Snabbkoll: Är du en kabelhoarder?

Permalänk
Avstängd

Gamla kablar som IDE sladdar är sedan längre borta. Har dock en massa SATA sladdar som aldrig kommer i bruk (hänt någon gång att kompis behövt o då är det bra att de frågar).

Så det är lite av en blandning för min del.

Det som slängs hamnar i elskrot eller ges bort.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Sparar så mycket som möjligt. Vet att om jag slänger så kommer jag istället att få köpa kabel den dagen jag behöver. Håller på med ljud och musik, så det handlar om mycket XLR-kablage samt div adaptrar och apparatkabel.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Tycker det borde ha funnits ett mitten alternativ. Tog att jag sparar allt, men det är mera att jag försöker hålla mig med minst en kabel av alla sorter och några fler av de som man har behöver ha på flera ställen (som laddkabel till mobil)

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Jag har vintage-datorer.

Äldre mobiltelekablar med olika proprietära anslutningar har jag inte.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Jag slänger kablar undan för undan, hade väl ca 3 rätt stora lådor med kablar förut, är nere på en halv låda nu. Allting som inte använts på en viss tid eller inte behövs pga enheten är väck åker till återvinningen. Slutat med "bra att ha" bortsett från typ lite längre hdmi kablar.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutters:

Slänger jag någon kabel så kommer jag garanterat behöva just den veckan efter.
Intalar jag mig själv iallafall.

När man har slängt en kabel så blir man övertygad att så är fallet.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutters:

Slänger jag någon kabel så kommer jag garanterat behöva just den veckan efter.
Intalar jag mig själv iallafall.

Jag tänker istället, jag har inte använt den här kabeln på flera år och kommer aldrig behövas användas igen. Hittils stämmer det haha

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Allt har jag inte kvar, med det finns nog kvar t ex VGA till BNC...

Permalänk
Medlem

Jag trodde Sweclockers var ett safe space!
Olustigt att få sina svagheter angripna såhär vid elvakaffet!

Jag har dom flesta av mina miljontals kablar i min verkstad 5 mil bort, så när jag trots allt behöver en sladdjävel så måste jag ändå gå till Webbhallen och köpa en ny, som sedan flyttas till verkstaden.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem

Jag brukar lägga alla kablar och små adaptrar i moderkortskartongen från den "eran" (även icke-datorrrelaterat som kameraprylar eller mobiltelefonsaker etc). Då får man inte en massa gammalt skräp, och skall man ge bort eller sälja datorn finns alla reservdelar på en plats.

Permalänk
Medlem

Ja, kablar är som tidigare påpekats för hög vinstmarginal på för att slängas. Men jag slänger kablar för utdöda tekniker, som scart och mini-USB.
Dessutom går vissa kablar lätt sönder, som micro-USB som fortfarande ganska många av mina enheter kräver, främst chromecasts och kamera, så det sparas fortfarande.

Men det har hänt några gånger att jag slängt och sedan behövt. T ex lång usb-A, och antennkabel.

Permalänk
Medlem

Oj det blir nog närmare kilometern med kabel och då räknar jag inte alla förlängningssladdar..

Permalänk
Medlem

Jag försöker rensa ut ibland men man sparar ju ändå åt det säkra hållet om man säger så. Men vem vet, i nästa datorbygge kanske jag får användning av VGA-kablar och 1,5 kg blandade datorskruvar.

Permalänk
Hedersmedlem

Lådan?

Snarare en garderob full med kablar, mer eller mindre bra sorterade.

Och ändå är det alltid nån som man saknar...

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Allt som är onödigt skeppas till återvinningen.
Men sedan är ju frågan: Vad är öndigt?

Permalänk
Medlem

Har en flyttkartong med allt från grenuttag till lågnivåkablar. Jula kassen är full med "snuttar".

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Det ska vara rent och fint hemma.
Friskt beteende tack 🙏

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av muddiz:

Allt som är onödigt skeppas till återvinningen.
Men sedan är ju frågan: Vad är öndigt?

Scart.

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem

Har fortfarande kvar mängder med kablar även i mindre funktionella skick, utöver att de är gamla.

Haft en katt tidigare som gillat att bita på kablar emellanåt, och då blev det elektronikskrot som man egentligen borde ta sig för och återvinna.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Om det finns något jag helst undviker att köpa så är det kablar med 95% marginal från handlarna. Usch!
VGA och seriella kablar har jag dock gjort mig av med. Även DVI är på väg ut från hemmet snarast.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Någon gammal kabel kan kanske va bra att ha kvar om man stöter på någon gammal hårdvara. Man finner ingen anledning till att ha en låda full med t.ex ide kablar.

Permalänk
99:e percentilen

Jodå, här finns nog varenda kabel och adapter man kan tänka sig. Vissa av dem är till och med snyggt sorterade i lådor jag designat och tillverkat själv:

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Väldigt få alternativ. Jag passar inte på nån av dem så röstar inte alls då.
Har lixom en del kablar som "kan vara bra att ha" men sparar inte allt o slänger inte allt.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Alling:

Jodå, här finns nog varenda kabel och adapter man kan tänka sig. Vissa av dem är till och med snyggt sorterade i lådor jag designat och tillverkat själv:

<Uppladdad bildlänk>

Ah, en fin-hoarder, ser jag!

Permalänk
Medlem

Om det är någon form av standardkontakt i båda ändarna så slängs det definitivt inte. Kommer någon med sin C64 så ska jag kunna koppla in den i min OLED-TV. (räcker kanske inte med bara en kabel för det, men ok)

Ickestandardiserade diton känns onödiga, däremot. Finns för många för att spara. Behöver jag en så tar jag det då.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Hedersmedlem

Bara jag som inte känner att något alternativ stämmer riktigt?

Jag sparar mycket men knappast allt. Rensade bort massa grejer för nåt år sen, däribland floppykablar, IDE, komponentkablar till video och annat som känns fullkomligt oanvändbart framöver. Har kvar en massa grejer som SATA-kablar, HDMI/andra digitala skärmkablar och sånt förstås.
Känns att jag är mitt emellan typ. Närmast "sparar allt" om jag måste välja.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har precis börjat fundera på om jag ska lägga undan vga och dvi kablarna som hänger under skrivbordet för jag har inte använt dem sedan 2018 men det handlar absolut inte om att göra sig av med dem utan bara ta bort dem från högen på golvet under skrivbordet.
Naturligtvis sparar man kablage och skaffar större hus om man behöver mer plats.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Rensade kablar en gång, veckan efter så behövde jag en mini USB till min PS3 kontroller.
Aldrig mer rensning.

Permalänk
Avstängd

Läste först bara titeln och fattade inte vad ordet kabelhoarder var ens, tänkte det var något felstavning på kabelhållare eller något slangord, när själva frågan är om jag har en kabelgömma, men ja jag använder kabelgömmor båda på golvet för o snygga upp och under skrivbordet för o... ja gömma och samla upp kablarna.

Permalänk
Medlem

Bytte från stationär till gaming laptop för ett par år sedan och sedan dess har överflödet av kablar minskat väsentligt. Ligger några ethernetkablar och usb-c i reserv. Annars är jag numera väldigt sparsam med extra kablage utöver det som redan är inkopplat.