Permalänk
Medlem

Tips på extra djupa och breda skrivbord.

Har med åren stört mig allt mer på mitt nuvarande IKEA-skrivbord av ett antal orsaker. Det rör sig om ett IKEA-skrivbord av modellen "Galant". Just den här modellen har en metallbalk som bordsskivan vilar på som sticker ut ca 2-3 cm. Jag sitter ibland med benen i kors och låren pressas då på ett obehagligt sätt mot denna balk.

Jag är dessutom rätt lång (190 cm) så djupet på skrivbordet är alldeles för litet (80 cm). Skulle behöva ett djup på 100 cm iallafall så jag kan sträcka ut benen ordentligt. Vidare så är bredden (160 cm) lite för liten eftersom jag har flera stora skärmar, en 32", en 27" och på väg att skaffa ytterligare en 27". Vill dessutom helst ha lite extra utrymme för anteckningsblock osv. Samt plats för eventuell pizzakartong. Så minst 180 cm brett vill jag att skrivbordet ska vara, helst 200 cm.

Jag vill nu ha tips på företag som antingen säljer färdiga skrivbord i dessa mått eller kanske möjligheten att själv ange önskade mått. Helst ska skrivbordet ha rektangulär form, dvs inget som sticker ut på sidorna. Och naturligtvis ingen utstickande balk på undersidan av skrivbordet. (En helt idiotisk konstruktion om ni frågar mig, det hade gått lika bra att använda en tillplattad metallskena istället.)

Nuvarande setup ser ut såhär (med obligatorisk katt):

Bild på den utstickande metallbalken:

Tack på förhand!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-D15 | Asus ROG Strix B650E-F | Kingston Fury DDR5 6000 MHz 64GB | Asus RTX 4080 16 GB TUF Gaming | be quiet! Dark Power 12 1000W | be quiet! Dark Base 700 | 2x Western Digital M.2 SN850X 2TB | Samsung 870 QVO 2TB | Creative Sound Blaster X-Fi | Acer Predator XB323QKNV 32" | 2x Acer XB271HU 27" | Mionix Naos 7000 | Corsair Gaming K70 Rapidfire MX Speed | Sennheiser GAME One

Permalänk
Medlem

Mitt tips blir att beställa en bänkskiva, t.ex. denna är endast 92cm djup men det finns andra:
https://www.hornbach.se/shop/Bankskiva-ek-B-C-27x925x2020mm/5...

Det finns många andra färger och ytskikt att välja på om du vill beställa med exakta mått och du behöver inte gå till Hornbach. Bauhaus eller t.ex. IKEA borde kunna hjälpa dig också.

För stommen så finns nog balken finns där för att skapa stabilitet.

Beroende på hur stabilt du vill ha det så kanske det går att ersätta med ben istället, t.ex. dessa:
https://www.ikea.com/se/sv/p/olov-ben-justerbart-vit-10264302...

Förmodligen skullle du då vilja ha någonting som stödjer skivan på fler ställen än i de fyra hörnen.
T.ex. i mitten också eller genom att fästa skivan i väggen också. Detta för att undvika att det sviktar på mitten.

Permalänk
Medlem

Djupet är väl svårare men jag behövde också ett längre skrivbord så jag köpte "köksbänkskiva" och 8 ben då det behövs då min skiva är 310cm bred.

Du kan ofta måttbeställa dessa och butiken kapar det i den längd du själv vill ha. Tror att standardjup på dessa är 80cm. Går ju alltid att ställa 2 mot vägg. 1x80 + 1x40cm (valfritt djup på skiva nr 2)

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Jag har pluggat och limmat ihop två hyllplan 2400x400x27 (bxdxh) som ska grundas och målas med lackfärg.
Borde limligtvis gå bra med 500 djupa hyllplan också. Blir billigt och förhoppningsvis minst lika bra som en "riktig" skrivbordsskiva.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Djupet är väl svårare men jag behövde också ett längre skrivbord så jag köpte "köksbänkskiva" och 8 ben då det behövs då min skiva är 310cm bred.

