Android 13 släppt skarpt

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

A-serien är ju budgetmodeller, klart de inte är prioriterade. S brukar få det inom 2-3 månader.

A-serien har både budget och midrage telefoner. Inte fan sitter det en Snapdragon 778 i en budget lur, vilket finns i A52s

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av MatteN:

Resonerar som så att den dyker upp när den dyker upp, min Pixel 6 är rätt uppdaterad ändå.

Har hört och läst att Pixel 6 fått en hel del buggar i OSet sedan den släpptes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Har hört och läst att Pixel 6 fått en hel del buggar i OSet sedan den släpptes.

De första sex månaderna med 6 Pro var hemska. Aldrig varit med om så mycket buggar och problem med en telefon tidigare. Nu fungerar den dock bra.

Permalänk
Rekordmedlem

Då får jag nog vänta igen för Samsung verkar ju helt skita i att uppdatera S5an.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Hade jag vetat att samtalsinspelning på min S21 skulle försvinna vid uppgradering till Android 12 hade jag nog stannat på Android 11, men jag hade nyss köpt den och tänkte att det är lika bra att gå till 12 direkt så jag inte förvirras av nya saker i 11 och sedan ändå måste lära om i 12. (kom från Galaxy S7 med Android 8).

Den här gången tänker jag nog vara mer försiktig vid uppgradering till 13. Även om jag inte ens kan gissa vilka funktioner som är nya eller tas bort.

Jag vill givetvis ha säkerhetsuppdateringar, men blir vansinnig på features som tas bort. http://xpwasmyidea.blogspot.com är rena mysläsningen för mig som gubbgnällare.

Åh gud, den där sidan gjorde mig mörkrädd. Den skrevs dock 2012 :/

XP var okej men asså, folk klagade ju på XP också i typ 5 år. Folk glömmer så snabbt.

Problemet XP kom ut i en tid där externa hot (internet) bara var i sin barndom. XP användare låter väldigt snarlikt folk som kör MacOS versioner som är 15 år gamla *ryser*. Säkerhet är ett rörligt mål och många saker vi tar för givet i dag i moderna operativsystem hade inte gått att trycka in i XP..

Stöter fortfarande på XP maskiner ibland och det enda man kan göra är att air-gapa klienterna. Nej du får inte läsa aftonbladet på den datorn.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det går att forcera fram uppdateringen? Ville göra innan vi drar iväg ut i wifilöst land men min Pixel 6a hävdar att den har senaste versionen (12) när jag letar efter uppgraderingar i inställningarna.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Då får jag nog vänta igen för Samsung verkar ju helt skita i att uppdatera S5an.

S5? Den är väl från typ 2014?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

varför hoppa hela nummer hela tiden? 12 var väl förtjänat iom UI refresh men 13 är ju typ mer 12.1

Innan hade 4.0.1, 4.1, 4.2, 4.3, 4.4 innan 5!

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jnsson:

S5? Den är väl från typ 2014?

Ja den kom nog då, är nog fortfarande det vettigaste Samsung gjort vad gäller funktioner, Qi laddning, lätt utbytbart batteri, plastbaksida, plats för minneskort. Efter den så har telefonerna bara blivit mer opraktiska engångsprylar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Någon som vet om det går att forcera fram uppdateringen? Ville göra innan vi drar iväg ut i wifilöst land men min Pixel 6a hävdar att den har senaste versionen (12) när jag letar efter uppgraderingar i inställningarna.

https://developers.google.com/android/images/

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skrivet av GizmoTheGreen:

varför hoppa hela nummer hela tiden? 12 var väl förtjänat iom UI refresh men 13 är ju typ mer 12.1

Innan hade 4.0.1, 4.1, 4.2, 4.3, 4.4 innan 5!

Det får mig att tänka på firefox. Där de hade kvar samma version och höjde bara sista siffran, detta tills någon chef sa att de skulle spotta ut sig versionsnummer.

Jag håller med ditt påstående. Och det handlar om en balans. Jag tycker Google lite har förstört det genom att släppa nya versioner med så små uppdateringar så den stora skaran inte bryr sig vilken version de har. De som främst bryr sig tycker jag är användare som kör iOs och vill klaga på Android.
En fördel med ofta nytt nummer är att det vid försäljning kan användas som ett säljargument, men när man väl har fått mobilen så innebär ofta en uppdatering på android inte mycket nytt som är bra. Hade det inte varit för säkerhetsuppdateringar så vet jag inte ens om jag skulle uppdatera, då man ofta får en massa brister som hör ihop med att tillverkaren inte testar uppdateringar lika mycket som de gör med den förta versionen som ingick.

*edit*
Alltså köper man en ny mobil med Android 12 så kanske den är lite buggig i början om den är helt ny, tillverkaren brukar snabbt fixa till detta. Men sedan Android 13, 14 osv. Ja, här har du den säger tillverkaren i bästa fall och fokuserar på de nya mobilerna.

Permalänk
Avstängd

Funkar bra på min Pixel 5, inga större skillnader egentligen. Den kollar automatiskt efter uppdateringar vilket den hade gjort typ 13:43 och inte hittat något, men jag ville ju ha det så jag kollade manuellt och då kom den ner. Nedladdningen var rätt seg dock, tog typ 20 minuter för en knapp GB. Det är nog många som ligger på.

Permalänk
Medlem

Uppdateringen fungerar bra på min Pixel 4a. Hämtade uppdateringen igår men kan inte säga att jag märker någon speciell skillnad. Skönt att kunna justera volymen separat på ringsignal/notifikationer igen.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Avstängd

Aha, inget jag får. Men vet inte om det behövs heller, bara det fortsätter komma säkerhetsuppdateringar till 12an så..

