Tråden om gröna energikällor [Vindkraft, solenergi, kärnkraft osv.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Det är kanske att dra det långt men säg att en exportskatt hade funnits så hade det varit ett steg på vägen.

Jag är inte till vänster, däremot är jag antagligen mer till vänster än de flesta på detta forum.

Det är orealistiskt det du skriver. När skulle staten betala tillbaka en sådan skuld? Om Pelle betalar 2 000kr i skatt för att bygga ett verk och sedan 500kr i månaden för att köpa el från sagda verk så är jag rätt övertygad om att Pelle anser att han betalar två gånger för samma sak. Han ser det nog inte som att skulden kvittas, annat än om han får rabatt på elen för att han var en tidig investerare.

De som betalat för bygget är i detta fall till stor del skattebetalarna. Det är även skattebetalarna som sedan använder elen. Så visst, för företaget är det förstås lönsamt men utifrån ett "investerarperspektiv" så är man nog inte så nöjd.

Jag har ingen aning om vad detta betyder tyvärr.
Jag lägger med två bilder så ser du vad jag menar. Oljekraftverket i Karlshamn är igång när det utifrån marknadsmässiga grunder bedöms vara lämpligt. Vattenfall lade ned två kärnkraftverk av samma anledning.

https://data.riksdagen.se/fil/D2B86B57-A8D9-4E8C-B1F6-795216B...

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Skrivet av SuperDuperKillen:

Kostnaden för att driva ett kärnkraftverk är ~20 öre/kWh.

Elpriset 2012-2013 var 40-60 öre. Om man ville skulle de kunna köras vidare med god vinstmarginal, ja om de inte straffbeskattats då. Tycker inte det är rimligt att säga att de inte var lönsamma, när de inte tilläts spela på samma planhalva som övriga energikällor.

Jag kan säga att för 10 år sedan kunde jag säga att det var en dålig idé att stänga ned fullt fungerande kärnkraftverk (något som jag också predikade redan då). Det var inte speciellt svårt att förstå skulle jag säga. Men det finns ett kortsiktigt tänk som genomsyrat väst i något årtionde nu. I tex Asien tänker man mycket mera långsiktigt.

Tack, som jag trodde då så är det dopade siffror till vindkraftens fördel.

Problemet här är att kalkylen är baserad på siffror från Lazard. Går inte in på i detalj varför deras siffror är dåliga extremer som förordar förnybart och straffar kärnkraft. Men jag kan säga att de bevisar exakt 0 i mina ögon.

Alla citerar dem för att påskina hur dyr kärnkraften är och hur billig vindkraften är. Börjar bli rätt uttjatat att alltid hänvisa till dem för att påpeka att kärnkraften inte är ekonomisk.

Skrivet av mr_sQuinty:

Jo jag vet hur det funkar , dyraste strömmen bestämmer priset för alla men nu börjar det bli löjligt , vart är all billig vindkraft som det byggs mer och mer av ? som det ser ut så blir det tvärt om dyrare ju mer vindkraft det byggs.

https://cornucopia.se/2022/08/elpriset-blir-918-ore-per-kwh-i...

Ja, det är precis det som händer. Ju närmare vi kommer effekten av vattenkraft, som @Yoshman påpekar, desto värre kommer det bli. Passerar vi den effekten så blir det katastrof. Eller mer korrekt, vi kommer inte behöva komma dit innan det blir katastrof eftersom det saknas ledningskapacitet från norr, och värre blev det av den kapaciteten genom stängda kraftverk i syd.

Alla systemkostnader för att ha den opålitliga kraften i nätet stiger för varje vindkraftverk som installeras. Tycker du inte om att strömmen kostar 9 kr per kWh, då vill du inte ha ytterligare vindkraft hur ologiskt det än låter.

