Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

I lägenheter är det ytterst ovanligt med bärande väggar i lägenheten (alla ytterväggar är det dock)

Bra poäng!

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av mwi:

Kan du inte bara flytta garderoben 5 cm?
Och ha rören mellan garderoben och väggen?

Det finns säkert regler som säger var/när/hur garderoben skulle få stå placerad. Det är ett par problem med det, dels så är väggen där rören ska komma panelad, och de kan ju inte installera rören utanpå panelen, för nästa ägare kanske inte vill ha träpanel och då har de rör 5cm ut från väggen. Andra problemet är att rören skulle gå runt hörnet där garderoben är, så i så fall blir det 5-10cm ut åt sidan, och lika mycket ur i rummet. Blir inget bra. Sen, ska sanningen fram så har jag helt enkelt ingen incitament att hjälpa bravida hitta en smidig lösning ifall det är till nackdel för mig själv.

Skrivet av Valonen:

Låter onekligen som att styrelsen har missat något utifrån din utsago. Det jag funderar på är om du har fått ett skriftligt okej att modifiera en bärande vägg?

Vet inte vart du och någon annan i tråden har fått för er att väggen jag tog ner var bärande. Det var den inte. Innerväggar räknas inte som en del av fastigheten så de får man göra vad man vill med. Jag har dock sågat ett hål för ACn i balkongdörren, vilket tekniskt sett tillhör föreningen så den bör jag nog inte visa styrelsen

Skrivet av Reckie:

Se till att matningen isoleras rejält, du vill inte ha den i sovrummet annars eftersom de heta rören kommer att värma upp rummet oavsett om termostat är stängd och radiatorn är kall. Har haft ett helsike med en sådan dragning av just Bravida som frångick ritningen, de skulle ha dragit stammen i vardagsrummet.

Detta var en bra poäng jag inte alls reflekterat över! Tack Sovrummet är ju extra jobbigt att ha varmt i också när man ska sova.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Detta var en bra poäng jag inte alls reflekterat över! Tack Sovrummet är ju extra jobbigt att ha varmt i också när man ska sova.

Beror iofs på hur hett vatten som når din stam, kunde som tur var sänka detta på centralen utan att någon annan fick det för kallt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Vet inte vart du och någon annan i tråden har fått för er att väggen jag tog ner var bärande. Det var den inte. Innerväggar räknas inte som en del av fastigheten så de får man göra vad man vill med. Jag har dock sågat ett hål för ACn i balkongdörren, vilket tekniskt sett tillhör föreningen så den bör jag nog inte visa styrelsen

Du har helt rätt, jag vet inte vart jag fick det ifrån.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Vet inte vart du och någon annan i tråden har fått för er att väggen jag tog ner var bärande. Det var den inte. Innerväggar räknas inte som en del av fastigheten så de får man göra vad man vill med. Jag har dock sågat ett hål för ACn i balkongdörren, vilket tekniskt sett tillhör föreningen så den bör jag nog inte visa styrelsen

Föreningen kan ändå kräva att du skall ansöka om att få göra sådana saker då att öppna upp planlösning eller bygga en vägg räknas ofta som väsentlig förändring, däremot kan de i princip inte neka din ansökan om väggen inte är bärande så länge det inte bryter mot några byggregler. Nu lär det inte göra någon skillnad såhär i efterhand men kan vara bra att tänka på framöver.

Sedan är frågan om du ansökte om att få ta bort elementet i hallen? För gjorde du inte det kan de kräva att det skall sättas tillbaka, även om du tagit bort väggen. Det är dessutom en sak som man nödvändigtvis inte behöver få godkänt att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Föreningen kan ändå kräva att du skall ansöka om att få göra sådana saker då att öppna upp planlösning eller bygga en vägg räknas ofta som väsentlig förändring, däremot kan de i princip inte neka din ansökan om väggen inte är bärande så länge det inte bryter mot några byggregler. Nu lär det inte göra någon skillnad såhär i efterhand men kan vara bra att tänka på framöver.

Sedan är frågan om du ansökte om att få ta bort elementet i hallen? För gjorde du inte det kan de kräva att det skall sättas tillbaka, även om du tagit bort väggen. Det är dessutom en sak som man nödvändigtvis inte behöver få godkänt att göra.

