Router med bra föräldrakontroll/möjlighet att sätta wifi på timer.

Permalänk

Router med bra föräldrakontroll/möjlighet att sätta wifi på timer.

Detta är en fortsättning på en annan tråd med en annan frågeställning.

Historien är kortfattat att jag inte vill att mina barn ska ha tillgång till Internet på nätterna och skoltid. Då barnen har många enheter med många operativsystem kan jag inte kontrollera varje enhet manuellt. Jag vill därför kunna automatiskt stänga ned hela wifi för barnen under vissa klockslag, men behålla det på för vuxna.

Lösningen som hade varit enklast är att detta sker genom att jag har en router med två separata wifi SSID, ett för vuxna och ett för barn. Barnen ska bara ha tillgång till lösenordet för barn-SSID. Jag vill sedan sätta ett dags- eller veckoschema på barn-wifi där det automatiskt stängs ner helt och hållet under de klockslag jag valt, och att jag lätt ska kunna ändra schemat vid behov för att ge extra surf när omständigheterna kräver det.

Finns det någon router som klarar detta? Enda övriga krav på Routern är att den ska stödja 802-11ac standarden. Ingen i familjen spelar mer avancerade datorspel än Roblox och Minecraft eller gör något mer prestandakrävande än att titta på Youtube och ladda ner någon torrent då och då.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Medlem

Jag antar att ni redan har en router. Du kan i så fall köpa en till router som barnen använder som du styr med en vanlig timer, ifall den saknar funktionerna du är efter. Så kör dom vuxna vidare på nuvarande router.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Skrivet av Maskaren:

Jag antar att ni redan har en router. Du kan i så fall köpa en till router som barnen använder som du styr med en vanlig timer, ifall den saknar funktionerna du är efter. Så kör dom vuxna vidare på nuvarande router.

Det är en lösning, om det inte finns någon router som kan göra detta i mjukvaran. Jag har en gammal router i källaren som skulle fungera. Men det blir lite mycket sladdar bara så helst vill jag ha en enda enhet som gör allt.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Medlem

Detta kan du sätta på valfria APs som är av lite vettigare modell.
Jag kan enkelt ställa det på mina Ruckus.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Skrivet av _niko_:

Detta kan du sätta på valfria APs som är av lite vettigare modell.
Jag kan enkelt ställa det på mina Ruckus.

Jag fick det förslaget av mrqaffe i den andra tråden. Går det att göra trådlöst, eller ska man ha en sladd mellan routern och accesspunkten?
Och det finns ingen router som gör detta direkt?

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddan1000:

Jag fick det förslaget av mrqaffe i den andra tråden. Går det att göra trådlöst, eller ska man ha en sladd mellan routern och accesspunkten?
Och det finns ingen router som gör detta direkt?

Ingen aning, slutade med routers för flera år sedan.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Du har redan fått bra förslag på din problematik, vanligtvis brukar moderatorerna inte uppskatta dublettrådare utan det finns en risk att dom slår ihop dina 2 trådar

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

@Paddan1000 nu använder jag bara Ubiquitis accesspunkter (tillsammans med en router som kör pfSense) men jag skulle tro att du kan göra allt det du önskar med deras Dream Machine.

I Unifis mjukvara kan jag ställa in att vissa SSIDn ska vara schemalagda.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk

Finns i Unifi. Lite mer än "bara en router" förstås. Men en access punkt kan ha flera SSID och schema sätts på SSID.

Bild från Unifiappen .

Permalänk
Medlem

@Paddan1000 jag har sett flertalet modernare budget routers som har "schedule" funktion för just WiFi där man kan tala om att Internet inte bara ska vara tillgängligt under en bestämd tidsintervall. Det krävs dock att man kör mot NTP server för att hålla klockan synkad och att man ställer in ändring av klockan för sommartid etc. för att det ska funka bra. Det är bara titta i manualer till de accesspunkter / routers du kan tänka dig använda så har du den funktionen.

Vill du själv kunna surfa obehindrat är det enklast att bara skaffa en accesspunkt du kopplar till huvudroutern med kabel och så har du ytterligare ett WiFi nät som fungerar dygnet runt. Det går säkert att fixa med en mer avancerad enhet men det blir dyrare och kanske krångligare när det eventuellt inte behövs.

Funkar budgetprodukter använd dessa om du inte har specifika behov av avancerade grejer.

Permalänk

som @DennisOlof säger tror både min urgamla dlink från typ 2017 och min nuvarande Tp-link ha schedule funktion där man kan ställa dagar och tider som wifi ska vara igång.

har för mig min nuvarande t.om. kan blockera internetaccess till specifika mac adresser på schema

vilket betyder att du inte behöver flera olika wifi utan kan blocka specifika enheter separat.

om inte annat kan du ju alltid bara ge barnen tillgång till typ 2.4Ghz nätverket och hålla lösenordet för 5Ghz nätet hemligt så får du typ 2 olika wifinät i samma router

och sätt schema på 2.4Ghz men inte 5Ghz

eller vise versan om ni har enheter som behöver 2.4Ghz och inte kan köra 5Ghz (äldre enheter typ innan 2015 eller nått).

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Till och med Telias tillhandahållna Technicolor gateway har en sådan funktion.

Även möjlighet att ställa in åtkomsttider utifrån MAC-adresser finns. Vilket jag kan tycka är smidigare kanske, då det gäller även trådade enheter.

Permalänk
Medlem

@Rouge of Darkness, ja just det.

Missade jag helt, många enheter har ju båda 2.4 och 5Ghz numera och då går det att ha olika lösenord till dessa två frekvenser. Sedan är frågan om den där schedule funktionen fungerar separat på 2.4 och 5Ghz så man kan styra dessa individuellt.

Kanske går fast lär vara lite beroende på vilken produkt man har.

Permalänk
Medlem

Om du är nöjd med den router du har kan du alltid komplettera med en Circle Parental Control.
Kanske ligger lite utanför "scoop"

Visa signatur

//Dixon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

som @DennisOlof säger tror både min urgamla dlink från typ 2017 och min nuvarande Tp-link ha schedule funktion där man kan ställa dagar och tider som wifi ska vara igång.

har för mig min nuvarande t.om. kan blockera internetaccess till specifika mac adresser på schema

vilket betyder att du inte behöver flera olika wifi utan kan blocka specifika enheter separat.

Skrivet av Exxovion:

Till och med Telias tillhandahållna Technicolor gateway har en sådan funktion.

Även möjlighet att ställa in åtkomsttider utifrån MAC-adresser finns. Vilket jag kan tycka är smidigare kanske, då det gäller även trådade enheter.

TS TP-Link Archer C3200 kan redan styra internettillgång utifrån MAC-adress. Nämndes i andra tråden, men TS verkar ha fastnat för whitelist/blacklist-funktionen istället.

Permalänk
Protectera AB

En ER-X för någon femhundring klarar av att via brandväggen låsa ett av näten utifrån schema hur du vill. Din ide med ett barn och vuxennät är bra av flera anledningar, men precis som du säger lägg dessa i varsitt VLAN, sen schemalägger du det hur du vill. Då funkar det för både trådat och wifi.

Funktionen ovan finns i alla lite mer avancerade brandväggar.

Visa signatur

protectera.se