Det är vindkraften som gjort oss mer beroende av fossilt än vi varit förr. Det är vindkraften som dopat elsystemet med så låga priser över tillräckligt långa perioder att andra systemnyttiga kraftslag har fått packa ihop. Det är vindkraften som gjort att elnätskostnaderna har skjutit i höjden på senare tid. För att inte tala om subventioner och straffavgifter som riktats med precision för att uppnå ett visst mål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Jag är inte helt övertygad om att det hade varit så otroligt mycket bättre. Du hade bara fått ännu större amplituder på elpriset då du inte bygger baskraft utan istället lägger ner den.

Men toppen ändras inte, utan det är bara botten som blir lägre och oftare låg.
Då dras medelvärdet ner vilket resulterar i en mindre elräkning, vilket är hela poängen.

Istället för att vara dyrt hela tiden om vi bara hade haft baskraft i Sverige, iaf i dessa tider då alla vill köpa el och vi handlar på Nordpool samt har ett exportkontrakt med Europa.

Energi är dyrt ny, och kommer vara dyrt ett tag till.

Mer vindkraft i Skåne hade hjälpt rejält, framförallt med tanke på att det blåser mycket mer i Skåne än resten av Sverige.
Skåne är det bästa stället man kan bygga vindkraft i Sverige, men Skåningarna vill inte ha det.
Dessutom hade man kunnat utnytta mark dubbelt upp om bönderna hade kunnat får stöd och byggt på deras åkermark.
Då hade bönderna fått inkomst via agrikultur samt energiförsäljning.

Åter igen.
Som man bäddar får man ligga.

Helt ärligt har jag svårt med sympati när möjligheten till billigare el är där men blir nekad vid varje försök...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Det är vindkraften som gjort oss mer beroende av fossilt än vi varit förr. Det är vindkraften som dopat elsystemet med så låga priser över tillräckligt långa perioder att andra systemnyttiga kraftslag har fått packa ihop. Det är vindkraften som gjort att elnätskostnaderna har skjutit i höjden på senare tid. För att inte tala om subventioner och straffavgifter som riktats med precision för att uppnå ett visst mål.

Fast det stämmer inte.
Användingen av fossila bränslen går ner varje år.

Tyskland är ett utmärkt exempel på den "dåliga strategin" som du påpekar.

Användingen av fossila bränslen har minskar rejält, trots att de har avvecklat kärnkraft.

Så det du skriver är objektivt fel.

Elnätskostnader har gått upp för att vi har ignorerat nätet i ~40 år och nu behövs det enorma sattningar för att bygga ut och modernisera nätet, vilket borde ha gjorts (påbörjat) för iaf 20 år sedan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaarker:

Det tar mindre än ett år att bygga en park om tillstånden är på plats, antagligen snabbare i Skåne då det inte ligger ute i vishen som i Norrland

Som ni sa "Om" , jag läste en artikel om Kriegers flak , projektet påbörjades 2002 , beräknas vara klart 2028 (obs beräknas) , 26 år , snabbt var det...

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | APC
Back-UPS Pro Gaming UPS 2200VA 1320W | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Problemet här är att kalkylen är baserad på siffror från Lazard. Går inte in på i detalj varför deras siffror är dåliga extremer som förordar förnybart och straffar kärnkraft. Men jag kan säga att de bevisar exakt 0 i mina ögon.

Alla citerar dem för att påskina hur dyr kärnkraften är och hur billig vindkraften är. Börjar bli rätt uttjatat att alltid hänvisa till dem för att påpeka att kärnkraften inte är ekonomisk.

Ja, det är precis det som händer. Ju närmare vi kommer effekten av vattenkraft, som @Yoshman påpekar, desto värre kommer det bli. Passerar vi den effekten så blir det katastrof. Eller mer korrekt, vi kommer inte behöva komma dit innan det blir katastrof eftersom det saknas ledningskapacitet från norr, och värre blev det av den kapaciteten genom stängda kraftverk i syd.

