Permalänk

Ansluta 2 vga till 2 hdmi

Hej,

Hjälper en kompis att förnya sin burk men då all hans utrustning är gammal så stöter jag på problem.

Han har 2 skärmar med VGA och han har 2 hdmi portar i nya burken.

Kommer han kunna nyttja båda skärmarna om han kopplar in dem i var sin hdmi-port med vga/hdmi omvandlare ?

Tacksam för input

/ T

Tråd flyttad till "Skärmar och TV-apparater" /Vzano, Mod
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MrCoolgate:

Hej,

Hjälper en kompis att förnya sin burk men då all hans utrustning är gammal så stöter jag på problem.

Han har 2 skärmar med VGA och han har 2 hdmi portar i nya burken.

Kommer han kunna nyttja båda skärmarna om han kopplar in dem i var sin hdmi-port med vga/hdmi omvandlare ?

Tacksam för input

/ T

Ja men det kostar nog mer än det smakar så byt skärmar i stället, det går ju att skaffa begagnade skärmar med dvi eller hdmi ganska billigt och en omvandlare kostar några hundra kronor så det blir bara dyrt i onödan och man klamrar sig fast i föråldrad teknik.
https://www.kjell.com/se/produkter/dator/kablar-adaptrar/sign...

Det kan dessutom bli problem med DRM (HDCP) om man tänker använda streaming.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Enklaste och bästa är att byta ut skärmarna, VGA är analogt och HDMI är digitalt,
Men lite udda om det bara finns VGA i skärmarna, likaså udda om det bara finns HDMI i datorn, sistnämnda tror jag aldrig sett faktiskt..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ja men det kostar nog mer än det smakar så byt skärmar i stället, det går ju att skaffa begagnade skärmar med dvi eller hdmi ganska billigt och en omvandlare kostar några hundra kronor så det blir bara dyrt i onödan och man klamrar sig fast i föråldrad teknik.
https://www.kjell.com/se/produkter/dator/kablar-adaptrar/sign...

Det kan dessutom bli problem med DRM (HDCP) om man tänker använda streaming.

Skrivet av ggustavsson:

Enklaste och bästa är att byta ut skärmarna, VGA är analogt och HDMI är digitalt,
Men lite udda om det bara finns VGA i skärmarna, likaså udda om det bara finns HDMI i datorn, sistnämnda tror jag aldrig sett faktiskt..

Hade det varit jag så hade det blivit 2 nya skärmar men hade hoppats att hålla kostnaden nere.

Den omvandlaren @mrqaffe nämnde var den jag har har kollat på men undrar om det blir någon konflikt.
400 är ändå billigare än 2-3000 för 2 nya skärmar.

Skickar den ut så det blir samma bild på båda eller kan lägga sida vid sida.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MrCoolgate:

Skickar den ut så det blir samma bild på båda eller kan lägga sida vid sida.

Det funkar lika dant som andra typer av skärmar i Windows, dvs man kan välja om man vill spegla eller utöka.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MrCoolgate:

Hade det varit jag så hade det blivit 2 nya skärmar men hade hoppats att hålla kostnaden nere.

Den omvandlaren @mrqaffe nämnde var den jag har har kollat på men undrar om det blir någon konflikt.
400 är ändå billigare än 2-3000 för 2 nya skärmar.

Skickar den ut så det blir samma bild på båda eller kan lägga sida vid sida.

Eftersom skärmarna lär vara gamla så kan de nog ersättas med något mindre antika modeller, på min lokala secondhand brukar gamla 1080p 22" kontorsskärmar kosta 50-100 kr och ha åtminstone dvi som är videokompatibelt med hdmi.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrCoolgate:

Hade det varit jag så hade det blivit 2 nya skärmar men hade hoppats att hålla kostnaden nere.

Den omvandlaren @mrqaffe nämnde var den jag har har kollat på men undrar om det blir någon konflikt.
400 är ändå billigare än 2-3000 för 2 nya skärmar.

Skickar den ut så det blir samma bild på båda eller kan lägga sida vid sida.

Det går att köpa begagnade skärmar med digitala inputs för några hundralappar och emellanåt skänker personer skärmar bara du hämtar dem.

Permalänk
Medlem

Man kan ju även dra dra fram argumentet att dem 2 gamla skärmar i längden dra mer ström än vad 2 nya eller något nya begagnade drar och lan vara värt ersättas.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk

Tack allal för input !! Vi får se vad det blir.