Fundering angående router till telia tv

Permalänk

Fundering angående router till telia tv

Tjena.
Har sagt upp mitt fiber via telia.
Då jag även har tv från telia som numera ingår i hyran så frågade jagvhur set funkade med tv kanalerna utan deras router, fick till svar att det inte var säkert der skulle fungera.

Men om jag tolkar bilden nedan rätt så borde det väl inte vara några problem ?

Mvh / Johan

Permalänk
Rekordmedlem

Har du en box så behöver du hantera vlan för att nå tv lanet, använder du play så behöver du internetåtkomst, finns flera trådar om hur vlan konfas.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1365629-guide-telia-ip...
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1195763-sa-har-far-du-...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Har du en mediaomvandlare som visas på bilden där det finns mer än en port? I så fall kan du dra en sladd från en annan LAN-port direkt till din TV-box.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Hos dottern har hennes granne enbart TV från Viasat och han ligger ansluten på port 2 i media omvandlaren. Dottern har enbart internet från Telia och ligger ansluten på port 1. Så din fråga: Du skall troligen ansluta till port 2 på media omvandlaren för att det skall funka. Har du inte fått någon information från hyresvärden om hur upplägget är ? Annars får du sätta dig i telefonkö hos Telias kundtjänst för att få koll på konfigurationen.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegrupp chef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlings maskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Skrivet av giplet:

Har du en mediaomvandlare som visas på bilden där det finns mer än en port? I så fall kan du dra en sladd från en annan LAN-port direkt till din TV-box.

Så här ser omvandlaren ut gällande portar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Henning73:

Så här ser omvandlaren ut gällande portar.

<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Yes. Prova att dra en nätverkskabel direkt från LAN2 till TV-boxen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Yes. Prova att dra en nätverkskabel direkt från LAN2 till TV-boxen.

Får inte mitt nya fiber förens om 2-3veckor.
Men skall prova det då.
Tack på förhand