Vad jag har förstått av bostadsrättslagen så har du rätt. Innerväggarna borde ha diskuteras med styrelsen, även att de nödvändigtvis inte kan stoppa det. Det finns dock 100+-20 lägenheter av min planlösning i föreningen och många är ombyggda redan, så jag kände inte att det var nödvändigt. Men det hade nog varit smart att ha det skriftligt.

Du har även rätt om elementet, jag gjorde det med hjälp av rörmokare och vaktmästaren stängde av vattnet för att lösa det. Där ska jag enl lag dock få godkänt av styrelsen först, vilket jag inte fick. Elementet står dock i källaren så det går att sätta tillbaka om jag vill. Men eftersom de kommer och river bort det elementet om 15 minuter låter det lite onödigt. Det har dock gjort att jag för denna konversationen med föreningen nu ang det nya elementet, så att denna gången godkänner de det, skriftligen.

Jag har även också borrat ett hål i balkongdörren för att koppla på en portabel AC, detta är även det något jag inte har fått göra utan gjort olovligen. Här har det alltid dock funnits en plan att laga dörren innan jag säljer lägenheten. Här säger min egna moral att så länge jag återställer det innan jag säljer, samt att ingen annan blir lidande under tiden så är det okej. Lagligt så är det ju dock inte det, vilket jag är medveten om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Vad jag har förstått av bostadsrättslagen så har du rätt. Innerväggarna borde ha diskuteras med styrelsen, även att de nödvändigtvis inte kan stoppa det. Det finns dock 100+-20 lägenheter av min planlösning i föreningen och många är ombyggda redan, så jag kände inte att det var nödvändigt. Men det hade nog varit smart att ha det skriftligt.

Du har även rätt om elementet, jag gjorde det med hjälp av rörmokare och vaktmästaren stängde av vattnet för att lösa det. Där ska jag enl lag dock få godkänt av styrelsen först, vilket jag inte fick. Elementet står dock i källaren så det går att sätta tillbaka om jag vill. Men eftersom de kommer och river bort det elementet om 15 minuter låter det lite onödigt. Det har dock gjort att jag för denna konversationen med föreningen nu ang det nya elementet, så att denna gången godkänner de det, skriftligen.

Jag har även också borrat ett hål i balkongdörren för att koppla på en portabel AC, detta är även det något jag inte har fått göra utan gjort olovligen. Här har det alltid dock funnits en plan att laga dörren innan jag säljer lägenheten. Här säger min egna moral att så länge jag återställer det innan jag säljer, samt att ingen annan blir lidande under tiden så är det okej. Lagligt så är det ju dock inte det, vilket jag är medveten om.

Äsch, borra eller gör vad du vill så länge du återställer och det inte skadar de andra i huset. Ingen kommer att straffa dig.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Vad jag har förstått av bostadsrättslagen så har du rätt. Innerväggarna borde ha diskuteras med styrelsen, även att de nödvändigtvis inte kan stoppa det. Det finns dock 100+-20 lägenheter av min planlösning i föreningen och många är ombyggda redan, så jag kände inte att det var nödvändigt. Men det hade nog varit smart att ha det skriftligt.

Du har även rätt om elementet, jag gjorde det med hjälp av rörmokare och vaktmästaren stängde av vattnet för att lösa det. Där ska jag enl lag dock få godkänt av styrelsen först, vilket jag inte fick. Elementet står dock i källaren så det går att sätta tillbaka om jag vill. Men eftersom de kommer och river bort det elementet om 15 minuter låter det lite onödigt. Det har dock gjort att jag för denna konversationen med föreningen nu ang det nya elementet, så att denna gången godkänner de det, skriftligen.

Jag har även också borrat ett hål i balkongdörren för att koppla på en portabel AC, detta är även det något jag inte har fått göra utan gjort olovligen. Här har det alltid dock funnits en plan att laga dörren innan jag säljer lägenheten. Här säger min egna moral att så länge jag återställer det innan jag säljer, samt att ingen annan blir lidande under tiden så är det okej. Lagligt så är det ju dock inte det, vilket jag är medveten om.

