+5% processoranvändning när jag rör musen

Permalänk
Medlem

+5% processoranvändning när jag rör musen

märkte precis att min processoranvändning över med 5% så fort jag rör musen
sitter på en 5700g stock

tycker nästan det låter lite väl mycket för att bara röra musen :/

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Aldrig tänkt på detta men bara för det så testade jag med min setup. Ligger på 1% om jag inte gör något men rör jag musen går den upp till 4-5% så det kanske är normalt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Samma sak här med 5900X. Vet ej varför men har reagerat på det också

Permalänk
Medlem

Detta är väl ganska vanligt, särskilt med hög polling rate vilket är vanligt med moderna möss. Det är egentligen inte så att musrörelserna kräver 5% av processorns kraft, utan att processorn inte kan gå ner lika långt i vila när den 1000 gånger varje sekund måste kolla var muspekaren befinner sig, och denna rörelse är helt oberäknelig. En modern processor gör snabbt det jobb som krävs och går sedan ner i vila istället för att hela tiden ligga och puttra på halvfart, och dessa musrörelser hindrar alltså denna vila.

Belastar du processorn till 100% kommer du med andra ord inte tappa 5% prestanda av att konstant röra på musen.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Detta är väl ganska vanligt, särskilt med hög polling rate vilket är vanligt med moderna möss. Det är egentligen inte så att musrörelserna kräver 5% av processorns kraft, utan att processorn inte kan gå ner lika långt i vila när den 1000 gånger varje sekund måste kolla var muspekaren befinner sig, och denna rörelse är helt oberäknelig. En modern processor gör snabbt det jobb som krävs och går sedan ner i vila istället för att hela tiden ligga och puttra på halvfart, och dessa musrörelser hindrar alltså denna vila.

Belastar du processorn till 100% kommer du med andra ord inte tappa 5% prestanda av att konstant röra på musen.

tackar för svaret

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm