Snabbkoll: Är du en kabelhoarder?

Permalänk
Medlem

Har sparat kablar sedan första datorbygget ca 2005. Har dock äldre kablar till mobiler (som gått sönder), tror jag. Min fru har en tendens att kasta sådant, så är lite osäker.

Permalänk
Medlem

Strömkablar upptäckte jag nyligen att man hade till förbannelse för nätagg, skärmar och gamla CRT-skärmar. Många fick gå till återvinning, förutom den tjocka kabel som mitt gamla OCZ Powerstream 520W kom med. Den kabeln behöver man vara två på, för att bryta till hur man vill att den ska ligga.

Äh, sakteliga åker gamla synder ut. Främst för att saker blir mer trådlöst, eller har samma kontakt som produkten tinget ersätter. DFI-kortens UV-reaktiva IDE- och SATA-kablar har dock sparats.

Lagrar mina längre kablar f.ö. i en rund gammal 10L(?) hink menad för spackel. Så kablarna kan ligga och villa mer naturligt.

Permalänk
Medlem

Trotts att det är något jag avskyr när de syns. Tro mig gömmer de så väl ibland att det är rent he*vete när de ska flyttas/tas bort 😅. Därför bör jag rimligtvis inte ha mycket kablar liggandes då, men likt många andras svar så finns lådor med dessa odågor.

Visa signatur

Odämpat Master chassi med 200Perforeringar || Moderkort med Pegasus vingar, B550 klassade || En 120 snurr i snurr av beigebrunt utförande || Grafikkort med dubbla insug som sussar runt i 4060ti RPM || Processor i rött utförande, GHz norr om 5600 || Spänningsbox certifierad i guldtext att klara 600w

Permalänk
Medlem

Hade en enorm låda med adaptrar... slängde den och har redan fått lida av det misstaget när man behöver koppla ihop något skoj eller ändra spänningen på något...

Permalänk
Musikälskare

Allt sparas, även kablar

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Master of Overkill

Rensade förra månaden hel sopsäck med kablar borta.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

DVI och VGA är nog de äldsta jag har.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk

Jag tyckte initialt att ni var lite söta när ni skrev "lådan" eller "garderoben" men insåg sen att jag har sjukt mycket kablar och verkligen behöver rensa. Jag har säkert 40st apparatsladdar bara, för att inte tala om allting annat...

Visa signatur

If it ain't broken: tweak it...
folding@home

Permalänk
Medlem

Nej! Har enbart kablar som är nödvändiga / används. Har inget på ”lager” som kan vara ”bra att ha”

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk

Jag har en låda full med sladdar av diverse slags som har hängt med under årens gång.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Oh ja, sparar i princip allt i kabelväg och lär inte sluta med det den närmaste tiden. Är alltid någon bekant eller släkting som behöver en obskyr sladd, och då finns den nästan alltid att hitta i gömmorna. En vacker dag ska jag dock sortera upp dem fint istället för att dumpa dem i samma låda.

Permalänk
Medlem

Du vet aldrig när du kan behöva ladda en Nokia 3310 nästa gång!

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem

Slängde en jävla massa kablar vid en flytt för några år sedan, vilket jag vid ett par tillfällen har ångrat. Sedan dess har jag börjat bunkra igen

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Hedersmedlem

Har orimligt många "bra och ha"-kablar i div. lådor. Har bl.a. två tjocka och bångstyriga kvalitetsscartkabler på 5m. Tar upp orimligt mycket plats och vad bövelen ska jag ha skiten till? Få bli en hårdrensning någon gång i #framtiden.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Har en liten samling med kabeltyper som ännu används, i.e. DVI, HDMI och displayport för video. 3,5mm och RCA för ljud. Mini/micro/A/C/Lightning för USB. Sedan finns det några sata-kablar, 3-4 olika strömkablar, några 12-voltsadaptrar etc. Däremot finns inga gamla vga-, komponent- eller Ide-kablar liggandes. Tycker att jag har en god balans.

Permalänk
Medlem

Slängde en hel del kablar vid senaste flytten.
Halvgamla standarder som VGA och DVI känns onödigt att ha kablage för i dagsläget. Däremot äldre sladdar som seriell, parallell och specialkablage för Amiga och C64 är ju värt att spara på då det kan vara lite svårare att få tag i.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Jag ser till att jag har en kabel till varje apparat / interface åtminstone.
Brukar ha extra av HDMI och DP-kablar ifall nån skulle braka, vilket aldrig har hänt så...

Jag brukar gå igenom och "Konmaria" alla lådor och gömmor lite då och då, tacka kablarna och sedan återvinna dom eller ge till någon som behöver dom / skänka bort.

Jag har en stor ullareds-kasse samt några plastlådor med komponenter jag tänkte gå igenom till helgen och sälja / skänka.

Jag tycker det är ganska skönt att inte ha så mycket grejer, det gäller även kablar.

Visa signatur

Kan vara lite slö att svara på PMs, försöker kolla dagligen dock.

