Permalänk

Varför blir min CPU så varm?

Jag har precis byggt en ny dator med följande komponenter:

Chassi: Fractal Design Define C Svart
Moderkort: ASRock B550M-HDV
Processor: AMD Ryzen 7 5700X 3.4 GHz 36MB
CPU-fläkt: Noctua NH-U12S
SSD: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB
RAM-minne: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengean
Grafikkort: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE OC
PSU: Seasonic Focus GX 650W

Jag spelade Call of Duty: Warzone för förta gången och märkte efter en liten stund att datorn blev ganska varm. Jag ignorerade det först och efter en stund la jag handen på sidopanelen och den var brännhet, nästan för varm för att kunna ha handen på den.

Jag kollade tempen på både grafikkortet och CPU:n med AMD:s Ryzen Master och MSI Afterburner och grafikkortet verkar inte vara något problem. Ungefär 75-80°C vid hög load (gaming) men CPU kom däremot nära 86-87°C men den ligger vid 40-45°C i idle läge. Jag prövade att ta bort sidopanelen under tiden som jag spelade och då sjönk CPU-temperaturen ner till 67-70°C som vilket får mig att undra vad det kan bero på. Så länge jag sidopanelen står fortsatt öppen så håller sig CPU:n på denna temperatur. Det kan väl inte vara dålig ventilation i chassit när det ändå är ett ganska bra chassi? Vad är det som står på tok?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Sitter fläkten monterad rätt? Den ska blåsa bakåt genom kylflänsen och blåser den faktiskt alls? Kan ge mig fasen på att frontmonterade fläktar blåser inåt
Är kylpasta applicerad rätt?

Permalänk
Medlem

Chassit du har är ju mer optimerat för hålla ljudnivån nere och inte högt luftflöde. Hur många chassifläktar har du och var är de placerade och vilket håll blåser de åt?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

För att det sitter endast en 120mm fläkt i fronten till Fractal Design Define C från fabrik. Komplettera med 2st 120mm (totalt 3st i fronten) eller byt ut till 2x140mm så har du löst ditt problem.

Samt montera CPU fläkt åt rätt håll

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem

Ser ut som din cpu-fläkt är monterad åt fel håll, jämför med bilden på tillverkarens produktsida
https://noctua.at/en/nh-u12s

Permalänk
Föredetting

CPU-fläkten suger samma luft som utblåset försöker blåsa ut. Vänd på fläkten på kylaren så blir det nog avsevärt bättre.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Ser ut som fläkten på din CPU kylare är vänd åt "fel" håll. Den kämpar med din utsugsfläkt för dom blåser åt olika håll och när du sen öppnade sidan så kom den åt mer friskluft.
Så jag hade vänt på fläkten och sett vilka tempraturer du får efter det och är dom fortfrande dåliga så kan det bero på att du inte får in så mkt lyft ifrån fronten.

Visa signatur

Ryzen R9 5900X | Dark Rock Pro 4 | Gigabyte Pro 3060 Ti | MSI B450 PRO CARBON AC | 32GB Corsair Vengeance LPX 3600 MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av StefanGMU:

Jag har precis byggt en ny dator med följande komponenter:

Chassi: Fractal Design Define C Svart
Moderkort: ASRock B550M-HDV
Processor: AMD Ryzen 7 5700X 3.4 GHz 36MB
CPU-fläkt: Noctua NH-U12S
SSD: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB
RAM-minne: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengean
Grafikkort: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE OC
PSU: Seasonic Focus GX 650W

Jag spelade Call of Duty: Warzone för förta gången och märkte efter en liten stund att datorn blev ganska varm. Jag ignorerade det först och efter en stund la jag handen på sidopanelen och den var brännhet, nästan för varm för att kunna ha handen på den.

Jag kollade tempen på både grafikkortet och CPU:n med AMD:s Ryzen Master och MSI Afterburner och grafikkortet verkar inte vara något problem. Ungefär 75-80°C vid hög load (gaming) men CPU kom däremot nära 86-87°C men den ligger vid 40-45°C i idle läge. Jag prövade att ta bort sidopanelen under tiden som jag spelade och då sjönk CPU-temperaturen ner till 67-70°C som vilket får mig att undra vad det kan bero på. Så länge jag sidopanelen står fortsatt öppen så håller sig CPU:n på denna temperatur. Det kan väl inte vara dålig ventilation i chassit när det ändå är ett ganska bra chassi? Vad är det som står på tok?

<Uppladdad bildlänk>

Der ut som att cpu-fläkten är monterad baklänges (den ska blåsa mot den vita fläkten)

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Sitter fläkten monterad rätt? Den ska blåsa bakåt genom kylflänsen och blåser den faktiskt alls? Kan ge mig fasen på att frontmonterade fläktar blåser inåt
Är kylpasta applicerad rätt?

Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

För att det sitter endast en 120mm fläkt i fronten till Fractal Design Define C från fabrik. Komplettera med 2st 120mm (totalt 3st i fronten) eller byt ut till 2x140mm så har du löst ditt problem

Skrivet av TexasRed:

Ser ut som din cpu-fläkt är monterad åt fel håll, jämför med bilden på tillverkarens produktsida
https://noctua.at/en/nh-u12s

Skrivet av Meantek:

CPU-fläkten suger samma luft som utblåset försöker blåsa ut. Vänd på fläkten på kylaren så blir det nog avsevärt bättre.

Skrivet av z3poxx:

Ser ut som fläkten på din CPU kylare är vänd åt "fel" håll. Den kämpar med din utsugsfläkt för dom blåser åt olika håll och när du sen öppnade sidan så kom den åt mer friskluft.
Så jag hade vänt på fläkten och sett vilka tempraturer du får efter det och är dom fortfrande dåliga så kan det bero på att du inte får in så mkt lyft ifrån fronten.

Vad vore jag utan Sweclockers... Tack, ska pröva vända på den och se vad som händer!

Permalänk
Skrivet av StefanGMU:

Vad vore jag utan Sweclockers... Tack, ska pröva vända på den och se vad som händer!

Det blev genast mycket bättre, ligger 72°C som mest. Men om jag vill förbättra kylningen ännu mer med säg en till fläkt - Var placerar jag den då? Inte säker på vad "fronten" exakt innebär. Dessutom så kan jag inte se flera fläktportar på moderbordet, tror bara att jag har endast två "chassi fan".

Permalänk
Medlem
Skrivet av StefanGMU:

Det blev genast mycket bättre, ligger 72°C som mest. Men om jag vill förbättra kylningen ännu mer med säg en till fläkt - Var placerar jag den då? Inte säker på vad "fronten" exakt innebär. Dessutom så kan jag inte se flera fläktportar på moderbordet, tror bara att jag har endast två "chassi fan".

Det finns ’splitters’ som delar en fläktkontakt till två

Vanligen suger man in framme och nere och ut bakåt och uppe (med vanlig layout)

Kolla vart det finns plats för fläktar helt enkelt. Mer bilder hjälper om du vill ha tips

Permalänk
Medlem

Du har 3 fläktuttag på moderkortet.
En för CPU och två för chassi, om du bara har standard komplementet med fläktar i chassit så bör du ha en ledig i alla fall.

Vill du ha två fläkta i fronten så löser du enklast det med en splitter så du kan koppla in två(flera) fläktar på ett uttag,
finns till exempel flera här: https://www.inet.se/kategori/418/flakttillbehor
Notera att de med extra matning endast fungerar med PWM (4-Pin) fläktar och de utan fungerar med både 3- och 4-pins fläktar.

Permalänk
Medlem

Sida 12 i manualen ser du vart du har dina 2st chassifläktplatser.
https://www.asrock.com/mb/AMD/B550M-HDV/index.asp#Manual

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Skrivet av medbor:

Det finns ’splitters’ som delar en fläktkontakt till två

Vanligen suger man in framme och nere och ut bakåt och uppe (med vanlig layout)

Kolla vart det finns plats för fläktar helt enkelt. Mer bilder hjälper om du vill ha tips

Skrivet av loefet:

Du har 3 fläktuttag på moderkortet.
En för CPU och två för chassi, om du bara har standard komplementet med fläktar i chassit så bör du ha en ledig i alla fall.