Devices That Will Not Get Android 13

Xiaomi has announced which of its devices will be receiving the Android 13 update. These Xiaomi devices will not get Android 13.

Redmi K30 Pro / Zoom Edition
Redmi K30S Ultra
POCO F2 Pro
Mi 10 / Pro / Ultra
Mi 10T / Pro
Redmi 9 / Prime / 9T / Power
Redmi Note 9 / 9S / Pro / Pro Max
Redmi Note 9 4G / 5G / 9T 5G
Redmi Note 9 Pro 5G
Redmi K30 4G/5G/Ultra/K30i 5G/Racing
POCO X3 / NFC
POCO X2 / M2 / M2 Pro
Mi 10 Lite/Youth Edition
Mi 10i/10T Lite
Mi Note 10 Lite

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det får mig att tänka på firefox. Där de hade kvar samma version och höjde bara sista siffran, detta tills någon chef sa att de skulle spotta ut sig versionsnummer.

Jag skulle ha gissat precis tvärt om gällande drivkraften; dvs att det är just för att förenkla processen, att slippa steget med någon chef/kommitté/liknande som behöver bestämma vad nästa version ska vara.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag håller med ditt påstående. Och det handlar om en balans. Jag tycker Google lite har förstört det genom att släppa nya versioner med så små uppdateringar så den stora skaran inte bryr sig vilken version de har. De som främst bryr sig tycker jag är användare som kör iOs och vill klaga på Android.
En fördel med ofta nytt nummer är att det vid försäljning kan användas som ett säljargument, men när man väl har fått mobilen så innebär ofta en uppdatering på android inte mycket nytt som är bra. Hade det inte varit för säkerhetsuppdateringar så vet jag inte ens om jag skulle uppdatera, då man ofta får en massa brister som hör ihop med att tillverkaren inte testar uppdateringar lika mycket som de gör med den förta versionen som ingick.

*edit*
Alltså köper man en ny mobil med Android 12 så kanske den är lite buggig i början om den är helt ny, tillverkaren brukar snabbt fixa till detta. Men sedan Android 13, 14 osv. Ja, här har du den säger tillverkaren i bästa fall och fokuserar på de nya mobilerna.

Det trasiga här i mitt tycke är ju just att folk inte får de nya versionerna. Det borde inte vara en stor grej, att det är en stor grej är problemet. Det spelar liksom ingen roll om versionen som folk inte får heter 12.1 eller 13.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Installerade direkt på min 4a och har inte märkt någon skillnad alls. Vilket är positivt till en viss del, men det hade ju varit roligt med att se någon skillnad.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av evil penguin:

Jag skulle ha gissat precis tvärt om gällande drivkraften; dvs att det är just för att förenkla processen, att slippa steget med någon chef/kommitté/liknande som behöver bestämma vad nästa version ska vara.

Det var för att hänga med chromes versionnr

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av livsnjutaren:

Installerade direkt på min 4a och har inte märkt någon skillnad alls. Vilket är positivt till en viss del, men det hade ju varit roligt med att se någon skillnad.

En skillnad jag märkt, dock väldigt liten, är att flera sms får separata ikoner i notifikationsfältet, i vissa lägen i alla fall. Det var positivt för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

En skillnad jag märkt, dock väldigt liten, är att flera sms får separata ikoner i notifikationsfältet, i vissa lägen i alla fall. Det var positivt för mig.

Det har jag inte tänkt på, men det ska jag hålla koll på. Finns säkert ett par mindre förändringar som man kommer märka av. Men det är ju alltid roligt när det kommer stora förändringar som man tänker -wow de har tänkt till lite

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Ännu inte fått uppdateringen till min pixel 6

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Ännu inte fått uppdateringen till min pixel 6

Nej, just det är ju en rätt dryg detalj om man vill ha saker med en gång.
Som så mycket numera sker utrullningen helt godtyckligt, om man nu inte antingen sideloadar uppdateringen (som ju finns för nedladdning från dag 1) eller triggar uppdatering genom beta-funktionen.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Man kan diskutera datasäkerhet till den förbannelse. Att köpa och sälja begagnade telefoner är ännu mer riskabelt och direkt olämpligt. Att använda samma telefon för seriöst som nöje är också vansinne och man egentligen borde ha 2st mobiler med sig för jämnan. Huruvida man är säkrare med 2st telefoner när risken att glömma/tappa en ökas kan diskuteras.

Det sista så anser jag att tillverkare får göra custom om de vill, men de ska se till så att rena operativsystemet fungerar utan detta. Och det har varit en extrem tröghet, men det är fortfarande trögt. Jag tror dock de flesta användare stör sig mer på andra saker på mobilen vilket påverkar att så få tillverkare förutom Apple är snabba.

*edit*
Min egen mobil A71.
Så stör jag mig på slö cpu/gpu, kass skärm i solljus, dåliga kamera, den är ej vikbar, störande kamerahål i skärmen, dålig fingeravtryckläsare, dålig batteritid osv. Och lite längre ner i denna lista kommer det att den säkerligen inte får Android 13 före jag har haft en ny mobil i ett halvår.

Före jag haft en ny mobil i ett halvår?

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Före jag haft en ny mobil i ett halvår?

Att jag redan har köpt en ny mobil för länge sedan innan min mobil får Android 13 för att hårdvaran suger så hårt som jag beskrev med brister. Så jag bryr mig inte när/om min mobil får Android 13, dock är det roligt för andra som kommer ha kvar den modellen om de får uppdatering.
-Själv fysisk skrotar jag min mobil efter ur säkerhetsynpunkt. (den har ett så litet värde, bara onödig risk)