Veckans fråga: Var har du din dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snackbox:

Är den custom-byggd eller köpt någonstans? Blev riktigt sugen på en sån där rackare!

Jag köpte min på amazon. Finns bla här: https://www.amazon.se/-/en/dp/B091NPZ1ZT/ref=sr_1_38?crid=1NNZPAR049AVY&keywords=datorstativ&qid=1660727329&sprefix=%2Caps%2C62&sr=8-38

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

på en hurts bredvid skrivbordet

Jag också! Mer yta på skrivbordet utan dammet från golvet!

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS GTX1070 Dual OC + Arctic AX4

Permalänk
Medlem

På skrivbordet för stationära datorn.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Det är bara neandertalare som har den på skrivbordet.

Permalänk
Medlem

Älskar att CPU-hållare och CPU-ställ fortfarande idag är existerande kategorier :>

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Jag har tre datorer som används olika mycket en av dom är en laptop. Men den jag använder mest är den som står i vardagsrummet... det är mer eller mindre min speldator så det är ju självklart den används mest Och den står bredvid det gamla vardagsrumsbordet som nu är ett TV-bord.

Min anda stationära dator använder jag i sovrummet men själva datorn står i köket... jag har borrat hål i väggen en gång i tiden när datorn lät för mycket och på den tiden gick det att starta datorn genom att trycka på tangentbordet men det funkar inte längre med USB-tangentbord.

Visa signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX 3080 10GB GAMING OC V2.0 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍ Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍ Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

På golvet bredvid skrivbordet. Det löser problemet både med ljudnivå och temperatur. Blir satans kallt på golvet på vintern så är perfekt med insug I botten

Exakt så

Permalänk
Medlem

Bakom TV:n, bredvid PS5:an.

Gav upp på skrivbordsgaming runt 2006. Spelar ingen roll om stolen skulle platsa i en sportbil, soffan är alltid bekvämare.

Pallar inte laptops och mobiler. Om inte biokänslan infinner sig tappar jag intresset.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Har den på golvet under skrivbordet. Men då jag skaffat höj- och sänkbart skrivbord blir det rätt långa kablar som sträcks och trycks ihop beroende på om jag sitter eller står upp. Funderat på om det går att hänga upp den under skrivbordet (vill inte förlora skrivbordsyta).

Edit: Ska nog köpa en sådan här som ser ut att kunna funka med mitt Fractal Design R5 chassi:
https://www.webhallen.com/se/product/335152-iiglo-PC-holder-h...

Permalänk
Medlem

På golvet under skrivbordet.
Jag brukar titta på skärmen och lyssna genom högtalare eller hörlurar, så jag behöver varken se eller höra datorn.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Jag har ett datorbord för min huvuddator Mac mini som aldrig fungerar som skrivbord. Jag har skrivbord också, i ett annat rum. Där har jag i och för sig ytterligare ett datorbord, med en iMac, men det är en annan historia (crash course: iMacen funkar som skrivarserver och bakåtkompatibilitet). Liksom att min MBP brukar befinna sig på skrivbordet när den inte används. It's complicated...

Permalänk
Medlem

Hade den på golvet under skrivbordet ett tag men damm och hår blev för mycket. Har de nu på en hurts bredvid skrivbordet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

I ett Ikea Brimnes (men vitt), där jag valt att inte montera bakstycket för bättre ventilation och även placerat skåpet några cm från väggen.
För ventilationen kan jag även välja om jag vill ha någon av dörrarna öppen el inte. Bra luftflöde som går att anpassa efter användningen.

Rätt nöjd med det skåpet, får plats med: Stationär fullstor dator, UPS, NAS, switch, flera minidatorer, extern Blu-ray, extern diskdocka, flera grendosor m m.
Kan även använda överdelen som arbetsyta/avställningsyta, el för att placera t ex lampa el annat inredningsföremål/dekoration.

Tanken med det var:
-Få upp datorn/datorerna en bit från golvet för att undvika dammet.
-Skapa en ljudbarriär så att ljudet inte får fri väg mot där jag sitter, utan att samtidigt begränsa luftflödet för mycket.
-Samla alla prylar för att det ska bli snyggare och mer välordnat.

Då jag har skåpet en bit på sidan om bordet så bibehålls ljudbarriären även till stor del med dörrarna öppna. Sen finns det ju inte heller något större hinder mot att klä insidan med ljuddämpande material om det skulle behövas.

