HDMI slutade fungera efter strömavbrott

Permalänk
Medlem

HDMI slutade fungera efter strömavbrott

Hade ett strömavbrott i hela området igår. Bor i lägenhet och blixten slog inte ner här. Hur som helst efter ett par minuter så kom elen tillbaka.. Upptäckte snabbt att min dator (MSI 3080) inte längre hittade min Samsung TV som jag kopplar via HDMI porten.. Den hittar TVn om jag kopplar HDMI via Intels integrerade GPU. Så problemet verkar vara min HDMI port på mitt 3080..

Har provat de vanliga åtgärderna.. Men ingen lycka.

Avinstallerat Nvidia med DDU i felsäkert läge och installerat nya och gamla drivers.
Windows update
SFC /scannow
Kopplat ur ström/HDMI kablar i flera timmar
Återställt TVn (innan jag fattade att de va min HDMI på 3080 som krånglade)

Förstår inte riktigt hur ett strömavbrott pajar HDMI porten men jag har slut på idéer. Någon som har förslag?
Köpte kortet Sep 2020 så garantin borde väl gälla fortfarande (EG).

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Hur vet du att blixten inte slog ned hos er? Hos oss slog den ned och det var inget muller innan, utan ett blink i systemet. Inget ljus heller.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Rekordmedlem

Prova om någon utgång på grafikkortet fungerar, om inte prata med försäkringsbolaget.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag tror tyvärr att blixten tagit ut någon komponent, det måste inte blixtra och smälla precis över huvudet. Är åskan nära, så är mitt tips att dra ut allt du kan. Du får gärna uppdatera ditt "äventyr"

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Du kan fråga om du kan få grafikkortet utbytt om det stör dig. Mitt integrerade ljudkort gick sönder när jag kom åt elementet med mikrofonen. Jag sa hur det hände och fick ett nytt moderkort av EVGA 2009. Jag tror inte du behöver säga hur det hände och tycker inte att du ska göra det heller om det ens spelar roll. Finns det garanti kvar så bör du få byta ut det.

Permalänk
Medlem

(...) och har din lägenhet dåligt skydd mot åska, där elnätet släpper igenom en så pass rejäl ström-peak, skulle jag verkligen se om det finns någon prisvärd UPS som även skyddar mot åska. Lägenheter brukar annars ofta klara sig bra enligt min erfarenhet och alla bekantas. De gånger något har strulat har det till 99% alltid varit plötslig avstängning som legat till grund som huvudanledning.

Då kan du dra nytta av en UPS alla fördelar + känna dig tryggare för framtida komponenters välmående. Jag är själv smått sugen och har sneglat mot några olika UPS:er i instegsnivå..

Kolla vad ditt försäkringsbrev säger om skador från åska och om om det skulle vara möjligt att få ersättning den vägen. Annars är det bara att hoppas att återförsäljaren är riktigt schyst. Dom vill väl ändå bli av med RTX 3080-kort just nu så...

Dock tycker jag fortfarande det är väldigt konstigt att detta skulle orsaka ett fysiskt fel. Men någon gång ska väl vara första gången man känner till någon i lägenhetshus som drar en nitlott. :/

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Tror min TV också fick en smäll för den har varit seg som fan på att starta och i menyer. Ibland tappar kontrollen kontakt också och får para om den igen. Ibland står de bara "no service available" och så kan jag typ inte göra något mer än att stänga av eller dra ut sladden. Har som sagt provat återställa den också flera gånger men de verkar inte hjälpa.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Har du kört på två olika eluttag på olika säkringrupper (faser) så ökar risken mycket för skada - även att skyddsjordlingorna är olika långa med olika resistans kan göra att mycket ström tog vägen över HDMI-kabeln istället.

kolla att din skärm fungerar - risken är stor att du har skada på båda sidorna, och skada på skärmen kan vara att allt fungerar utom en funktion, som tex ställa in färger eller ljusstyrka på skärmen för att bekräftelseknappen för den nya inställningen på skärmen inte fungerar... (jag skojar inte) - överspänningsskador kan vara jätteknepiga utan tydliga fel - dvs. inte totalhaveri

---

Det fins en anledning till varför ethernet-kopplingar alltid är trafokopplade och tål upp till 2500 Volt potentialskillnad mellan dator och tex. hub/router och speciellt när det är kopplade till skyddsjordad utrustning i olika elkontakter i fastigheten.

och även en sådan ethernet-anslutning kan gå åt pipan efter en kortare strömavbrott 'blink' utan för den skull hörbar åska.

fick byta både ADSL-modem, dess väggvårta, router och dess väggvårta och en switch port hade rykt efter en sådan 'dubbel-blink' - ingen hörbar åska - utan det var troligen omkoppling på elnätsidan.

