Skrivet av SuperNova:
Känns som att det uppstår någon "kraft" som gör att folk absolut måste ta en viss sida.
Det fattar väl alla att miljövänlig energi är bra.
Kruxet är att det skall vara gångbart och att folk ska ha råd med den.
Problemet är ju att vi använder mer och mer el samtidigt som man försöker plocka ner saker som producerar mycket el.
Säg att jag vill ha en mer miljövänlig spis...
Då skulle jag börja leta efter alternativ och spara pengar (finansiera). Jag beställer spisen, den levereras hem, man packar upp den. Under hela denna tid har frugan kunnat laga mat på den gamla spisen.
När behovet av att spisen är igång är som minst kopplas den ur och den nya ansluts. Till middagen kan frugan laga mat igen.
Vad jag däremot INTE skulle göra är att sparka in köksdörren när frugan står och fräser pannbiff, rycka ur spisen och kasta ut den på utfarten. Samtidigt som jag skriker att vi behöver en effektivare spis!
Under 2 månader medans köpet planeras, finansieras och levereras får frugan laga mat på värmeljus.
Självklart skiner relationen och alla är lyckliga och glada!
Dåliga liknelser drar inte diskussionen framåt.
Ska jag förbättra din liknelse är det väl som att du har ett stort hus med fyra-fem separata kök som du använder mer eller mindre jämnt. Spisen i ett av köken börjar gå sönder, och du vill ersätta den med en annan typ av spis som har långa leveranstider. Du har då valet att renovera den gamla spisen som oavsett renovering börjar bli till åren och ändå kommer att behöva slängas ut även om en renovering hade skjutit på det några år, vilket hade kostat rätt mycket pengar, eller slänga ut den nu och försöka klara dig på de övriga köken. Din sambo, som lagar all mat, säger att de andra köken hade räckt minst 99% av tiden men det kan, om allt går åt skogen samtidigt, uppstå middagssituationer där ni behöver lägga till lite take-away.
Citat:
Skit samma om vi genererar massa el här eller där, exporterar eller inte. Det har ju skötts jävligt illa annars hade vi ju inte haft dessa problem. Så är det ju bara.
Vi har massor med EL säger folk. Toppen!
Vi kan stänga av kärnkraftverk i delar av landet. Toppen.
Men vi har taskigt med skarvsladd så vi kan inte få ut elen till dem som behöver den. Men vi har i alla fall mycket el...
Ok, men är lösningen på "dåligt med skarvsladdar" att köpa ett nytt hus för att få fler eluttag at koppla in saker i eller är det att köpa en till skarvsladd?
Citat:
Vafan, titta på helheten.
Om vi inte kan skyffla elen från en del av landet till en annan så kan vi ju inte ta bort producenter därifrån bara för att det produceras mycket el på andra platser.
Sen får folk skaffa solpaneler, vindsnurror, uppfinna fusion eller vad som men till den dagen så de nya system (som helhet) kan försörja landet så låt det som fungerar idag vara.
Bitter gubbe?
Njeeaa... Realist är väl ett bättre ord.
Realistiskt så har dessa problem inte uppstått, elförsörjningen har fungerat klanderfritt i många år trots olika situationer, så uppenbarligen har vi inga problem att skyffla elen dit den behövs. Så.. kanske pessimist är en bra benämning?
Skrivet av Yoshman:
Kan i.o.f.s. bara tala för mig själv, men från min kant känns det som du verkligen ger dig på att attackera väderkvarnar i det här läget...
Är i grunden positiv till vindkraft då det är en väldigt billig källa till elektricitet. Problemet vindkraft har är samma som all väder beroende kraft: man har ingen kontroll över när dessa billiga elektroner behaga rusa runt i vårt kraftnät...
Det jag läst mig till är att statistiskt sett producerar vindkraft som mest när temperaturen håller sig mellan 0-10°C, ett spann som är långt vanligare under vintermånaderna än under sommarmånaderna.
Men det politikerna konsekvent kör i diket relaterat till den här diskussionen är att inte kunna skilja på effekt och energi!
Om nu inte svenska kraftnät är helt ute och cyklar pekar de på att Sveriges effektbehov är väldigt ofta som högst när vi har högtrycksbetonat vinterväder. När det händer i perioden december-februari kommer det inte vara 0-10°C, det kommer vara på minussidan och då är det typiskt väldigt lite vind + extremt lite instrålad sol samtidigt.
Man måste då kompensera det med planerbar kraft. Om det ska vara kärnkraft eller kanske bättre gas, olja eller kol är upp till var och en (tyvärr räcker inte vår vattenkraft i de lägena, den går inte heller bygga ut på något realistiskt sätt), men vill man ha rimligt pris och i extremfallet ett överhuvudtaget fungerande elnät måste man även i de lägen kunna producera den effekt som konsumeras just i dessa stunder. Alternativet är "brown-out" och elpriser som kommer ligga runt taket elbörsen tillåter (som snart ökar till €50 per MWh då varken €30, eller nuvarande €40 per MWh har visat sig vara tillräckligt).
Du glömmer alternativet importera.
Skrivet av thom.g:
Då förstår jag din poäng. Min är att det måste bero på hur avtalen formas. Sätter man ner på papper att vi bygger ett elverk åt er under förutsättning att den får drivas i xx år för då anser vi att investeringen har lönat sig, o båda parter skriver under att ersättning utgår enl. beräkningsmodell vid brutet kontrakt... vad är problemet? Det är väl dåligt av politiker att bryta sådana avtal då.