Vill du ha två fläkta i fronten så löser du enklast det med en splitter så du kan koppla in två(flera) fläktar på ett uttag,
finns till exempel flera här: https://www.inet.se/kategori/418/flakttillbehor
Notera att de med extra matning endast fungerar med PWM (4-Pin) fläktar och de utan fungerar med både 3- och 4-pins fläktar.

Såhär ser det ut på framsidan.

Ska jag i så fall skaffa en till 120 eller 140 och lägga den mot framsidan med utsug bakåt?

Permalänk
Skrivet av Tawen:

Sida 12 i manualen ser du vart du har dina 2st chassifläktplatser.
https://www.asrock.com/mb/AMD/B550M-HDV/index.asp#Manual

Ja men de är redan upptagna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StefanGMU:

Ja men de är redan upptagna.

Använd splitter

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av StefanGMU:

Det blev genast mycket bättre, ligger 72°C som mest. Men om jag vill förbättra kylningen ännu mer med säg en till fläkt - Var placerar jag den då? Inte säker på vad "fronten" exakt innebär. Dessutom så kan jag inte se flera fläktportar på moderbordet, tror bara att jag har endast två "chassi fan".

Du kan sätta en till fläkt i fronten, samt om du vill öppna upp lite under grafikkortet genom att ta bort några skyddsbrickor. Det kan dock ledda till lite extra damm. Det ger grafikkortet lite möjlighet att suga in mer luft utifrån den vägen, men brukar vara rätt marginellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StefanGMU:

Jag har precis byggt en ny dator med följande komponenter:

Chassi: Fractal Design Define C Svart
Moderkort: ASRock B550M-HDV
Processor: AMD Ryzen 7 5700X 3.4 GHz 36MB
CPU-fläkt: Noctua NH-U12S
SSD: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB
RAM-minne: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengean
Grafikkort: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE OC
PSU: Seasonic Focus GX 650W

Jag spelade Call of Duty: Warzone för förta gången och märkte efter en liten stund att datorn blev ganska varm. Jag ignorerade det först och efter en stund la jag handen på sidopanelen och den var brännhet, nästan för varm för att kunna ha handen på den.

Jag kollade tempen på både grafikkortet och CPU:n med AMD:s Ryzen Master och MSI Afterburner och grafikkortet verkar inte vara något problem. Ungefär 75-80°C vid hög load (gaming) men CPU kom däremot nära 86-87°C men den ligger vid 40-45°C i idle läge. Jag prövade att ta bort sidopanelen under tiden som jag spelade och då sjönk CPU-temperaturen ner till 67-70°C som vilket får mig att undra vad det kan bero på. Så länge jag sidopanelen står fortsatt öppen så håller sig CPU:n på denna temperatur. Det kan väl inte vara dålig ventilation i chassit när det ändå är ett ganska bra chassi? Vad är det som står på tok?

<Uppladdad bildlänk>

har en 5800x3d och den blir oxå förfärligt varm, å det med en 360 lian li aio. 12700k samt 12900k känns änna bättre tempmässigt i spel än zen3orna.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Har någon sagt att din fläkt sitter åt fel håll?

Skämt o sido, köp en sådan --> https://www.inet.se/produkt/8600985/adapter-y-splittkabel-4-p...

Visa signatur

Det vi inte gör idag slipper vi göra om imorgon!
MSröj4K
Phanteks Enthoo Evolv X | ASRock Taichi B550 | AMD Ryzen 9 5950x | Samsung 980 PRO 1TB | G.Skill Trident 3600MHz CL14 Royal | NZXT Kraken Z73 360mm | EVGA GeForce RTX 3070 8GB XC3 ULTRA | MSI GeForce RTX 3080 10GB SUPRIM X | Asus ROG Thor 1200w | Noctua NF-A14 x3 |

Permalänk
Medlem

Köp en samma fläkt som medföljer chassit. De brukar säljas separat i butiker. Samt en splitter. Du monterar bara fläkten exakt samma sätt den som medföljde chassit.

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av StefanGMU:

Såhär ser det ut på framsidan.
<Uppladdad bildlänk>

Ska jag i så fall skaffa en till 120 eller 140 och lägga den mot framsidan med utsug bakåt?

Valfritt egentligen på storlek, men 140 är ju bättre än 120 om man har plats för det.
Montera så att den blåser bakåt, absolut.

Permalänk

Tack för alla svar hörrni!