Att mata allt från en UPS kan vara bra sätt att dels samla anslutningarna så att de går till bara en väguttag (och en skyddsjord) och att UPS av anständig märke som APC, Eaton mfl. har rätt mycket överspänningsskydd i sig

Permalänk
Medlem

Kan någon länka en vettig UPS för ett vettigt pris. Har ju inte tänkt å lägga 5000k.. :S

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av krEJZi:

Kan någon länka en vettig UPS för ett vettigt pris. Har ju inte tänkt å lägga 5000k.. :S

Du får börja med att räkna ut hur många VA och drifttid du behöver. Vet du inte hur många VA du behöver så kan du som en tumregel ta dubbla värdet mot effektbehovet i Watt och glöm inte kringutrustningen om tanken är att driva systemet för det är inte så skoj utan monitorer och kanske lagringsenheter och lan och liknade som kan behövas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du får börja med att räkna ut hur många VA och drifttid du behöver. Vet du inte hur många VA du behöver så kan du som en tumregel ta dubbla värdet mot effektbehovet i Watt och glöm inte kringutrustningen om tanken är att driva systemet för det är inte så skoj utan monitorer och kanske lagringsenheter och lan och liknade som kan behövas.

Egentligen vill jag bara ha skydd från skadliga överspänningar och strömspikar.. Vettifan om jag behöver batteri.. Går strömmen så går den.. Vore bra om den kan gå utan att paja min TV och mitt kära 3080.. :/

Vet inte hur jag räknar ut vad jag behöver.. Har du någon gissning för ett gamingsystem?

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av krEJZi:

Egentligen vill jag bara ha skydd från skadliga överspänningar och strömspikar.. Vettifan om jag behöver batteri.. Går strömmen så går den.. Vore bra om den kan gå utan att paja min TV och mitt kära 3080.. :/

Vet inte hur jag räknar ut vad jag behöver.. Har du någon gissning för ett gamingsystem?

Dubbelt så hög VA kapacitet som effektförbrukningen i watt om du inte vet vad du behöver, ska du bara ha det som överspänningsskydd så finns det såna men väljer du en ups så kanske du behöver nått som klarar kring 1000W, 1500VA om det ska vara vettigt dimensionerat för en speldator men då är du uppe i de priserna du inte gillar. Du kan ju leta begagnat och ev byta batterier själv.
Tänk också på att en UPS/nätfilter ensamt inte räcker utan det är det 3de steget i ett fullt åskskydd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

En enkel sak att testa är att byta ut alla sladdar, både ström och HDMI. Tänk att alla sladdar är "brända" och i bästa fall skickar lite mindre signal/ström.
Troligen är det mera skador än så, men du kan utesluta den billigaste felkällan, innan du ringer försäkringsbolaget och dumpar TV, skärm, dator osv.

Permalänk
Medlem

Rena överspänningsskydd verkar kosta mellan 100-500kr. Så billig försäkring att jag köper en direkt.
https://www.kjell.com/se/produkter/dator/datortillbehor/overs...

/Edit, en till butik med märkes skydd:
https://www.inet.se/kategori/1210/overspanningsskydd

/Edit 2, ett varumärke att undvika som jag tror finns på EG, är Brennenstuhl: https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/dina-elproduk...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Dubbelt så hög VA kapacitet som effektförbrukningen i watt om du inte vet vad du behöver, ska du bara ha det som överspänningsskydd så finns det såna men väljer du en ups så kanske du behöver nått som klarar kring 1000W, 1500VA om det ska vara vettigt dimensionerat för en speldator men då är du uppe i de priserna du inte gillar. Du kan ju leta begagnat och ev byta batterier själv.
Tänk också på att en UPS/nätfilter ensamt inte räcker utan det är det 3de steget i ett fullt åskskydd.

Vad är steg ett och två då? För en som bor i hyresrätt?

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Kör själv detta till datorn och skärmar, har dock inte fått testat att det verkligen skyddar än. Dock har inga prylar dött ännu som varit inkopplade under senaste året, innan dess "dog" (bios sparar inte inställningar längre) ett moderkort efter strömspikar vid ett avbrott (bor på landet där detta sker flera ggr per år) så det tycks skydda mot dessa åtminstone.

https://www.inet.se/produkt/6301384/apc-essential-surgearrest...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av krEJZi:

Vad är steg ett och två då? För en som bor i hyresrätt?

Att flytta
För elen finns det grov, mellan och finskydd och det du själv kopplar in i vägguttaget är ett finskydd, det är alltså det klenaste skyddet (det som tål lägst spänning) som är beroende av att de föregående minskat överspänningen så att det orkar med, du kan ju alltid fråga hyresvärden eller fastighetsskötaren men de kan antasgligen inte svara på hur ett ev åskskydd fungerar i huset.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Kör själv detta till datorn och skärmar, har dock inte fått testat att det verkligen skyddar än. Dock har inga prylar dött ännu som varit inkopplade under senaste året, innan dess "dog" (bios sparar inte inställningar längre) ett moderkort efter strömspikar vid ett avbrott (bor på landet där detta sker flera ggr per år) så det tycks skydda mot dessa åtminstone.

https://www.inet.se/produkt/6301384/apc-essential-surgearrest...