Well, så kan man förstås se det. Dåligt av politikerna att de över huvud taget ingick i ett sådant avtal från början skulle jag säga.
Citat:
Det låter lite som hur modebranschen byter mellan t.ex. snäva och vida byxor för att det ska krävas så mycket nyköp som möjligt.
Du och ett gäng i denna tråden verkar köpa detta resonemang att nytt är bäst! Ut med det gamla o in med det nya! Då får företagen sälja ännu mer till oss.
Nja, nytt är bäst är det väl till stor del kärnkraftsvurmarna som står för, i alla fall längre bak i tråden. De tror ju på tekniska lösningar som är teoretiska, som ingen har byggt än, som att vi kan räkna med att ha fjärde generationens verk på några år, eller stora mängder små reaktorer. Vindkraft är tillsammans med vattenkraften den äldsta formen av "energiproduktion" (snarare energi-insamling) vi har.
Citat:
Jag skulle säga att ett vindkraftverk blir effektivare ju större rotorblad du kan bygga. Ju mer vindfång ju mindre vind krävs för att generera osv... Därav så fungerar skalning av dessa lite liknande.
Jo fast det är ändå på en annan skala. Världens största vindkraftverk, som är enormt jävla stort, har en effekt om 16 MW. Karlshamn, som inte direkt är rekordstort, har en effekt om 662 MW sedan de stängde ner ett av tre block. Så det behövs rätt många av världens största vindkraftverk för att leverera lika mycket som det på ett år, minst 50 stycken och sannolikt närmare 100.
Citat:
Jag tror att problem skulle ske oftare med oplanerad produktion från vindkraftverk om vi talade om samma effekter.
Men vindkraft är inte oplanerad, planeringshorisonten är kort men den är rätt säker. Och spridningen av risken gör ju att risken är lägre för att vädret ska påverka alla vindsnurror liksom. Den värsta dagen för vindkraften kanske den bara levererar en procent av vad den levererar den bästa dagen, men den går ju i princip aldrig ner på noll om vi inte har en typ "hundraårsstorm" och har vi det så lär många elledningar ha rivits ner och således går efterfrågan också ner. Men en "vanlig dålig dag", som idag exempelvis, så levererar den ungefär 10% av max.
Vi har ungefär (eller nu är det väl drygt) 10 GW vind installerat, så om vi ska täcka kärnkraftens ~6 GW en "vanlig dålig-vind dag" så behöver vi ha 60 GW nominell kapacitet vind. Alltså totalt sex gånger mer än idag. Men då hade vind också levererat mer än dubbla förbrukningen för hela landet en bra dag och i snitt all el vi behöver ungefär. Ska vi täcka hela kärnkraftens leverans med vind en katastrofdag så behöver vi alltså 600 GW. Det är förstås totalt orimligt och onödigt. Vi har vattenkraft som kan leverera minst 13 MW vid behov, och som går relativt enkelt att reglera. Det finns också planer på att modernisera befintliga vattenkraftverk för att öka kapaciteten, exempelvis
Citat:
Extrema vindar i en del länder som har t.ex. tyfoner gör att vindkraftverk går sönder istället för att stänga av. Såklart kan du ju ta upp fukushima här som en tillbaka-kaka
Fast tyfoner kanske inte borde spela in i våra val här i Sverige?
Ingen vanlig form av elproduktion är ju fri från påverkan av vädret. Kärnkraften framhålls ofta som att den är det, men situationen i Frankrike visar ju på att det inte stämmer riktigt, även om det förstås krävs rätt extrema temperaturer för att det ska påverkas. Vattenkraften är också rätt motståndskraftig men den är ju ändå beroende av att magasinen fylls på, och kraftig kyla kan ju ställa till det med isbildning och så. Vindkraften fluktuerar mycket på grund av vädret men det krävs även här rätt extremt väder för att man ska hamna i en riktigt jobbig sits. Solkraft är ju bättre i så fall, den fluktuerar en del förstås beroende på molnighet, säsong och så, och på nätterna får man ju inget, men det är ändå rätt förutsägbart och den går ju aldrig från att leverera max till inget nästan direkt, vilket ju är det värsta som kan hända med vindkraften.
Sen finns det ju andra saker som man forskar om nu som ser ganska lovande ut. Geotermisk energi är väldigt intressant exempelvis, det finns ju redan men hittills har det ju bara fungerat på vissa specifika platser där jordskorpan är tunn, men nya tekniker verkar kunna ta sig ner djupt nog att det hade funkat vartsomhelst och dessutom till en mycket lägre kostnad än med traditionell borrning. Att ta till vara på energi från vattenströmmar och liknande skulle också kunna bli något. Det påminner ju något om vindkraft men fördelen är ju att vattenströmmarna är mer förutsägbara och stabila än vindströmmarna. Nackdelen är förstås att vatten, speciellt havsvatten, sliter kraftigt på mekaniska komponenter och de material vi normalt använder. Sen är det förstås hyfsat komplicerat att installera och underhålla saker långt under vattenytan jämfört med på land liksom.
Citat:
Kan för lite om SMR för att ens diskutera.
Nej, vi kanske kan lämna dem då de inte är så realistiska ännu. Det finns absolut fördelar med dem, men också nackdelar som de inte har kommit runt än.