Alla systemkostnader för att ha den opålitliga kraften i nätet stiger för varje vindkraftverk som installeras. Tycker du inte om att strömmen kostar 9 kr per kWh, då vill du inte ha ytterligare vindkraft hur ologiskt det än låter.

Man är alltid välkommen att styrka sin ståndpunkt att kärnkraft skulle vara ekonomiskt försvarbar om man nu inte tycker om det man läser. Men du låter mer som en tidigare missnöjd SAS VD som gnällde över att Ryan Air tog marknadsandelar och förstörde den där självbilden av att vara något fint när man i själva verket bara är en buss i luften. Det gäller att hänga med och våga släppa det som varit och medan kärnkraften fortfarande har en roll att spela, är det inte längre en huvudroll utan en biroll som gäller

Permalänk
Skrivet av Zaarker:

Fast det stämmer inte.
Användingen av fossila bränslen går ner varje år.

Tyskland är ett utmärkt exempel på den "dåliga strategin" som du påpekar.

Användingen av fossila bränslen har minskar rejält, trots att de har avvecklat kärnkraft.

Så det du skriver är objektivt fel.

Elnätskostnader har gått upp för att vi har ignorerat nätet i ~40 år och nu behövs det enorma sattningar för att bygga ut och modernisera nätet, vilket borde ha gjorts (påbörjat) för iaf 20 år sedan...

Andelen förbränning av kol har ökat i Tyskland, detta före kriget i Ukraina. Hade man fortsatt köra kärnkraft det inte hänt. De har ju tyvärr ingen annan baslast att tala om, gasen är ju uträknad. Sedan tycker jag personligen att det är otroligt fult med vindkraftverk överallt. Dessutom låter de, de förstör naturen med sitt vispande. Då tycker jag det är bättre att ha några enstaka producenter som ger el oavsett vind eller ej och låta vår natur och våra hav slippa tusentals vindkraftverk. Det är nog det som är knäckfrågan här. Många vill inte ha fler vispar i naturen. Det är nog nu.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Skrivet av ingenjören:

Andelen förbränning av kol har ökat i Tyskland, detta före kriget i Ukraina. Hade man fortsatt köra kärnkraft det inte hänt. De har ju tyvärr ingen annan baslast att tala om, gasen är ju uträknad. Sedan tycker jag personligen att det är otroligt fult med vindkraftverk överallt. Dessutom låter de, de förstör naturen med sitt vispande. Då tycker jag det är bättre att ha några enstaka producenter som ger el oavsett vind eller ej och låta vår natur och våra hav slippa tusentals vindkraftverk. Det är nog det som är knäckfrågan här. Många vill inte ha fler vispar i naturen. Det är nog nu.

Undrar hur många vindkraftsförespårkare som lämnat in intresse för att installera en snurra i bakgården 🤔.

Får lite vibbar att det kanske är som en viss kris i närtid, när väldigt många förespråkade en sak men de ville absolut inte ställa upp och hjälpa själva och om det de förespråkade råkade hamna i deras närhet så flyttade de...

Det är väl vetenskapligt bevisat att vindkraftverk förstör tex sömn för de som bor i området. Tex denna https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4603767/

Sen läste jag även att det går åt extremt mycket koppar för att förse vindkraften med kabel, något som ett mer centraliserat kraftslag inte behöver på samma sätt.

Permalänk
Medlem

Sen läste jag även att det går åt extremt mycket koppar för att förse vindkraften med kabel, något som ett mer centraliserat kraftslag inte behöver på samma sätt.

Det behövs enormt mycket betong för att göra fundament också. Sen krävs en massa vägarbeten för att öht kunna ta sig till platsen dit snurrorna står. Sen är rotorbladen inte återvinningsbara.

Det kanske hade varit en bra idé om vi inte redan hade stora anläggningar som kunde förse oss med energi som vi istället la ner eftersom politikerna gjorde dom ej lönsamma.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem

Finns det inte förutsättningar att använda vindkraft kommer den inte byggas. Kommer ju klingas av efter vi byggt motsvarande 50-60 TWh, och då vi bygger större verk än Tyskland så är de inte överallt. Ska vår vattenkraft kunna rädda Danmark och mata flera GW dit vid fel så kan vi inte vara i samma läge som Danmark själva.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zaarker:

Då dras medelvärdet ner vilket resulterar i en mindre elräkning, vilket är hela poängen.

Istället för att vara dyrt hela tiden om vi bara hade haft baskraft i Sverige, iaf i dessa tider då alla vill köpa el och vi handlar på Nordpool samt har ett exportkontrakt med Europa.

Mer vindkraft i Skåne hade hjälpt rejält, framförallt med tanke på att det blåser mycket mer i Skåne än resten av Sverige.
Skåne är det bästa stället man kan bygga vindkraft i Sverige, men Skåningarna vill inte ha det.
Dessutom hade man kunnat utnytta mark dubbelt upp om bönderna hade kunnat får stöd och byggt på deras åkermark.

Åter igen.

Helt ärligt har jag svårt med sympati när möjligheten till billigare el är där men blir nekad vid varje försök...

Så nu ska vi ta bort de få åkermarker vi har i sverige för att bygga dåliga vindkraftverk och bli mer beroende av andra länders mat?

Bara för det "blåser lite mer i skåne" betyder det inte att en massa fläktar till kommer lösa problemen vi redan har pga vindkraft.

Maken till ursäkert som anti-baskraft-folken har är ju mindblowing.
DeT äR lItE dYrT nUUUU1!! mEeEEEn oM vÅr våTa faNtasI slÅr iN, sÅ Är aLlA prOblEm löSTa..

Lösningarna verkar alltid vara fantasi-produkter som snart är uppfunna som magiskt ska fixa transport- & lagrings-problemen för elen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Så nu ska vi ta bort de få åkermarker vi har i sverige för att bygga dåliga vindkraftverk och bli mer beroende av andra länders mat?

Bara för det "blåser lite mer i skåne" betyder det inte att en massa fläktar till kommer lösa problemen vi redan har pga vindkraft.

Maken till ursäkert som anti-baskraft-folken har är ju mindblowing.
DeT äR lItE dYrT nUUUU1!! mEeEEEn oM vÅr våTa faNtasI slÅr iN, sÅ Är aLlA prOblEm löSTa..

Lösningarna verkar alltid vara fantasi-produkter som snart är uppfunna som magiskt ska fixa transport- & lagrings-problemen för elen..

Ingen bonde kommer bo i skuggan av sina egna vindkraftverk, finns ingen ekonomi i att bygga enskilda verk på det sättet. Bonden kommer inte spendera flera hundra miljoner på att bygga en mindre park.

Permalänk
Medlem

Undrar hur många vindkraftsförespårkare som lämnat in intresse för att installera en snurra i bakgården 🤔.

Får lite vibbar att det kanske är som en viss kris i närtid, när väldigt många förespråkade en sak men de ville absolut inte ställa upp och hjälpa själva och om det de förespråkade råkade hamna i deras närhet så flyttade de...

Det är väl vetenskapligt bevisat att vindkraftverk förstör tex sömn för de som bor i området. Tex denna https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4603767/

Du borde läsa din källa innan du länker till den. Det handlar om folk som jobbar med vindkraftverk.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ingenjören:

Det känns lite som ni greppar efter halmstrån nu. "Vi vill inte ha fler vispar i naturen. Det är nog nu." Det är bara känslobaserade argument.

