5600x - lägre all core boost efter 1.5 år?

Permalänk
Medlem

5600x - lägre all core boost efter 1.5 år?

Gjorde en uppgradering till b550 och 5600x i januari 2021 som jag använde till utveckling under ca 10 månader. Under tiden jag arbetade på datorn snurrade ett antal docker containers och byggen till och från ca 8h per dag (tippar på runt 30-50% load i snitt).

Övrig tid har den mest stått orörd, och har den använts så är det 95% browsing och 5% gaming.

När den var ny tweakade jag inställningarna enligt nedan och hamnade runt 1880p multicore i cinebench r15. För några månader sedan uppgraderade jag till win11 och körde cb r15 och såg att poängen nu låg på ca 1750p. Vill också minnas att all core boost i cb r15 brukade ligga på runt 4.3ghz, vilket nu är 4.05-4.1ghz. Häromdagen fick jag för mig att felsöka och började testa med äldre biosversioner. Samma resultat. Fick också samma resultat efter en clean install med win11, och även win 10 vilket jag använde när den var ny (som dock uppdaterades till max, så förmodligen hade jag en annan build jan '21).

Något jag inte gjort ännu är att testa med äldre amd chipset drivers. Men jag funderar dock på om processorn kan ha degraderat? Det är förvisso väldigt varmt i rummet senaste tiden, dock maxar cpun 67c i cbr15. Har aldrig haft problem med stabilitet.

Vet att det bara rör sig om några procent, men nörden i mig vill veta varför. Någon som råkat ut för liknande eller har någon idé om vad det kan vara?

ppt: stock
edc: stock
tdc: stock
ram: 3800mhz
fclk: 1900mhz
soc: 1.05v
vddp: 0.9v
ccd: 0.9v
iod: 0.95v
max cpu boost clock override: 50mhz
Curve optimizer: negative offset per core mellan -4 och -30.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI | Noctua NH-U12A | Kingston 64GB DDR5 6000MHz FURY Beast Black | Sapphire Radeon RX 7800 XT Pulse | Seasonic Focus GX 850W | Corsair Force MP510 960gb | Seagate FireCuda 510 1TB | Fractal Design Meshify 2 Compact | Samsung Odyssey G7 27" 240hz

Permalänk
Medlem

Skulle säga att hög yttre temperatur (som leder till högre temperatur i chassit) eller kanske damm som samlats i burken under tiden och påverkar kylningen är möjliga "bovar".

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Kan nog vara temperaturen som sagt. Tror det var Gamers Nexus som gjorde ett stort test med flytande kväve där det visade sig att temperaturen har en stor inverkan på max boost på Ryzen, även vid relativt låga temperaturer.

Dels är det fortfarande sommar vilket ofta betyder 10C varmare än vanligt inomhus (och då även i datorn), dels kanske damm och annat har byggts upp i fläktar och kylflänsar.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Har du rengjort fläktar och kylflänsar?
Vad är det för kylpasta du kör med? Kan vara värt att byta ut den om den eventuellt torkat ut.

Eventuellt damm, torkad kylpasta och högra temperaturer i rummet kan ju vara bidragande faktorer.

Angående att processorn skulle degraderats tror jag är långsökt, det ska till rätt mycket för att det ska hända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Skulle säga att hög yttre temperatur (som leder till högre temperatur i chassit) eller kanske damm som samlats i burken under tiden och påverkar kylningen är möjliga "bovar".

Skrivet av Pepsin:

Kan nog vara temperaturen som sagt. Tror det var Gamers Nexus som gjorde ett stort test med flytande kväve där det visade sig att temperaturen har en stor inverkan på max boost på Ryzen, även vid relativt låga temperaturer.

Dels är det fortfarande sommar vilket ofta betyder 10C varmare än vanligt inomhus (och då även i datorn), dels kanske damm och annat har byggts upp i fläktar och kylflänsar.

Skrivet av krait78:

Har du rengjort fläktar och kylflänsar?
Vad är det för kylpasta du kör med? Kan vara värt att byta ut den om den eventuellt torkat ut.

Eventuellt damm, torkad kylpasta och högra temperaturer i rummet kan ju vara bidragande faktorer.

Angående att processorn skulle degraderats tror jag är långsökt, det ska till rätt mycket för att det ska hända.

Rengjorde fläktar och chassi nyligen, så det ska vara i sin ordning. Rumstemperaturen kan såklart bidra till det. Kanske får testa med öppet chassi och golvfläkten på max in mot chassit.

Dock undrar jag om cpun boostar såpass mycket lägre redan vid 70c? Jag har använt kylpastan som ingick till noctua nh-u12a. Blir lite sugen på att byta och ser om det ger något.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI | Noctua NH-U12A | Kingston 64GB DDR5 6000MHz FURY Beast Black | Sapphire Radeon RX 7800 XT Pulse | Seasonic Focus GX 850W | Corsair Force MP510 960gb | Seagate FireCuda 510 1TB | Fractal Design Meshify 2 Compact | Samsung Odyssey G7 27" 240hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av lilu:

Dock undrar jag om cpun boostar såpass mycket lägre redan vid 70c? Jag har använt kylpastan som ingick till noctua nh-u12a. Blir lite sugen på att byta och ser om det ger något.

Låter märkligt om den slutar boosta redan vid 70 grader tycker jag för 5600X ska ju klara upp till 95 grader.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Låter märkligt om den slutar boosta redan vid 70 grader tycker jag för 5600X ska ju klara upp till 95 grader.

