Snabbkoll: Är du en kabelhoarder?

Permalänk
Melding Plague

Snabbkoll: Är du en kabelhoarder?

Kabellådan™ är den ökända lådan där alla äldre kablar från elektronisk utrustning av olika slag hamnar då kablarna kanske kan komma till användning i framtiden. Men oftast inte. Hur ser hoarderläget ut hos dig?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag har mer än en full stor flyttlåda, och det är bara de som hamnat där… sparar även trasiga kablar av någon anledning… måste börja rensa! Men vilken kabel är inte ’bra att ha’ till något senare?

Permalänk
Medlem

Jodå, alldeles för stor kabelhoard hemma. Uppdelat i strömmatning, dataöverföring, audio/video, nätdelar, övrigt. Ungefär en plastkasse i varje kategori.

Tyvärr är man ju där och rotar och är glad att man sparat möget alldeles för ofta. Man vet med sig att skulle man göra en utrensning, så kommer man behöva något av det man slängt dagen efter.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Jag kanske inte sparar kablar från Hedenhös, men "kan vara bra att ha"-tanken kryper in oftare än den borde.

Permalänk

Jaha, den där laddsladden till min gamla LG flip-telefon?
Kasta? Nej men... Om kanske, någon gång, när ryssen kommer?

Permalänk
Medlem

fick fullt i lådan förra veckan så har precis börjat rensa.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Inte i närheten av alla mina kablar, men den största enskilda samlingen i alla fall ... ser jag en IDE-kabel? Kanske börjar bli dags att rensa lite...

Permalänk
Medlem

Haha, det träffade mig rätt.
Sparar alla kablar jag kan komma över, alltid nått man har nytta av.
Mina kompisar kallar mig "KabelJo"

Det blir en sjukdom.

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

Nej.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Snusfri

För mycket kablar och annat bra att ha ligger i datorgarderoben..

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

"Jag var, men jag rensade vid något tillfälle och har sedan dess haft ett begränsat lager."

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Klart man hoardar kablar! Har dom i ett gäng såna där ikea-tyglådor i förrådet, sorterade efter typ. Alltså, tror jag har två hyllor dedikerade till bara kablar. Ett tag var jag så pass seriös att jag försökte ha vardera kabel hoptryckt i varsin zip-lock påse, men vissa storlekar på påsar tog slut så nu är det aningen mer kaos.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Slänger jag någon kabel så kommer jag garanterat behöva just den veckan efter.
Intalar jag mig själv iallafall.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Visst är man en kabel horder, rensade dock lådan nyligt på gammalt skit.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Sparar allt. Butikerna tar ut sjukt höga marginaler på just kablar och det är ett förfarande jag absolut inte vill godkänna med min plånbok. Så därför sparar jag allt och köper bara nytt om det verkligen verkligen behövs.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Slänger kablar jag inte behöver längre.
Gamla kablar mest typ man hade massa mini/micro usb. Behöll typ 2 av varje och slängde resten osv.
Samma med massa gamla ljudkablar, scart osv. Behåller typ 2 och slänger resten.

Permalänk
Medlem

Gjorde en bra rensning för något år sen. Men har fortfarande diverse bra att ha

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Har ett par backar kablar av allsköns varianter, det händer ju rätt ofta att jag är tacksam för det. Det är fruktansvärt irriterande när man håller på med något och det tar tvärstopp för att man saknar nån enkel sladd. Vad är alternativet egentligen? Vänta till nästa dag och lägga tid på att åka till nån elektronikbutik och köpa till brutalt överpris? Jaga kabel på Tradera och vänta flera dagar på leverans? Nej tack.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem

Numera har jag bara en eller två av varje kabel, så det går framåt!

Visa signatur

Tro på mig

Permalänk
Medlem

Slänger ni det som elskrot eller skänker ni? Vissa sladdar andra kanske tänker är bra att ha jag skänkte sist, men då var inte sladdarna allt för gamla och i nyskick (typ mikro-USB). Har dock fortfarande en kabelhög att gå igenom..

Permalänk
Medlem

Rensade faktiskt förrådet och vinden nyligt. Förutom allt gammalt skrot man samlat på sig blev att slänga en full flyttkartong med med äldre elektronik och kablar. Det var allt från DVD spelare till gamla IDE kablar som skräpat sedan urminnes tider.
Sparande endast HDMI och nätverkskabel, det kändes faktiskt lite befriande åka till återvinningen med resten

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk

Slänger alla kablar jag inte behöver så jag har nog bara 10 000st kvar i min låda eller så.

Jag hatar alla apparater som inte kör med standardkontakter som gör att jag ej kan minska ner på kablarna som jag måste ha i väskan med mig.

Permalänk
Medlem

Tack, fellow Swec's! Känns skönt att veta att man inte är ensam! Farsan på 70 bast är likadan. Morsan brukar narra oss lite. =D

Permalänk
Medlem
Skrivet av landqvist00:

Jaha, den där laddsladden till min gamla LG flip-telefon?
Kasta? Nej men... Om kanske, någon gång, när ryssen kommer?

Haha, jag rotade nyligen igenom lite lådor här hemma och hittade min gamla Sony Ericsson S500 och gick direkt för att plocka fram laddaren som självfallet låg kvar bland alla kablar. Gissa! Om det gav nostalgitrippar att kolla igenom den telefonen

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk

Frugan tvingade mig att städa bort en kabellåda så nu har jag bara två kvar.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag har nog alla kablar som finns, och lite till. Man kan aldrig ha för mycket kablar! 😅👍🏼

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Sparar de flesta kablar, även kablar familjen i annan bostad inte behöver. Men gjorde en rensning för inte jättelänge sedan. Så nästan alla scart och vga mm är nu bortplockade. Sparade en eller två av de oanvända "ifall" man behöver en någon fin dag

Dock saknar jag några som jag hade velat ha, men känns onödigt att köpa/hitta bara för att göra samlingen komplett

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem

Jag rensar nångång ibland när det blir för mycket av en enskild sort, men annars sparar jag nog det mesta. Har en redig samling olika kontakter med så man kan löda ihop önskad kombination om man inte hittar rätt med.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Har väl fler kablar än vad jag behöver men allt är organiserat med små Smart Store lådor i 2st stora Smart Store lådor så jag skäms faktiskt inte!
Heller inget gammal utan bara sådant som jag, eller bekant, kommer ha nytta av i närtid.

Permalänk
Medlem

Jag måste gå igenom mina gömmor inom kort. Tre flyttlådor och två backar samt lite andra påsar med kablar...