Ja jag ville bara råda dig att prata med styrelsen innan om sådant som man skall göra det för, kan hjälpa i framtiden och det är bra för föreningen om alla gör det. Att ta bort eller sätta in element är inte alltid bara att göra då man kan behöva justera värmesystemet på central nivå av det.

Man får även tänka på att man kan få problem i efterhand, vet att tidigare styrelse i min förening tvingade en medlem som just köpt sin lägenhet att lägga helt nytt golv då det uppdagades att tidigare ägare tagit fram undergolvet utan att ljuddämpa under det så det blev mycket mer lyhört till lägenheten under som klagade, allt arbete var gjort utan tillåtelse eller förfrågan och renoveringen följde inte stadgarna. Den medlemmen som köpt gick på tidigare ägare juridiskt såvitt jag kommer ihåg, vet dock inte om den nya medlemmen vann. Pratar man med styrelsen kan man dock ofta arbeta fram en lösning tillsammans.

Permalänk
Medlem

Alltså, det blir ju bara mer och mer clowneri av detta desto längre det går. Nu har bravida när jag inte varit hemma varit här och monterat nya element och märkt upp vart det ska borras för rören till våningen under.

Längst med ena ytterväggen har jag ett 100 cm köksskåp följt ett 80 cm tomrum. Över detta är det en bänkskiva. Skåpet och skivan har jag flyttat ut 1.5m från väggen för att de ska komma åt och arbeta. Nu har de varit där och monterat dit ett element som är större än 80 cm hålet tillgängligt. Så skåpet går inte att sätta tillbaka igen.

I kontoret så har jag en liknande lösning. Där har jag en L format skrivbord där längst ytterväggen är det en bänkskiva som är vägg hängd på ena sidan, och på andra sidan vilar den på ett 35 cm brett skåp. Nu har de helt utan att förvarna markerat att elementrören ska dras där skåpet står. De flyttade skåpet... markerade för rören och sedan flyttade tillbaka skåpet... Vad trodde de? Att jag bara ska acceptera att jag inte kan återmontera mitt skrivbord och att jag skulle acceptera det?

Permalänk
Medlem

Några saker jag reagerar på...

Bara för att det är en innervägg betyder det INTE att den inte är bärande. Haft lägenheter med bärande väggar som inte är ytterväggar. River du en sådan vägg i tron om att den inte är bärande bara för det är en innervägg så har du väldigt stora problem.

När du tog bort elementet mämnet du att rörisen satte dit en koppling. Det är ju logiskt att tro att om vattnet kommer upp i en din lägenhet till denna plats så går den också vidare till nästa lägenhet från samma plats.

Så det finns ju en chans att du måste återställa detta så grannen kan få sin värme.

Man vill absolut INTE borra hål i badrumsgolv för att dra rör. Med dagens branschregler måste rören komma ut ur väggen. Så för att följa branschreglerna blir de tvungna att dra dem genom väggen.

Allt går ju att lösa om man är lite smidig men du är även lite fyrkantig. Om en BRF tar ett beslut att göra en förändring så kan ju inte bostadsrättsinnehavarna börja bråka om att de inte vill ta ner en hylla de satt upp eller att de måste ändra på sitt möblemang. Det är lixom orimligt i praktiken.

Det sista jag funderar på, men jag kanske missar något nu...
Ni har idag vattenburen värme? Ni ska uppdatera till fjärrvärme?
Varför göra om allt? Behåll befintlig installation och koppla på fjärrvärmen på de systemet.

Edit: Pratar då om rören, elementen är det ju bara byta ut.
Men ni kanske går en typ av slinga till en annan som ex kräver annat returrör.

Ska man gå all in så kan man ju lika gärna göra det i samband med stambyte.

Permalänk
Medlem

Går det inte att bygga om köksskåp/bänkskiva och skrivbordet/skåpet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Några saker jag reagerar på...

Bara för att det är en innervägg betyder det INTE att den inte är bärande. Haft lägenheter med bärande väggar som inte är ytterväggar. River du en sådan vägg i tron om att den inte är bärande bara för det är en innervägg så har du väldigt stora problem.