Jag hyrde en stuga i Danmark nu i sommar och den var förstås omgiven av vindkraftverk. Sanningen är ju att de inte låter nämnvärt. Blåser det mycket så dränker vinden alla ljud från verket och blåser det lite eller inget så låter de ju inget liksom. Sen fanns det ett och annat verk som gav ifrån sig ljud även vid lägre hastigheter, men de såg ju mer ut som hemmabyggen än något som ett energibolag bygger, både i storlek och konstruktion, så de ska man inte basera beslut på. Tittar man på de platser där vi bygger vindkraft idag i alla fall i södra delarna av landet så är det ju mycket längs stora vägar och så, och vägarna låter ju mycket mer än något vindkraftverk.

Vart skulle man lämna in det?

Jag hade inte haft något emot några vindkraftverk kring min bostad, och ärligt talat tror jag många stadsbor tänker på samma sätt. Problemet är att marken är dyr i städer och således går det inte att få ekonomi i det. Att några enstaka nimbys kan fördröja processen typ hur länge som helst gör förstås inte saken bättre, men problemet är ju som sagt markpriserna snarare än något relaterat till åsikterna hos de boende, när vi pratar städer. På landsbygden, längs kusterna och liknande däremot är det ju klagomålen eller politikernas uppfattning om opinionen som sätter stopp.

Citat:

Den studien handlar inte om boende utan om de som jobbar på en vindkraftspark, så majoriteten spenderade sin arbetsdag inom hundra meter från kraftverken. Våra bullernivåer hade ju satt stopp för vindkraftverk bra mycket längre bort än så.

Citat:

Ja det går åt koppar, och aluminium, för att dra ledningar. Det är svårt att komma ifrån.

Skrivet av thom.g:

Det behövs enormt mycket betong för att göra fundament också. Sen krävs en massa vägarbeten för att öht kunna ta sig till platsen dit snurrorna står. Sen är rotorbladen inte återvinningsbara.

Jo, det krävs infrastruktur och byggnation för att det ska fungera. Men man slipper urangruvor, en massa transporter av extremt farliga saker och till skillnad från för kärnkraftverk så blir inte allt farligt avfall efter destruering. Man jobbar också på att göra större delar av vindkraftverken återvinningsbara och förstås på att minska materialåtgången för konstruktionerna, och det går ju framåt, men på det stora hela är det ändå inga större problem.

Citat:

Det kanske hade varit en bra idé om vi inte redan hade stora anläggningar som kunde förse oss med energi som vi istället la ner eftersom politikerna gjorde dom ej lönsamma.

Lönsamheten är tveksam dock. Energimarknaden är ju en komplex marknad, subventioner och avgifter påverkar väldigt överallt så det går knappt att räkna på kostnader på ett rättvist sätt. Men kärnkraft i väst är inte lönsamt om inte det offentliga tar alla risker liksom. Sen kan man ha åsikter om att fossilfritt subventioneras eller får fördelar, men sanningen är ju att fossilt och kärnkraft får väldigt mycket mer "offentliga pengar" än förnybart. Vi har exempelvis ett avtal som gör att fossilföretag får ersättning för förlorade inkomster som beror på politiska beslut, och de nyttjar detta så till den grad att det överstiger alla subventioner för förnybart flera gånger om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Det är lite missvisande att påstå det. De stängde av 3 kärnkraftverk den 6e januari och det har lett till ökad kolanvändning men det berättar inte hela historien. Det är önskvärt om de minskar användningen varje år, men det finns egentligen inget krav på en årlig minskning.Överlag har kolanvändningen minskat (jag räknar från energiwende) och de har satt upp mål som de vill uppfylla. 2038 vill de stänga av det sista kolkraftverket, med möjlighet att stänga av alla i förtid 2035 (se här).

Permalänk
Skrivet av pine-orange:

Du borde läsa din källa innan du länker till den. Det handlar om folk som jobbar med vindkraftverk.

Ja? De är väl också människor ☺️.

Men jag läste på lite mera och det verkar vara ett mindre problem än vad man kan tro, såvida det är minst 1 km mellan bostad och vindkraftverk. Vet inte hur storleken på vindkraftverket påverkar, hittade inget på det. Men nya är klart större än gamla, kanske det påverkar hur långt ljudet sprider sig.

Så jag ändrar min åsikt i frågan. Bygger man på rätt plats så är det ett minimalt bekymmer.

Permalänk
Inaktiv

Nu eldas det olja igen, effektbrist i södra sverige mitt i sommaren...

"– Vi har kört ganska regelbundet den senaste veckan. Det har att göra med den effektsituaton som vi har i Södra Sverige i dag, och som Svenska kraftnät har gått ut och berättat om också. Vilket innebär att Södra Sverige har brist på planerad elproduktion. När det blir sämre vindförhållanden, då blir det här extra påtagligt"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/476E3g/oljekraftverket-i...

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Vi har exempelvis ett avtal som gör att fossilföretag får ersättning för förlorade inkomster som beror på politiska beslut, och de nyttjar detta så till den grad att det överstiger alla subventioner för förnybart flera gånger om.

Det där kan du dels inte använda som en nackdel för kärnkraften eftersom det isf nollställs med alla ej fossilfria energislag sen är jag intresserad av att läsa detta avtal. Vad heter det? Hur beräknas detta? Låter som den galnaste idén på ett avtal jag nånsin hört.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Det där kan du dels inte använda som en nackdel för kärnkraften eftersom det isf nollställs med alla ej fossilfria energislag sen är jag intresserad av att läsa detta avtal. Vad heter det? Hur beräknas detta? Låter som den galnaste idén på ett avtal jag nånsin hört.

Det är ganska standard, det är viktigt att ha förutsägbara inkomster om man ska göra stora satsningar och då krävs det ett stabilt politiskt klimat. Staten betalar ägararna till kraftverket pengar om de lägger ned det i förväg. Barsebäck 2 kostade staten en hel del pengar, det är ju inkomster som faller bort för ägarna. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/stangt-barseback-kostar-st...

Samma sak händer i Tyskland med kolkraftverken, jag vet inte om de har något liknande för deras kärnkraftverk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det är ganska standard, det är viktigt att ha förutsägbara inkomster om man ska göra stora satsningar och då krävs det ett stabilt politiskt klimat. Staten betalar ägararna till kraftverket pengar om de lägger ned det i förväg. Barsebäck 2 kostade staten en hel del pengar, det är ju inkomster som faller bort för ägarna. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/stangt-barseback-kostar-st...

Samma sak händer i Tyskland med kolkraftverken, jag vet inte om de har något liknande för deras kärnkraftverk.

Det klargjorde ju lite. Det är väl inte mer än rätt att kompensation utgår till företag som gjort stora satsningar, när förutsättningarna för deras kalkyl totalt förändras. Detta innebär ju att dom politiska besluten att lägga ner etablerade verk är ännu mer efterblivet, och att det inte är vettigt att bygga flera energisystem när man redan har såna som fungerar. Min uppfattning i frågan är oförändrad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag hyrde en stuga i Danmark nu i sommar och den var förstås omgiven av vindkraftverk. Sanningen är ju att de inte låter nämnvärt.

Vindkraftverk låter. Det är inget som du med bästa vilja kan prata bort. Om man sedan störs av det har nog mycket att göra med huruvida man är positivt eller negativt inställd till vindkraft.

För egen del blir jag glad när jag ser ett vindkraftverk och denna känsla har jag haft så länge jag kan minnas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Det klargjorde ju lite. Det är väl inte mer än rätt att kompensation utgår till företag som gjort stora satsningar, när förutsättningarna för deras kalkyl totalt förändras. Detta innebär ju att dom politiska besluten att lägga ner etablerade verk är ännu mer efterblivet, och att det inte är vettigt att bygga flera energisystem när man redan har såna som fungerar. Min uppfattning i frågan är oförändrad.

