre upplevelse i spelen.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Så länge som det inte fanns något ensamt grafikkort som kunde driva 4K @ 60 så körde jag 2x SLI, men från och med 2080 Ti och sedermera 3090 så har jag inget behov längre.

Skönt att slippa SLI, för även om det ofta fungerade bra så var det sällan helt problemfritt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Att, som många säger, prestandan på moderna kort är så hög att SLI inte behövs längre, har uppenbarligen inte en skärm som både är högupplöst och högfrekvent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellspawned:

Att, som många säger, prestandan på moderna kort är så hög att SLI inte behövs längre, har uppenbarligen inte en skärm som både är högupplöst och högfrekvent.

Men det är hur man än vrider på det ett problem som du visste om när du skaffade din skärm.
Du köpte ett problem.
När SLI och CF var aktuellt så var 1080p standard och singelkort hängde inte alltid med då spelen utvecklades i rasande takt.
Vi fick ett litet uppehåll när dom bästa grafikkorten räckte till utan att köpa två st
Så att SLI och CF gick i graven var en naturlig utveckling med tanke på hur dåligt det kunde vara.

Sen har dom rätt. Moderna kort är så starka att det räcker med ett.
Om man inte gör som dig och köper en skärm som behöver mer än marknaden kan ge dig. 🤷‍♀️

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Men det är hur man än vrider på det ett problem som du visste om när du skaffade din skärm.
Du köpte ett problem.
När SLI och CF var aktuellt så var 1080p standard och singelkort hängde inte alltid med då spelen utvecklades i rasande takt.
Vi fick ett litet uppehåll när dom bästa grafikkorten räckte till utan att köpa två st
Så att SLI och CF gick i graven var en naturlig utveckling med tanke på hur dåligt det kunde vara.

Sen har dom rätt. Moderna kort är så starka att det räcker med ett.
Om man inte gör som dig och köper en skärm som behöver mer än marknaden kan ge dig. 🤷‍♀️

Alla vet väl inte om att det fläskigaste grafikkortet inte kan maxa alla spel i högsta upplösningen och med högsta uppdateringsfrekvensen? Tycker själv att det är kasst att kort för över 20000 kr inte kan driva moderna spel i mer än 60 FPS @ 4K. Det påverkar inte mig personligen just nu men att titta på 4K-skärmar är uteslutet tills korten kommer ikapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Alla vet väl inte om att det fläskigaste grafikkortet inte kan maxa alla spel i högsta upplösningen och med högsta uppdateringsfrekvensen? Tycker själv att det är kasst att kort för över 20000 kr inte kan driva moderna spel i mer än 60 FPS @ 4K. Det påverkar inte mig personligen just nu men att titta på 4K-skärmar är uteslutet tills korten kommer ikapp.

Ja det är kasst. Men det är helt ärligt priset som är kasst. För prestandan är egentlig helt galet hög på dom korten.
UTOM i 4K och över.
Så här funkar det. Så fort grafikkorten klarar 4K med lätthet så kommer det att gnällas om 8K.
Det är alltid mer gnäll på horisonten.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av tvelander:

3? 4a om jag får lov å be!
Skryta neaah mer jävligt kul med fet hårdvara hade haft 2x 3090 idag om spel hade funkat med det

Länge sedan man såg ett galleri från dig, har du lagt dina monster byggen på hyllan eller håller du fortfarande på med det

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Hatesunday:

Länge sedan man såg ett galleri från dig, har du lagt dina monster byggen på hyllan eller håller du fortfarande på med det

Hyllan pga spara till hus och annat

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240