Beställde https://www.inet.se/produkt/6302468/apc-essential-surgearrest...
Ser ut å vara rätt lik den du hade.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Att flytta
För elen finns det grov, mellan och finskydd och det du själv kopplar in i vägguttaget är ett finskydd, det är alltså det klenaste skyddet (det som tål lägst spänning) som är beroende av att de föregående minskat överspänningen så att det orkar med, du kan ju alltid fråga hyresvärden eller fastighetsskötaren men de kan antasgligen inte svara på hur ett ev åskskydd fungerar i huset.
https://i.imgur.com/CELgCgA.png

Steg 4, lära katten att väcka mig när det åskar så jag kan dra ut alla sladdar. xD

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av krEJZi:

Steg 4, lära katten att väcka mig när det åskar så jag kan dra ut alla sladdar. xD

Eller så stryker den sig mot känslig elektronik och orsaker esd skador

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Eller så stryker den sig mot känslig elektronik och orsaker esd skador

Han har faktiskt en tendens att bita av sladdarna rakt av... Speciellt tunna mobilsladdar..

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Jag tror tyvärr att blixten tagit ut någon komponent, det måste inte blixtra och smälla precis över huvudet. Är åskan nära, så är mitt tips att dra ut allt du kan. Du får gärna uppdatera ditt "äventyr"

Betalade 10k för min TV för nästan 4 år sedan. Fick 3500 på försäkringen idag. De räknade att en liknande TV idag kostar 8-10k (hon va snäll och räknade på 10k). Sedan drog de då -50% pga av åldern (har bara basic försäkring) och sedan självrisk 1500 kr. Hade jag haft "plus" tror jag de hade räknat 10k rakt av minus självrisken bara.

Men jag fick iaf ut 3500 kr utan krångel och besvär. Vilket jag är nöjd med antar jag. Hade föreställt mig att en likvärdig TV skulle kosta runt 5000 kr istället för 10 000 som de räknade. Och han jag pratade med först sa att de skulle dra av 70% istället för 50% som det blev.

Väntar på en HDMI adapter för att se om jag kan köra HDMI via en annan port på mitt 3080.. För jag orkar fan inte krångla med att byta den om allt fungerar. Men om jag tar 3080 på försäkringen så räknar jag med typ nypris idag är runt 10 000 (jag betalade 8700 kr) och sedan -20% och självrisk 1500 kr.. Så typ Lite mindre än de jag betalade för 2 år sedan..... Vilket innebär att jag måste lägga till pengar för ett likadant kort idag.. Känns inte så lockade. Har inte fått svar från EG om det skulle gå på garantin för mitt 3080 än.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Kan du inte köpa en DisplayPort/HDMI-kabel? Skönare än att hålla på med adaptrar som lätt kan glappa tycker jag.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Kan du inte köpa en DisplayPort/HDMI-kabel? Skönare än att hålla på med adaptrar som lätt kan glappa tycker jag.

Kanske.. Men dom blir ju betydligt dyrare också. Räknar minst 4-5 gånger dyrare för längden jag behöver.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

En liten uppdatering på den här historien.

Gick in med mitt 3080 till Elgiganten för att få det lagat. Jag hade med mig kortet i original förpackning och ESD påsen som det levererades i när jag köpte det. Men biträdet i butiken bad mig plocka fram kortet då hon inte ville ha varken kartong eller påsen. Sedan la hon det direkt på bänken.

Efter två veckor stod det att det var klart så jag åkte in för att hämta det. Då visar det sig att service stationen som skulle laga kortet hade skickat tillbaka det och skrivit något i stil med "reparation ej påbörjad då det saknas ESD skydd". Det var dessutom inlindat i vanligt bubbel plast, ett tunt lager som inte ens täckte hela kortet. Återigen las det direkt på bänken också.

Så jag bad om att få ett helt nytt kort då EG inte kunde försäkra mig om att det inte blivit skadat på vägen.

Nu till den goda nyheten! Elgiganten har så vänligt beslutat att ersätta kortet med ett helt nytt! Blir antagligen dessutom en nyare modell då den gamla inte säljs längre. Eventuellt blir det även en 12GB version. Osäker vilket de blir då de endast hade ett kvar på lager av något.. De erbjuder även kompensation för den extra åkturen in till butiken.

Tummen upp för Elgiganten I Växjö! Vill också tillägga att det aldrig var något problem i hur de skötte ärendet. De sa direkt att de gjort fel och att det skulle lösas. Personalen i butiken var supertrevliga!

Edit: Blir ett MSI GeForce RTX™ 3080 GAMING Z TRIO 12G LHR! (En liten uppgradering från vad jag hade från början)

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X