Du kan ofta måttbeställa dessa och butiken kapar det i den längd du själv vill ha. Tror att standardjup på dessa är 80cm. Går ju alltid att ställa 2 mot vägg. 1x80 + 1x40cm (valfritt djup på skiva nr 2)

Precis. Det är inget problem att hitta skivor som är 200 cm breda, men mer än 80 cm djupa? Lyckats hitta ett par som är 90 cm, men det känns som jag faktiskt vill ha 100 cm så jag riktigt kan sträcka på benen. Samt det extra utrymmet är väldigt behövligt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-D15 | Asus ROG Strix B650E-F | Kingston Fury DDR5 6000 MHz 64GB | Asus RTX 4080 16 GB TUF Gaming | be quiet! Dark Power 12 1000W | be quiet! Dark Base 700 | 2x Western Digital M.2 SN850X 2TB | Samsung 870 QVO 2TB | Creative Sound Blaster X-Fi | Acer Predator XB323QKNV 32" | 2x Acer XB271HU 27" | Mionix Naos 7000 | Corsair Gaming K70 Rapidfire MX Speed | Sennheiser GAME One

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Mitt tips blir att beställa en bänkskiva, t.ex. denna är endast 92cm djup men det finns andra:
https://www.hornbach.se/shop/Bankskiva-ek-B-C-27x925x2020mm/5...

Det finns många andra färger och ytskikt att välja på om du vill beställa med exakta mått och du behöver inte gå till Hornbach. Bauhaus eller t.ex. IKEA borde kunna hjälpa dig också.

För stommen så finns nog balken finns där för att skapa stabilitet.

Beroende på hur stabilt du vill ha det så kanske det går att ersätta med ben istället, t.ex. dessa:
https://www.ikea.com/se/sv/p/olov-ben-justerbart-vit-10264302...

Förmodligen skullle du då vilja ha någonting som stödjer skivan på fler ställen än i de fyra hörnen.
T.ex. i mitten också eller genom att fästa skivan i väggen också. Detta för att undvika att det sviktar på mitten.

Ser intressant ut, men jag vill inte behöva slipa skivan utan den ska vara slät och behaglig att ha som underlag när man skriver. Helst gradad också såklart, vassa kanter är oskönt.

Vill helst ha det riktigt stabilt, men skulle ju kunna ha många ben snarare än en balk som löper längs med hela skivan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-D15 | Asus ROG Strix B650E-F | Kingston Fury DDR5 6000 MHz 64GB | Asus RTX 4080 16 GB TUF Gaming | be quiet! Dark Power 12 1000W | be quiet! Dark Base 700 | 2x Western Digital M.2 SN850X 2TB | Samsung 870 QVO 2TB | Creative Sound Blaster X-Fi | Acer Predator XB323QKNV 32" | 2x Acer XB271HU 27" | Mionix Naos 7000 | Corsair Gaming K70 Rapidfire MX Speed | Sennheiser GAME One

Permalänk
Medlem

Vet det finns en bra brittisk sida som gör custom bänkskivor,
https://sitstanddesktops.co.uk/
Tyvärr verkar de inte leverera i Sverige. Om någon känner till ett liknande företag i Sverige... tipsa gärna!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-D15 | Asus ROG Strix B650E-F | Kingston Fury DDR5 6000 MHz 64GB | Asus RTX 4080 16 GB TUF Gaming | be quiet! Dark Power 12 1000W | be quiet! Dark Base 700 | 2x Western Digital M.2 SN850X 2TB | Samsung 870 QVO 2TB | Creative Sound Blaster X-Fi | Acer Predator XB323QKNV 32" | 2x Acer XB271HU 27" | Mionix Naos 7000 | Corsair Gaming K70 Rapidfire MX Speed | Sennheiser GAME One

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanari:

Vet det finns en bra brittisk sida som gör custom bänkskivor,
https://sitstanddesktops.co.uk/
Tyvärr verkar de inte leverera i Sverige. Om någon känner till ett liknande företag i Sverige... tipsa gärna!

Bauhaus
Bänkskiva
90cm djup
Valfri bredd, de kapar på plats

Jag har denna i 310cm bredd

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanari:

Precis. Det är inget problem att hitta skivor som är 200 cm breda, men mer än 80 cm djupa? Lyckats hitta ett par som är 90 cm, men det känns som jag faktiskt vill ha 100 cm så jag riktigt kan sträcka på benen. Samt det extra utrymmet är väldigt behövligt.

Testa att leta efter ÅF som säljer kontorsmöbler riktat mot företag. Tror chansen är större att hitta skrivbord som är större än "standard". Jag hade tidigare ett skrivbord som jag fick från ett företag som skulle byta ut alla möbler. Dom skivorna va 105 cm breda.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Vad får det kosta och var i Alinge Texas bor du?

Du kan ju köpa en 30mm skiva Valchromat på Calexico och köra den till mig så kapar jag upp den och fasar kanterna åt dig.
Du kan söka på "Valchromat 30x2440x1220 Svart SBL." på den här sidan https://www.calexicowood.se/mdf
Kostar cirka 3k

Man kan såklart ha annat än Valchromat, men det är svårt att få tag på i dina önskedimensioner och blir snabbt dyrt.

Edit: Jag har min lokal precis vid stationen i Alingsås alltså, även om det står Göteborg. Jag kanske till och med har en svart skiva 30mm Valchromat hemma.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanari:

Precis. Det är inget problem att hitta skivor som är 200 cm breda, men mer än 80 cm djupa? Lyckats hitta ett par som är 90 cm, men det känns som jag faktiskt vill ha 100 cm så jag riktigt kan sträcka på benen. Samt det extra utrymmet är väldigt behövligt.

Skrivet av Tanari:

Ser intressant ut, men jag vill inte behöva slipa skivan utan den ska vara slät och behaglig att ha som underlag när man skriver. Helst gradad också såklart, vassa kanter är oskönt.

Vill helst ha det riktigt stabilt, men skulle ju kunna ha många ben snarare än en balk som löper längs med hela skivan.

Jag lyckades nog inte få fram hela mitt tänkta budskap inser jag.

Skivan i länken är en produkt som finns att hämta i varuhuset direkt.

Det finns även möjlighet att beställa en skiva. Man får välja på olika djup och kan specificera exakt längd och även material.
När man beställer på det viset så får man såklart välja även hur kanterna ska vara utformade.

Leveranstiden har uppgått till veckor när jag har beställt skivor på det viset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Jag lyckades nog inte få fram hela mitt tänkta budskap inser jag.

Skivan i länken är en produkt som finns att hämta i varuhuset direkt.

Det finns även möjlighet att beställa en skiva. Man får välja på olika djup och kan specificera exakt längd och även material.
När man beställer på det viset så får man såklart välja även hur kanterna ska vara utformade.

Leveranstiden har uppgått till veckor när jag har beställt skivor på det viset.

Ska man bara kapa skivor kan man ofta göra det direkt t.ex bauhaus har bemannad såg hos oss.
Det brukar också finnas rätt bra urval på kvalite/pris på skivor, väljer du en som måste oljas in/behandlas tänk bara på att man helst ska måla båda sidorna samtidigt för att om möjligt motverka att skivan slår sig lite.

Personligen hade jag nog bara flyttat skivan på galant 25 cm mot mig och satt en 30-40 cm skiva ca 5 cm högre längs med väggen,
då får du både djupare skrivbord, kabelgömma och hylla för skärmar på en och samma gång.
Kanske kan du hitta en likadan galant-skiva, möjligtvis begagnad eller i ikeas fyndavdelning som kan sågas isär,
det är nog inte omöjligt att få det gjort på bauhaus heller för att få ett snyggt snitt om du inte har en fast cirkelsåg hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Ska man bara kapa skivor kan man ofta göra det direkt t.ex bauhaus har bemannad såg hos oss.
Det brukar också finnas rätt bra urval på kvalite/pris på skivor, väljer du en som måste oljas in/behandlas tänk bara på att man helst ska måla båda sidorna samtidigt för att om möjligt motverka att skivan slår sig lite.

Personligen hade jag nog bara flyttat skivan på galant 25 cm mot mig och satt en 30-40 cm skiva ca 5 cm högre längs med väggen,
då får du både djupare skrivbord, kabelgömma och hylla för skärmar på en och samma gång.
Kanske kan du hitta en likadan galant-skiva, möjligtvis begagnad eller i ikeas fyndavdelning som kan sågas isär,
det är nog inte omöjligt att få det gjort på bauhaus heller för att få ett snyggt snitt om du inte har en fast cirkelsåg hemma.

Eftersom TS ville ha en slät skiva tänker jag att det blir en fråga om fanér och dessutom verkligen ville ha den 100 cm djup så tänkte jag att den förmodligen inte finns att hitta i varuhuset i lager utan att det blir till att beställa en.

Med det stativ som TS har tror jag inte att det blir varken enkelt eller snyggt att skarva på någonting i bakkant på nuvarande skiva. Om TS vill placera t.ex. skärmar på just denna del så behöver den kunna ta upp ganska mycket last. För att göra det starkt så behöver i så fall de två delarna fogas samman på undersidan för att det ska bli snyggt och TS ville inte ha saker som var i vägen för benen.

Jag tror att en skiva som passar för ändalmålet måste beställas. Om man beger sig till ett byggvaruhus så finns där olika modeller att se på. Man får också veta hur stora skivor som går att beställa, hur tjocka de är hur kanterna kan utformas.

För monteringens skull så kan man om man vill återanvända nuvarande stativ, eller kanske byta till att montera ett lämpligt antal ben under skivan.