När du tog bort elementet mämnet du att rörisen satte dit en koppling. Det är ju logiskt att tro att om vattnet kommer upp i en din lägenhet till denna plats så går den också vidare till nästa lägenhet från samma plats.

Så det finns ju en chans att du måste återställa detta så grannen kan få sin värme.

Jag förstår att de påståenden och tankar du delar med dig av är utav välmening. Du vill dela din kunskap i syfte att hjälpa mig och det uppskattar jag. Även att jag inte tror att det är din avsikt så uppskattar jag inte sättet du formulerar dina tankar på, då de gör antagandet att jag är inkompetent och inte har tänkt på detta själv. För att sammanfatta, jag uppskattar din omtanke och din avsikt men blir lite irriterad på sättet du formulerar dig.

Jag kan lugna dig angående mig lägenhet, jag är inte inkompetent. Utöver egen förmåga har jag även haft hjälp av familj med 70+ år samlad erfarenhet av bygg, där min far bland annat har byggt ett hus på egen hand. Tillsammans är vi erfarna nog att bedöma att väggen som mestadels bestod av gipsskivor inte var bärande. Elen drogs om av en behörig elektriker och elementet byglades av en behörig rörmokare i samrådan med vaktmästare för föreningen.

Skrivet av SuperNova:

Allt går ju att lösa om man är lite smidig men du är även lite fyrkantig. Om en BRF tar ett beslut att göra en förändring så kan ju inte bostadsrättsinnehavarna börja bråka om att de inte vill ta ner en hylla de satt upp eller att de måste ändra på sitt möblemang. Det är lixom orimligt i praktiken.

Det sista jag funderar på, men jag kanske missar något nu...
Ni har idag vattenburen värme? Ni ska uppdatera till fjärrvärme?
Varför göra om allt? Behåll befintlig installation och koppla på fjärrvärmen på de systemet.

Edit: Pratar då om rören, elementen är det ju bara byta ut.
Men ni kanske går en typ av slinga till en annan som ex kräver annat returrör.

Ska man gå all in så kan man ju lika gärna göra det i samband med stambyte.

Nej, jag tycker inte det är orimligt och att jag är osmidig. Svensk lag säger att om det skapar problem för bostadsrättsinnehavaren så måste beslutet tas med utökad majoritet och godkännas av hyresrättsnämnden. Detta har inte gjorts och eftersom föreningen bryter mot svensk lag så anser jag inte att jag är orimlig.

Utöver det så arbetar Bravida på fast kostnad, så de har inga incitement att göra jobbet svårare för sig själva för att göra det bättre för mig. Jag skiter fullt ut i Bravidas kostnader, så jag har inga incitement att låta min lösning bli sämre för mig för att ge Bravida ökad vinst i kvartalsrapporten. Sen är det inte heller "ta ner en hylla" som du tar som exempel. De tre sakerna som Bravida har pratat om att jag behöver "ta bort" är..

- Min enda garderob som är en fast monterad 160 cm skjutdörrs garderob. Det finns ingen annan plats för en garderob i lägenheten, så i så fall får jag vara utan garderob. Nu har efter min "fyrkantighet" Bravida löst detta hur smidigt som helst, tack vara att jag var fyrkantig. Det tog deras "Arkitekt" 5 minuter att hitta en alternativ lösning när de väl var tvugna att kalla in honom. Lösningen var att flytta garderoben 10 cm till höger. Detta har jag godkänt.
- 120cm av mitt kök med köksbänk som inte skulle gå att återmontera. Även detta är numera löst för att jag satte mig på tvären. Och lösningen blev skitbra för alla inblandade, bara att jag var tvungen att få dem att tänka till.
- Ett fast monterat L skrivbord som står på en lådskjuts på ena sidan. - Har är det förfarande inte löst, men jag har själv funderat ut två lösningar som skulle innebära att de kan installera elementet som de önskar utan att det negativt påverkar mig, extra kostnad för Bravida är 2 st T kopplingar.

För att besvara din fråga om varför föreningen byter värmesystem. Det är två anledningar till det, dels så håller våra rör på att gå sönder hela tiden. Den officiella förklaringen är att de "rostar sönder" vilket tekniskt sätt borde vara "korroderar sönder" då jag tvivlar på att vi har järnrör. Själv tror jag det är för att de gamla rören ligger bakom golvlisterna i alla husen, vilket gör att det är väldigt enkelt att råka ha sönder ett rör vid en renovering eller när man byter golv. Oavsett varför så har föreningen haft stora kostnader pga brustna rör senaste åren.