OS: Win 10 x64 CPU: Intel i5 11400F MINNE: Corsair Vengeance 3000mhz 32gb RGB MODERKORT: MSI MAG B560 TOMAHAWK GPU: Sapphire RX 6700 XT HDDs: Corsair MP600 Core PSU: Cooler Master MWE 750W CHASSI: Phanteks 500A (Svart)

Permalänk
Medlem

Jag gjorde ett röj för ett par månader sedan och slängde väldigt mycket men sparade ett väl valt antal (och lämpliga längder) av sånt jag kände att jag kunde få användning av.

Hundra 1 meters nätverkskablar, usb mini och micro kablar, apparatkablar och hdmi-kablar kommer inte att komma till användning. Det blev rätt många kilo skrot...

Innan dess sparade jag i princip allt dock... I många många år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

sparar även trasiga kablar av någon anledning… Men vilken kabel är inte ’bra att ha’ till något senare?

Den trasiga, den är INTE bra att ha till något senare!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Tre kartonger "datakablar" med allt från ide, molex, usb-lan, dvi-vga, din-p/s2 till usb-sata, usb-b och modulära nätaggskablar.
En back ljud- och bildkablar, rca, högtalarkabel, hdmi, nån scart osv..
En back strömkablar och transformatorer.

Kom på mig med att sakna en kabel med den där lilla euro-kontakten för en fem år sen eller så. Städade för nån månad sen och hittade ett tiotal. Vetef-n var de kommit från, men inhyses gladeligen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Haha, det träffade mig rätt.
Sparar alla kablar jag kan komma över, alltid nått man har nytta av.
Mina kompisar kallar mig "KabelJo"

Det blir en sjukdom.

Kom smeknamnet till med eller utan vetskap om att Kabeljo är torkad torsk?

Det är inte ofta man hör det ordet, så nyfiken på hur många som ens vet vad det är för något.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem

Sparar i stort sett alla kablar. Har dem samlade i en stor plastbytta från Clas Ohlson, där de är sorterade i färgkodade ziploc-påsar beroende på vilken typ. Trots det måste jag alltid springa till Kjell och köpa nya för man hittar ju aldrig någon av just den typen OCH längden man behöver.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Den trasiga, den är INTE bra att ha till något senare!

FEL!

Man kan behöva just en sån kabel att skarva med, eller en sån kontakt att sätta på en annan kabel, eller bara skala av höljet för att få koppartråd att använda istället för ståltråd.
Släng inte skadade kablar, men använd dem heller inte som om de vore hela!

Permalänk
Medlem

Sladdar och pryttlar överallt i en röra. Min fru är inte glad på mig...
De ligger i lådor, kartonger, papperskassar. I klädkammaren, garderoben och vinden.

Så här funkar det för mig;
Just nu behöver jag kabel A, den vet jag ligger någonstans.
Efter långt letande och svärande så hittar jag den inte utan åker till Inet och köper en ny.
Nästa vecka behöver jag kabel B, den vet jag ligger någonstans.
Efter långt letande och svärande så hittar jag den inte, utan jag hittar då kabel A som jag redan inhandlat en ny.
Åker då till Inet och köper en ny kabel B.
Nästa vecka behöver jag kabel C... ja, ni fattar resten

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Medlem

Kablar? jajamen, lägg till duktigt många batterieliminatorer(50+) och kontakter av olika typer så börjar det närma sig

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Kom smeknamnet till med eller utan vetskap om att Kabeljo är torkad torsk?

Det är inte ofta man hör det ordet, så nyfiken på hur många som ens vet vad det är för något.

Haha inte en aning...
Jag heter Jonas, så antar att det lätt passande... KabelJonas, KabelJo...vetifan

Hade inte en aning om att det var en torkad torsk...!

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

Slängde över hälften av alla sladdar senast jag flyttade. Nu har jag bara två flyttkartonger med sladdar kvar.
(Som jag aldrig orkar kolla bland, så att jag köper nytt istället ...)

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Sladdar är svindyra numera. Sparar alla jag kan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Kom smeknamnet till med eller utan vetskap om att Kabeljo är torkad torsk?

Det är inte ofta man hör det ordet, så nyfiken på hur många som ens vet vad det är för något.

KabeljoClockers

Pappsen pratade mycket om att de fick "Kabbeljo" i skolan, han var född -44.
Har bara smakat torkad skrej (Torrfisk) och favoriten "Jukola" som är björkrismörad, lättrökt, torkad gädda, riktigt gott speciellt om man lyxar med lite skirat smör att doppa den i.

Brukar vara rätt svårt att få tag i dock, nån gång skall jag göra min egen.

Visa signatur

Kan vara lite slö att svara på PMs, försöker kolla dagligen dock.

OS: Win 10 x64 CPU: Intel i5 11400F MINNE: Corsair Vengeance 3000mhz 32gb RGB MODERKORT: MSI MAG B560 TOMAHAWK GPU: Sapphire RX 6700 XT HDDs: Corsair MP600 Core PSU: Cooler Master MWE 750W CHASSI: Phanteks 500A (Svart)

Permalänk
Medlem

Har ingen fylld låda med sladd direkt, men sparar så klart lite bra att ha sladdar, vilket är typ en av varje.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.