Politiska beslut är oftast baserade på en bredare bild än "bara" en eller ett par anledningar. Jag var inne på detta tidigare i tråden men jag tror att det gick över huvudet på de flesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Lönsamheten är tveksam dock. Energimarknaden är ju en komplex marknad, subventioner och avgifter påverkar väldigt överallt så det går knappt att räkna på kostnader på ett rättvist sätt. Men kärnkraft i väst är inte lönsamt om inte det offentliga tar alla risker liksom. Sen kan man ha åsikter om att fossilfritt subventioneras eller får fördelar, men sanningen är ju att fossilt och kärnkraft får väldigt mycket mer "offentliga pengar" än förnybart. Vi har exempelvis ett avtal som gör att fossilföretag får ersättning för förlorade inkomster som beror på politiska beslut, och de nyttjar detta så till den grad att det överstiger alla subventioner för förnybart flera gånger om.

Fast varför skulle någon privatinvesterare utsätta för de riskerna? Kärnkraft och energimarknaden är en centralstyrd marknad. Samtliga största aktieägare inom europas stora energikoncerner är stater, styrelsen är mest ryggdunkare från de som vann valet senast. Ska jag äga skräpet är det bäst dem ger en hög utdelning och det är billigt, vem vet vad nedsidan ligger annars. En lag där, och halva börsvärdet försvann.

Du menar alltså att fossilföretag har fått högre ersättning än de triljoner euro som pumpats in i gröna ESG obligationer med nytryckt?

Och givetvis ska dem få ersättning för politiska beslut, om jag kollapsa samtliga vindkraftsbolag över en natt med en nyinförd straffskatt när det inte blåser. Skulle du då klandra dem bolagen som har satsat i vindkraftverk när de söker kompensation?

Visa signatur

=)

Permalänk
Skrivet av MsSmith:

Politiska beslut är oftast baserade på en bredare bild än "bara" en eller ett par anledningar. Jag var inne på detta tidigare i tråden men jag tror att det gick över huvudet på de flesta.

Ja de baseras ofta på en ideologi eller en fix idé. Men detta är inget vi får diskutera här...

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

På tal om Tyskland så har de tydligen bestämt(?) att hålla de 3 sista kärnkraftverken öppna längre. https://www.wsj.com/articles/germany-to-keep-last-three-nucle...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Ja de baseras ofta på en ideologi eller en fix idé. Men detta är inget vi får diskutera här...

Mja, tycker jag vi har diskuterat redan fix idé vi har är fossil, som i 80 procent av all världens energi. Största ökningen av fossila utsläpp har skett i modern tid, de sista 30 åren. Istället för Kyotoavtalet hade vi kunnat ha haft en konferens om att öka användningen av fossila bränslen, för det var ju ändå det vi gjorde i världen.

Det blir omöjligt för något att växa ikapp det fossila. Hade vi tagit Kyoto seriöst hade vi i väst inte bara satsat på grön energi och kärnkraft utan också på större förändringar. Finns ingen anledning för hushåll i Sverige att använda 80-90 TWh om året. Vi pratar om att hushåll i snitt använder 16-17 000 kWh. Hade vi haft ambitioner hade vi varit nere under 10 000 kWh idag. Istället för att ha ambitioner räknade Sverige in tidigare satsningar i Kyotoavtalet som att vi hade i stort avvecklat eldningsoljan, och vi fick istället öka utsläppen. I industrin kan energi innebära nytta, allt som läcker från husen gör ingen nytta och det som läcker ut ger ingen komfort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaarker:

Åter igen.

Bästa argumentet jag läst på länge. Lite synd bara att ingen utvinning av el är gratis miljömässigt. Sol-el från öknar till hela världen kanske? Nej, det funkar ju inte heller annars vore det nog gjort.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Skrivet av anon75480:

Nu eldas det olja igen, effektbrist i södra sverige mitt i sommaren...

"– Vi har kört ganska regelbundet den senaste veckan. Det har att göra med den effektsituaton som vi har i Södra Sverige i dag, och som Svenska kraftnät har gått ut och berättat om också. Vilket innebär att Södra Sverige har brist på planerad elproduktion. När det blir sämre vindförhållanden, då blir det här extra påtagligt"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/476E3g/oljekraftverket-i...

Men det spelar ju ingen roll för vi EXPORTERAR ju energi på årsbasis 😵‍💫. Alltså har vi ett överskott av el. (ironi).

Det är nog till viss del för att Tyskland laddar sina (gas)förråd för att ha en chans till att klara vintern när kranen vrids åt.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av pine-orange:

Tyskland har fått betala feta summor för att tvångsstänga Vattenfalls kärnkraftverk i förtid. Riktigt kloka beslut. Det är väl bla Brunsbüttel

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av snajk:

Det känns lite som ni greppar efter halmstrån nu. "Vi vill inte ha fler vispar i naturen. Det är nog nu." Det är bara känslobaserade argument.

Jag hyrde en stuga i Danmark nu i sommar och den var förstås omgiven av vindkraftverk. Sanningen är ju att de inte låter nämnvärt. Blåser det mycket så dränker vinden alla ljud från verket och blåser det lite eller inget så låter de ju inget liksom. Sen fanns det ett och annat verk som gav ifrån sig ljud även vid lägre hastigheter, men de såg ju mer ut som hemmabyggen än något som ett energibolag bygger, både i storlek och konstruktion, så de ska man inte basera beslut på. Tittar man på de platser där vi bygger vindkraft idag i alla fall i södra delarna av landet så är det ju mycket längs stora vägar och så, och vägarna låter ju mycket mer än något vindkraftverk.
Vart skulle man lämna in det?

Jag hade inte haft något emot några vindkraftverk kring min bostad, och ärligt talat tror jag många stadsbor tänker på samma sätt. Problemet är att marken är dyr i städer och således går det inte att få ekonomi i det. Att några enstaka nimbys kan fördröja processen typ hur länge som helst gör förstås inte saken bättre, men problemet är ju som sagt markpriserna snarare än något relaterat till åsikterna hos de boende, när vi pratar städer. På landsbygden, längs kusterna och liknande däremot är det ju klagomålen eller politikernas uppfattning om opinionen som sätter stopp.
Den studien handlar inte om boende utan om de som jobbar på en vindkraftspark, så majoriteten spenderade sin arbetsdag inom hundra meter från kraftverken. Våra bullernivåer hade ju satt stopp för vindkraftverk bra mycket längre bort än så.
Ja det går åt koppar, och aluminium, för att dra ledningar. Det är svårt att komma ifrån.
Jo, det krävs infrastruktur och byggnation för att det ska fungera. Men man slipper urangruvor, en massa transporter av extremt farliga saker och till skillnad från för kärnkraftverk så blir inte allt farligt avfall efter destruering. Man jobbar också på att göra större delar av vindkraftverken återvinningsbara och förstås på att minska materialåtgången för konstruktionerna, och det går ju framåt, men på det stora hela är det ändå inga större problem.

Du beskrev själv en obehagskänsla av när du bodde i en sommarstuga nära Ringhals och såg radion som skulle larma vid en olycka. Att det kändes direkt olustigt. Känsloargument mot kärnkraft finns det gott om. Du borde känna samma obehag när du bältar dig i bilen. Sannolikheten att du ska krocka är ju många tiopotenser högre.

Ang lönsamhet så låg ju effektskatten med i kalkylen när man beslutade lägga ner R12 2015. Sedan plockades den bort för att Vattenfall hotade med att lägga ner rubbet. 8 öre/kWh blir ju några kronor på en reaktor på 1000 MW. Men då var det för sent och vattenfalls styrelse hade inget intresse att riva upp sitt tidigare beslut. Elpriset skulle ju vara lågt till minst 2025. Det skulle bara satsas på vindkraft, samt gas i Tyskland.

Visa signatur

Permalänk
Medlem