Den andra anledningen är att värmesystemet idag är seriekopplat på 2 slingor. Varje slinga har ca 120 lägenheter på sig. Fjärrvärmen kommer vara parallellkopplad vilket är mycket bättre för alla boende. Fjärrvärme är en investering, men är också mycket mer kostnadseffektivt.

Har du mer funderingar så tveka inte på att höra av dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Går det inte att bygga om köksskåp/bänkskiva och skrivbordet/skåpet?

Jo, det är det jag föreslagit till Bravida hela tiden. Jag har godkännt att jag kan göra skåpet grundare så att de får plats med elementet bakom, men att de håller sig inom bredden för det första av skåpen. Elementet de monterade skulle innebära att jag behöver "grunda" två skåp vilket inte fungerar. Detta var redan bestämt från början, bara att Bravida glömde notera det så deras gubbar hade ingen aning om att de skulle montera dit ett annat element. De kommer tillbaka och åtgärdar det dock.

Skrivbordet är lite klurigare. Tekniskt sett går det byta ut lådskjutsen mot ett par ben, men det är ingen bra lösning. Så jag ser det som absolut sista alternativ, som tur är har jag två alternativa lösningar som är bättre för mig jag ska föreslå för bravida så får vi se ifall de kan lösa det som jag tänker eller ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Låter som något du bör fråga på lawline, inte sweclockers.

Du kan dock återkomma när du fått ett definitivt svar, då frågan är högst intressant

då menar jag frågan gällande "fast montering".

Frågan rörande fast montering löste sig tyvärr aldrig, då detta aldrig blev relevant.

Här kommer dock upp uppdatering på hur allt spelade ut:

- Jag kontaktade styrelsen som absolut inte var intresserade av att diskutera mina problem med mig, utan hänvisade tillbaka till Bravida. I slutändan orkade jag inte tvinga dem, då Bravida löste mina problem efter en hel del klagande och sättande sig på tvären. Jag vill göra en större sak av detta, men sanningen är att jag inte har energi att bråka för bråkandets skull just nu. Styrelsen har en hel del att svara för, men planen är att föreslå att inte ansvarsbefria dem på nästa stämma.

- "Att det löste sig" är en sanning med modifikation. "Jag hittade lösningar åt Bravida" är mer sant. Bravida jobbar på fast kostnad och försökte aldrig att göra det bra för mig, utan endast lätt för sig själva. Jag hittade lösningar som jag föreslog på 3 av problemen och Bravidas "arkitekt" en lösning (för att jag vägrade deras första). I slutändan var inga av lösningarna speciellt svåra eller special.

Jag, som absolut noll erfarenhet av VVS, betongborrning etc utan endast sunt förnuft såg lösningarna, så Bravida gjorde det ju hela tiden också, men de ville inte föreslå dem. Istället för att behöva bygga om mitt skrivbord och slänga ut möbler för 2000kr så fick Bravida underborra mitt element och sätta dit 2 extra T kopplingar. Inte en standardlösning, men verkligen ingen stor extra kostnad för Bravida. I köket fick de byta från ett 90 cm element, till ett 80 cm element, kopplade det på andra sidan och valde en tjockare modell för att kompensera för minskad längd. Säkert lite dyrare men istället för att bygga om mitt kök för 5000+kr så är det nu perfekt för mig.

Den personen jag måste ge eloge för är dock rörmokaren på plats (Låt oss kalla honom R). Hans chef är ju han som bestämmer hur/vad/varför och har noll koll gummiboll, men R är toppen. Kommunikativ och uppdaterar mig på planen så att jag inte behöver leva i misär när de ändå inte kommer vara här på 3 dagar.. Aldrig några problem när man har frågor och tar sig alltid 5 minuter för att förklara, även när jag inte ber om det. Jag tror jag fick hans respekt när jag satte ner foten men fortsatte att vara trevlig och fokusera på lösningar och inte problemet.