Ja, tycker också det. :/

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI | Noctua NH-U12A | Kingston 64GB DDR5 6000MHz FURY Beast Black | Sapphire Radeon RX 7800 XT Pulse | Seasonic Focus GX 850W | Corsair Force MP510 960gb | Seagate FireCuda 510 1TB | Fractal Design Meshify 2 Compact | Samsung Odyssey G7 27" 240hz

Permalänk
Medlem

Tycker det låter fullt normalt. Har visserligen en 3700x, men lär inte ha ändrats mkt sen dess, och kör jag inte AVX eller andra tyngre instruktioner så verkar den försöka den lägga sig strax under 70°.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lilu:

Rengjorde fläktar och chassi nyligen, så det ska vara i sin ordning. Rumstemperaturen kan såklart bidra till det. Kanske får testa med öppet chassi och golvfläkten på max in mot chassit.

Dock undrar jag om cpun boostar såpass mycket lägre redan vid 70c? Jag har använt kylpastan som ingick till noctua nh-u12a. Blir lite sugen på att byta och ser om det ger något.

"Fläktar" eller rengjorde du mellan kylflänsarna på kylaren eller radiatorn om du kör AIO

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Har du verifierat din OC? Kör corecycler i några timmar och se, gissar din curve opt i kombo med max boost override inte är stabil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

"Fläktar" eller rengjorde du mellan kylflänsarna på kylaren eller radiatorn om du kör AIO

Yes, hade av cpufläktarna och tog tryckluft mellan kylflänsarna också. Kör en noctua nh-u12a!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI | Noctua NH-U12A | Kingston 64GB DDR5 6000MHz FURY Beast Black | Sapphire Radeon RX 7800 XT Pulse | Seasonic Focus GX 850W | Corsair Force MP510 960gb | Seagate FireCuda 510 1TB | Fractal Design Meshify 2 Compact | Samsung Odyssey G7 27" 240hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Har du verifierat din OC? Kör corecycler i några timmar och se, gissar din curve opt i kombo med max boost override inte är stabil.

Körde några timmar med asus realbench och OCCT inställd på enskilda trådar då jag labbade med curve optimizer. Har inte haft några problem med crasher eller så iaf. Hade inte hört talas om corecycler, får titta närmare på det. Tack för tipset!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI | Noctua NH-U12A | Kingston 64GB DDR5 6000MHz FURY Beast Black | Sapphire Radeon RX 7800 XT Pulse | Seasonic Focus GX 850W | Corsair Force MP510 960gb | Seagate FireCuda 510 1TB | Fractal Design Meshify 2 Compact | Samsung Odyssey G7 27" 240hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av lilu:

Körde några timmar med asus realbench och OCCT inställd på enskilda trådar då jag labbade med curve optimizer. Har inte haft några problem med crasher eller så iaf. Hade inte hört talas om corecycler, får titta närmare på det. Tack för tipset!

Det är inte helt orimligt att silikonet presterar aningen sämre efter några år, finns ju en rad faktorer som spelar in: moderkort, ram, psu, etc etc.

Jag hade tankar Corecycler, ändrat `runtimePerCore = 6m` till `runtimePerCore = auto` i config.ini och sedan låtit den köra över natten. Min 5900x var till synes "stabil" på -20 och -30 hit och dit, men efter att ha kört detta, insåg jag att jag inte alls var stabil.

Dessutom borde du säkerställa att du har PBO Disabled (för felsökningsskäl) och Scalar på 1x eller Auto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Det är inte helt orimligt att silikonet presterar aningen sämre efter några år, finns ju en rad faktorer som spelar in: moderkort, ram, psu, etc etc.

Jag hade tankar Corecycler, ändrat `runtimePerCore = 6m` till `runtimePerCore = auto` i config.ini och sedan låtit den köra över natten. Min 5900x var till synes "stabil" på -20 och -30 hit och dit, men efter att ha kört detta, insåg jag att jag inte alls var stabil.

Dessutom borde du säkerställa att du har PBO Disabled (för felsökningsskäl) och Scalar på 1x eller Auto.

Äntligen har jag hittat felet. Det verkar vara en bug i bios. Jag har ett ROG STRIX B550-F GAMING och det finns två ställen i bios där man hittar settings för PBO, CO etc. Det ena är via "Ai tweaker" och andra via "Advanced". CO-inställningar via Ai tweaker slår inte igenom.

Första gången jag gjorde mina settings gick jag via Advanced (då den boostade som den skulle), men sist jag flashade bios gick jag via Ai tweaker. Nu gick jag in och gjorde inställningarna via Advanced och nu boostar den fint igen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI | Noctua NH-U12A | Kingston 64GB DDR5 6000MHz FURY Beast Black | Sapphire Radeon RX 7800 XT Pulse | Seasonic Focus GX 850W | Corsair Force MP510 960gb | Seagate FireCuda 510 1TB | Fractal Design Meshify 2 Compact | Samsung Odyssey G7 27" 240hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av lilu:

Äntligen har jag hittat felet. Det verkar vara en bug i bios. Jag har ett ROG STRIX B550-F GAMING och det finns två ställen i bios där man hittar settings för PBO, CO etc. Det ena är via "Ai tweaker" och andra via "Advanced". CO-inställningar via Ai tweaker slår inte igenom.

Första gången jag gjorde mina settings gick jag via Advanced (då den boostade som den skulle), men sist jag flashade bios gick jag via Ai tweaker. Nu gick jag in och gjorde inställningarna via Advanced och nu boostar den fint igen.

Spännande! Jag har liknande i mitt Gigabyte-bios, men behöver inte gå in på advanced, fungerar direkt i tweaker.

Bra du löste det!