Permalänk
Medlem

På skrivbordet

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

På skrivbordet, på tvären bakom skärmen

Permalänk
Medlem

Hittade detta fäste och fick det att passa under bordet. Förut stod datorn på bordet men nu slipper man se den.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

På en Biltema flyttvagn under skrivbordet.
https://www.biltema.se/bil---mc/verkstadsutrustning/lyftutrustning/karror/flyttvagn-200-kg-2000040831

Perfekt när man behöver flytta på datorn

Visa signatur

CPU: i9 13900kf MB: Strix z790-F RAM: 32GB Corsair Dominator Platinum RGB 5600cl36 GPU: RTX 4090 Suprim X SSD: Samsung 980 pro 1TB,960 Pro 512GB, 960 Pro 500GB 850 evo 1TB x2 860 evo 1TB Cooler: h150i elite lcd PSU:AX1200i Case: Phanteks P600S TG
Main Display: MSI Optix MAG281URF Peripherals: Logitech G915, G903, Pro X Wireless, Powerplay

Permalänk
Medlem
Skrivet av livsnjutaren:

Hittade detta fäste och fick det att passa under bordet. Förut stod datorn på bordet men nu slipper man se den.

<Uppladdad bildlänk>

Har du en länk eller produktnamn?

Permalänk
Medlem

Eftersom jag har ett justerbart skrivbord och går mellan sittande och stående några gånger under dagen var det rätt så solklart att montera den hängandes under bordet. Farligt att ha den stående på golvet då de starka motorerna kan slita sönder moderkortet om något fastnar, och jag hatar att ha den på bordet. Fungerar superbra och den blir nästan osynlig.

Nackdelen är ju att man inte så lätt kan mecka med och rengöra datorn, speciellt då jag har ett par extra säkerhetsremmar som sitter fast i stommen ifall hållaren skulle lossna.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

Jag har min dator ståendes på golvet jämte TV-bänken. Så fick välja "Annat" då mitt alternativ inte riktigt finns. Jag har inget skrivbord utan sitter i soffan. Slängde ut skrivbordet för 15 år sedan och har inte ångrat mig en sekund sedan dess.

Permalänk
Medlem

Har den i en Hurts under skrivbordet. Lätt att komma åt och flytta när man tex dammsuger. Kommer också upp från golvet så det blir inte lika dammigt. Öppen helt i båda ändar så det blir inget problem med ventilationen heller. Funkat bra i alla år.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem

På en träplatta med hjul som står på golvet. Mest för att den ska komma upp en liten bit ifrån golvet, så hjulen är mest en praktisk bonus. Lösa hjul finns att köpa lite varstans i bygghandel. Bara att hitta / fixa till en träplatta av lagom storlek och skruva fast.

Permalänk
Avstängd

Frågan är varför man vill ha den på skrivbordet, tar ju bara upp plats och leder till att man hör den.

Tror inte så många med fönster på sina ens tittar särskilt ofta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Frågan är varför man vill ha den på skrivbordet, tar ju bara upp plats och leder till att man hör den.

Tror inte så många med fönster på sina ens tittar särskilt ofta.

För mig har det helt enkelt varit för att kablarna inte är långa nog att ha den på golvet när bordet är i stå-läge. Har nu dock beställt en sådan iiglo hållare som länkats tidigare i tråden, tror det blir bättre än att byta ut alla kablar till långa varianter.

Permalänk
Avstängd

På golvet så nära väggen som möjligt för att blockare av fläktljud från grafikkortet vid gaming

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Min dator står på golvet under skrivbordet och så har det varit sedan urminnes tider. Någon dator har fått stå i ett öppet skåp utan bakstycke eller front i en gammal kontorsmöbel och det fungerade också bra.

Skrivet av nevada:

Jag har min stående på en liten vagn på golvet. Riktigt smidigt för att minska damm och få bättre ventilation underifrån.
<Uppladdad bildlänk>

Den där blev jag lite sugen på, justerbar dessutom. Och som du säger är den öppen vilket ger gott om luftflöde för nätagg eller fläktar med bottenintag.

Skrivet av livsnjutaren:

Hittade detta fäste och fick det att passa under bordet. Förut stod datorn på bordet men nu slipper man se den.

<Uppladdad bildlänk>

Den där är också najs. Fördelen är att det även funkar till höj /sänkbart så man vet att sladdarna alltid är nominella.

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 3070Ti
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Medlem

På golvet under skrivbordet.

Planerar dock att flytta ner den till ett rack i källaren tillsammans med server och nätverksutrustning, och sedan bara dra långa DP och USB kablar därifrån.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nozomi:

Frågan är varför man vill ha den på skrivbordet, tar ju bara upp plats och leder till att man hör den.

Tror inte så många med fönster på sina ens tittar särskilt ofta.

Det jag ofta hör (kanske dock från amerikanska youtubers med luddiga golvmattor) är att det gör att datorn suger upp damm något jävulskt.

Jag kör dock också under datorn på golvet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Har du en länk eller produktnamn?

Köpt från Amazon och tyckte det var ett bra pris på den.

https://www.amazon.se/gp/product/B000KY30H6/ref=ppx_yo_dt_b_a...

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Både under och bredvid skulle jag säga. Skivan går en bit över lådan som står på golvet.

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D